PROJECT: ‘RENOVATIE GEBRANDSCHILDERD GLAS-IN-LOODRAAM’Rotterdamsche Lloyd – ss Samarang – 1883afmeting: 70 x 36 cm. |
||
In januari 2022 kregen wij vanuit Vlissingen een vraag via e-mail plus een foto van een prachtig gebrandschilderd glas-in-loodraam dat men, vanwege de scheepsnaam ‘ss Samarang’ en het wapen van Rotterdam daarop, aan onze Lloyd had toegedacht. Men vroeg of dit glas-in-loodraam voor ons van enige waarde was. Tot mijn verrassing bleek dat men al even op zoek was naar een ‘echt’ geïnteresseerde voor dat raam. Het Scheepvaartmuseum te Amsterdam dat als eerste werd benaderd, gaf terecht aan dat de vraag vanwege het Rotterdams karakter, bij het Maritiem Museum te Rotterdam thuishoorde. Wat een geluk dat men aldaar kennelijk geen idee had waarover het werkelijk ging. Men gaf aan niet geïnteresseerd te zijn! | ||
Het ss Samarang in 1883 |
ss Oengaran, de in 1894 verbouwde ss Samarang. |
|
Feiten over het glas-in-loodraam – Het uiteindelijk voor een symbolisch bedrag ‘verkregen’ glas-in-loodraam is gebrandschilderd, het lood is aangetast, aan de voorkant met nicotine bevuild en aan de achterkant nog opmerkelijk schoon. Een glas-in-lood signering is niet aanwezig.
– S.S. = Stoom Schip. Samarang (1883-1894) = Stoomzeilschip van de N.V. Rotterdamsche Lloyd. In 1894 bij de N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen uitgebreid verbouwd en herdoopt in ss ‘Oengaran’. In 1905 verkocht aan een Duitse rederij.
…………………………………………………………………………….. |
……………………………………………………………………………..
Het wapen van Rotterdam rond de jaren ’20 van de vorige eeuw. De twee leeuwen kijken hier van het wapen af. In nieuwere versies van het wapen van Rotterdam kijken de leeuwen naar het wapen! |
|
Een artikeltje uit de ‘Vlissingse Courant’ waarin de aankomst van het ss Samarang voor verbouwing bij de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ wordt vermeld – 1894 |
||
Samenhang feitelijkheden en oorsprongBovengenoemde feiten wijzen onomstotelijk naar een Rotterdams glas-in-loodraam waarop het Lloydschip ss Samarang (1883-1894) is vermeld. De kwaliteit van het lood en het gebruik van de naam Samarang (i.p.v Semarang) duidt op een oorsprong uit de 19e eeuw. Restaurateurs geven aan dat het raam ouder dan een eeuw moet zijn. Het is niet te achterhalen wie, wanneer, al dan niet met toestemming, welke zaken van boord heeft gehaald, dus ook niet van het onderhavige glas-in-loodraam. Toen de Willem Ruys in de oorlogsjaren op de Scheldehelling lag en de Duitsers alles wat van enige waarde en vervoerbaar was, confisceerden, is mogelijk een aantal zaken door het personeel uit handen van de Duitsers gered. Eveneens is het mogelijk dat juist in die periode het glas-in-loodraam naar een Vlissingse woning is verhuisd, tijdens de oorlogsjaren dus. | Recente ontwikkelingenToen, niet lang geleden, mevrouw de Poorter als laatste overleed, vond haar dochter het glas-in-loodraam onder het bed. In januari 2022 zette ik, na diverse malen contact met haar en haar echtgenoot te hebben gehad, koers naar Vlissingen en heb aldaar het gebrandschilderde glas-in-loodraam van het ss Samarang, voor een symbolisch bedrag in de ‘Ed van Lierde Collectie’ mogen opnemen. Zoals ook geldt voor de overblijfselen van het enkele jaren oudere ss Groningen, is dit raam een ware ’topic’ voor het erfgoed dat straks in het Lloyd-Atelier te bewonderen is. | |
Huidige staat en restauratie-strategieDe huidige staat, is kwetsbaar te noemen en restauratie is dus onvermijdelijk. De gekozen restauratie-strategie is: Restaureren met behoud van erfgoedwaarde en alle visuele aspekten van het lood en het gebrandschilderde glas. Het gerestaureerde raam zal een tropisch houten omlijsting en een lichtbak met een LED-daglicht-paneel achter het raamwerk, krijgen. Dit laatste omdat de kleuren van het glas-in-lood nog verrassend mooi zijn en daardoor beter te bewonderen zijn. De glas-in-lood lijst, bestaande uit twee smalle stroken glas (wit en rood) rondom, wordt uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd. Barstjes in het gebrandschilderde glas worden niet vervangen als er geen directe reden voor versteviging is en onzichtbaar lijmen krijgt de voorkeur! Lood dat moet worden vervangen zal de grijze kleur krijgen conform het bestaande oude lood, zodat restauratie weinig of niet opvalt. Het uiterlijk van het 138 jaar oude raam zal dus bij de restauratie zo weinig mogelijk worden aangetast. | ||
DONATEURS
DONATIE-THERMOMETER VAN HET SAMARANG GLAS-IN-LOODRAAM(25 maart 2022): 31%Uit de algemene pot van het Lloyd-Atelier is de overige 69% gefinancierd, waarmee dit project rond is. 100%DE RESTAURATIERestaurateur Anja van Aalen heeft het Samarang-glas-in-loodraam, tijdens de opening van het Lloyd-Atelier d.d. 3 juli 2022, nog in oude staat aan onze gasten laten zien. Daarna is zij direct aan de slag gegaan en heeft het resultaat, met terechte trots, in Netersel aan een gelukkige Atelierhouder gepresenteerd. Hieronder geven wij een visuele impressie van de restauratie-route: van ongerestaureerd, via restauratie, naar gerestaureerde staat. |
||
Ongerestaureerd: het onstabiele glas-in-loodraam is onder de tekst ‘SAMARANG’ gebroken, het lood is aan het vergaan, enkele gebrandschilderde glasstukjes ontbreken. | Ontmanteling en ‘grote schoonmaak!’ | |
De wederopbouw: onder het vakvrouw’s gereedschap ontstaat geleidelijk aan het herboren glas-in-loodraam. |
Het van achteren onbelichte glas-in-loodraam is gereed. |
|
Het Diessense wonder is geschied: ANNO DOMINI-augustus 2022. Het SAMARANG glas-in-loodraam door trotse Anja van Aalen, ontmanteld, schoongemaakt, weer in elkaar gezet, lood vervangen (met speciale erfgoedbehandeling!), gerepareerd, geprepareerd, met gebrandschilderde stukjes glas aangevuld, en weer veilig bij het Lloyd-Atelier afgeleverd! Dank je Anja voor dit Diessense wonder! |
Constructie van de massief-mahoniehouten lichtbak met dimbare LED-verlichtings | ||
Geen risico’s: eerst een dummy van zachthout! …………………………………………………………………………….. |
De lichtbak is gereed, de LED-verlichting rondom is op de foto moeilijk zichtbaar
…………………………………………………………………………….. |
|
Het eindresultaat | ||
Het resultaat met LED-verlichting uit | Het resultaat met dimbare LED-verlichting aan | |
Het SAMARANG glas-in-loodraam is nu, op haar mooist, in het Lloyd-Atelier te bezichtigen. Een project dat de investering in de restauratie en het voorzien van een prachtige mahoniehouten lichtbak, meer dan de moeite waard is geweest. Het geheel is verworden tot één van de topstukken uit de ‘Ed van Lierde Collectie’!
Hier ziet u het SAMARANG-glas-in-loodraam (1883 ) in haar trotse setting. De scheepsoverblijfselen zijn van het ss Groningen (1875) ……….. twee toppers bijelkaar! |
PROJECT: VOOROORLOGSE LLOYD-SALONSTOELms Baloeran – 1929 periode: medio juli 2021 tot/met heden |
||
Doelstelling van dit project1. Het van herstofferen en renoveren van de meest beschadigde, vooroorlogse ‘Baloeran’-leessalonstoel. 2. Het werven van donaties donaties om dit project mogelijk te maken. |
||
Geholpen door het idee van Modjokertodochter Tijda Deisz de Tambora-stoel een nieuw, uiterlijk leven te geven en de kosten daarvan te doneren, vroegen wij ons af of dit ook zou kunnen gelden voor de Baloeran-stoel die daar, qua conditie, het meeste behoefte aan heeft. De Bredase meubelstoffeerder heeft met het stofferen van de Tambora-stoel goed werk geleverd. Echter de Baloeran-stoelen moeten niet alleen een nieuwe veloursstof krijgen, maar ook het binnenwerk (veren) moeten worden gerenoveerd. Het aldus renoveren van een Baloeran-stoelen gaat € 575,- vergen.
Het ms Baloeran. |
||
……………………………………………………………………………..
De Baloeranstoelen in een passende ambiance bij “De Laak’ te Eindhoven – 2011. |
……………………………………………………………………………..
De veren van het zitgedeelte zijn gesprongen en hebben het ‘verschoten’ velours flink beschadigd. |
|
De stoel op de voorgrond links in de social hall van het ms Baloeran. | ||
Een van de Baloeran-stoelen vóór renovatie. | De Baloeran-stoel ná de renovatie. | |
DONATEURS
DONATIE-THERMOMETER VAN DE BALOERAN-STOEL(26 oktober 2021): 100% !! |
PROJECT: VOOROORLOGSE LLOYD-SALONSTOELss Tambora – 1910 periode: april 2021 tot/met heden |
||
Doelstelling van dit project1. Het herstofferen, zonodig renoveren van de vooroorlogse ‘Tambora’-leessalonstoel. 2. Het werven van fondsen/donaties om dit project mogelijk te maken |
||
Tijdens de Slamatherdenking op 27 april van 2021 was ook Modjokerto-kleindochter Tijda Deisz aanwezig. Bij de persoonlijke rondleiding die ik Tijda die dag in het Lloyd-Atelier gaf, liet ik ook de Tambora-stoel zien die wellicht in een toekomstig projectje zou kunnen worden gerenoveerd. Enthousiast gaf Tijda toen aan een bijdrage voor herstoffering te zullen storten ………. het werd méér dan een bijdrage! Na een offerteaanvraag bij een Bredase meubelstoffeerder, besloot Tijda een tweede bijdrage te storten zodat zij het gehele offertebedrag in één klap rond kon maken. De stoffeerder deed vervolgens het Lloyd-Atelier te Netersel aan en bracht diverse veloursstoffen mee om de oorspronkelijk stof zo dicht mogelijk te kunnen benaderen. Inmiddels heeft de Tambora-stoel een ware verjongingskuur ondergaan en op de foto (bijna onderaan rechts) is te zien dat dit wonderschoon, met zo goed als dezelfde stof, is gelukt. Méér dan uitgebreide dank dus aan Tijda Deisz, die deze donatie ook uit naam van haar overleden vader, haar overleden zus Magda en ter ere van haar opa doet. Haar opa Tijdo Deisz was in 1942 Hoofdmachinist tijdens de Modjokerto-oorlogsramp. | ||
Scheuren in stoffering …………………………………………………………………………….. |
scheuren en geoxideerde koperen nagels …………………………………………………………………………….. |
|
De Tambora-stoel vóór herstoffering | De Tambora-stoel ná de herstoffering |
PROJECT: RENOVATIE LLOYD-ATELIER TE NETERSELEN DE INRICHTING VAN EEN PERMANENTE LLOYD-EXPOSITIEperiode: juni 2019 tot/met 2021 |
||
Fase-1: Renovatie en opbouw expositie van de Rotterdamsche Lloyd (t/m Tweede Wereldoorlog en Lloyd-bibliotheek.periode: juni 2019 – juni 2020 |
||
Eerst slopen dan weer opbouwen – juni 2019.
…………………………………………………………………………….. |
Doorgang wordt met geweld mogelijk gemaakt! Vlnr. Arnoul Lormans en Bert-Jan Olivier. | |
Arnoul verft de hemel. | Voorbereiding voor de wanden – juli 2019.
…………………………………………………………………………….. |
|
De wanden zijn geplaatst – aug 2019. | De garagedeur wordt een prachtige fotowand! | |
De heren WTK’s in hun element, zij voorzien de expositieruimten van de nodige elektriciteit. | Harry van der Brugh voorziet de WOII-vitrine van stroom- okt 2019. | |
De Lloyd-bibliotheek in wording – nov 2019. | Ook deze ruimte wordt door Arie de Waardt en Harry van der Brugh ‘onder stroom gezet!’ | |
Zo trekt men elektriciteitsleidingen! |
||
Wederom veel aandacht voor de Rotterdamsche Lloyd in de Tweede Wereldoorlog – jan 2020. |
Nog een pronkstukje, een gedekte RL-tafel (nog niet helemaal gereed)! | |
Lloyd-video: De Sibajak komt thuis – 8 maart 2020
Voor het afspelen van de video die hier getuige van was, graag onderstaande link aanklikken: |
||
Fase-2: Opbouw Koninklijke Rotterdamsche Lloyd-expositie – beide daken renoveren en isolerenperiode: juni – september 2020 |
||
Pannen en stro-isolatie verwijderen, pannen schoonspuiten. | Dakbeschot repareren en isolatieplaten aanbrengen. | |
Waterdicht doek aanbrengen en daktengels bevestigen. | ||
Het Varandadak is nog een puinhoop. |
Het rode gedeelte (Atelier) is geïsoleerd. Het groene gedeelte is het, niet- geïsoleerde, varandadak. Alles is waterdicht en de eerste pannen gelegd. |
|
Lloyd-WTK’s Arie de Waardt en Harry van der Brugh gereed met de electriciteitsklus deel-1 |
Fase-3: Opbouw Koninklijke Rotterdamsche Lloyd-expositie – renovatie en inrichting van het Atelier, bestemd voor de KRL-expositie.periode: augustus – december 2021 |
||
Harry met de laatste elec-klus, namelijk het opklaren van de verbinding tussen de twee expositie-ruimten oktober 2021
…………………………………………………………………………….. |
Arie checkt wanneer de laatste trein rijdt – oktober 2021 …………………………………………………………………………….. |
|
Het nieuwe houten plafond zit er in en was vanwege de slechte aanvoer wegens de corona-crisis, maar liefst twee keer zo duur, tegenvallertje dus! – oktober 2021 | Een Brabantse lunch houdt de energie er in! | |
Het expositiegebouw geflankeerd door de Lloyd-vlaggenmast – oktober 2021 | ||
xxx |
xxx | |
Oud Lloyd-WTK’s Harry van der Brugh en Arie de Waardt hebben dit project in uitgebreide, acht-pagina lange, hapklare brokken aan het digitale papier toevertrouwd.Om het verslag te kunnen lezen, s.v.p. op onderstaande afbeelding klikken. |
PROJECT: LLOYD-VLAGGENMASTperiode: juni 2020 tot/met oktober 2021 |
||
Doelstelling van dit project1. Het toevoegen aan het Lloyd-Atelier en het aldaar gelegen Slamat-monument te Netersel van een vlaggenmast op schaal in de vorm van een originele Lloyd-mast. 2. Het werven van fondsen om dit project mogelijk te maken |
||
Bouwtekening van Harry van der Brugh met ‘liggende’ mast.. …………………………………………………………………………….. |
Diverse schaalafmetingen van de ‘staande’ mast. …………………………………………………………………………….. |
|
Zoals, bij projecten waarvoor fondsen noodzakelijk zijn, gebruikelijk is, werken we nu in de voorbereidings-fase waarna, als alles goed gaat, het GROENE licht volgt en het project pas defintief wordt. Hieronder volgen de bijzonderheden van dit project.
Lloyd-mastDe Lloyd-mast is een zes meter hoge kopie op schaal van een Lloyd-mast zoals die bij de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd in diverse uitvoeringen werd gebouwd. De Lloyd-mast willen wij, zoals het er nu voor staat, transformeren tot een vlaggenmast voor maximaal drie vlaggen en mogelijk ook nog een voorziening die het mogelijk maakt de SLAMAT-wimpel voor te hijsen. Het geheel wordt gelast en komt op een fikse fundering te staan. De mast wordt uitgerust met een gaffel, een toplicht, twee deklichten en een weerstation (reeds als verjaardagscadeau in mijn bezit). De Lloyd-mast wordt geplaatst op enkele meters afstand van het Lloyd-Atelier (aan de straatzijde). Wie werken aan het project?1. Oud Lloyd-WTK Harry van der Brugh (bouwtekeningen, berekeningen, etc.). 2. Oud Lloyd-WTK Arie de Waardt (contact met constructeurs/sponsors, etc.). 3. Oud Lloyd-Stuurman Ed van Lierde (coördinatie, sponsoring en projectbeschrijving). |
||
Een prachtig schaalmodel gefabriceerd door Harry van der Brugh – 3 augustus 2020 |
Hetzelfde schaalmodel met eveneens op schaal vlaggen die straks kunnen worden voorgehesen – 25 augustus 2020 | |
Deelnemende fondsen en donateurs |
||
Donateur: Puck Willemstein | Puck is in de ‘early days’ Willem Ruys CD- bemanningslid geweest. Hij is een meer dan trouw supporter van het KRL-Museum geweest en nu ook van het Lloyd-Atelier. Aan alle projecten heeft hij significant bijgedragen en dat begon met de grote Slamat-herdenkiung in 2011 en ook nu doetPuck met een genereus bedrag mee! | |
Koninklijke van der Wees groep zal de Lloyd-Vlaggenmast, als deze bij Marine repair B.V. is geconstrueerd, naar het Lloyd-Atelier te Netersel vervoeren. Koninklijke van der Wees is dankzij ‘bemiddelaar’ Arie van der Waardt al eerder een trouw Lloyd-supporter gebleken (vervoer en opstelling/opslag van de Modjokerto-motorreddingssloep). Koninklijke van der Wees voert weg- en watertransporten uit, denk bijvoorbeeld aan het vervoer van windmolenvleugels en nieuwe bruggen, dit dankzij een uitgebreide vloot pontons, sleep- en duwboten. Met 550 meter lange kade biedt men ook vele op- en overslag mogelijkheden. Website: www.vanderwees.nl | ||
Marine Repair B.V zal het lassen van de Lloyd-vlaggenmast ‘in natura’ op zich nemen. Bij Marine Repair B.V. kan men terecht voor verschillende disciplines op het gebied van las- en constructiewerk. Daarnaast is het bedrijf gespecialiseerd in het uitvoeren van schadeherstelwerk aan schepen en of installaties, industrieel of maritiem. Dit alles wordt op locatie verzorgd.
Website: www.marinerepair.nl |
||
Donateur: Ed van Lierde | Omdat ik, Ed van Lierde, persoonlijk verantwoordelijk ben voor het ontstaan van dit project en daarbij direct en onvoorwaardelijk gesteund werd door Lloyd-WTK’s Arie de Waardt en Harry van der Brugh, vind ik het voor de hand liggen dit project ook financieel een handje te helpen. Namens het Lloyd-Atelier (via dit particulier initiatief) trek ik graag mijn portemonnaie. | |
Donateur: Ben Hofs | Lloyd-supporter van het eerste uur, Ben Hofs doneert namens JNE Europe B.V. een geldbedrag waarmee het GROENE licht voor dit project zeer nabij is. Ben heeft jarenlang het vervoer voor het KRL-Museum en nu ook voor het Lloyd-Atelier uitgevoerd. JNE verzendt, verzorgt en borgt goederen en documenten en de afhandeling van de daarbij behorende formaliteiten, het doen vervoeren van express goederen per schip, het begeleiden van evenementen te water en het exploiteren en verhuren van schepen.Website: www.flyjne.nl | |
PARTICULIERE DONATIES |
– Mevr. Caroline Ras-van Langeveld – Slamatdochter – Mevr. Hennie Kelders-van Langeveld – Slamatdochter – Dhr. Charles Ruys, zoon directeur Ir. L.P. Ruys – Dhr. Jan Aalbers – oud Lloyd-Matroos – Mevr. Jelly van Dijk-Brinkman – oud Lloyd-Hofmeesteres – Dhr. Maarten van der Lugt – oud Lloyd-Hofmeester – Dhr. Hubert Nijgh – zoon oud Lloyd-Olieman van de gezonken ms Dempo – Dhr. Henri Reijnen – oud Lloyd-WTK – Dhr. Fred van der Heijden – oud Lloyd-Hofmeester – Dhr. Jan Palte – Grootvader en vader waren Lloyd-Werktuigkundigen |
|
SPONSOR-THERMOMETER(6 oktober 2020): 100% !! |
CONSTRUCTIE VAN DE LLOYD-VLAGGENMASTJuni 2010 – oktober 2021 |
||
Donateur ‘In natura’ |
Kijk hier op Youtube “how it’s done!” | |
Een Wono-mast uit 1954. | Een mini-schaalmodel van de Lloyd-vlaggenmast. | |
Het begin van de mast wordt, onder goedkeurend oog van Arie de Waardt, gelast.
…………………………………………………………………………….. |
……………………………………………………………………………..
Open verstevigingsplaten worden in het binnenste van de vlaggenmast ‘gepuntlast’. |
|
Arie houdt een zalingplaat tegen de mast, zo komt hij te zitten! | De gelaste zaling met prachtige oplasstrippen, ook de mastspriet en gaffel zijn te zien. | |
Harry meet voor alle zekerheid nog even na! | Cor Vlot, Operationeel Manager van Marine Repair staat trots bij de schepping van zijn team. | |
De Lloyd-vlaggenmast krijgt in de spuitcabine een primerlaag en twee ‘Lipstick-rose’ verflagen. |
VERVOER VAN DE LLOYD-VLAGGENMAST VAN DORDRECHT NAAR NETERSEL EN PLAATSING BIJ HET LLOYD-ATELIERdonderdag 7 oktober 2021 |
||
Donateur ‘In Natura’ | De vrachtwagen van Koninklijke Van der Wees die voor gratis vervoer heeft gezorgd, staat gereed. | |
De Lloyd-vlaggenmast wordt gratis door Koninklijke van der Wees uit Dordrecht aangeleverd, Vlnr.: Alex (KvdW), Arie en Johan. | Johan, eenn werknemer van buurman John Michiels (loonbedrijf te Netersel) gaat zijn shovel lossen, | |
……………………………………………………………………………..
De stelcon-plaat wordt van de vrachtwagen gehesen. |
……………………………………………………………………………..
Ed voegt zand bij om de plaat waterpas te krijgen. |
|
De mast is zojuist gelost en wordt naar zijn plek gemanoeuvreerd. Arie en Harry geven aanwijzingen. | Johan verschuift de strop om het geheel naar de mastfundering te kunnen rijden. | |
De strop wordt 180 graden gedraaid om de mast vervolgens ook 180 graden te kunnen draaien. | De mast wordt nu, met enig manoeuvreerwerk, op vier stelbouten en dubbele stelmoeren gezet. | |
Een overzicht van Lloyd-Atelier en vlaggenmast die bijna op haar definitieve plek staat. |
||
Niet zonder enig gewrik wil de mast op de stelbouten zakken. | Het moeilijkste deel is geklaard de heren feliciteren elkaar. Vlnr: Ed, Alex, Harry en Arie. | |
De grote Lloyd-vlaggenmast en het kleine schaalmodelletje staan precies, zoals als een ‘geleidelicht’ ofwel ‘lichtenlijn’, achter elkaar. | ||
De ‘nagelbank’, een kunstwerkje op zich! | Een dubbele, vloeibare Brabantse versnapering aan de ‘mastwerkers’ van Marine Repair B.V. , als dank voor de bijzondere prestatie! | |
Ook bij donker is het trots eindresultaat te zien, compleet met zonnencel-nachtverlichting. |
De bouw van het Sibajak-scheepsmodelseptember 2017 t/m december 2019 |
|
Voor een uitgebreide rapportage kunt u onderstaande link aanklikken: |
Het Medan-projectFebruari 2017 – december 2018 |
|
Projectleider: Ed van Lierde Dit Indonesië-project is tijdens de opening van de gezamenlijke expositie en de schenkingsceremonie op 6 december 2018 februari 2017 met succes afgerond. Vanaf deze ceremonie staat een expositie met Rotterdamsche Lloyd-erfgoed permanent in het voormalige, koloniale AVROS-gebouw te Medan-Sumatra. Voor een uitgebreide rapportage kunt u onderstaande link aanklikken: |
Expositie ‘Rotterdamsche Lloyd’ bij: Damen Schelde Naval Shipbuilding en Museumwerf ‘De Schelde’, beide te VlissingenFebruari-Oktober 2018 |
|
Voor een uitgebreide rapportage kunt u onderstaande link aanklikken: |
Het Batavia-projectFebruari 2016 – februari 2017 |
|
Projectleider: Ed van Lierde Dit Indonesië-project is tijdens een Donatieceremonie op 12 februari 2017 met succes afgerond. vanaf deze ceremonie staat een expositie met Rotterdamsche Lloyd-erfgoed permanent in het voormalige Rotterdamsche Lloydgebouw ‘Cipta Niaga’ te Kota Tua , Batavia-Djakarta. Voor een uitgebreide rapportage kunt u onderstaande link aanklikken: |
De Modjokerto-motorreddingssloepTijdens de herdenking de onthulling van de sloep 14 november 2015 |
|
Projectleider en eigenaar sloep: Ed van Lierde In 2012 werd, bij toeval, een oude teakhouten Rotterdamsche Lloyd sloep opgespoord en gekocht. Na een lange speurtocht bleek het om een van de sloepen van de Modjokerto te gaan. In 2014 werd deze sloep, met steun van fondsen, bij ‘Rotterdams Welvaren’ te Rotterdam geheel gerestaureerd en eind 2015 door familieleden van slachtoffers tijdens een herdenking te Dordrecht onthuld. Voor een uitgebreide rapportage kunt u onderstaande link aanklikken: |
De première van de Slamat-documentaire2 mei 2015 |
|
Door fondsen financieel mogelijk gemaakt, werd de oorlogsramp met de Slamat in 2014 door het KRL-Museum geproduceerd. Onder andere de 3D-beelden van deze heftige gebeurtenis werd in mei 2015 voor het eerst aan een breed publiek getoond. Voor een uitgebreide rapportage van deze indrukwekkende gebeurtenis kunt u onderstaande link aanklikken: |
Een emotionele ceremonie boven het wrak van HMS DiamondMiddellandse Zee – 26 juni 2012 |
|
Projectleider: Commander Captain Ian Clarke (UK) Wat geweldig om vast te mogen stellen dat de Slamat-herdenking-2011 zo’n indruk bij de HMS Diamond bemanning had gemaakt, dat haar Commander Ian Clarke een jaar later in de Middellandse Zee een ceremonie boven de wrakken van de Diamond en Wryneck organiseerde en Frans Luidinga, Kate Saxton en onze bestuursvoorzitter daarbij uitnodigde. Voor een uitgebreide rapportage kunt u onderstaande link aanklikken: |
95-jaar herdenking ondergang ss GedéPort la Nouvelle – Middellandse Zee – 7 juli 2011 100-jaar herdenking ondergang ss GedéPort la Nouvelle – Middellandse Zee – 7 juli 2017 |
|
Meer dan een eeuw geleden liep onze Gedé, tijdens de eerste Wereldoorlog, op een Duitse mijn. Ze was tien Japans eigendom, maar desondanks vond de Franse gemeente Port La Nouvelle het op z’n plaats dit met ons Museum te dedenken. Voor een uitgebreide rapportage kunt u onderstaande link aanklikken – 1911: onderaan de pagina en 2017: van boven af: |
De grote Slamatherdenking27 april 2011 |
|
De Slamatherdenking van 2007 werd zo gewaardeerd dat de vraag naar een grotere herdenkingsmanifestatie in 2010 al leidde tot de voorbereiding van de tweede, grote Slamat-herdenking. Precies op de rampdatum: 27 april werd in de Sint Laurenskerk te Rotterdam een uitzonderlijk indrukwekkende herdenking gehouden. Voor een uitgebreide rapportage kunt u onderstaande link aanklikken: |
Kleine restauratie-projecten – 2009Restaurateur: Geert Sieben |
|
Legpuzzel ms Dempo
Legpuzzel uit de jaren ’30 van de vorige eeuw, voorstellende het ms Dempo vertrekkend van de Lloydkade, naar een afbeelding van A.L.B. Hemelman. De 1e foto laat het ontbrekende (wit) puzzelstuk zien en op de 2e foto is de puzzel weer compleet!
|
|
Gerestaureerd door onze restaurateur, Geert Sieben- september 2009.
………………………………………………………………. |
|
Schoolplaat ms Willem Ruys in dokEen oprolbare schoolplaat uit 1953 van J.B. Wolters Uitgeversmaatschappij nv te Groningen/Djakarta voorstellende het ms Willem Ruys in droogdok te Rotterdam. Op de 2e foto is de gehele schoolplaat zichtbaar (beschadiging was in rode cirkel). De 1e afbeelding laat de feitelijke beschadiging zien. | ……………………………………………………. |
De gerestaureerde schoolplaat, zie linker-onderhoek.
|
De Slamatherdenking – september 2007 |
|
Projectleiders: Frans Luidinga en Ed van Lierde In september 2007 werd, innauwe samenwerking met Frans Luidinga (zoon van de Slamat-Kapitein) in Oudehorne de eerste Slamat-herdenking georganiseerd. Aanwezige prominenten waren . De Nieuw Zeelandse Ambassadeur, de Secretaris van de Britse Ambassade, oud direceteur Bernhard Eduard Ruys en uiteraard veel familieleden. Voor een uitgebreide rapportage kunt u onderstaande link aanklikken: |