LOPENDE PROJECTEN

 

 

PROJECT:  VOOROORLOGSE LLOYD-SALONSTOEL

ms Baloeran – 1929

periode: medio juli 2021 tot/met heden

Doelstelling van dit project

1. Het van herstofferen en renoveren van de meest beschadigde, vooroorlogse ‘Baloeran’-leessalonstoel. 

2. Het werven van donaties donaties om dit project mogelijk te maken.

Geholpen door het idee van Modjokertodochter Tijda Deisz de Tambora-stoel een nieuw, uiterlijk leven te geven en de kosten daarvan te doneren, vroegen wij ons af of dit ook zou kunnen gelden voor de Baloeran-stoel die daar, qua conditie, het meeste behoefte aan heeft. 

De Bredase meubelstoffeerder heeft met het stofferen van de Tambora-stoel goed werk geleverd. Echter de Baloeran-stoelen moeten niet alleen een nieuwe veloursstof krijgen, maar ook het binnenwerk (veren) moeten worden gerenoveerd. Het aldus renoveren van een Baloeran-stoelen gaat € 575,- vergen.

Het ms Baloeran.

……………………………………………………………………………..

De Baloeranstoelen in een passende ambiance bij “De Laak’ te Eindhoven – 2011.

……………………………………………………………………………..

De veren van het zitgedeelte zijn gesprongen en hebben het ‘verschoten’ velours flink beschadigd.

De stoel op de voorgrond links in de social hall van het ms Baloeran.

Een van de Baloeran-stoelen vóór herstoffering.

 

 

 

Deze foto wordt uiteraard

na renovatie geplaatst!

 

 

 

 

 

De Baloeran-stoel ná de renovatie.

DONATEURS

  • Slamatdochter, Carolien Ras-Van Langeveld.
  • Slamatdochter, Hennie Kelders-Van Langeveld.
  • Oud Radio-officier, Dick van der Harst.
  • Anonieme, 92-jaar jonge, oud Lloyd-WTK met een grote liefde voor de Lloyd en interesse in de stijlbeweging ‘Art Deco’.
  • Oud Lloyd-Matroos o/g, J.H. Regoort.
  • Oud Lloyd-Stuurman, Ed van Lierde.
  • Anonieme, oud Lloyd-WTK uit het ‘Hoge Noorden’.
  • Oud Lloyd-Hofmeesteres, Jelly van Dijk-Brinkman.

DONATIE-THERMOMETER  VAN DE BALOERAN-STOEL

(27 augustus 2021):

56% !!

 

 

PROJECT:  VOOROORLOGSE LLOYD-SALONSTOEL

ss Tambora – 1910

periode: april 2021 tot/met heden

Doelstelling van dit project

1. Het herstofferen, zonodig renoveren van de vooroorlogse ‘Tambora’-leessalonstoel. 

2. Het werven van fondsen/donaties om dit project mogelijk te maken

Tijdens de Slamatherdenking op 27 april van 2021 was ook Modjokerto-kleindochter Tijda Deisz aanwezig. Bij de persoonlijke rondleiding die ik Tijda die dag in het Lloyd-Atelier gaf, liet ik ook de Tambora-stoel zien die wellicht in een toekomstig projectje zou kunnen worden gerenoveerd. Enthousiast gaf Tijda toen aan een bijdrage voor herstoffering te zullen storten ………. het werd méér dan een bijdrage! 

Na een offerteaanvraag bij een Bredase meubelstoffeerder, besloot Tijda een tweede bijdrage te storten zodat zij het gehele offertebedrag in één klap rond kon maken. De stoffeerder deed vervolgens het Lloyd-Atelier te Netersel aan en bracht diverse veloursstoffen mee om de oorspronkelijk stof zo dicht mogelijk te kunnen benaderen. Inmiddels heeft de Tambora-stoel een ware verjongingskuur ondergaan en op de foto (bijna onderaan rechts) is te zien dat dit wonderschoon, met zo goed als dezelfde stof, is gelukt. Méér dan uitgebreide dank dus aan Tijda Deisz, die deze donatie ook uit naam van haar overleden vader, haar overleden zus Magda  en ter ere van haar opa doet. Haar opa Tijdo Deisz was in 1942 Hoofdmachinist tijdens de Modjokerto-oorlogsramp.

Scheuren in stoffering

……………………………………………………………………………..

 

scheuren en geoxideerde koperen nagels

……………………………………………………………………………..

De Tambora-stoel vóór herstoffering

De Tambora-stoel ná de herstoffering

 

 

PROJECT:  LLOYD-VLAGGENMAST

periode: juni 2020 tot/met heden

Doelstelling van dit project

1. Het toevoegen aan het Lloyd-Atelier en het aldaar gelegen Slamat-monument te Netersel van een vlaggenmast op schaal in de vorm van een originele Lloyd-mast.

2. Het werven van fondsen om dit project mogelijk te maken

 

Bouwtekening van Harry van der Brugh met ‘liggende’ mast..

……………………………………………………………………………..

 

Diverse schaalafmetingen van de ‘staande’  mast.

……………………………………………………………………………..

Zoals, bij projecten waarvoor fondsen noodzakelijk zijn, gebruikelijk is, werken we nu in de voorbereidings-fase waarna, als alles goed gaat, het GROENE licht volgt en het project pas defintief wordt. Hieronder volgen de bijzonderheden van dit project.

Lloyd-mast

De Lloyd-mast is een zes meter hoge kopie op schaal van een Lloyd-mast zoals die bij de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd in diverse uitvoeringen werd gebouwd. De Lloyd-mast willen wij, zoals het er nu voor staat, transformeren tot een vlaggenmast voor maximaal drie vlaggen en mogelijk ook nog een voorziening die het mogelijk maakt de SLAMAT-wimpel voor te hijsen. Het geheel wordt gelast en komt op een fikse fundering te staan. De mast wordt uitgerust met een gaffel, een toplicht, twee deklichten en een weerstation (reeds als verjaardagscadeau in mijn bezit). De Lloyd-mast wordt geplaatst op enkele meters afstand van het Lloyd-Atelier (aan de straatzijde).

Wie werken aan het project?

1. Oud Lloyd-WTK Harry van der Brugh (bouwtekeningen, berekeningen, etc.).

2. Oud Lloyd-WTK Arie de Waardt (contact met constructeurs/sponsors, etc.).

3. Oud Lloyd-Stuurman Ed van Lierde (coördinatie, sponsoring en projectbeschrijving).

Een prachtig schaalmodel gefabriceerd door Harry van der Brugh – 3 augustus 2020

Hetzelfde schaalmodel met eveneens op schaal vlaggen die straks kunnen worden voorgehesen – 25 augustus 2020

Deelnemende fondsen en donateurs

Donateur: Puck Willemstein

Puck is  in de ‘early days’ Willem Ruys CD- bemanningslid geweest. Hij is een meer dan trouw supporter van het KRL-Museum geweest en nu ook van het Lloyd-Atelier. Aan alle projecten heeft hij significant bijgedragen en dat begon met de grote Slamat-herdenkiung in 2011 en ook nu doetPuck met een genereus bedrag mee!
 

Koninklijke van der Wees groep zal de Lloyd-Vlaggenmast, als deze bij Marine repair B.V. is geconstrueerd, naar het Lloyd-Atelier te Netersel vervoeren. Koninklijke van der Wees is dankzij ‘bemiddelaar’ Arie van der Waardt al eerder een trouw Lloyd-supporter gebleken (vervoer en opstelling/opslag van de Modjokerto-motorreddingssloep). Koninklijke van der Wees voert weg- en watertransporten uit, denk bijvoorbeeld aan het vervoer van windmolenvleugels en nieuwe bruggen, dit dankzij een uitgebreide vloot pontons, sleep- en duwboten. Met  550 meter lange kade biedt men ook vele op- en overslag mogelijkheden. 

Website: www.vanderwees.nl

Marine Repair B.V zal het lassen van de Lloyd-vlaggenmast ‘in natura’ op zich nemen.

Bij Marine Repair B.V. kan men terecht voor verschillende disciplines op het gebied van las- en constructiewerk. Daarnaast is het bedrijf gespecialiseerd in het uitvoeren van schadeherstelwerk aan schepen en of installaties, industrieel of maritiem. Dit alles wordt op locatie verzorgd. 

Website: www.marinerepair.nl

Donateur: Ed van Lierde

Omdat ik, Ed van Lierde, persoonlijk verantwoordelijk ben voor het ontstaan van dit project en daarbij direct en onvoorwaardelijk gesteund werd door Lloyd-WTK’s Arie de Waardt en Harry van der Brugh, vind ik het voor de hand liggen dit project ook financieel een handje te helpen. Namens het Lloyd-Atelier (via dit particulier initiatief) trek ik graag mijn portemonnaie. 

Donateur: Ben Hofs

Lloyd-supporter van het eerste uur, Ben Hofs doneert namens JNE Europe B.V. een geldbedrag waarmee het GROENE licht voor dit project zeer nabij is. Ben heeft  jarenlang het vervoer voor het KRL-Museum en nu ook voor het Lloyd-Atelier uitgevoerd. JNE  verzendt, verzorgt en borgt goederen en documenten en de afhandeling van de daarbij behorende formaliteiten, het doen vervoeren van express goederen per schip, het begeleiden van evenementen te water en het exploiteren en verhuren van schepen.

Website: www.flyjne.nl

PARTICULIERE DONATIES

– Mevr. Caroline Ras-van Langeveld – Slamatdochter

– Mevr. Hennie Kelders-van Langeveld – Slamatdochter

– Dhr. Charles Ruys, zoon directeur Ir. L.P. Ruys

– Dhr. Jan Aalbers – oud Lloyd-Matroos

– Mevr. Jelly van Dijk-Brinkman – oud Lloyd-Hofmeesteres

– Dhr. Maarten van der Lugt – oud Lloyd-Hofmeester

– Dhr. Hubert Nijgh – zoon oud Lloyd-Olieman van de gezonken ms Dempo

– Dhr. Henri Reijnen – oud Lloyd-WTK

– Dhr. Fred van der Heijden – oud Lloyd-Hofmeester

– Dhr. Jan Palte – Grootvader en vader waren Lloyd-Werktuigkundigen

SPONSOR-THERMOMETER

(6 oktober 2020):

100% !!

CONSTRUCTIE VAN DE LLOYD-VLAGGENMAST

xxx

……………………………………………………………………………..

 

……………………………………………………………………………..

xxx xxx
xxx xxx
xxx xxx
xxx xxx
xxx

xxx

xxx
xxx

PLAATSING VAN DE LLOYD-VLAGGENMAST TE NETERSEL

xxx xxx
xxx
xxx
xxx

xxx

 

 

PROJECT: RENOVATIE LLOYD-ATELIER TE NETERSEL

EN DE INRICHTING VAN EEN PERMANENTE LLOYD-EXPOSITIE

periode: juni 2019 tot/met 2021

Fase-1: Opbouw Lloyd-bibliotheek en Rotterdamsche Lloyd-expositie

Eerst slopen dan weer opbouwen – juni 2019.

……………………………………………………………………………..

Doorgang wordt met geweld mogelijk gemaakt! Vlnr. Arnoul Lormans en Bert-Jan Olivier.

Arnoul verft de hemel.

Voorbereiding voor de wanden – juli 2019.

……………………………………………………………………………..

De wanden zijn geplaatst – aug 2019.

De garagedeur wordt een prachtige fotowand!

De heren WTK’s in hun element, zij voorzien de expositieruimten van de nodige elektriciteit.

Harry van der Brugh voorziet de WOII-vitrine van stroom- okt 2019.

De Lloyd-bibliotheek in wording – nov 2019.

Ook deze ruimte wordt door Arie de Waardt en Harry van der Brugh ‘onder stroom gezet!’

Zo trekt men elektriciteitsleidingen!

Wederom veel aandacht voor  de Rotterdamsche Lloyd in de Tweede Wereldoorlog – jan 2020.

Nog een pronkstukje, een gedekte RL-tafel (nog niet helemaal gereed)!

Lloyd-video: De Sibajak komt thuis – 8 maart 2020

Voor het afspelen van de video die hier getuige van was, graag onderstaande link aanklikken:

https://youtu.be/n9wVNmz4wZM

Fase-2: Opbouw Koninklijke Rotterdamsche Lloyd-expositie

periode: 15 juni  – september 2020 – 

Pannen en stro-isolatie verwijderen, pannen schoonspuiten.

Dakbeschot repareren en isolatieplaten aanbrengen.

Waterdicht doek aanbrengen en daktengels bevestigen.

De Atelier-veranda is nu waterdicht.

 

 

PROJECT:  LLOYD-FOTO UPGRADE

  Een voorbeeld met een ‘beeldig’, éénjarig-oorlogsjongetje – 1945

Het LLOYD-ATELIER is naast een plek waar Rotterdamsche Lloyd-erfgoed wordt geëxposeerd in feite ook een ATELIER waarin Lloyd-gerelateerde items worden gemaakt, c.q. gerestaureerd. Zo werden in het verleden mini-modelletjes van Lloydsschepen voorzien van zeewater en kleine vitrine, werd de bouw (elders) van grote scheepsmodellen voorbereid, worden LLoyd-video’s gemonteerd en worden vanaf eind 2020 ook oude Lloyd-foto’s gerestaureerd.

Met behulp van een speciaal computer programma worden foto’s eerst gerestaureerd, geretoucheerd en uiteindelijk ingekleurd. Bij dat inkleuren wordt eerst geprobeerd de originele kleuren te achterhalen. We geven u hieronder drie sprekende voorbeelden van zo’n, wat ons betreft goed gelukte, upgrade.

Het zeil-/stoomschip BATAVIA in de Emmahaven te Padang-Sumatra – originele foto – 1883

……………………………………………………………………………..

Dezelfde foto geretoucheerd en ingekleurd – 2020

……………………………………………………………………………..

Originele foto van het ss Merapi vertrekkend vanaf de Wilhelminakade te Rotterdam – 1889

Geretoucheerd en ingekleurd geeft het meer diepte en wordt dus meer  levend – 2020

Originele foto ms Willem Ruys varend  bij Manhatten-New York – 1958

Volledige upgrade – 2020

Laatste dokbeurt van ms Willem Ruys bij Wilton Fijenoord – 1965

Weer tot leven gebracht – 2020

Scheepsmodel Doelwijk – aan boord van het ms Indrapoera – expositie aan boord ’50 jaar RL’ – 1933

……. en de ingekleurde versie – 2020

ms Indrapoera – Vertrek Lloydkade – 1926

 ……. en de ultieme upgrade – 2021

ms Willem Ruys – Een kiekje van de nautisch officieren plus Bootsman op de bakboords brugvleugel- Foto L. Los-van der Loo – 1958

De geupgrade versie – 2021

ms Musi Lloyd, de originele rederijfoto – 1957

De upgrade – 2021

Het ss Patria vaart, tijdens een fikse tropische bui, de haven van Belawan binnen- 1929.

……………………………………………………………………………..

Upgrade mer 3D-effect – 2020

……………………………………………………………………………..

 

Het ss Gedé varend in het Suezkanaal vlak bij een kamelen-pont. De zandkleur van deze postkaart is niet bij toeval gekozen – 1903. 

 

De upgrade die een prachtig tafereel laat zien – Upgrade Ed van Lierde collectie – 1930.

ss Insulinde met neutraliteitskleuren bij vertrek Emmahaven te Padang – Foto KRL Lloyd-Mail – 1916.

ss Insulinde upgrade Ed van Lierde collectie – 1916.

Drie oud Lloyd-Ketelbinkies aan de afwas, een foto genomen op het ss Ampenan uit 1958.

De upgrade  …….. hoe mooi kan het zijn?

Prinses Juliana op het ms Japara gelegen te San Francisco – USA. De Prinses is hier in gesprek met Kapitein J.M. Driest en HWTK H. Verel  – 1944

Wat kleur doet …….!

De nieuwe Dempo vertrekt voor het eerst vanaf de Lloydkade, getrokken door havensleepboten ss Java en ss België.

De upgrade die herkenbaarheid en diepte geeft – 1930.

Het ms Maas Lloyd ligt hier afgemeerd aan de Lloydkade te Rotterdam, op zich een scherpe foto – 1956

Wat wil men nog meer ……. ?

 

Het ms Leuve Lloyd eveneens afgemeerd aan de Lloydkade – 1967

Het prachtige licht met donkere wolken op de achtergrond geeft een prachtig effect.

xxx