LOPENDE PROJECTEN

 PROJECT: ‘DE SERIMPI-DANSERES’

.. Binnen dit project is eind mei/begin juni reeds onderzocht of er mogelijkheden zijn voor het bergen van het kunstwerk ‘de SERIMPI-danseres’, in 1930 gecreëerd door beeldhouwer Theo Vos. Het originele beeld bevindt zich nog steeds in de ‘Social hall’ van het Dempo-wrak (passagiersschip voormalige N.V. Rotterdamsche Lloyd) dat sinds maart 1944 in de Middellandse Zee, nabij de Algerijnse kust, ligt. Met behulp van de expertise van Klaas Reinigert, oud Lloyd-stuurman en directeur van Bergingsbedrijf Smit Tak, is duidelijk geworden dat bij het duiken naar de SERIMPI niet alleen grote problemen moeten worden overwonnen, de kosten daarvan zullen daarbij uit de pan rijzen en vele miljoenen vergen. Met deze wetenschap is het projectteam, verwacht doch ook wel gedwongen, overgeschakeld naar plan-B waarbij wij gaan voor het beeldhouwen van een bronzen SERIMPI-replica. Een specialistich projectteam, samengesteld door de stichting Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Heritage (ook wel ‘Lloyd-Atelier’ genoemd) voert het project uit.
.
.
INITIATOR en PROJECTLEIDER

……………………………………………………..

Ed van Lierde

INITIATOR en ADVISEUR

………………………………………………………

Frans Leidelmeijer

.

In zijn hand een schaalmodel van de SERIMPI-danseres uit zijn collectie

ALGEMENE ZAKEN

………………………………………………………

Hein van Ameijden

.

Ook deze keer weer is de oud-Algemeen directeur van Damen Schelde Naval shipbuilding van de partij!

.

De SERIMPI-danseres


..………………………………………………………………………….

Vooraanzicht SERIMPI-danseres in de Social hall van het ms Dempo – 1932

…………………………………………………………………………

Zijaanzicht SERIMPI-danseres tijdens de afbouw in 1931

 De Architect van de Dempo De Beeldhouwer van de SERIMPI
xxx xxx
xxx xxx
HET PROJECTPLAN
PROJECTPLANNING
xxx
xxx xxX
FONDSENWERVING          
xxx

xxx

xxx
.
.

DONATEURS SERIMPI-PROJECT

Financieel gezien, krijgt het SERIMPI-project, uiteraard pas het ‘goene licht’ als duidelijk is dat de begrote kosten kunnen worden gefinancierd omdat eerst de mogelijkheden en kosten van  berging duidelijk moeten zijn. Op termijn geven wij hieronder niet alleen aan welke bedrijven c.q. personen hebben gedoneerd, maar ook kunt u, helemaal onderaan, lezen welk percentage van de totale begroting door genoemde donateurs is toegezegd. 

(in natura) Als Plan-A mocht slagen, wordt het vervoer van de SERIMPI-danseres vanuit het Middellandse Zeegebied naar Nederland door onze, sinds jaar en dag trouwe en gratis vervoerder, Ben Hofs van BENFORWARDING, verzorgd. Ben heeft veel internationale ervaring en dat mag blijken uit het feit dat Damen en VDL grote opdrachtgevers zijn. Ben bijt hiermee niet alleen het spits af bij het financieel mogelijk maken van dit bijzondere project, maar zorgt er tegelijkertijd ook voor dat de slagingskans van het project iets groter wordt. website: ben@benforwarding.com
xxx xxx
xxx

xxx

xxx

xxx

xxx

xxx

.

SERIMPI-donaties uit onze achterban

xxx
………………………………………………..………. De Stichting Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Heritage (oftewel: ‘Lloyd-Atelier) werkt op vrijwilligersbasis en ontvangt geen structurele subsidies. De inbreng van het Lloyd-Atelier in dit SERIMPI-project is derhalve hoofdzakelijk gebaseerd op de inbreng van vrijwilligers en dus ‘In Natura’. Het Lloyd-Atelier reserveert voor dit bijzondere project een bedrag van € 1.000,-Website: www.lloydatelier.nl ………………………………………………………………………………..…………………………

SPONSOR-THERMOMETER SERIMPI-PROJECT

0,00%

(kan pas omstreeks november weergegeven worden!)

.

.

PROJECT:  ‘LLOYD-FOTO UPGRADE’

Het LLOYD-ATELIER is naast een plek waar Rotterdamsche Lloyd-erfgoed wordt geëxposeerd in feite ook een ATELIER waarin Lloyd-gerelateerde items worden gemaakt, c.q. gerestaureerd. Zo werden in het verleden mini-modelletjes van Lloydsschepen voorzien van zeewater en kleine vitrine, werd de bouw (elders) van grote scheepsmodellen voorbereid, worden LLoyd-video’s gemonteerd en worden vanaf eind 2020 ook oude Lloyd-foto’s gerestaureerd.

Met behulp van een speciaal computerprogramma worden foto’s eerst gerestaureerd, geretoucheerd en uiteindelijk ingekleurd. Bij dat inkleuren wordt eerst geprobeerd de originele kleuren te achterhalen. We geven u hieronder een aantal upgrade-voorbeelden die u zeker tot de verbeeldingen zullen spreken. 

Zoals u ziet, zijn alle upgrades voorzien van een copy-mark. Dit doen wij omdat in deze upgrade-foto’s behoorlijk veel werk zit en men, zonder copy-mark, er maar  op los download. Men schuwt het zelfs niet deze foto’s dan door te verkopen. Mocht u om speciale redenen een van de foto’s zonder copy-mark willen ontvangen, dan kan dat via e-mailadres: Lloydexpo19@gmail.com

……………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………

Het zeil-/stoomschip BATAVIA in de Emmahaven te Padang-Sumatra – originele foto – 1883

Dezelfde foto geretoucheerd en ingekleurd – 2020
Originele foto van het ss Merapi vertrekkend vanaf de Wilhelminakade te Rotterdam – 1889 .…Geretoucheerd en ingekleurd geeft het meer diepte en wordt dus meer  levend – 2020
Scheepsmodel Doelwijk – aan boord van het ms Indrapoera – expositie aan boord ’50 jaar RL’ – 1933 .…… en de ingekleurde versie – 2020
ms Willem Ruys – Een kiekje van de nautisch officieren plus Bootsman op de bakboords brugvleugel- Foto L. Los-van der Loo – 1958 De upgrade versie – 2021

.

………………………………………………………………………………

Originele foto ms Willem Ruys varend  bij Manhatten-New York – 1958

Volledige upgrade – 2020
Laatste dokbeurt van ms Willem Ruys bij Wilton Fijenoord – 1965 Weer tot leven gebracht – 2020
…………………………………………………………………………….
ms Musi Lloyd, de originele rederijfoto – 1957 De upgrade – 2021
ms Indrapoera – Vertrek Lloydkade – 1926  ……. en de ultieme upgrade – 2021

.

.……………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………..

Het ss Siantar, tewatergelaten in 1921, vaart hier 5 jaar later in een kalme zee – 1926

Upgrade met 3D-effect – 2020
Op het ms Schelde Lloyd In Singapore komt Pater Piet op het ms Schelde Lloyd aan boord – vooraan broers Harry en Ad van der Brugh – 1968 Veel ongerechtigheden zijn weggewerkt, restauratie en kleuren-upgrade doen de rest.
Het Rotterdamsche Lloyd kantoor te Tandjong Priok – 1946 Deze upgrade geeft extra diepte!

Timmerman Hendrik van der Mark in winter-werkuniform op het ms Kota Baroe- 1939 De upgrade  …….. hoe mooi kan het worden?

.

………………………………………………………………………………  ……………………………………………………………………………
ss Zeeland varend op de Nieuwe Waterweg – 1960  Wat kleur vermag! 
Willem Hendrik van Eerde, medewerker Ruys & Co te Marseille – 3 augustus 1936 Mooier kunnen we het niet maken!
Het ss Limburg in de Perzische Golf – 1964 Wat wil men nog meer ……. ?
Installatie van Norma C. Goewie als secretaresse van a/b van de Willem Ruys – 1960 Hier blijkt dat het upgraden van een pentekening ook alleszins de moeite waard is!
     .
.…………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………

Het ss Patria vaart, tijdens een fikse tropische bui, de haven van Belawan binnen- 1929

Upgrade met 3D-effect – 2020
Het ss Gedé varend in het Suezkanaal vlak bij een kamelen-pont. De zandkleur van deze postkaart is niet bij toeval gekozen – 1903.  De upgrade die een prachtig tafereel laat zien – Upgrade Ed van Lierde collectie – 1930.
ss Insulinde met neutraliteitskleuren bij vertrek Emmahaven te Padang – Foto KRL Lloyd-Mail – 1916. ss Insulinde upgrade Ed van Lierde collectie – 1916.
Drie oud Lloyd-Ketelbinkies aan de afwas, een foto genomen op het ss Ampenan uit 1958. De upgrade  …….. hoe mooi kan het zijn?
.
.
.…………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………

Op het ms Schelde Lloyd In Singapore komt Pater Piet op het ms Schelde Lloyd aan boord – vooraan broers Harry en Ad van der Brugh – 1968

Wat kleur doet …….!
De nieuwe Dempo vertrekt voor het eerst vanaf de Lloydkade, getrokken door havensleepboten ss Java en ss België. De upgrade die herkenbaarheid en diepte geeft – 1930.
Het ms Maas Lloyd ligt hier afgemeerd aan de Lloydkade te Rotterdam, op zich een scherpe foto – 1956 Wat wil men nog meer ……. ?
Het ms Leuve Lloyd eveneens afgemeerd aan de Lloydkade – 1967 prachtig licht met donkere wolken op de achtergrond geeft een prachtig effect.

.

……………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………….
Origineel ms Willem Ruys – 1955 ms Willem Ruys – Kapitein C.C. Goedewaagen ontvangt Rooms Katholieke geestelijken in de Kapiteinshut – Upgrade Ed van Lierde Collectie
Het ms Wonosobo bij aankomst Dunedin – New Zealand – 1963 Hoe een upgrade een foto naar een hoger level kan  brengen!
Het ms Loire Lloyd aan de reparatiekade te  Hamburg – 1968 Deze upgrade spreekt voor zich!
De Indonesische ‘Mandoer’ (Chef Djongossen) aan boord van de Sibajak – 1959 Onze ‘Mandoer’ komt met een upgrade werkelijk tot leven!
.
.
………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………..
Het ms Schie Lloyd vaart “Doubtful Sound” – Nieuw Zeeland binnen- 1963 Alleen een upgrade benadert de werkelijke schoonheid!
De navigatiebrug van het ms Willem Ruys, met van links naar rechts: Kapitein C.G.F. Hoek – Kapitein Herman van den Heuvel en 1e Stuurman N.W.V. Destree – 1961 Het is alsof je zelf ook op die brug staat!
Matroos O/G Gerard Langedijk op het voorschip van de Wonorato bij aankomst Belawan-Sumatra  – 1955 Een upgrade-ode aan onze, in maart 2021 overleden, oud-collega Gerard
Het oprichters-gezin Ruys: Vlnr. Willem Ruys Jr.. – Jan Ruys – Willem Ruys Sr. – echtgenote Jeannette Ruys-Los en rechts Daan Ruys – 1847 Hier blijkt dat het upgraden van een pentekening ook alleszins de moeite waard is!
.
.
……………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………….
De vermaarde SERIMPI-danseres in de Social hall 1e klas van het ms Dempo – 1931 De SERIMPI–danseres staande op een ‘Amsterdamse school–sokkelcoulorized en uitde foto gehaald
Op het ms Willem Ruys zit Kapitein J. Roos met gerepatrieerde kinderen uit Indonesië op de bank –  januari 1958 Een unieke colour-upgrade – 2023
ms Willem Ruys – Bemanningsleden kijken naar het opborrelend schroefwater met oplichtend zeevonk – 1961 Hoe mooi kleuren deze foto ‘opfleuren!’ – 2022
ms Willem Ruys – Origineel uit het fotoboek van Ton van Haastregt – 1961 Dezelfde foto opgekalefaterd! – 2024
.