LOPENDE PROJECTEN

 

 

PROJECT: ‘RENOVATIE GEBRANDSCHILDERD GLAS-IN-LOODRAAM’

Rotterdamsche Lloyd – ss Samarang – 1883

afmeting: 70 x 36 cm.

In januari 2022 kregen wij vanuit Vlissingen een vraag via e-mail plus een foto van een prachtig gebrandschilderd glas-in-loodraam dat men, vanwege de scheepsnaam ‘ss Samarang’  en het wapen van Rotterdam daarop, aan onze Lloyd had toegedacht. Men vroeg of dit glas-in-loodraam voor ons van enige waarde was. Tot mijn verrassing bleek dat men al even op zoek was naar een ‘echt’ geïnteresseerde voor dat raam. Het Scheepvaartmuseum te Amsterdam dat als eerste werd benaderd, gaf terecht aan dat de vraag vanwege het Rotterdams karakter, bij het Maritiem Museum te Rotterdam thuishoorde. Wat een geluk dat men aldaar kennelijk geen idee had waarover het werkelijk ging. Men gaf aan niet geïnteresseerd te zijn! 

Het ss Samarang in 1883

 

 

ss Oengaran, de in 1894 verbouwde ss Samarang.

Feiten over het glas-in-loodraam 

  Het uiteindelijk voor een symbolisch bedrag ‘verkregen’ glas-in-loodraam is gebrandschilderd, het lood is aangetast, aan de voorkant met nicotine bevuild en aan de achterkant nog opmerkelijk schoon. Een glas-in-lood signering is niet aanwezig.

  S.S. = Stoom Schip. Samarang (1883-1894) = Stoomzeilschip van de N.V. Rotterdamsche Lloyd. In 1894 bij de N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen uitgebreid verbouwd en herdoopt in ss ‘Oengaran’. In 1905 verkocht aan een Duitse rederij.

  •   Het Raam is in het bezit geweest van wijlen, de heer de Poorter uit Vlissingen, plaatwerker bij ‘De Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’. Het glas-in-loodraam heeft, ter bescherming, vele jaren onder het ouder-lijke bed van familie de Poorter gelegen. 
  •   ROTTERDAM = Thuishaven van de Samarang. Wapen = Wapen van Rotterdam.
  • Fruit = zichtbaar op het glas-in-loodraam: drie gebrand-schilderde granaatappels (Punica Granatum), vroeger veel-vuldig gebruikt voor de basis van Grenadine-limonadesiroop. Uit onderzoek is gebleken dat granaatappels goed zijn tegen bepaalde kankers, hart- en vaatziektes, Alzheimer en diabetes. De granaatappel wordt op internet vaak in samenhang met Samarang vermeld. In het merendeel van de publicaties gaat het om de tijdsperiode: 1850 – 1920.

……………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………..

Het wapen van Rotterdam rond de jaren ’20 van de vorige eeuw. De twee leeuwen kijken hier van het wapen af. In nieuwere versies van het wapen van Rotterdam kijken de leeuwen naar het wapen!

 

Een artikeltje uit de ‘Vlissingse Courant’ waarin de aankomst van het ss Samarang voor verbouwing bij de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ – 1894

Samenhang feitelijkheden en de oorsprong

Bovengenoemde feiten wijzen onomstotelijk naar een Rotterdams glas-in-loodraam waarop het Lloydschip ss Samarang (1883-1894) is vermeld. De kwaliteit van het lood en het gebruik van de naam Samarang (i.p.v Semarang) duidt op een oorsprong uit de 19e eeuw. Restaurateurs geven aan dat het raam ouder dan een eeuw moet zijn. Het is niet te achterhalen wie, wanneer, al dan niet met toestemming, welke zaken van boord heeft gehaald, dus ook niet van het onderhavige glas-in-loodraam. Toen de Willem Ruys in de oorlogsjaren op de Scheldehelling lag en de Duitsers alles wat van enige waarde en vervoerbaar was, confisceerden, is mogelijk een aantal zaken door het personeel uit handen van de Duitsers gered. Eveneens is het mogelijk dat juist in die periode het glas-in-loodraam naar een Vlissingse woning is verhuisd, tijdens de oorlogsjaren dus. 

Recente ontwikkelingen

Toen, niet lang geleden, mevrouw de Poorter als laatste overleed, vond haar dochter het glas-in-loodraam onder het bed. In januari 2022 zette ik, na diverse malen contact met haar en haar echtgenoot te hebben gehad, koers naar Vlissingen en heb aldaar het gebrandschilderde glas-in-loodraam van het ss Samarang, voor een symbolisch bedrag in de ‘Ed van Lierde Collectie’ mogen opnemen. Zoals ook geldt voor de overblijfselen van het enkele jaren oudere ss Groningen, is dit raam een ware ’topic’ voor het erfgoed dat straks in het Lloyd-Atelier te bewonderen is.

Huidige staat en restauratie-strategie

De huidige staat, is kwetsbaar te noemen en restauratie is dus onvermijdelijk. De gekozen restauratie-strategie is: Restaureren met behoud van erfgoedwaarde en alle visuele aspekten van het lood en het gebrandschilderde glas. Het gerestaureerde raam zal een tropisch houten omlijsting en een lichtbak met een LED-daglicht-paneel achter het raamwerk, krijgen. Dit laatste omdat de kleuren van het glas-in-lood nog verrassend mooi zijn en daardoor beter te bewonderen zijn. De glas-in-lood lijst, bestaande uit twee smalle stroken glas (wit en rood) rondom, wordt uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd. Barstjes in het gebrandschilderde glas worden niet vervangen als er geen directe reden voor versteviging is en onzichtbaar lijmen krijgt de voorkeur! Lood dat moet worden vervangen zal de grijze kleur krijgen conform het bestaande oude lood, zodat restauratie weinig of niet opvalt. Het uiterlijk van het 138 jaar oude raam zal dus bij de restauratie zo weinig mogelijk worden aangetast. 

DONATEURS

  • Aad Kortleven – oud Lloyd-Matroos/Kabelgast.
  • Jaap Rustige – Zoon oud Lloyd-Kapitein Willem Rustige ✝️ 14 oktober 1964.
  • Twee oud Lloyd-WTK’s die anoniem willen blijven (uit het Noorden van ons land).
  • Ed van Lierde – oud Lloyd-Stuurman.
  • Hans Roggeveen – Gepensioneerde Scheepsbouwkundige.
  • Gerda Sikkink – Weduwe van oud Lloyd-Stuurman Dries Warmerdam.

DONATIE-THERMOMETER  VAN HET SAMARANG GLAS-IN-LOODRAAM

(25 maart 2022):

29% 

 

xxx

 

xxx

 

xxx

 

xxx

 

xxx

xxx

 

 

 

PROJECT:  VOOROORLOGSE LLOYD-SALONSTOEL

ms Baloeran – 1929

periode: medio juli 2021 tot/met heden

Doelstelling van dit project

1. Het van herstofferen en renoveren van de meest beschadigde, vooroorlogse ‘Baloeran’-leessalonstoel. 

2. Het werven van donaties donaties om dit project mogelijk te maken.

Geholpen door het idee van Modjokertodochter Tijda Deisz de Tambora-stoel een nieuw, uiterlijk leven te geven en de kosten daarvan te doneren, vroegen wij ons af of dit ook zou kunnen gelden voor de Baloeran-stoel die daar, qua conditie, het meeste behoefte aan heeft. 

De Bredase meubelstoffeerder heeft met het stofferen van de Tambora-stoel goed werk geleverd. Echter de Baloeran-stoelen moeten niet alleen een nieuwe veloursstof krijgen, maar ook het binnenwerk (veren) moeten worden gerenoveerd. Het aldus renoveren van een Baloeran-stoelen gaat € 575,- vergen.

Het ms Baloeran.

……………………………………………………………………………..

De Baloeranstoelen in een passende ambiance bij “De Laak’ te Eindhoven – 2011.

……………………………………………………………………………..

De veren van het zitgedeelte zijn gesprongen en hebben het ‘verschoten’ velours flink beschadigd.

De stoel op de voorgrond links in de social hall van het ms Baloeran.

Een van de Baloeran-stoelen vóór renovatie.

De Baloeran-stoel ná de renovatie.

DONATEURS

  • Slamatdochter, Carolien Ras-Van Langeveld.
  • Slamatdochter, Hennie Kelders-Van Langeveld.
  • Oud Radio-officier, Dick van der Harst.
  • Anonieme, 92-jaar jonge, oud Lloyd-WTK met een grote liefde voor de Lloyd en interesse in de stijlbeweging ‘Art Deco’.
  • Oud Lloyd-Matroos o/g, J.H. Regoort.
  • Oud Lloyd-Stuurman, Ed van Lierde.
  • Anonieme, oud Lloyd-WTK uit het ‘Hoge Noorden’.
  • Oud Lloyd-Hofmeesteres, Jelly van Dijk-Brinkman.
  • Oud Lloyd-WTK, Fred van den Bogaard.
  • Cor Pol, Kleinzoon van Slamat-Kwartiermeester Cornelis Schraven.
  • Oud Lloyd-Passagiersbediende, Ad van der Brugh.
  • Oud Lloyd- Handlanger/Olieman, Ton van Haastregt.

DONATIE-THERMOMETER  VAN DE BALOERAN-STOEL

(26 oktober 2021):

100% !!

 

 

PROJECT:  LLOYD-FOTO UPGRADE

  Een voorbeeld met een ‘beeldig’, éénjarig-oorlogsjongetje – 1945

Het LLOYD-ATELIER is naast een plek waar Rotterdamsche Lloyd-erfgoed wordt geëxposeerd in feite ook een ATELIER waarin Lloyd-gerelateerde items worden gemaakt, c.q. gerestaureerd. Zo werden in het verleden mini-modelletjes van Lloydsschepen voorzien van zeewater en kleine vitrine, werd de bouw (elders) van grote scheepsmodellen voorbereid, worden LLoyd-video’s gemonteerd en worden vanaf eind 2020 ook oude Lloyd-foto’s gerestaureerd.

Met behulp van een speciaal computer programma worden foto’s eerst gerestaureerd, geretoucheerd en uiteindelijk ingekleurd. Bij dat inkleuren wordt eerst geprobeerd de originele kleuren te achterhalen. We geven u hieronder drie sprekende voorbeelden van zo’n, wat ons betreft goed gelukte, upgrade.

Het zeil-/stoomschip BATAVIA in de Emmahaven te Padang-Sumatra – originele foto – 1883

……………………………………………………………………………..

Dezelfde foto geretoucheerd en ingekleurd – 2020

……………………………………………………………………………..

Originele foto van het ss Merapi vertrekkend vanaf de Wilhelminakade te Rotterdam – 1889

Geretoucheerd en ingekleurd geeft het meer diepte en wordt dus meer  levend – 2020

Originele foto ms Willem Ruys varend  bij Manhatten-New York – 1958

Volledige upgrade – 2020

Laatste dokbeurt van ms Willem Ruys bij Wilton Fijenoord – 1965

Weer tot leven gebracht – 2020

Scheepsmodel Doelwijk – aan boord van het ms Indrapoera – expositie aan boord ’50 jaar RL’ – 1933

……. en de ingekleurde versie – 2020

ms Indrapoera – Vertrek Lloydkade – 1926

 ……. en de ultieme upgrade – 2021

ms Willem Ruys – Een kiekje van de nautisch officieren plus Bootsman op de bakboords brugvleugel- Foto L. Los-van der Loo – 1958

De geupgrade versie – 2021

ms Musi Lloyd, de originele rederijfoto – 1957

De upgrade – 2021

Het ss Patria vaart, tijdens een fikse tropische bui, de haven van Belawan binnen- 1929.

……………………………………………………………………………..

Upgrade mer 3D-effect – 2020

……………………………………………………………………………..

 

Het ss Gedé varend in het Suezkanaal vlak bij een kamelen-pont. De zandkleur van deze postkaart is niet bij toeval gekozen – 1903. 

 

De upgrade die een prachtig tafereel laat zien – Upgrade Ed van Lierde collectie – 1930.

ss Insulinde met neutraliteitskleuren bij vertrek Emmahaven te Padang – Foto KRL Lloyd-Mail – 1916.

ss Insulinde upgrade Ed van Lierde collectie – 1916.

Drie oud Lloyd-Ketelbinkies aan de afwas, een foto genomen op het ss Ampenan uit 1958.

De upgrade  …….. hoe mooi kan het zijn?

Prinses Juliana op het ms Japara gelegen te San Francisco – USA. De Prinses is hier in gesprek met Kapitein J.M. Driest en HWTK H. Verel  – 1944

Wat kleur doet …….!

De nieuwe Dempo vertrekt voor het eerst vanaf de Lloydkade, getrokken door havensleepboten ss Java en ss België.

De upgrade die herkenbaarheid en diepte geeft – 1930.

Het ms Maas Lloyd ligt hier afgemeerd aan de Lloydkade te Rotterdam, op zich een scherpe foto – 1956

Wat wil men nog meer ……. ?

 

Het ms Leuve Lloyd eveneens afgemeerd aan de Lloydkade – 1967

Het prachtige licht met donkere wolken op de achtergrond geeft een prachtig effect.

Het ss Siantar, tewatergelaten in 1921, vaart hier 5 jaar later in een kalme zee – 1926.

……………………………………………………………………………..

Upgrade mer 3D-effect – 2020

……………………………………………………………………………..

 

Op het ms Schelde Lloyd In Singapore komt Pater Piet op het ms Schelde Lloyd aan boord – vooraan broers Harry en Ad van der Brugh – 1968

Veel ongerechtigheden zijn weggewerkt, restauratie en kleuren-upgrade doen de rest.

Het Rotterdamsche Lloyd kantoor te Tandjong Priok – 1946

Deze upgrade geeft extra diepte!

Timmerman Hendrik van der Mark in winter-werkuniform op het ms Kota Baroe- 1939

De upgrade  …….. hoe mooi kan het worden?

ss Zeeland varend op de Nieuwe Waterweg – 1960 

Wat kleur vermag! 

Willem Hendrik van Eerde, medewerker Ruys & Co te Marseille – 3 augustus 1936

Mooier kunnen we het niet maken!

Het ss Limburg in de Perzische Golf – 1964

Wat wil men nog meer ……. ?

Installatie van Norma C. Goewie als secretaresse van a/b van de Willem Ruys – 1960

Norma in alle kleuren van de regenboog!.

Origineel ms Willem Ruys – 1955

……………………………………………………………………………..

ms Willem Ruys – Kapitein C.C. Goedewaagen ontvangt Rooms Katholieke geestelijken in de Kapiteinshut – Upgrade Ed van Lierde Collectie    1955

……………………………………………………………………………..

 

Wonosobo

 

xxx

 

Loire Lloyd

 

xxx

 

Kapitein Flach en Klompe

 

xxx

 

Willem Ruys laatste vertrek

 

xxx

 

xxx

 

xxx

 

xxx

 

xxx

 

xxx

 

xxx

………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………..
xxx xxx
xx xxx
xxx xxx
xxx xxx
xxx xxx
xxx xxx
xxx xxx