VOORMALIGE PROJECTEN

 

PROJECT:  VOOROORLOGSE LLOYD-SALONSTOEL

ss Tambora – 1910

periode: april 2021 tot/met heden

Doelstelling van dit project

1. Het herstofferen, zonodig renoveren van de vooroorlogse ‘Tambora’-leessalonstoel. 

2. Het werven van fondsen/donaties om dit project mogelijk te maken

Tijdens de Slamatherdenking op 27 april van 2021 was ook Modjokerto-kleindochter Tijda Deisz aanwezig. Bij de persoonlijke rondleiding die ik Tijda die dag in het Lloyd-Atelier gaf, liet ik ook de Tambora-stoel zien die wellicht in een toekomstig projectje zou kunnen worden gerenoveerd. Enthousiast gaf Tijda toen aan een bijdrage voor herstoffering te zullen storten ………. het werd méér dan een bijdrage!

Na een offerteaanvraag bij een Bredase meubelstoffeerder, besloot Tijda een tweede bijdrage te storten zodat zij het gehele offertebedrag in één klap rond kon maken. De stoffeerder deed vervolgens het Lloyd-Atelier te Netersel aan en bracht diverse veloursstoffen mee om de oorspronkelijk stof zo dicht mogelijk te kunnen benaderen. Inmiddels heeft de Tambora-stoel een ware verjongingskuur ondergaan en op de foto (bijna onderaan rechts) is te zien dat dit wonderschoon, met zo goed als dezelfde stof, is gelukt. Méér dan uitgebreide dank dus aan Tijda Deisz, die deze donatie ook uit naam van haar overleden vader, haar overleden zus Magda  en ter ere van haar opa doet. Haar opa Tijdo Deisz was in 1942 Hoofdmachinist tijdens de Modjokerto-oorlogsramp.

Scheuren in stoffering

……………………………………………………………………………..

 

scheuren en geoxideerde koperen nagels

……………………………………………………………………………..

De Tambora-stoel vóór herstoffering

De Tambora-stoel ná de herstoffering

 

 

PROJECT: RENOVATIE LLOYD-ATELIER TE NETERSEL

EN DE INRICHTING VAN EEN PERMANENTE LLOYD-EXPOSITIE

periode: juni 2019 tot/met 2021

Fase-1: Renovatie en opbouw expositie van de Rotterdamsche Lloyd (t/m Tweede Wereldoorlog en Lloyd-bibliotheek.

periode: juni 2019 – juni 2020

Eerst slopen dan weer opbouwen – juni 2019.

……………………………………………………………………………..

Doorgang wordt met geweld mogelijk gemaakt! Vlnr. Arnoul Lormans en Bert-Jan Olivier.

Arnoul verft de hemel.

Voorbereiding voor de wanden – juli 2019.

……………………………………………………………………………..

De wanden zijn geplaatst – aug 2019.

De garagedeur wordt een prachtige fotowand!

De heren WTK’s in hun element, zij voorzien de expositieruimten van de nodige elektriciteit.

Harry van der Brugh voorziet de WOII-vitrine van stroom- okt 2019.

De Lloyd-bibliotheek in wording – nov 2019.

Ook deze ruimte wordt door Arie de Waardt en Harry van der Brugh ‘onder stroom gezet!’

Zo trekt men elektriciteitsleidingen!

Wederom veel aandacht voor  de Rotterdamsche Lloyd in de Tweede Wereldoorlog – jan 2020.

Nog een pronkstukje, een gedekte RL-tafel (nog niet helemaal gereed)!

Lloyd-video: De Sibajak komt thuis – 8 maart 2020

Voor het afspelen van de video die hier getuige van was, graag onderstaande link aanklikken:

https://youtu.be/n9wVNmz4wZM

Fase-2: Opbouw Koninklijke Rotterdamsche Lloyd-expositie – beide daken renoveren en isoleren

periode: juni  – september 2020

Pannen en stro-isolatie verwijderen, pannen schoonspuiten.

Dakbeschot repareren en isolatieplaten aanbrengen.

Waterdicht doek aanbrengen en daktengels bevestigen.

 

Het Varandadak is nog een puinhoop.

Het rode gedeelte (Atelier) is geïsoleerd. Het groene gedeelte is het, niet- geïsoleerde, varandadak. Alles is waterdicht en de eerste pannen gelegd.

 

Lloyd-WTK’s Arie de Waardt en Harry van der Brugh gereed met de electriciteitsklus deel-1

Fase-3: Opbouw Koninklijke Rotterdamsche Lloyd-expositie – renovatie en inrichting van het Atelier, bestemd voor de KRL-expositie.

periode: augustus – december 2021

 

Harry met de laatste elec-klus, namelijk het opklaren van de verbinding tussen de twee expositie-ruimten oktober 2021

……………………………………………………………………………..

 

Arie checkt wanneer de laatste trein rijdt – oktober 2021

……………………………………………………………………………..

Het nieuwe houten plafond zit er in en was vanwege de slechte aanvoer wegens de corona-crisis, maar liefst twee keer zo duur,  tegenvallertje dus! – oktober 2021

Een Brabantse lunch houdt de energie er in!

Het expositiegebouw geflankeerd door de Lloyd-vlaggenmast – oktober 2021

xxx

xxx
Oud Lloyd-WTK’s Harry van der Brugh en Arie de Waardt hebben dit project in uitgebreide, acht-pagina lange, hapklare brokken aan het digitale papier toevertrouwd.

Om het verslag te kunnen lezen, s.v.p. op onderstaande afbeelding klikken.

 

 

 

PROJECT:  LLOYD-VLAGGENMAST

periode: juni 2020 tot/met oktober 2021

Doelstelling van dit project

1. Het toevoegen aan het Lloyd-Atelier en het aldaar gelegen Slamat-monument te Netersel van een vlaggenmast op schaal in de vorm van een originele Lloyd-mast.

2. Het werven van fondsen om dit project mogelijk te maken

 

Bouwtekening van Harry van der Brugh met ‘liggende’ mast..

……………………………………………………………………………..

 

Diverse schaalafmetingen van de ‘staande’  mast.

……………………………………………………………………………..

Zoals, bij projecten waarvoor fondsen noodzakelijk zijn, gebruikelijk is, werken we nu in de voorbereidings-fase waarna, als alles goed gaat, het GROENE licht volgt en het project pas defintief wordt. Hieronder volgen de bijzonderheden van dit project.

Lloyd-mast

De Lloyd-mast is een zes meter hoge kopie op schaal van een Lloyd-mast zoals die bij de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd in diverse uitvoeringen werd gebouwd. De Lloyd-mast willen wij, zoals het er nu voor staat, transformeren tot een vlaggenmast voor maximaal drie vlaggen en mogelijk ook nog een voorziening die het mogelijk maakt de SLAMAT-wimpel voor te hijsen. Het geheel wordt gelast en komt op een fikse fundering te staan. De mast wordt uitgerust met een gaffel, een toplicht, twee deklichten en een weerstation (reeds als verjaardagscadeau in mijn bezit). De Lloyd-mast wordt geplaatst op enkele meters afstand van het Lloyd-Atelier (aan de straatzijde).

Wie werken aan het project?

1. Oud Lloyd-WTK Harry van der Brugh (bouwtekeningen, berekeningen, etc.).

2. Oud Lloyd-WTK Arie de Waardt (contact met constructeurs/sponsors, etc.).

3. Oud Lloyd-Stuurman Ed van Lierde (coördinatie, sponsoring en projectbeschrijving).

Een prachtig schaalmodel gefabriceerd door Harry van der Brugh – 3 augustus 2020

Hetzelfde schaalmodel met eveneens op schaal vlaggen die straks kunnen worden voorgehesen – 25 augustus 2020

Deelnemende fondsen en donateurs

Donateur: Puck Willemstein

Puck is  in de ‘early days’ Willem Ruys CD- bemanningslid geweest. Hij is een meer dan trouw supporter van het KRL-Museum geweest en nu ook van het Lloyd-Atelier. Aan alle projecten heeft hij significant bijgedragen en dat begon met de grote Slamat-herdenkiung in 2011 en ook nu doetPuck met een genereus bedrag mee!
 

Koninklijke van der Wees groep zal de Lloyd-Vlaggenmast, als deze bij Marine repair B.V. is geconstrueerd, naar het Lloyd-Atelier te Netersel vervoeren. Koninklijke van der Wees is dankzij ‘bemiddelaar’ Arie van der Waardt al eerder een trouw Lloyd-supporter gebleken (vervoer en opstelling/opslag van de Modjokerto-motorreddingssloep). Koninklijke van der Wees voert weg- en watertransporten uit, denk bijvoorbeeld aan het vervoer van windmolenvleugels en nieuwe bruggen, dit dankzij een uitgebreide vloot pontons, sleep- en duwboten. Met  550 meter lange kade biedt men ook vele op- en overslag mogelijkheden. 

Website: www.vanderwees.nl

Marine Repair B.V zal het lassen van de Lloyd-vlaggenmast ‘in natura’ op zich nemen.

Bij Marine Repair B.V. kan men terecht voor verschillende disciplines op het gebied van las- en constructiewerk. Daarnaast is het bedrijf gespecialiseerd in het uitvoeren van schadeherstelwerk aan schepen en of installaties, industrieel of maritiem. Dit alles wordt op locatie verzorgd. 

Website: www.marinerepair.nl

Donateur: Ed van Lierde

Omdat ik, Ed van Lierde, persoonlijk verantwoordelijk ben voor het ontstaan van dit project en daarbij direct en onvoorwaardelijk gesteund werd door Lloyd-WTK’s Arie de Waardt en Harry van der Brugh, vind ik het voor de hand liggen dit project ook financieel een handje te helpen. Namens het Lloyd-Atelier (via dit particulier initiatief) trek ik graag mijn portemonnaie. 

Donateur: Ben Hofs

Lloyd-supporter van het eerste uur, Ben Hofs doneert namens JNE Europe B.V. een geldbedrag waarmee het GROENE licht voor dit project zeer nabij is. Ben heeft  jarenlang het vervoer voor het KRL-Museum en nu ook voor het Lloyd-Atelier uitgevoerd. JNE  verzendt, verzorgt en borgt goederen en documenten en de afhandeling van de daarbij behorende formaliteiten, het doen vervoeren van express goederen per schip, het begeleiden van evenementen te water en het exploiteren en verhuren van schepen.

Website: www.flyjne.nl

PARTICULIERE DONATIES

– Mevr. Caroline Ras-van Langeveld – Slamatdochter

– Mevr. Hennie Kelders-van Langeveld – Slamatdochter

– Dhr. Charles Ruys, zoon directeur Ir. L.P. Ruys

– Dhr. Jan Aalbers – oud Lloyd-Matroos

– Mevr. Jelly van Dijk-Brinkman – oud Lloyd-Hofmeesteres

– Dhr. Maarten van der Lugt – oud Lloyd-Hofmeester

– Dhr. Hubert Nijgh – zoon oud Lloyd-Olieman van de gezonken ms Dempo

– Dhr. Henri Reijnen – oud Lloyd-WTK

– Dhr. Fred van der Heijden – oud Lloyd-Hofmeester

– Dhr. Jan Palte – Grootvader en vader waren Lloyd-Werktuigkundigen

SPONSOR-THERMOMETER

(6 oktober 2020):

100% !!

 

CONSTRUCTIE VAN DE LLOYD-VLAGGENMAST

Juni 2010 – oktober 2021

 

 

Donateur ‘In natura’

Kijk hier op Youtube “how it’s done!”

https://youtu.be/K9nasKnoEMs

Een Wono-mast uit 1954.

Een mini-schaalmodel van de Lloyd-vlaggenmast.

Het begin van de mast wordt, onder goedkeurend oog van Arie de Waardt, gelast.

……………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………..

Open verstevigingsplaten worden in het binnenste van de vlaggenmast ‘gepuntlast’.

Arie houdt een zalingplaat tegen de mast, zo komt hij te zitten!

De gelaste zaling met prachtige oplasstrippen, ook de mastspriet en gaffel zijn te zien.

Harry meet voor alle zekerheid nog even na!

Cor Vlot, Operationeel Manager van Marine Repair staat trots bij de schepping van zijn team.

De Lloyd-vlaggenmast krijgt in de spuitcabine een primerlaag en twee ‘Lipstick-rose’ verflagen.

 

VERVOER VAN DE LLOYD-VLAGGENMAST VAN DORDRECHT NAAR NETERSEL EN PLAATSING BIJ HET LLOYD-ATELIER 

donderdag 7 oktober 2021

Donateur ‘In Natura’

De vrachtwagen van Koninklijke Van der Wees die voor gratis vervoer heeft gezorgd, staat gereed.

De Lloyd-vlaggenmast wordt gratis door Koninklijke van der Wees uit Dordrecht aangeleverd, Vlnr.: Alex (KvdW), Arie en Johan.

Johan, eenn werknemer van buurman John Michiels (loonbedrijf te Netersel) gaat zijn shovel lossen,

……………………………………………………………………………..

De stelcon-plaat wordt van de vrachtwagen gehesen.

……………………………………………………………………………..

Ed voegt zand bij om de plaat waterpas te krijgen.

De mast is zojuist gelost en wordt naar zijn plek gemanoeuvreerd. Arie en Harry geven aanwijzingen.

Johan verschuift de strop om het geheel naar de mastfundering te kunnen rijden. 

De strop wordt 180 graden gedraaid om de mast  vervolgens ook 180 graden te kunnen draaien. De mast wordt nu, met enig manoeuvreerwerk, op vier stelbouten en dubbele stelmoeren gezet.
 

Een overzicht van Lloyd-Atelier en vlaggenmast die bijna op haar definitieve plek staat.

Niet zonder enig gewrik wil de mast op de stelbouten zakken.

 

 

Het moeilijkste deel is geklaard de heren feliciteren elkaar. Vlnr: Ed, Alex, Harry en Arie.

De grote Lloyd-vlaggenmast en het kleine schaalmodelletje staan precies, zoals als een  ‘geleidelicht’ ofwel  ‘lichtenlijn’, achter elkaar.

De ‘nagelbank’, een kunstwerkje op zich!

Een dubbele, vloeibare Brabantse versnapering aan de ‘mastwerkers’ van Marine Repair B.V. , als dank voor de bijzondere prestatie!

 

Ook bij donker is het trots eindresultaat te zien, compleet met zonnencel-nachtverlichting.

Méér dan hartelijke dank aan al diegenen ………

……….. die dit mastproject mogelijk hebben gemaakt!

Arie de Waardt (L) en Harry van der Brugh (R) poseren vol trots bij de echte Wono-mast, of was het tóch de replica? – oktober 2021

In volle glorie …….

Als u op onderstaande foto klikt, verschijnt een uitgebreide rapportage over het ontwerp, de constructie en de plaatsing van de Lloyd-vlaggenmast, gemaakt door Harry van der Brugh.

De mast die significant bijdraagt aan de Neterselse Kerstsfeer – december 2021

 

 

De bouw van het Sibajak-scheepsmodel

september 2017 t/m december 2019

Voor een uitgebreide rapportage kunt u onderstaande link aanklikken:

http://lloydatelier.nl/exposities/

 

Het Medan-project

Februari 2017 – december 2018

Projectleider: Ed van Lierde

Dit Indonesië-project is tijdens de opening van de gezamenlijke expositie en de schenkingsceremonie op 6 december 2018 februari 2017 met succes afgerond. Vanaf deze ceremonie staat een expositie met Rotterdamsche Lloyd-erfgoed permanent in het voormalige, koloniale AVROS-gebouw te Medan-Sumatra.

Voor een uitgebreide rapportage kunt u onderstaande link aanklikken:

http://lloydatelier.nl/medan-project/

 

Expositie ‘Rotterdamsche Lloyd’ bij: Damen Schelde Naval Shipbuilding en Museumwerf ‘De Schelde’, beide te Vlissingen

Februari-Oktober 2018

Voor een uitgebreide rapportage kunt u onderstaande link aanklikken:

http://lloydatelier.nl/exposities/

 

Het Batavia-project

Februari 2016 – februari 2017

Projectleider: Ed van Lierde

Dit Indonesië-project is tijdens een Donatieceremonie op 12 februari 2017 met succes afgerond. vanaf deze ceremonie staat een expositie met Rotterdamsche Lloyd-erfgoed permanent in het voormalige Rotterdamsche Lloydgebouw ‘Cipta Niaga’ te Kota Tua , Batavia-Djakarta.

Voor een uitgebreide rapportage kunt u onderstaande link aanklikken:

http://lloydatelier.nl/batavia-project/

 

De Modjokerto-motorreddingssloep

Tijdens de herdenking de onthulling van de sloep

14 november 2015

Projectleider en eigenaar sloep: Ed van Lierde

In 2012 werd, bij toeval, een oude teakhouten Rotterdamsche Lloyd sloep opgespoord en gekocht. Na een lange speurtocht bleek het om een van de sloepen van de Modjokerto te gaan. In 2014 werd deze sloep, met steun van fondsen, bij ‘Rotterdams Welvaren’ te Rotterdam geheel gerestaureerd en eind 2015 door familieleden van slachtoffers tijdens een herdenking te Dordrecht onthuld.

Voor een uitgebreide rapportage kunt u onderstaande link aanklikken:

http://lloydatelier.nl/tweede-wereldoorlog/

 

De première van de Slamat-documentaire

2 mei 2015

Door fondsen financieel mogelijk gemaakt, werd de oorlogsramp met de Slamat in 2014 door het KRL-Museum geproduceerd. Onder andere de 3D-beelden van deze heftige gebeurtenis werd in mei 2015 voor het eerst aan een breed publiek getoond. Voor een uitgebreide rapportage van deze indrukwekkende gebeurtenis kunt u onderstaande link aanklikken:

http://lloydatelier.nl/slamat-documentaire-2015/

 

Een emotionele ceremonie boven het wrak van HMS Diamond

Middellandse Zee – 26 juni 2012

Projectleider: Commander Captain Ian Clarke (UK)

Wat geweldig om vast te mogen stellen dat de Slamat-herdenking-2011 zo’n indruk bij de HMS Diamond bemanning had gemaakt, dat haar Commander Ian Clarke een jaar later in de Middellandse Zee een ceremonie boven de wrakken van de Diamond en Wryneck organiseerde en Frans Luidinga, Kate Saxton en onze bestuursvoorzitter daarbij uitnodigde.

Voor een uitgebreide rapportage kunt u onderstaande link aanklikken:

http://lloydatelier.nl/hms-diamond-2012/

 

95-jaar herdenking ondergang ss Gedé

Port la Nouvelle – Middellandse Zee – 7 juli 2011

    100-jaar herdenking ondergang ss Gedé

Port la Nouvelle – Middellandse Zee – 7 juli 2017

Meer dan een eeuw geleden liep onze Gedé, tijdens de eerste Wereldoorlog, op een Duitse mijn. Ze was tien Japans eigendom, maar desondanks vond de Franse gemeente Port La Nouvelle het op z’n plaats dit met ons Museum te dedenken.

Voor een uitgebreide rapportage kunt u onderstaande link aanklikken – 1911: onderaan de pagina en 2017: van boven af:

http://lloydatelier.nl/ss-gede/

 

De grote Slamatherdenking

27 april 2011

De Slamatherdenking van 2007 werd zo gewaardeerd dat de vraag naar een grotere herdenkingsmanifestatie in 2010 al leidde tot de voorbereiding van de tweede, grote Slamat-herdenking. Precies op de rampdatum: 27 april werd in de Sint Laurenskerk te Rotterdam een uitzonderlijk indrukwekkende herdenking gehouden.

Voor een uitgebreide rapportage kunt u onderstaande link aanklikken:

http://lloydatelier.nl/slamat-herdenking-2011/

 

Kleine restauratie-projecten – 2009

Restaurateur: Geert Sieben

Legpuzzel ms Dempo
Legpuzzel uit de jaren ’30 van de vorige eeuw, voorstellende het ms Dempo vertrekkend van de Lloydkade, naar een afbeelding van A.L.B. Hemelman. De 1e foto laat het ontbrekende (wit) puzzelstuk zien en op de 2e foto is de puzzel weer compleet!

Gerestaureerd door onze restaurateur, Geert Sieben- september 2009.

 

……………………………………………………………….

Schoolplaat ms Willem Ruys in dok

Een oprolbare schoolplaat uit 1953 van J.B. Wolters Uitgeversmaatschappij nv te Groningen/Djakarta voorstellende het ms Willem Ruys in droogdok te Rotterdam. Op de 2e foto is de gehele schoolplaat zichtbaar (beschadiging was in rode cirkel). De 1e afbeelding laat de feitelijke beschadiging zien.


…………………………………………………….
De gerestaureerde schoolplaat, zie linker-onderhoek.

 

De Slamatherdenking – september 2007

Projectleiders: Frans Luidinga en Ed van Lierde

In september 2007 werd, innauwe samenwerking met Frans Luidinga (zoon van de Slamat-Kapitein) in Oudehorne de eerste Slamat-herdenking georganiseerd. Aanwezige prominenten waren . De Nieuw Zeelandse Ambassadeur, de Secretaris van de Britse Ambassade, oud direceteur Bernhard Eduard Ruys en uiteraard veel familieleden.

Voor een uitgebreide rapportage kunt u onderstaande link aanklikken:

http://lloydatelier.nl/slamat-commemoration-in-2007/