LLOYD – SCHEEPSMODELLEN

DE TWAALF SCHEEPSMODELLEN UIT DE ‘ED VAN LIERDE COLLECTIE’

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

DE TOTALE RENOVATIE VAN HET ss ZEELAND-SCHEEPSMODEL 

mei 2022 t/m heden

1946

Hans Roggeveen is gepensioneerd scheepsbouwkundig Ing. en opgeleid aan de Hogere Technische School te Dordrecht. Zijn werkkring, waarin hij werd aangesteld als scheepsbouwkundig ontwerper, vond hij in het ‘scheepsbouw walhalla’: ‘Kinderdijk’

Fysieke inventarisatie van de onderdelen – mei 2022

Het scheepsmodel van de Zeeland zoals die, op 20 november 2009, door oud Lloyd-gezagvoerder Jan van Keulen uit Leersum aan Ed van Lierde is geschonken. Een typisch onafgemaakt ‘zolderkamer-project’ dat nu eindelijk de aandacht krijgt dat het verdient! 

Renovatie

Het waterlijnmodel zelf heeft een afmeting van: l x b x h = 78 x 11 x 15 cm. en zoals u op de foto boven ziet, is datgene wat van het model nog over is ………. voldoende basis om een upgrade-poging te wagen.

Totaal gestript! – 19 mei 2022

Het ankerspil op de bak is het eerst aan de beurt – augustus 2022

weer ’n stapje verder – augustus 2022

Het achterschip is nu even aan de beurt – oktober 2022

De bewerkelijke midscheeps wordt apart aangepakt – november 2022

 

De vernieuwde ventilatiekoker (luchthapper) inclusief ladder uitgevoerd in koper – november 2022

De voorkant van de midscheeps wordt hersteld en geplamuurd – Januari 2023

Fantastisch ….. wat mensenhanden kunnen doen! – maart 2023

Langzaam maar zeker groeit het nieuwe waterlijnmodel: nieuwe ramen, patrijspoorten en dekdelen – eind maart 2023

xxx
xxx xxx
xxx

xxx

xxx

xxx

xxx

……………………………………………………………………………….

xxx

………………………………………………………………………………..

xxx

xxxx

.

AANKOOP SCHEEPSMODEL ss TABANAN – 2023

1908 -1930

Zaterdag 1 april (voor alle duidelijkheid geen 1 april-grap!) zijn Josje en ik Arnemuidenwaarts getrokken om onze nieuwe Lloyd-scheepsmodel-telg op te gaan halen. Extra speciaal zou ik zeggen, want het gaat hier om een ‘Very Old Grand Lady’ van de Rotterdamsche Lloyd. Bij het Lloyd-Atelier had ik al een massieve basisplaat van massief mahonie klaarlig-gen om de oude dame Tabanan nóg meer cachet te geven, want laten we eerlijk zijn, zo’n prachtig model behoort een sjieke afwerking en behuizing te krijgen.

In feite is het ss Tabanan ons vierde model van een Lloydschip dat uit de periode van ruim vóór de Tweede Wereldoorlog stamt. Het ms Dempo (1929) dat zich nu op de Nederlandse Ambassade te Jakarta bevindt en bestemd voor het Bogor-project is bestemd, het ss Slamat (1924) dat al 16 jaar onderdeel is van mijn collectie en het ms Siantar (1921) zijn de andere oude zusjes.

Het schitterende model van het stoom-/passagierschip Tabanan (1908-1930) is gebouwd door de Arnemuidense scheeps-modelbouwer Rinus Welleman en speciaal voor deze Grand Lady is een vitrine op maat gemaakt. Zie op de foto, naast de foto van Rinus, hoe het scheepsmodel haar laatste ogenblikken in Arnemuiden meemaakt.

Rinus Welleman

Scheepsmodebouwer en oud werknemer van de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen

………………………………………….

Laatste ogenblikken in de huiskamer van Rinus!

……………………………………………………………………………………………………………………….

Het ss Tabanan wordt tewatergelaten bij de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ –  19 maart 1908

Rit van Arnemuiden naar Netersel

Zaterdag 1 april (voor alle duidelijkheid geen 1 april-grap!) zijn mijn echtgenote Josje en ik Arnemuidenwaarts getrokken om onze nieuwe Lloyd-scheepsmodel-telg op te gaan halen. ‘Extra speciaal’ zou ik zeggen, want het gaat hier om een ‘Very Old Grand Lady’ van de Rotterdamsche Lloyd. Bij het Lloyd-Atelier had ik al een massieve basisplaat van massief mahonie klaarliggen om de oude dame Tabanan nóg meer cachet te geven, want laten we eerlijk zijn, zo’n prachtig model behoort een sjieke afwerking en behuizing te krijgen.

In feite is het ss Tabanan ons vierde model van een Lloydschip dat uit de periode van ruim vóór de Tweede Wereldoorlog stamt. Het ms Dempo (1929) dat zich nu op de Nederlandse Ambassade te Jakarta bevindt en nu bestemd is voor het Bogor-project, het ss Slamat (1924) dat al 16 jaar onderdeel is van mijn collectie en het ms Siantar (1921) zijn de andere oude zusjes.

1912

        

.

TOTALE RENOVATIE VAN HET ms SEINE LLOYD – SCHEEPSMODEL – 2022/2023

december 2022 t/m heden

 

Gereed  maart 2023.

Ed van Lierde

Oud Lloyd-Stuurman en oprichter van zowel de stichting KRL-Museum als de stichting Lloyd-Atelier. 

 

Eind december 1922 kreeg Ed van Lierde een tip van Lloyd-WTK Harry van der Brugh over een ‘aanbieding’ van een ‘lelijk eendje’ (onderstaand scheepsmodel van de Seine Lloyd). Ed kende dat model al van jaren terug uit Vlissingen waar hij de betreffende winkeleigenaar nog eigenwijs had gewezen op een ladingvol fouten aan het scheepsmodel. Die gratis tip werd niet echt gewaardeerd! Jaren later, na de tip van Harry, is Ed nog eens gaan kijken of hij toch iets met dat model zou kunnen aanvangen. Op dat moment borrelde een vroegere hobby bij hem naar boven en besloot Ed de Seine Lloyd totaal te renoveren en haar Lloyd-beauty terug te geven. Hierboven kunt u zien of dat redelijk gelukt is.
 

Het scheepsmodel van de Seine Lloyd zoals die, op eind 2022, door Ed van Lierde werd aangekocht. Hieronder de afbraak die, zoals de Hindu God ‘Shiva’ dat aangeeft, altijd vooraf gaat aan wederopbouw! 

De romp van het volmodel van de Seine Lloyd bleek, op de kont na, een prima renovatiebasis. Het model heeft een afmeting van: l x b x h = 100 x 13,5 x 27 cm. In een week tijd is alles boven het hoofddek gestript, werden nieuwe onderdelen gemaakt (zie foto links-onder). Op de foto rechts-onder zit Ed aan, aan de Lloyd-werf. De  masten, laadbomen en tuigage zijn op dat moment weer teruggeplaatst en is de juiste kleur aangebracht!

Om diverse details te kunnen aanbrengen, worden veel onderdelen zelf gemaakt!

 

 

Ed van Lierde renoveert de Seine Lloyd – feb. 2023.

Begin Februari gaat het scheepsmodel al op een echt Lloydschip lijken; masten en laadbomen zijn in de juiste kleuren geverfd en op het dek teruggeplaatst. Als u goed kijkt ziet u dat de mate van detaillering fiks is opgeschroefd ……. mooier kunnen we echt niet maken!

Hieronder een artikeltje uit het personeelsorgaan: ‘Lloyd-Mail’ over het plotseling overlijden van Kabelgast Toon Reijngoudt op het ms Seine Lloyd – 21 mei 1967.

De omslag van de DVD, die voor de familie van Toon is gemaakt – 2005.

4e Stuurman Ed van Lierde staat de ‘begrafenis op zee’, aan de achterkant van het brugdek, te filmen.

……………………………………………………………………………….

Rechts en links: de ‘begrafenis op zee’ van Toon  Reijngoudt in scene gezet, schaal 1: 167.

 

………………………………………………………………………………..

Dezelfde scene maar dan ‘in het echt’ uit de film van 4e Stuurman Ed van Lierde – 1967.

Het ms Seine Lloyd varende naar Dunedin-Nieuw Zeeland – 1961.

✝️ Joop is op 15 juli 2021 overleden, meer informatie op de volgende link:

https://lloydatelier.nl/in-memoriam/

 

.

DE BOUW VAN HET SIBAJAK-SCHEEPSMODEL – 2019

september 2017 t/m december 2019

Kiellegging te Roermond d.d. 23 september 2017

Links: modelbouwer Arnoul Lormans en rechts: opdrachtgever Ed van Lierde

13 oktober 2017

19 0ktober 2017

3 november 2027

7 november 2027

11 november 2027

24 november 2027

 

20 december 2017, Arnoul bouwt aan de opbouw vanaf het hoofddek.

3 maart 2018

6 maart 2018

4 mei 2018

8 juni 2018

8 juni 2018 – bij daglicht en mooi weer is het goed bouwen!

7 juli 2018

3 augustus 2018

15 november 2018

15 november 2018

26 januari 2019

26 januari 2019

7 februari 2019

7 februari 2019

6 april 2019

7 april 2019

25 april 2019

……………………………………………………………………………….

25 april 2019

………………………………………………………………………………..

SIBAJAK-YOUTUBE

Beelden van de thuiskomst van het passagiersschip Sibajak van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd in 1949. Daarna beelden van de bouw van het Sibajak-scheepsmodel (2018/2019) en de thuiskomst bij het Lloyd-Atelier te Netersel (Kerstmis – 2019).

Klik op de licht-blauwe link hieronder en vergeet niet het geluid aan te zetten!

https://youtu.be/n9wVNmz4wZM

Onze ‘Grand Old Lady’ SIBAJAK is weer thuis!!

18 december 2018 – Twee trotse mannen, bouwer: Arnoul Lormans en opdrachtgever: Ed van Lierde.

 

DE BOUW VAN HET SCHEEPSMODEL VAN HET ss GEDÉ – 2017

gebouwd als schenking van het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum

aan de gemeente Port la Nouvelle – 2017.

 Speciaal voor het Gedé-project, als cadeau aan de Gemeente Port La Nouvelle voor het 100 jarige Gedé-jublileum, is begin maart 2017 de kiel voor een model gelegd. Onze modelbouwer Arnoul Lormans uit het Limburgse Roermond heeft de bouw van het ss Gedé-model voortvarend aangepakt. Zijn schepping speelt deze zomer een hoofdrol bij de herdenking van het feit dat het ss Gedé op 7 juli 1917 in de Middellandse Zee, ongeveer 4 zeemijl uit de kust, op een mijn liep. De mijnen bij Port La Nouvelle waren daar eerder door een Duitse onderzeeër gelegd. De Franse gemeente Port La Nouvelle koestert het wrak van onze Gedé, haar anker ligt als monument op de boulevard, in juli 2011 onthuld door de Burgemeester Henri Martin, samen met onze bestuursvoorzitter Ed van Lierde.
De modelbouwer ………

Arnoul Lormans

……….. en het schip

ss Gedé in werkelijkheid – 1904

Voortgang van de bouw

De romp krijgt gestalte – 13 maart 2017

Het schroefraam en de kielbalk zijn aangebracht – 20 maart

De opbouw wordt met lijmklemmen vastgezet – 21 maart 2017

Onze Gedé wordt al duidelijk zichtbaar – 25 maart 2017

Een creatief kunststukje met behulp van Olbalijm en grijze spuitplamuur – 29 maart 2017

29 maart 2017

9 april 2017

27 april 2017

27 april 2017

10 juni 2017

10 juni 2017

17 juni 2017

17 juni 2017

……………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………….

gereed: mei 2017

De onthulling, rechts gemeentesecretaris Claude Roquelaure en Burgemeester Henri Martin.

Het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum heeft in juli 2017 het model van de Gedé aan de Franse gemeente Port La Nouvelle geschonken, dit ter gelegenheid van het feit dat het 100 jaar geleden is dat het ss Gedé, tijdens de Eerste Wereldoorlog in de Middellandse Zee was gezonken. Het ss Gedé ligt namelijk daar nog steeds op zo’n twintig meter diepte.

In 2011 en 2017 zijn onze bestuursvoorzitter Ed van Lierde en echtgenote door de Burgemeester van Port La Nouvelle, Henri Martin uitgenodigd voor de respectievelijke 95- en 100-jarige herdenking van het zinken van het ss Gedé. Een uitgebreid verslag en vele foto’s kunt u zien op museumwebsitelink:

 https://lloydatelier.nl/ss-gede/

GEDÉ-YOUTUBE

In deze Lloyd- video is o.a. een duiktocht naar het ss Gedé en beelden van het prachtige scheepsmodel te zien. Ook opnamen van beide herdenkingen (in 2011 en 2017) zijn in de video opgenomen.

Klik op de licht-blauwe link hieronder en vergeet niet het geluid aan te zetten!

https://youtu.be/wNLEIntQ788

Bezoek modelbouwer Arnoul Lormans en echtgenote aan Port La Nouvelle

Onze modelbouwer Arnoul Lormans, uit het Limburgse Roermond, heeft zich in Frankrijk met de bouw van het ss Gedé-model helemaal onsterfelijk gemaakt. Samen met zijn echtgenote Patty werd hij door Burgemeester en Gemeentesecretaris op de ‘Marie’ ontvangen. Arnouls’ schepping heeft tijdens de herdenking op 7 juli 2017 menig Frans hart beroerd en speelde bij genoemd jublileum, een waardige hoofdrol. Sinds juli 2011 ligt haar anker als monument op de plaatselijke boulevard.

Vlnr. Een terecht zeer trotse Arnoul Lormans, Burgemeester, Henri Martin, Patty Lormans en Gemeentesecretaris, Claude Rocquelaure.

MISSION ‘GEDÉ’ ACCOMPLISHED!

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

.

DE OMBOUW VAN HET SLAMAT -VAREND-VRACHTSCHIPMODEL NAAR

MUSEUMMODEL ms GAROET

ombouwperiode: 2009 t/m 2016

2009

Het oorspronkelijke varend scheepsmodel van het ms Slamat, gebouwd door wijlen oude Lloyd-Verpleger/schrijver Jan Tiemeijer uit Velserbroek.

Jan heeft in juli-2009 zijn kunstwerk en hobby: Het varend model van het motorschip Slamat aan het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum geschonken. Het model is maar liefst 235 cm. lang, 29 cm. breed en 68 cm. hoog. Het model heeft twee elektromotoren die elk een schroefas plus schroef aandrijven en een elektromotor in de stuurmachinekamer. Een en ander kan radiografisch bediend worden. Verder twee accu’s en de nodige loden ballast. Dit scheepsmodel is letterlijk en figuurlijke een “grote” aanwinst voor ons museum, wij danken oud-collega , wijlen Jan Tiemeijer zéér voor deze unieke gift!

TRANSFORMATIE VAN ms SLAMAT NAAR ms GAROET – 2009

Onze artistieke modelbouwer, ontwerper en museumrestaurateur, Geert Sieben uit Swalmen (L) gaat het ms Slamat “pro deo” restaureren en van de juiste kleurstelling voorzien. Hoewel men bij het veranderen van een scheepsnaam terughoudend dient te zijn, gaan wij het ms Slamat, na de transformatie toch omdopen in “ms Garoet”. De reden is dat wij al twee modellen van de Slamat in onze collectie hebben (het ss Slamat en het ms Slamat). Hieronder geven wij van tijd tot tijd verslag van de ombouw en restauratie die, alles bijelkaar, zeker enkele jaren gaat duren.

Het achterschip is licht naar bakboord getordeerd. Geert zoekt naar een effectieve oplossing! – 30 september 2009

 

Geert gaat kennelijk dikwijls naar de Chinees, getuige de vele bakjes waarin hij zorgvuldig en overzichtelijk alle onderdelen heeft bewaard! – 30 september 2009

De romp is voorzien van huidgang-overlappingen, de nieuwe naam, patrijspoorten en is in de grijze primer gezet – 17 september 2010

……………………………………………………………………………….

Ook het poopdek is al een eind gevorderd – 17 september  2010

………………………………………………………………………………..

De romp is gereed en in de originele Lloydkleuren gespoten, de bak is op de railing na klaar – juli 2012

De poop staat er, inclusief schroeven en reserve schroeven, weer in volle glorie bij! – juli 2012

 

17 september 2014 – Na een grote dip in de gezondheid van Geert is hij weer hersteld en kon het niet laten direct weer, samen met Arnoul Lormans (HBO-docent teken- en handvaardigheid), met de ‘GAROET’ aan de slag te gaan, zie  het prachtige resultaat hierboven en hierbeneden! De klus is nu, ruim voor de helft geklaard! 

Eind januari 2014 zijn voor- en achterschip ver gevorderd en zijn Geert Sieben, met assistentie van Arnoul, bezig met de opbouw tussen voor- en achterschip, waaronder luiken 3 en 3A en de schoorsteen. Het duurt even, maar je krijgt wel uiterst mooi vakwerk ….. men hoort ons daar dus absoluut niet over klagen!

 

2 december 2014

2 december 2014

3 februari 2015

……………………………………………………………………………….

3 februari 2015

………………………………………………………………………………..

23 november 2015

23 november 2015

Vlnr. Toenmalig bestuursvoorzitter van het KRL-Museum, Ed van Lierde en modelbouwer Arnoul Lormans bezig met het tijdrovende detailwerk. Een grote klus die nog wacht is de tuigage (het lopend en staand tuig), de reddingssloepen en vlaggen).

Medio december is modelbouwer Geert Sieben helaas weer ziek geworden, waarop onze bestuursvoorzitter richting Roermond toog om aldaar Arnoul te assisteren. Begin Januari gaat Ed weer enkele dagen naar Roermond en zo kunnen we toch voorzichtig vooruitkijken naar een presentatie van de GAROET !

Het ms Garoet gereed voor haar ‘uit-vaart’

 

Voor hun fantastische ombouwprestatie, op vrijwilligersbasis, en als bewijs van grote waardering, ontvingen onze modelbouwers: Geert Sieben en Arnoul Lormans uit handen van KRL-Museum bestuursvoorzitter, Ed van Lierde een zilveren Willem Ruys munt. Bij het ‘waarderings’-diner te Roermond waren ook de partners van de drie heren aanwezig.

 

Zoals het er nu uitziet zal het scheepsmodel van de Garoet in het najaar-2016 (voorlopig) haar plekje vinden bij Miniworld aan het Weena te Rotterdam.

Vlnr: De nieuwe eigenaar. 2e renovator Arnoul Lormans, 1e renovator Geert Sieben en Fred Tiemeijer oud Lloyd-Verpleger.schrijver en oorspronkelijke bouwer/eigenaar van het varend scheepsmodel van de Slamat 

MISSION  ‘GAROET’ ACCOMPLISHED!

 

Het scheepsmodel van de GAROET  is momenteel in bruikleen bij …..

Geplaatst bij Miniworld op 20 september 2016 , onderdeel van de ‘Ed van Lierde-collectie en door hem, voor onbepaalde tijd, in bruikleen aan Miniworld gegeven.

De vervoerskist met het Garoet-scheepsmodel – 20 september 2016

Arnoul Lormans bij ‘zijn’ Garoet in Miniworld te Rotterdam.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Deze bruikleen is een eerste aanzet tot wellicht een meer uitgebreide samenwerking

een erfenis uit de voortgezette samenwerking met het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum.

 HET MINI-LLOYDKADE-PROJECT

In 2018 wordt tevens een begin gemaakt met de voorbereidingen voor het Mini-Lloydkade-project, hetgeen inhoudt dat op termijn de Lloydkade bij Miniworld te bewonderen zal zijn. Het plaatje dat dit op termijn zal opleveren, zal ongeveer vergelijkbaar zijn met de foto hieronder:

Omdat het om een kostbaar project gaat worden eerst de mogelijkheden voor fondsenwerving onderzocht, maar een eerste belangrijke stap is al gezet door de aankoop door het KRL-Museum van een prachtig en robuust Willem Ruys-model, van bijna twee meter lengte, dat de schaal heeft waarin Miniworld zelf hoofdzakelijk is gebouwd, namelijk in de schaal 1:100.

Schenking onder voorwaarden

Het Scheepsmodel van de Willem Ruys werd in februari 2017, onder de voorwaarde dat de Lloydkade inderdaad wordt nagebouwd, aan Miniworld geschonken.

Het vlaggenschip van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd zal door Miniworld worden geupgrade en geschikt gemaakt voor inbouw, zie het scheepsmodel hieronder:

Het Scheepsmodel van de Willem Ruys.

Een kijkje in de wondere Miniworld ……. ga snel kijken!

…………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………….

 

Voor méér Miniworld-informatie zie website:

http://miniworldrotterdam.com

 

HET SCHEEPSMODEL VAN HET ZEILBARKSCHIP ‘CORNELIS WERNARD EDUARD’

1839

verbouwd van zeilfregat naar zeilbarkschip door Ed van Lierde – 2013

– Eigenaar: Willem Ruys J.D. Zn. Het schip is genoemd naar de pasgeboren zoon van de, financieel deelnemende, zwager van Willem Ruys J.D. Zn.

– Kapiteins: 1839 Douwe Hendriks Kramer, 1842 – 1844 R.W. Mellema, 1845 Hagers, 1847 1850 F.F. Zeven, 1852 – 1857 J.M. Kleinhouwer, 1857 – 1859 Daniël Bakker, 1860 – 1862 Jan Bakker.

– Twee deks vrachtzeilschip met passagiersaccomodatie. Werf: Fop Smit – Kinderdijk, bouwkosten: 86.000 gulden (ongeveer 40.000 euro)

– Drie-masten: 2 dwars- en 1 langsgetuigd. Lengte: ongeveer 155 voet, Tonnage: 606 – Laadvermogen: 317 last (= 583.000 kg.).

– Tewaterlating: 7 september 1839 – In dienst: 1839. Bestemming: Vracht en passagiers naar voornamelijk Indië, maar ook naar China, Philippijnen en Australië. Verkocht in 1863 aan Noorse rederij.

 

 

ONZE EERSTE SCHEEPSMODELBOUWER

JOOP EMONS

Joop is woonachtig in Amsterdam-Noord en produceerde na een uitgebreide reeks schepen van andere Nederlandse rederijen, in 2006 voor het eerst ook Rotterdamsche Lloyd schepen. In dat jaar gaf Ed van Lierde Joop de opdracht voor het scheepsmodel van het ms DEMPO. In de daaropvolgende jaren volgde meer Lloydschepen, zoals: het ss Slamat, ms Willem Ruys, ms Schelde Lloyd en het ms Loire Lloyd. Ook andere particulieren gaven Joop Emons opdracht voor o.a. het ss Limburg, ms Merwe Lloyd, ms Mississippi Lloyd en ss Drenthe. Dit betekent dat Joop in die periode maar liefst negen prachtige Lloyd-modellen had gemaakt. De tiende (het ms Wonosari) was in bestelling, maar Joop verloor zijn echtgenote en zijn  eigen gezondheid stond niet langer toe dat hij zijn werkend leven als Meester-scheepsmodelbouwer mocht verlengen. In 2010 ontving Joop een ‘ere-aanmonstering’ plus bijbehorend certificaat van het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum.

✝️ OVERLEDEN

Een belangrijk persoon voor het Lloyd-Erfgoed is heengegaan! Het leven ging Joop zo vreselijk pijn doen dat hij niet verder wilde leven. Dit heeft velen geschokt en geeft een schuldgevoel. Joop is op 23 juli 2021 gecremeerd en vertoeft nu hopelijk bij zijn echtgenote Ria die hij 10 jaar lang heeft moeten missen. ie meer informatie over Joop in het hoofdstuk: ‘In Memoriam’.

THE MAKING OF ms SCHELDE LLOYD – 2008

BOUWER: Joop Emons

COLLECTIE: ‘Ed van Lierde – Collectie’

De midscheeps wordt in z’n geheel aangehecht …..

………………………………………………………………………………..

Op het neusje wordt een stuk railing aangebracht …. 

………………………………………………………………………………..

 

Zelfs zonder masten, etc. lijkt het al heel wat …..

Het ms Schelde Lloyd, helemaal gereed, inclusief kimkielen ……

De S-schepen van onze Lloyd waren superjachten …….

THE MAKING OF ms WILLEM RUYS – 2007

BOUWER: Joop Emons

COLLECTIE: ‘Ed van Lierde – Collectie’

1947

Zes lagen MDF aanelkaar gelijmd …..

Aan die mooie kont moet nog wat gebeuren ……

Een schitterende zeeg ……

……………………………………………………………………………….

Al uitermate herkenbaar en wat prachtig die werfkleuren …..

……………………………………………………………………………….

Slank en vóór wereldoorlog II al voorzien van een kleine bulbsteven ……

Dit wordt hét ultieme pronkstuk van Joop Emons  én van de ‘Ed van Lierde-collectie’ …..

THE MAKING OF ss SLAMAT – 2007

BOUWER: Joop Emons

COLLECTIE: ‘Ed van Lierde – Collectie’

1924

De romp krijgt, na veel schuurwerk, gestalte ……

De voorzijde van de opbouw wordt aangebracht …….

De bovendekken plus twee schoorstenen zijn geplaatst …….

 

De Grand Old Lady nog zonder masten, laadbomen, kranen en tuigage ……

De doop met links de trotse bouwer, Joop Emons, rechts de trotse eigenaar, Ed van Lierde – mei 2007

…………………………………………………………………………………

Terecht een Grand Old Lady met een overigens zeer triest levenseinde!

………………………………………………………………………………

THE MAKING OF ms DEMPO – 2006

BOUWER: Joop Emons

COLLECTIE: ‘Ed van Lierde – Collectie’

1931

Op de “Werf” te Amsterdam-Noord zijn de bovendekken aan de beurt …….

Een prachtige kont inclusief schroeven en roer zijn aangebracht ……

Schoorsteendek met schoorsteen en brugdek zijn geplaatst …….

Een trotse Joop Emons bij zijn eerste scheepsmodel voor het KRL-Museum – november 2006 

In volle glorie te Oudehorne

Geboortekaartje ms Dempo

………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………….

Het scheepsmodel van de Dempo was het eerste Lloyd-schip dat Joop Emons voor de ‘Ed van Lierde Collectie’ bouwde. In februari 2023 werd dit scheepsmodel trots onderdeel van de schenkingscollectie van het Bogor-project dat door Van Lierde was geïnitieerd. Daarmee is dit scheepsmodel afgevoerd uit de ‘Ed van Lierde-collectie’ en staat nu in Indonesië te pronken!

 

Foto komt nog!