PROJECTEN CLUB OUD WTK’s

 

1. HET MODJOKERTO-PROJECT VAN HET KRL-MUSEUM – 2012/2015.

Vervoer, revisie en opstart van de oude Lister dieselmotor door oud Lloyd-WTK’s: Arie de Waardt en Harry van der Brugh.

De schroef waar alles om ‘draait!’

…………………………………………………………………………..

De schroefas en -flens waaraan de Lister wordt gekoppeld

………………………………….……………….…………………….

De Listermotor staat klaar te Noardburgum – Friesland 20 juli 2015

Arie de Waardt kijkt of alles bij het inladen goed gaat

Harry van der Brugh en Arie de Waardt rijden Dordrechtwaarts

Harry stuurt en Arie houdt de motor in de aanhangwagen in de gaten! De Listermotor kwam natuurlijk niet vanzelf uit Friesland, dank daarom aan Dick Breeman voor het lenen van auto en trekhaak en aan Frank Bosma voor het lenen van de aanhangwagen!

Uitladen bij Koninklijke Van der Wees te Dordrecht

Eerst even schoonspuiten!

De Listermotor wordt ontmanteld

De zuigerklepdeksels laten niet raden waar de motor vandaan komt!

Zonder zuigerklepdeksels (valve rocker-deksels) wordt het zicht stunning!!

Een kijkje op de krukas in het carter

De keerkoppeling en luchtkoeling

Drie SHVP-boys gaan testen

150 bar cracking pressure brandstofverstuiver

De brandstofverstuiver

Even pikheet bij Stichting Historische Verbrandingsmotoren Papendrecht

Harry & Arie kijken hier of ze de Lister-dieselmotor nog aan de praat kunnen krijgen – juli 2015.

Dankzij de gastvrijheid van Koninklijke Van der Wees komt de eerste start up in het vizier ……

Klaar voor de eerste start up – 4 augustus 2015

TROTSE OUD LLOYD-WERKTUIGKUNDIGEN KRIJGEN DE AUTHENTIEKE

LISTER-DIESELMOTOR AAN DE PRAAT!! …… 4 augustus 2015

We konden er op wachten …. het lag voor de hand en nu is het dan ook echt gebeurd! ……… ons technisch-vrijwilligersteam bestaande uit oud Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Werktuigkundigen: Arie de Waardt en Harry van der Brugh starten op 4 augustus 2015 vol trots de oude Lister-dieselmotor op. Een mengeling van trots, nostalgie, heimwee en kinderlijke vreugde maakte zich van hen meester. Waarschijnlijk daarom werden onze WTK’s vroeger ‘Meester‘ genoemd!? De oude SL2 Marine Lister-motor met SL3-keerkoppeling is bestemd voor de Modjokerto-motorreddingssloep die in september bij ‘De Delft’ gerestaureerd wordt afgeleverd en krijgt voorlopig onderdak bij Koninklijke Van der Wees te Dordrecht. De mannen hebben met de zeer gewaardeerde hulp van SHVP (Stichting Historische Verbrandingsmotoren Papendrecht) deze prachtige klus geklaard …. waarvan akte!!

Klik op de foto hieronder en vergeet vooral het geluid niet aan te zetten!


VIDEO

Vóór de schoonmaak ……. vóór de verfbeurt

Klaar voor de jet wash……. nog vóór de verfbeurt

Jet Wash door Arie persoonlijk!

………………………………………………………………………….

Harry spuit de motor in Lister-groen.

…………………………………………………………………………

Resultaat: a great old beauty ……… ’n gespoten en goedlopende Lister-dieselmotor!

 

2. WILLEM RUYS – POWER POINT PRESENTATIE – 2019 

Presentatie gehouden door oud Lloyd-WTK, Harry van der Brugh tijdens de traditionele najaarsbijeenkomst te Bronbeek: 20 oktober 2019.

Om de presentatie te starten, s.v.p. klik onderstaande wereldkaart aan.

 

3. ELECTRO-TECHNISCHE INBRENG BIJ OPBOUW LLOYD-ATELIER: 2019 t/m 2021

Harry van der Brugh verrast door de fotograaf!? – september 2019.

…………………………………………………………………………

Meester Arie de Waardt in zijn element, hoe zat het ook al weer? – september 2019.

……………………………………………………………………

De nieuwe meterkast – oktober 2019

Een adequaat verlichte opslagruimte – oktober 2019.

De heren WTK’s in hun element, zij voorzien de expositieruimten van de nodige elektriciteit.

Ook de bibliotheek/ontvangstruimte wordt door Arie en Harry onder stroom gezet!

Harry neemt de ‘Oorlogsvitrine’ onder handen – november 2019.

Harry in de ‘Kruip door-sluip door’-modus – november 2019.

Zo trekt men elektriciteitsleidingen!

Met trots en vermoeid, Arie & Ed: “Wat een ‘gaaf-vette’ klus is dit geweest!”

Het  stratpunt van de expositie: Onze oprichter, zeilvaarder Willem Ruys J. D.Zn. en onlosmakelijk aan hem verbonden ….. Nederlands Indië.

De overblijfselen van het zeil-/stoomschip Groningen (1872) met bouwtekening en olieverfschilderij van het ss Soerabaja, een kunststukje van, jawel Harry van der Brugh!

Na alle inspanningen van onze Meesters, mogen de resultaten er méér dan zijn!! Hier een mooie shot van de ‘Horizonkamer’ met items uit de Rotterdamsche Lloyd collectie – januari 2020.

Wederom veel aandacht voor de Rotterdamsche Lloyd tijdens de Tweede Wereldoorlog – januari 2020.

Nog een pronkstukje, een gedekte RL-tafel (nog niet helemaal gereed)!

Het Sibajak-scheepsmodel is zojuist door Arnoul Lormans afgeleverd en maakt de Horizonkamer helemaal af! – januari 2020.

Bestuursvergadering Club oud-WTK’s bij het Lloyd-Atelier: Besturen maakt hongerig, edoch een Djongos stond klaar om hen te verwennen! – Vlnr. Harry, voorzitter Fred van den Boogaard, Arie en onze Djongos – februari 2020.

Fase- 2: Het Atelier

Harry met de laatste elec-klus, namelijk het opklaren van de verbinding tussen de twee expositie-ruimten oktober 2021

Arie checkt wat electro-technische gegevens , de laatste loodjes zijn geklaard! – oktober 2021

Harry en Arie hebben dit project in uitgebreide, acht-pagina lange, hapklare brokken aan het digitale papier toevertrouwd.

Om het verslag te kunnen lezen, s.v.p. op onderstaande afbeelding klikken.

4. Het LLOYD – VLAGGENMAST-PROJECT

periode: juni 2020 tot/met oktober 2021

Van dummy ……………naar schaalmodel

Oud Lloyd-Werktuigkundige Arie de Waardt en Harry van der Brugh zijn al enkele jaren drukdoende met het in herinnering houden van onze LLOYD. Dat doen en deden zij onder andere door het Lloyd-Atelier in Netersel te voorzien van de nodige electro, een héle klus!  In juni 2020 werd aan de lunchtafel het Lloyd-Vlaggenmast-project geboren hetgeen betekende dat er plots twee technische projecten tegelijkertijd liepen. Arie met zijn uitgebreide connecties bij Marine Repair en Koninklijke van der Wees  (beide te Dordrecht), zorgde er voor dat de constructie van de Lloydmast (behoudens het materiaal) gratis werd uitgevoerd en na afsluiting gratis naar Netersel werd vervoerd.

 

 

Day view ……

………………………………………………………………………..

 

Night view …..

……………………………………………………………………….

Als u op onderstaande foto klikt, verschijnt een uitgebreide rapportage over het ontwerp, de constructie en de plaatsing van de Lloyd-vlaggenmast, gemaakt door Harry van der Brugh.