ZEILSCHEPEN VAN WILLEM RUYS J. D.zn.

 

Barkschip ‘CORNELIS WERNARD EDUARD’

Cornelis Wernard Eduard van Voorst van Beest.

 

 

Naamgeving: Naar het pasgeboren neefje van Willem Ruys J.D.zn., vanwege significante financiële deelname door zijn zwager.

Werf: Fop Smit – Kinderdijk.

Tewaterlating: 7 september 1839.

Passagiersaccommodatie: Ja.

L x B x D = 38,4 x 8,2 x 6.2 m.

Dekken: 2.

Last: 317.

Gewicht: 606 ton.

Aantal masten: Drie.

Tuigage: twee dwarsgetuigd, een schoenergetuigd.

Reizen naar: Hoofdzakelijk Nederlands Indië.

Verkocht/gesloopt/anders: In 1863 aan Noorwegen. verkocht.

Barkschip ‘JAN DANIËL’

1841 – 1866

Jan Daniël, tweede zoon van Willem Ruys J.D. zn.

 

Naamgeving: Genoemd naar de op 3 maart 1838 overleden vader en =naar de oudste zoon van Willem Ruys J.D.zn.

Werf: Fop Smit – Kinderdijk.

Tewaterlating: 27 mei 1841.

Passagiersaccommodatie: Ja.

L x B x D = 37,9 x 7,4 x 5.9 m.

Dekken: 2.

Last: 334.

Gewicht: 635 ton.

Aantal masten: drie.

Tuigage: twee dwarsgetuigd, een schoenergetuigd.

Reizen naar: Nederlands Indië en Australië.

Verkocht/gesloopt/anders: 1866, na noodweer ter hoogte van Mauritius lek geslagen en verkocht.

Barkschip ‘MARGARETHA IDA’

No picture available

Naamgeving: Genoemd naar zijn in 1839  overleden zuster.

Werf: Fop Smit – Slikkerveer.

Tewaterlating: Mei 1842.

Passagiersaccommodatie: Ja.

L x B x D = 37,7 x 6,8 x 5,7 m.

Dekken: 2.

Last: 344.

Gewicht: 652 ton.

Aantal masten: Drie.

Tuigage: twee dwarsgetuigd, een schoenergetuigd.

Reizen naar: Nederlands Indië en Australië.

Verkocht/gesloopt/anders: 1855, gestans by Akyab – Myanmar (Birma) en verloren gegaan, bemanning gered!

BARKSCHIP ‘ JEANNETTE

Aankomst ‘Jeannette’ te Hongkong

 

Jeanette Ruys-Los.

Naamgeving: Genoemd naar zijn echtgenote, Janette Ruys-Los.

Werf: Cornelis Gips & Zonen te Dordrecht.

Tewaterlating: Oktober 1842.

Passagiersaccommodatie: Ja.

L x B x D = ?

Dekken: 2.

Last: 344.

Gewicht: 652 ton.

Aantal masten: Drie.

Tuigage: twee dwarsgetuigd, een schoenergetuigd.

Reizen naar: Nederlands Indië, Rusland, Cuba, 

Verkocht/gesloopt/anders: 1859, zwaar beschadigd ter hoogte van Mauritius, na reparatie verkocht aan Fop Smit – Kinderdijk. In 1863 gesloopt.

Barkschip ‘DRIE GEBROEDERS’

Drie gebroeders Ruys: Vlnr. Willem jr., Jan Daniël en Daan.

 

Naamgeving: Genoemd naar zijn drie zonen: Willem Ruys Jr., Jan Daniël Ruys en benjamin, Daan Ruys.

Werf: Fop Smit – Slikkerveer.

Tewaterlating: 31 juli 1844.

Passagiersaccommodatie: Ja.

L x B x D = ?

Dekken: 2.

Last: 216.

Gewicht: 410 ton.

Aantal masten: Drie.

Tuigage: twee dwarsgetuigd, een schoenergetuigd.

Reizen naar: Nederlands Indië, Brits Indië, China, Australië, Zuid- en Noord Amerika

6 maart 1856 gestrand op Goodwin Sands-Engeland, bemanning gered, schip en lading gingen verloren.

Barkschip ‘ JAPARA – I’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naamgeving: genoemd naar een streek aan de Noord-Oost kust van Java, Zijn vriend Hendrik S. van Son was daar regent.

Werf: Fop Smit – Kinderdijk

Tewaterlating: Mei 1846.

Passagiersaccommodatie: Ja.

L x B x D = ?

Dekken: 2.

Last: 238.

Gewicht: 452 ton.

Aantal masten: Drie.

Tuigage: twee dwarsgetuigd, een schoenergetuigd.

Reizen naar: Nederlands Indië, Brits Indië, China, Siam, Australië, Zuid- en Noord Amerika

Met manen muis vergaan:  2 oktober 1856 gestrand op Quoint Point nabij Kaap de Goede Hoop

Bijzonderheden: Het eerste Nederlandse schip met zelf-revende zeilen.

Barkschip ‘ IDA ELIZABETH’

 

No picture available

Naamgeving: Genoemd naar de echtgenote van zijn broer Johannes Ruys.

Werf: Fop Smit – Kinderdijk.

Tewaterlating: 15 juli 1847.

Passagiersaccommodatie: Ja.

L x B x D = ?

Dekken: 2

Last: 233

Gewicht: 441 ton.

Aantal masten: drie

Tuigage:

Reizen naar: Nederlands Indië, Philippijnen.

Gestand:  Op 26 oktober 1854 op Cannon Rock – Engeland gestrand en verloren. Bemanning gered!

Schoenerbrik ‘INDUSTRIE’

 

 

Naamgeving: Waarschijnlijk vanwege de rond 1847 opkomende ijzerindustrie.

Werf: Fop Smit – Kinderdijk

Tewaterlating: 21 september 1847

Passagiersaccommodatie: Ja.

L x B x D = ?

Dekken: 2

Last: 126.

Gewicht: 250 ton.

Aantal masten: Twee.

Tuigage voormast: razeil, achtermast: schoenergetuigd

Reizen naar: Chili, Peru, Brazilië, Baltic, China, Nederlands Indië

Verkocht/gesloopt/anders: 1853, gezonken tijdens reis van Nederlands Indië naar Australië.

Bijzonderheden: Eerste, in Nederland gebouwde, ijzeren zeilschip.

Barkschip ‘WHAMPOA’

……………………………………………………………………………..

Whampoa-ankerplaats Canton-China

Naamgeving: Genoemd naar het eiland Whampoa-China met dito ankerplaats dat frequent door de zeilschepen van Willem Ruys werd aangelopen.

Werf: Jan Fop Smit zn. – Slikkerveer

Tewaterlating: juni 1848

Passagiersaccommodatie: Ja.

L x B x D = ?

Dekken: 2

Last: 244.

Gewicht: 462 ton.

Aantal masten: Drie

Tuigage: twee dwarsgetuigd, een schoenergetuigd

Reizen naar: Nederlands Indië, Brits Indië, China

Verkocht: in 1868 aan Abraham Sandberg & Jan Wolter van Herwaarden te Dordrecht

……………………………………………………………………………………

Fregatschip ‘JACOBA HELENA’

 

No picture available

Naamgeving: Naar echtgenote van een belangrijke mede-financier van dit zeilschip.

Werf: Frederik Haverkamp, Middelburg.

Tewaterlating: 1 april 1840.

Passagiersaccommodatie: Ja.

L x B x D = 39,3 x 10,5 x 7,4 m.

Dekken: 2.

Last: 396.

Gewicht: 750 ton.

Aantal masten: Drie.

Tuigage: twee dwarsgetuigd, een schoenergetuigd

Reizen naar: Nederlands Indië, Australië.

Verkocht: In oktober 1857, ten anker op de rede van Port Louis – Mauritius aangevaren door Frans zeilschip, onherstelbaar beschadigd en verkocht.

Bijzonderheden: Het groot-luik was van extra grote afmeting voor het vervoer van grote stukken.

Campagne barkschip ‘RESIDENT VAN SON’

 

Drawing from Murray Collection at Seaford Museum, East Sussex – England.

Resident, Hendrik Stephanus van Son

Naamgeving: een eerbetoon aan de resident van Japara (N/O Java) Hendrik Stephanus van Son, waarschijnlijk voor bewezen diensten aan Willem Ruys J.D.zn.

Werf: Fop Smit te Kinderdijk.

Tewaterlating: 23 mei 1849.

Passagiersaccomodatie: Ja

L x B x D = 37,7 x 6,8 x 5,7 m.

Dekken: 2.

Last: 375.

Gewicht: 740 ton.

Aantal masten: Drie .

Tuigage: twee dwarsgetuigd, een schoenergetuigd.

Reizen naar: Nederlands Indië, Australië.

Verkocht/gesloopt/anders:

Het schip strandde in 1862 op de zuidkust van Engeland bij Bevezier (d.i. huidige Beachy Head, een kaap bij Eastbourne aan de Kanaalkust). De bemanning kon in veiligheid worden gebracht.

De Resident van Son is gestrand, met gebroken masten –  Picture by Mark Wynter

Barkschip ‘DOELWIJK – I’

 

……………………………………………………………………………..

Naamgeving: Genoemd naar het ouderlijk huis van zijn echtgenote Jeannette Ruys-Los, een buitenplaats te Nieuw Beijerland.

Werf: Fop Smit – Kinderdijk.

Tewaterlating: 18 september 1850.

Passagiersaccomodatie: Ja.

L x B x D = 37,7 x 6,8 x 5,7 m.

Dekken: 2.

Last: 383.

Gewicht: 730 ton.

Aantal masten: Drie.

Tuigage: Twee dwarsgetuigd, een schoenergetuigd.

Reizen naar: Nederlands Indië, Australië.

Verkocht/gesloopt/anders:

d.d. 21 april 1854, gestrand op het Kenn Rocks in de Australische Koraalzee. De hele  bemanning, op de Timmerman na, werd gered door de Deense brik ‘Courier’. De timmerman heeft deze stranding helaas niet overleefd.

…………………………………………………………………………………….

 

Campagne barkschip ‘FOP SMIT’

Rechts: het barkschip ‘Whampoa’

 

Scheepsbouwer, Fop Smit

 …………………………………………………………………………….

 

De Fop Smit in zwaar weer, snel ‘voor de wind’ zeilend, maar wel met een aantal gereefde zeilen.

 

 

 

Naamgeving: Genoemd naar zijn vriend, scheepsbouwer Fop Smit te Kinderdijk. Fop Smit nam financieel deel aan de bouw van veel zeilschepen van Willem Ruys J.D.zn.

Werf: Jan Smit F.zn. te Slikkerveer.

Tewaterlating: 2 oktober 1851.

Passagiersaccommodatie: Ja.

L x B x D = 38,6 x 8,9 x 5,1 m.

Dekken: 2

Last: 290

Gewicht: 549 ton.

Aantal masten: Drie

Tuigage: twee dwarsgetuigd, een schoenergetuigd.

Reizen naar: Europa, Nederlands Indië en Australië.

Verkocht/gesloopt/anders:

d.d. 15 oktober 1887 is de ‘Fop Smit’ bij storm, in de Humber-monding (Engeland) gestrand. Alle 11 opvarenden kwamen veilig aan land! Het Campagne barkschip was zwaar beschadigd en werd verkocht voor de sloop.

…………………………………………………………………………………….

Campagne fregatschip

‘OUDERKERK AAN DEN AMSTEL’

Geschenk familie Ruys aan het gemeentebestuur van Ouder-Amstel.

 

 

Hervormde kerk en pastorie te Ouderkerk aan den Amstel, alwaar zijn van Jan Daniel Ruys dominee wasen Willem Ruys J.D.zn. als kleuter is opgegroeid.

 

Naamgeving: Willem Ruys J.D.zn. was geboren en getogen te Ouderkerk aan den Amstel, zijn vader was aldaar predikant.

Werf: Fop Smit te Kinderdijk.

Tewaterlating: 17 maart 1854.

Passagiersaccomodatie: Ja.

L x B x D = 37,7 x 6,8 x 5,7 m.

Dekken: 2.

Last: 383.

Gewicht: 730 ton.

Aantal masten: 3.

Tuigage: 3 x dwarsgetuigd met schoenerzeil.

Reizen naar: Europa, Nederlands Indië en Australië.

Verkocht/gesloopt/anders:

d.d. 22 juni 1866 in een zware storm vergaan, ter hoogte van het eiland Madagascar in de Indische Oceaan.

De ondergang van Ouderkerk aan den Amstel – 1866, naar een aquarel van Jacob Spin.

 

Campagne fregatschip ‘MINISTER PAHUD’

 

Charles Ferdinand Pahud, Minister van Koloniën

Naamgeving: Charles Ferdinand Pahud was Minister van koloniën en werd in 1855 benoemd tot Gouverneur van Nederlands Indië. Het was Willem Ruys dus alles aan gelegen om deze bewindsman mild te stemmen.

Werf: Cornelis Gips & Zonen te Dordrecht.

Tewaterlating: 14 juni 1855.

Passagiersaccomodatie: Ja.

L x B x D = 40,6 x 7 x 5,4 m.

Dekken: 2.

Last: 355.

Gewicht: 674 ton.

Aantal masten: 3

Tuigage: 3 x dwarsgetuigd, in achtermast schoenerzeil.

Reizen naar: Europa, Nederlands Indië en Australië.

Verkocht/gesloopt/anders:

d.d. 1 januari 1867 van Batavia-Java vetrokken, sedertdien niets meer vernomen en dus vermist.

Fregatschip ‘MARIA ELIZABETH MARGARETHA’

No picture of ship  available

 

Maria Elizabeth Margaretha Ruijs (Ruys).

 

Naamgeving: Genoemd naar zijn zus Maria Elizabeth Margaretha de echtgenote van Cornelis Wernard van Voorst van Beest, een significante investeerder in de zeilvloot van Willem Ruys J. D.zn.

Werf: Jan Smit F.zn. te Slikkerveer

Tewaterlating:   1856.

Passagiersaccomodatie: Ja.

L x B x D = 42,8 x 7,82 x 5,62 m.

Dekken: 2.

Last: 470.

Gewicht: 825 ton.

Aantal masten: 3.

Tuigage: 3 x dwarsgetuigd, in achtermast schoenerzeil.

Reizen naar: Europa, Nederlands Indië en Australië.

Verkocht/gesloopt/anders:

dd.  januari 1860 van de ankers geslagen en op de Franse Kust bij Brest gestrand. Tien bemanningsleden waaronder Kapitein F.C. Bauditz verloren het leven.

Fregatschip ‘DOELWIJK – II’

NMFJ sinds 1867

 

 

Naamgeving: Genoemd naar het ouderlijk huis van zijn echtgenote Jeannette Ruys-Los, een buitenplaats te Nieuw Beijerland.

Werf: Jan Fop Smit, Slikkerveer.

Tewaterlating: 6 mei 1856.

Passagiersaccomodatie: Ja.

L x B x D = 42,8 x 7,8 x 5,5 m.

Dekken: 2

Last: 435

Gewicht: 824 ton.

Aantal masten: drie.

Tuigage: twee dwarsgetuigd, een schoenergetuigd.

Reizen naar: Nederlands Indië.

Verkocht: In 1890 gestrand bij Kotka – Finland en verkocht.

Campagne barkschip ‘IDA ELIZABETH – II’

No picture available

 

 

 

 

 

Naamgeving: Genoemd naar de echtgenote van zijn broer Johannes Ruys.

Werf: Fop Smit te Kinderdijk.

Tewaterlating: 15 juli 1847.

Passagiersaccomodatie: Ja.

L x B x D = 37,7 x 6,8 x 5,7 m.

Dekken: 2

Last: 232

Gewicht: 444 ton.

Aantal masten: drie.

Tuigage: Twee dwarsgetuigd, een schoenergetuigd.

Reizen naar: Europa, Nederlands Indië, Australië.

Verkocht/gesloopt/anders:

d.d. 31 oktober 1854 gestrand bij South light op Cannon rock. Alle bemanningsleden gered.

Barkschip ‘DUIVELAND’

 

 

 

 

 

 

Naamgeving: Naam is gegeven door eerste eigenaar, firma Voorbeijtel & Vroege re Alblasserdam.

Werf: C. Mak te Zieriukzee.

Tewaterlating: 13 juli 1847.

Passagiersaccomodatie: Ja.

L x B x D = 37,6 x 6,7 x 5,6 m.

Dekken: 2

Last: 315.

Gewicht: 621.

Aantal masten: 3

Tuigage: Twee dwarsgetuigd, een schoenergetuigd.

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

d.d. 21 juli 1868, ten anker liggend op de Taag bij Lissabon, brand aan boord ………. schip verloren gegaan. 

Fregatschip ‘HOEK VAN HOLLAND’

 

No picture available

Naamgeving: Belangrijke laatste haven voor men de Noordzee op ging.

Werf: Fop Smit, Kinderdijk

Tewaterlating: 2 april 1864

Passagiersaccomodatie: Ja.

L x B x D = 46,5 x 8,2 x 5,3 m.

Dekken: 2.

Last: 480.

Gewicht: 909 ton.

Aantal masten: drie.

Tuigage: twee dwarsgetuigd, een schoenergetuigd.

Reizen naar: Nederlands Indië.

Verkocht: In 1878 verkocht aan een Duitse rederij.

Barkschip ‘JAPARA – II’

 

Naamgeving: genoemd naar een streek aan de Noord-Oost kust van Java, Zijn vriend Hendrik S. van Son was daar regent.

Werf: Edward Harris Herriman Belfast-USA.

Tewaterlating: 1863

Passagiersaccomodatie: Ja

L x B x D = 45,5 x 6,6 x 5,9 m.

Dekken: 2

Last: 410.

Gewicht: 780 ton.

Aantal masten: drie.

Tuigage: twee dwarsgetuigd, een schoenergetuigd.

Reizen naar: Nederlands Indië, Philippijnen, China, Siam.

Gesloopt: Na  vastlopen op Salt Island (UK) in 1868 te Liverpool verkocht.

Barkschip ‘CORNELIA HENDRIKA’

Naamgeving: ?

Werf: Jacob de Jong te Lekkerkerk.

Tewaterlating: 10 april 1956.

Passagiersaccomodatie: Ja.

L x B x D = 36,9 x 6,97 x 5,08 m.

Dekken: 2

Last: 306.

Gewicht: 581 ton.

Aantal masten: 3.

Tuigage: twee dwarsgetuigd, een schoenergetuigd.

Reizen naar: Nederlands Indië, Philippijnen, China, Siam, Japan.

Verkocht/gesloopt/anders:

d.d. 2 september 1969, Vermist tijdens reis van Hong Kong naar Yokohama-Japan

Campagne fregatschip

‘CORNELIS WERNARD EDUARD – II’

Afbeelding scheepsmodel – ‘Ed van Lierde collectie’

Cornelis Wernard Eduard van Voorst van Beest.

Naamgeving: Naar het pasgeboren neefje van Willem Ruys J.D.zn., vanwege significante financiële deelname door zijn zwager. Dit zeilschip is de tweede met deze naam.

Werf: Jan Fop Smit zn. te Slikkerveer.

Tewaterlating: 1 februari 1865.

Passagiersaccomodatie: Ja.

L x B x D = 47,4,9 x 8,2 x 5.2 m.

Dekken: 2.

Last: 471

Gewicht: 892 ton.

Aantal masten: Drie.

Tuigage: twee dwarsgetuigd, een schoenergetuigd.

Reizen naar: Nederlands Indië.

Verkocht: In 1882 verkocht aan een Engelse rederij.