De consternatie tijdens ‘Man overboord’ is altijd groot. Het is goed dat Kapiteins en Stuurlieden tijdens hun opleiding al met dit probleem werden geconfronteerd.
De Willem Ruys vertrok 16 oktober 1963 van Rotterdam voor een rond-de-wereldreis. De Gezagvoerder was D.J. v.d. Wiel. Het zal 20 oktober geweest zijn dat we ’s nachts voeren ter hoogte van Algiers. Het was helder weer en het licht van de stad was goed te zien. Als 2e Stuurman liep ik de hondenwacht, samen met een 4e Stuurman. Ik zette een kruispeiling in de kaart en noteerde daarbij de tijd : 01.15. Op dat moment ging de telefoon, die door de 4e Stuurman werd opgenomen. Hij hoorde een verward bericht en vroeg mij om ook te luisteren. Een wat dronken stem mompelde: “Somebody fell overboard”. Ik stuurde de 4e Stuurman op onderzoek naar de plaats van waar getelefoneerd was en porde de Kapitein en de 1e Stuurman. De 4e Stuurman bevestigde intussen dat er een “man-over-boord”was. De machinekamer werd gewaarschuwd dat er gemanoeuvreerd moest worden, er werd een sloepsbemanning gepord en de sloep klaargemaakt.
De 1e stuurman voerde de Williamson turn uit waarbij de Willem Ruys op tegenkoers en gestopt zou liggen op de plaats waar de drenkeling geacht werd te liggen.
Daar aangekomen hoorden we roepen; het schip lag nog niet helemaal gestopt, maar de sloep die toen gestreken werd voer terug en spoedig hoorden we: “We hebben hem!”
De sloep werd weer aan boord genomen en Kapitein v.d. Wiel liet de sloepsbemanning op de brug komen voor een welverdiende borrel! ’s Morgens wilde de Kapitein de drenkeling wel eens even spreken. Het was een jonge Duitser, die na een avondje barbezoek zich nog sterk genoeg voelde om op de raling een balanceer-oefening te doen. Dat ging dus niet goed! Gevraagd naar zijn belevenis zei hij dat hij net van plan was naar de kust te zwemmen (de lichten van Algiers waren duidelijk te zien), maar toen zag hij de Willem Ruys draaien en hij besloot te wachten.
Een hondenwacht is nog nooit zo snel voorbij gegaan en het getal 01.15 staat me nog steeds helder voor ogen.
Jan B. Pranger
2e Stuurman Willem Ruys
Jan is in februari 2018 overleden.