STOOM/ZEILSCHEPEN EN STOOMSCHEPEN ONDER DIRECTIE VANWm. RUYS & ZONEN (ALS ‘ÉÉN-SCHIP-REDERIJ’)Periode: 1870 – 1883Bij de oprichting van Willem Ruys & Zonen op 1 januari 1861 was duidelijk dat Willem Ruys J.Dzn. (toen 51 jaar) zijn zoons in het bedrijf dat hij had opgebouwd, wilde betrekken. Voor Oprichter Willem Ruys senior was de stoomvaart een brug te ver, zijn zoons zouden die nieuwe ontwikkeling, waarbij zeilen overbodig werd en de scheepvaart in een stroomversnelling kwam, vorm gaan geven.Willem Ruys Junior (23 jaar) was als oudste zoon de eerste die in de firma werd opgenomen. Jan werkte nog steeds op Java en Daan zou in de loop van 1861 naar Londen vetrekken. Iets minder dan drie jaar na de oprichting werd ook zoon Daan officieel bij het bedrijf betrokken. |
Stoom-zeilschip ‘ ARIADNE – I’1870 |
Werf: W. Pile & Co. Sunderland – GB Bouwnummer: 199. Naamsein: NFTR Tewaterlating: 17 augustus 1870 Lxbxhxd: 70,32×9,42×7,16×4,14 Gewicht: 1.277 Brt ton, last: 683 Aantal masten: Twee Machine: Compound stoommachine 2 cil. 575 ipk Snelheid: 9 knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Hoofdzakelijk Nederlands Indië Het ss Ariadne-1 voerde in 1872, geschilderd in NASM-kleuren, de ‘maiden trip’ voor deze rederij (de latere Holland Amerika Lijn) naar New York uit. In 1881 verkocht aan een Franse rederij, daarna aan een Italiaans scheepvaartmaatschappij en vervolgens in de Eerste Wereldoorlog (1918), bij Sicilië getorpedeerd door U-boot en gezonken. |
Stoom-zeilschip ‘ FOP SMIT – 2’1871
|
Werf: WilliamWatson, Sunderland – Great Britain. Scheepsromp: IJzer. Bouwnummer: 410. Naamsein: NRTD Tewaterlating: 17 juli 1871 Naamsein: NRTD Lxbxhxd: 63,1 x 9,2 x 5.1 meter. Gewicht: 957 Brt ton. Aantal masten: Twee. Machine: Compound stoommachine 2 cil. 500 ipk Snelheid: 9 knopen (zeemijl/uur). Reizen naar: Voornamelijk Nederlandsch Indië. Verkocht/gesloopt/anders: In 1872 gestrand bij Schotland en verkocht aan Schotse rederij. In 1885 gezonken, alle opvarenden overleefden de ramp! |
Stoom-zeilschip/schoener ‘SPARTAN -I’1865
|
Werf: Alexander Stephen & Sons, Glasgow-GB. Bouwnummer: 60. Naamsein: PSQH. Tewaterlating: 20 augustus 1864 Lxbxhxd: 53,4 x 7,4 x 4,1 meter Gewicht: 427 Brt ton Aantal masten: Drie. Machine: stoommachine 2 cil. 400 ipk. Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Voornamelijk Nederlandsch Indië. Verkocht/gesloopt/anders: Op 6 april 1878, tijdens mist gestrand op Hasborough Sands-GB. Dertien opvarenden gered! |
Stoom-Zeilschip ‘ss SENIOR’1879
|
Werf: Sir Raylton Dixon & Co., Midddlesborough on Tees – GB. Bouwnummer: 158. Naamsein: PCBC. Maand van levering: mei 1879. Lxbxhxd: 71,6 x 10,1 x 5,1 x 4,9 meter. Gewicht: 1246 Brt ton . Aantal masten: Drie Machine: Compound stoommachine 2 cil. 840 ipk Snelheid: 9 knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Voornamelijk Nederlandsch Indië. Verkocht/gesloopt/anders: november 1932 gesloopt in Savona – Italië. |
Stoom- zeilschip ‘ARIADNE – II’1881 |
Werf: M. Pearse & Co., Stocton-on-Tees, GB. Bouwnummer: 168. Naamsein: NFTS. Maand aflevering: April 1879. Lxbxh: 74,4 x 9,8 x 5,6 meter. Gewicht: 1288 Brt ton. Aantal masten: Twee Machine: Compound stoommachine 2 cil. 600 ipk Snelheid: 9 knopen (zeemijl/uur). Reizen naar: Voornamelijk Nederlandsch Indië. Verkocht/gesloopt/anders: Op 14 november 1905, tijdens een zware storm , in de Golf van Biskaje vergaan. De bemanning kon worden gered. |
Stoom-Zeilschip ‘DOELWIJK- III’1890 |
Werf: Bonn & Mees Rotterdam Bouwnummer: 45. Naamsein: NMGH. Tewaterlating: 22 maart 1890. Lxbxhxd: 60,7 x 9,6 x 4,9 x 3,9 meter. Gewicht: 867 Brt ton Aantal masten: Twee Machine: Compound stoommachine 2 cil. 750 ipk Snelheid: 9 knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Voornamelijk Nederlandsch Indië. Verkocht/gesloopt/anders: Op 25 maart 1896 in mist bij Odensholm aan de grond geraakt. Na herstel en gewonnen rechtszaak in 1897 ‘geabandoneerd’ aan Britse assuradeurs en verkocht aan Duitsland. Na capitulatie door Engeland in beslag genomen. In 1953 voor sloop weer terug naar Duitsland. |
Stoom-Zeilschip ‘SPARTAN -II’1890 |
Werf: C.S. Swan & Hunter Ltd., Newcastle Upon Tyne, GB. Bouwnummer: 158 Naamsein: PSRD. Tewaterlating: 13 september 1890. Lxbxhxd: 114,9 x 13,5 x 7,9 meter. Gewicht: 3551 Brt ton Aantal masten: Twee Machine: Triple Expansie stoommachine 3 cil. 2350 ipk Snelheid: 9,5 knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Voornamelijk Nederlandsch Indië. Verkocht/gesloopt/anders: In 1892 verkocht aan het Chileense Gouvernement. Op 6 juli 1928 kwam ze (als ss ANGAMOS) in een orkaan en dichte mist ter hoogte van Punta Morguillas in een orkaan en later in dichte mist terecht en zonk. Van de 291 opvarenden werden er slechts 8 gered!
|
Stoom-zeilschip ‘JAVAAN’1997 |
Werf: Joseph L. Thompson & Sons, Sunderland,- GB. Bouwnummer: 159 Naamsein: PFJT. Tewaterlating: 1880 Aangekocht: In 1897 van J. & E. Kish, Sunderland – GB. Lxbxhxd: 79,3 x 11,0 x 5,7 meter. Gewicht: 1689 Brt ton. Aantal masten: Twee Machine: Compound stoommachine 2 cil. 1000 ipk Snelheid: 9 knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Nederlands Indië. Verkocht/gesloopt/anders: Op weg van Oxelösund 18 december 1898 met een lading ijzererts, tijdens dichte mist, gestrand op de kust van Ameland. De bemanning kon worden gered. |
Stoom-zeilschip ‘AFRIKAAN’1896 |
Werf: Sir Raylton Dixon & Co., Midddlesborough on Tees – GB. Bouwnummer: 187. Naamsein: NBQH. Tewaterlating: 1882 Gekocht van: N.V. Nieuwe Afrikaansche Handels-vennootschap, Rotterdam. L x b x h: 70,7 x 9,5 x 6,7 meter. Gewicht: 1163 Brt ton. Aantal masten: Twee. Machine: Compoundstoommachine 2 cil. 750 ipk. Snelheid: 9 knopen (zeemijl/uur). Reizen naar: Nederlands Indië. Verkocht/gesloopt/anders: Op 29 mei 1900 verkocht aan een Noorse rederij en op 30 augustus 1901 bij Kaap Finisterre gestrand en ‘wrak geslagen’!
|
Stoom-zeilschip ‘JOMINA’1900 |
Werf: A/S Burmeister & Wain’s Maskin og Kopenhagen – Denemarken. Bouwnummer: 132. Naamsein: PGJB. Tewaterlating: 1885. Gekocht van: Det Forenede Dampskips Selskab, op 10 december 1900. L x b x h x d: 79,5 x 10,3 x 7,1 x 5,0 meter. Gewicht: 1552 Brt ton. Aantal masten: Twee. Machine: Compound stoommachine 2 cil. 750 ipk Snelheid: 9 knopen (zeemijl/uur). Reizen naar: Nederlands Indië. Verkocht/gesloopt/anders: Gezonken op de rede van Soerabaja na aanvaring met het ss. ‘Japara’ (KPM). De bemanning kon worden gered. |
Stoom-zeilschip ‘ANDANIA’1895 ………………………………………………………………………………………. 1902 |
Werf: William Pickersgill & Sons, Sunderland GB. Bouwnummer: 109. Naamsein: NDFV. Tewaterlating: 1895. Gekocht van: Roberts, E.F. & W. Liverpool – GB. L x b x h x d: 94,5 x 13,1 x 6,6 x 5,9 meter. Gewicht: 2962 Brt ton. Aantal masten: Twee. Machine: Compound stoommachine 2 cil. 900 ipk. Snelheid: 9 knopen (zeemijl/uur). Reizen naar: Nederlands Indië. Verkocht/gesloopt/anders: Op weg van Galveston naar Hamburg aan de grond gelopen op het Rampida-rif bij Matanzas (Cuba) en verloren gegaan. De bemanning kon worden gered!
…………………………………………………………………………. |
|
Stoom-zeilschip MARKEN – I’
|
Werf: Bonn & Mees, Rotterdam Bouwnummer: 156. Naamsein: PKJT. Tewaterlating: 1904. L x b x h: 93,5 x 13,6 x 6,3 meter. Gewicht: 2.587 Brt ton. , 1.676 Nrt. Aantal masten: Twee. Machine: Triple Expansie stoommachine 3 cil. 1.100 ipk. Snelheid: 10,5 knopen (zeemijl/uur). Verkocht/gesloopt/anders: In 1915 verkocht aan Noorwegen en in 1916 op de Atlantic door Duitse hulpkruiser Möwe aangehouden en met explosieven tot zinken gebracht. |
Stoom-zeilschip ‘ARIADNE – III’
|
Werf: Alexander Stephen & Sons, Glasgow-GB. Bouwnummer: 297. Naamsein: NFTV. Tewaterlating: 27 augustus 1885. L x b x h: 73,3 x 10,4 x 5,6 meter. Gewicht: 1.317 Brt ton. , 831 Nrt. Aantal masten: Twee. Machine: Triple Expansie stoommachine 3 cil. 750 ipk. Snelheid: 9 knopen (zeemijl/uur). Verkocht/gesloopt/anders: In 1912 doorverkocht aan Spanje en later Italië. Inspetember 194ddor Duitsers inbeslag genomen en in april 1944 te Ancona tot zinken gebracht, gelicht en gesloopt. |
Stoom-zeilschip ‘ss WALCHEREN – I’………………………………………………………………………………………. |
Werf: Alexander Stephen & Sons, Glasgow-GB. Bouwnummer: 297. Naamsein: NFTV. Tewaterlating: 28 mei augustus 1896. L x b x h: 104 x 13,9 x 7,5 meter. Gewicht: 3.531 Brt ton. , 2.190 Nrt. Aantal masten: Twee. Machine: Triple Expansie stoommachine 3 cil., 1.700 ipk. Snelheid: 10 knopen (zeemijl/uur). Verkocht/gesloopt/anders: In 1912 doorverkocht aan Noorwegen. Op 27 september 1919 vetrokken uit USA net een lading kolen voor Antwerpen. Opgegeven als ‘Vermist’. …………………………………………………………………………. |