STOOM/ZEILSCHEPEN EN STOOMSCHEPEN ONDER DE VLAG VAN
STOOMBOOTREEDERIJ ‘ROTTERDAMSCHE LLOYD’
Periode: 1875 – 1891
Stoom-zeilschip ‘ss GRONINGEN’ |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Drie Machine: Snelheid: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoom-zeilschip ‘ss FRIESLAND’ |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoom-zeilschip ‘ss DRENTHE’ |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoom-zeilschip ‘ss OVERIJSSEL’ |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoom- zeilschip ‘ss GELDERLAND’
|
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoom-Zeilschip ‘ss UTRECHT’ |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoom-Zeilschip ‘ss ZUID HOLLAND’
|
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoom-zeilschip ‘ss LIMBURG – I’ |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoom-zeilschip ‘ss NOORD HOLLAND’ |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoom-zeilschip ‘ss ZEELAND – I’
|
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoom-zeilschip ‘ss NOORD-BRABAND’………………………………………………………………………………………. |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: …………………………………………………………………………. |
STOOM/ZEILSCHEPEN, STOOMSCHEPEN EN MOTORSCHEPEN
IN DIENST BIJ DE ‘N.V. ROTTERDAMSCHE LLOYD’
Periode: 1883 – 1947
Stoom-zeilschip ‘BATAVIA’1883 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Aantal masten: Twee Machine: Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Hoofdzakelijk Nederlands Indië Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoom-zeilschip ‘SAMARANG’1883 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoom-zeilschip ‘BROMO’1883 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoom-zeilschip ‘SOERABAYA’1884Olieverf door Harry van der Brugh – 2017 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoom- zeilschip ‘MERAPI’1889Aquarel door C.A. de Vries – 2000 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoom-Zeilschip ‘ARDJOENO’1891 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoom-Zeilschip ‘SALAK’1891 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoom-zeilschip ‘GEDÉ’1892 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoom-zeilschip ‘BORNEO’1893 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoom-zeilschip ‘BOGOR’1898Olieverf door J. Kelderman – 1930 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoom-zeilschip ‘MALANG’1898………………………………………………………………………………………. |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: ……………………………………………………………………….. |
Stoomschip ‘SOLO’1899………………………………………………………………………………………. |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Drie Machine: Snelheid: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: ……………………………………………………………………….. |
|
Stoomschip ‘SINDORO’1900 |
Werf: Tewaterlating: Last: Gewicht: Aantal masten: Drie Tuigage: Tuigage: twee dwars-getuigd, een schoener-getuigd Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘BESOEKI’1901 |
Werf: Tewaterlating: Last: Gewicht: Aantal masten: Tuigage: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘KEDIRI – I’1901Olieverf van A. Adams – 1907 |
Werf: Tewaterlating: Last: Gewicht: Aantal masten: Tuigage: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘GOENTOER’1902 |
Werf: Tewaterlating: Last: Gewicht: Aantal masten: Tuigage: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘OPHIR’1904 |
Werf: Tewaterlating: Last: Gewicht: Aantal masten: Tuigage: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘WILIS’1905 |
Werf: Tewaterlating: Last: Gewicht: Aantal masten: Tuigage: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘DJOCJA’1905 |
Werf: Tewaterlating: Last: Gewicht: Aantal masten: Tuigage: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘RINDJANI’1906 |
Werf: Tewaterlating: Last: Gewicht: Aantal masten: Tuigage: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘BENGALEN – I’1906 |
Werf: Tewaterlating: Last: Gewicht: Aantal masten: Tuigage: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘KAWI’1907 |
Werf: Tewaterlating: Last: Gewicht: Aantal masten: Tuigage: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘TABANAN’1908………………………………………………………………………………………. |
Werf: Tewaterlating: Last: Gewicht: Aantal masten: Tuigage: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: …………………………………………………………………………. |
|
Stoomschip ‘ TERNATE ‘1908 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Drie Machine: Snelheid: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘MENADO ‘1908 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘MEDAN ‘1908Olieverf van Harry van der Brugh – 2017 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘GORONTALO ‘1909
|
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘TAMBORA ‘1910 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘BANDOENG ‘
1910 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘PALEMBANG – I ‘1911 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘MERAUKE ‘1912 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘PONTIANAK ‘1912 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘SAMARINDA – I ‘1912 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘BIRMA ‘1912……………………………………………………………………………………… |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: ………………………………………………………………………… |
|
Stoomschip ‘ARAKAN ‘1912 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Drie Machine: Snelheid: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘JACATRA – I ‘1912 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘DJEBRES ‘1912 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘DELI’1913Olieverf van Harry van der Brugh – 2017 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘CEYLON ‘1913 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘MADIOEN ‘1913 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘SOERAKARTA ‘1913 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘INSULINDE ‘1914 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘DJEMBER’1914 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘SITOEBONDO ‘1916 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘BUITENZORG ‘1916……………………………………………………………………………………… |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: ………………………………………………………………………… |
|
Stoomschip ‘GAROET – I’1917 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Drie Machine: Snelheid: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘PATRIA ‘1919 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘TOSARI ‘1919 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘DJAMBI ‘1919 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘KEDIRI – II‘1919 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘BONDOWOSO ‘1919 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘SALATIGA ‘1920 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘TOBA’1920 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘ANJER’1921………………………………………………………………………………………. |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: …………………………………………………………………………. |
Motorschip ‘KEDOE ‘1921 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘PALEMBANG – II ‘1921 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘SIANTAR ‘PSBM/PHLY1921………………………………………………………………………………………. |
Werf: William Gray Co. Ltd. Sunderland (943) Tewaterlating: 7 december 1921 Lxbxhxd: 132.01 x 17.5 x 8 m./141,2 17,5 x 12.5 m. Gewicht: 8.439 Brt ton Aantal masten: Twee Machine: van 2 stoomturbines 3500 PK naar 2 Sulzer-diesel motoren, 7400 rpk – 1 scheepsschroef Snelheid: 11.5 knopen / 15,5 knopen Reizen naar: Nederlands Indië en Australië Oorlogsramp: Op 3 maart 1942 door torpedo’s en geschutsvuur van Japanse onderzeeër gezonken – 21 doden! …………………………………………………………………………. |
|
Stoomschip ‘TJERIMAI’PTVG / PHZU1922
|
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Drie Machine: Snelheid: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘MODJOKERTO – I ‘PMFR/PGAJ1922 |
Werf: William Gray Co. Ltd. Sunderland (948) Tewaterlating: 13 februari 1922 Lxbxhxd: 132.01 x 17.5 x 8 m./141,2 17,5 x 12.5 m. Gewicht: 8439 Brt ton Aantal masten: Twee Machine: van 2 stoomturbines 3500 PK naar 2 MAN-diesel motoren, 7400 rpk – 1 scheepsschroef Snelheid: 11.5 knopen / 15,5 knopen Reizen naar: Nederlands Indië en Australië Oorlogsramp: Op 1 maart 1942 getorpedeerd door Japanse onderzeeër en geschutsvuur: – 7 doden en in Kendari-kamp- Celebes 35 onthoofdingen! |
Stoomschip ‘BLITAR – I ‘1923 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘KERTOSONO – I ‘1923 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘SOEKABOEMI’1923 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘SLAMAT – I ‘1924 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘TAPANOELI’1924 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoom-/Motorschip ‘INDRAPOERA ‘1926 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘KOTA INTEN ‘1927 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘KOTA RADJA ‘1927 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘KOTA GEDÉ ‘1928………………………………………………………………………………………. |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: …………………………………………………………………………. |
|
Motorschip ‘SIBAJAK ‘1928 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Drie Machine: Snelheid: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘KOTA BAROE ‘1928 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘BALOERAN ‘1930 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘KOTA TJANDI ‘1930 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘KOTA AGOENG’1930 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘KOTA PINANG ‘1930 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘DEMPO ‘1931 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘KOTA NOPAN ‘1931 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘BENGALEN – II ‘1932 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘BRASTAGI ‘1937 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘WELTEVREDEN ‘1937………………………………………………………………………………………. |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: …………………………………………………………………………. |
|
Motorschip ‘BANTAM ‘1939 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Drie Machine: Snelheid: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘JAPARA – III ‘1939 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘LIMBURG – II ‘1939 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘OVERIJSEL – II’1946 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘ZEELAND – II ‘
1946 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘MODJOKERTO – II ‘1946 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘TERNATE – II ‘1946 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘KERTOSONO – II ‘1946 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘UTRECHT – II ‘1947 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘SAMARINDA – II ‘1947 |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘SALATIGA – II ‘1947……………………………………………………………………………………… |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: …………………………………………………………………………. |
Stoomschip ‘SARANGAN ‘1947……………………………………………………………………………………… |
Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: …………………………………………………………………………. |
HET VLAGGENSCHIP, ms WILLEM RUYS
1938 – 1946: TUSSEN TEKENTAFEL EN TEWATERLATING LAGEN DE OORLOGSJAREN.In 1938 ontstond op de Vlissingse tekentafel een snel passagiersschip, in 1939 werd bij de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ de kiel gelegd voor ‘bouwnummer: 214. Ondanks dat het eiland Walcheren en de havenstad Vlissingen tijdens de tweede wereldoorlog veel te lijden hadden, bleef dit schip door de inzet van velen (soms met risico van eigen leven) behouden. Zelfs heeft bouwnummer: 214 belangrijke diensten kunnen bewijzen aan de Vlissingse burgers. Door het aan boord in werkingstellen van destileervoorziening die vanuit zeewater, drinkwater kon maken en dieselaggregaten die stroom aan de wal leverden. Er waren Duitse plannen tot vernietiging van het nieuwe passagiersschip, deze zijn gelukkig op de valreep verijdeld. Na de bevrijding kon het schip worden afgebouwd en ingericht. Bij de tewaterlating op 1 juli 1947, na 7,5 jaar op de Vlissingse helling te hebben gelegen, kreeg bouwnummer: 214 haar uiteindelijke naam: WILLEM RUYS. Hiermee heeft de directie van de N.V. Rotterdamsche Lloyd haar directeur Willem Ruys B. zn., die op 15 augustus 1942 door de Duitsers was gefusilleerd, willen gedenken. Willem Ruys B. zn. |
![]() 1944 – De op de helling liggende Willem Ruys toornt boven het Scheldeplein uit. ……………………………………………………………………. |
………………………………..
|
![]() 1946 – De Willem Ruys aan de afbouwkade bij de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen. …………………………………………………………………… |
|
Motorschip ‘WILLEM RUYS’Naamsein: PIQF
1947 – Afgemeerd aan de Lloydkade te Rotterdam. …………………………………………………………………………………….. |
Werf: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen Bouwnummer: 214 Kiellegging: Vlissingen 25 januari 1939 Tewaterlating: Vlissingen 1 juli 1947 Lxbxhxd: 192,38 x 25,01 x 11,64 x 8,90 meter Gewicht: 21.119 Bruto registerton Machine: 8 Sulzer dieselmotoren, 32.oo0 rpk Snelheid: 22 zeemijl/uur Passagiers: 1e klasse – 275, 2e klasse – 301, 3e klasse – 109, 4e klasse – 86 passagiers Bemanningsleden: 477 Reizen naar: Nederlands Indië/Indonesië, Austra-lië, Nieuw Zeeland, Noord- en midden Amerika Verkocht: 14 januari 1964 aan Flotta Lauro – ItaIië ………………………………………………………………………… |
1948 – Grand Old Lady Willem Ruys vertrekt vanaf de Lloydkade te Rotterdam. |
|