SCHEPEN N.V. ROTTERDAMSCHE LLOYD

 

STOOM/ZEILSCHEPEN EN STOOMSCHEPEN ONDER DE VLAG VAN

STOOMBOOTREEDERIJ ‘ROTTERDAMSCHE LLOYD’ (1879-1883)

STOOMVAART-MAATSCHAPPIJ ‘ROTTERDAM’ (1881-1883)

Periode: 1875 – 1891 

Stoom-zeilschip ‘ss GRONINGEN’

‘Ed van Lierde Collectie: In 2007 opgebaggerde overblijfselen van het ss Groningen.

Type: Zeil-stoomschip,

Werf: Charles Mitchell & Co. New-Castle-on-Tyne – UK

Bouwnummer: 308, Naamsein: NVGQ 

Passagiers-accommodatie: 1e klas-40 , 2e klas-16, 3e klas-40

Tewaterlating: 24 november 1874 

Lxbxh: 120,21 x 11,40 x 7,96

Gewicht:  2.524 Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine:  Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk. Machinebouwer: North Eastern Marine Company Ltd. – Sunderland – UK.

Snelheid: 10  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: Met name op Java – Nederlands Indië

Op 6 januari 1876, tijdens een vliegende storm, op de huidige Maasvlakte gestrand.

Stoom-zeilschip ‘ss FRIESLAND’

Type: Zeil-stoomschip,

Werf: Charles Mitchell & Co. New-Castle-on-Tyne – UK

Bouwnummer: 308, Naamsein: NVGQ

Passagiers-accommodatie: 1e klas-40 , 2e klas-16, 3e klas-40

Tewaterlating: 24 november 1874 

Lxbxh: 120,21 x 11,40 x 7,96

Gewicht:  2.524 Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine:  Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk. Machinebouwer: North Eastern Marine Company Ltd. – Sunderland – UK.

Snelheid: 10  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: Met name op Java – Nederlands Indië

Op 9 december 1877, in een zware storm voor de Spaanse kust vergaan, Er waren geen overlevenden! 

Stoom-zeilschip ‘ss DRENTHE’

Type: Zeil-stoomschip,  full scantling, 3 dekken

Werf: Charles Mitchell & Co. New-Castle-on-Tyne – UK

Bouwnummer: 323, Naamsein: NMHF 

Passagiers-accommodatie: 1e klas-40 , 2e klas-16.

Tewaterlating: 14 december 1875 

Lxbxh: 100,19 x 11,39 x 7,96

Gewicht:  2.524 Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  Compound stoommachine 2 cil. 1.000 ipk. Machinebouwer: North Eastern Marine Company Ltd. – Sunderland – UK.

Snelheid: 10  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: Met name op Java – Nederlands Indië

In 1899 verkocht aan Antonio Macini  te Genua -Italië. Op 23 oktober 1905 aanvaring bij Turkije. in januari 1906 te Genua gesloopt . 

Stoom-zeilschip ‘ss OVERIJSSEL’

Type: Zeil-stoomschip,  full scantling, 3 dekken

Werf: Raylton, Dixon & Co.. Middlesborough – UK

Bouwnummer: 143, Naamsein: QCWT. Ex ss Wyberton.

Passagiers-accommodatie: 1e klas-26 , 2e klas-16

Tewaterlating: 21 december 1877.

Lxbxh: 91,54 x 11,34 x 5,82

Gewicht:  2.198 Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk. Machinebouwer: T. Richardson & Sons, Hartlepool – UK

Snelheid: 10  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: Met name op Java – Nederlands Indië

Verkocht/gesloopt/anders: Op de thuisreis vanaf Batavia, op 15 juli 1879 in de Golf van Aden gestrand. Er waren vijf doden te betreuren!

Stoom- zeilschip ‘ss GELDERLAND’

Gestrand tussen paal 116 en 117

Type: Zeil-stoomschip,  full scantling, 3 dekken

Werf: Raylton, Dixon & Co. te Middlesborough-on-Tees – UK

Bouwnummer: 151, Naamsein: NSVC 

Passagiers-accommodatie: 1e klas-26 , 2e klas-216

Tewaterlating: 1 oktober 1877 als ss Wyberton, 1881 ss Zeeland

Lxbxhxd: 100,21 x 11,34 x 7,65 x 5,41

Gewicht:  1.966 Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk Machinebouwer: T. Richardson & Sons, Hartlepool – UK

Snelheid: 10  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: Met name op Java – Nederlands Indië

Op 24 januari 1897 brak de ‘Gelderland’ bij het lichtschip Noord-Hinder haar krukas. Zij liep aan de grond en werd teruggesleept naar Hoek van Holland. Daar braken de sleeptrossen en liep zij, rakelings langs de Noorderpier, tussen paal 116 en 117 wederom aan de grond! Herstel kon niet meer aan de orde zijn en werd zij daarom op 27 april 1897 tijdens een openbare veiling voor  30.400,- gulden voor de sloop aan een Amsterdammer verkocht.

Stoom-Zeilschip ‘ss UTRECHT’

1880

Type: Zeil-stoomschip,  full scantling, 3 dekken

Werf: Raylton, Dixon & Co.. Middlesborough-on-Tees – UK

Bouwnummer: 166, Naamsein: PVWG. 

Passagiers-accommodatie: 1e klas-26 , 2e klas-16

Tewaterlating: 11 februari 1880

Lxbxhxd: 91,50 x 11,04 x 7,75 x 5,77

Gewicht:  2.160 Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk. Machinebouwer: T. Richardson & Sons, Hartlepool – UK

Snelheid: 10  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: Met name op Java – Nederlands Indië

In 1884 verbouwd bij Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ , waarbij de zwarte romp grijs werd geschilderd. Op 3 maart 1897 gezonken, zonder overlevenden, bij het eiland Ouessant in ‘Het Kanaal’. 

 

Stoom-Zeilschip ‘ss ZUID HOLLAND’

Type: Zeil-stoomschip,  full scantling, 3 dekken

Werf: Raylton, Dixon & Co.. Middlesborough – on – Tees – UK.

Bouwnummer: 191, Naamsein: QDNL-PJTC. 

Passagiers-accommodatie: 1e klas-26, 2e klas-16

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 87,26 x 11,02 x 7,75 x 5,77

Gewicht:  2.258 Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk. Machinebouwer: T. Richardson & Sons, Hartlepool – UK. Quadruple expansie stoommachine bij de verbouwing in 1893 door de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te  Vlissingen.

Snelheid: 10  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: Met name op Java – Nederlands Indië

Bij het (na de verbouwing) in de vaart komen werd de naam veranderd in ‘LAWOE’. Doorverkocht aan diverse landen en onder Indiaas eigendom op 7 oktober 1917 (Eerste Wereldoorlog) in de Middellandse Zee vermist!

Stoom-zeilschip ‘ss LIMBURG – I’

Type: Zeil-stoomschip,  full scantling, 3 dekken

Werf: J. Blumer & Co. Ltd. North Dock Yard, Sunderland – UK.

Bouwnummer: 26, Naamsein: PJGT. Ex ss HAMPTON.

Passagiers-accommodatie: 1e klas-21 , 2e klas-20

Tewaterlating: 25 augustus 1873. 3 september 1881 in dienst 1 oktober 1877 als ss Wyberton, 1881 ss Zeeland

Lxbxh: 86,44 x 10,06 x 7,38

Gewicht:  1.657 Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk. Machinebouwer: T. Richardson & Sons, Hartlepool – UK

Snelheid: 10  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: Met name op Java – Nederlands Indië

Doorverkocht aan diverse landen en onder Japans eigendom op 26 januari 1913 voor de sloop verkocht, na ernstige beschadiging door ijsgang.

Stoom-zeilschip ‘ss NOORD HOLLAND’

Type: Zeil-stoomschip,  full scantling, 3 dekken

Werf: Raylton, Dixon & Co.. Middlesborough – UK

Bouwnummer: 103, Naamsein: PNBR. Ex ss Torrington.

Passagiers-accommodatie: 1e klas-24 , 2e klas-216

Tewaterlating: 1 september 1874 als ss Torrington en 3 september 1881 in dienst van N.V. Stoomvaartmaatschappij ‘Rotterdam’.

Lxbxhxd: 91,43 x 11,04 x 7,77 x 5,77

Gewicht:  2.099 Brt ton. 

Aantal masten: Twee.

Machine:  Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk.

Snelheid: 10  knopen (zeemijl/uur).

Reizen naar: Met name op Java – Nederlands Indië

Doorverkocht aan diverse landen en onder Japans eigendom op 7 maart 1908 voor de kust van Hokkaido gestrand en verloren gegaan.

Stoom-zeilschip ‘ss ZEELAND – I’

Type: Zeil-stoomschip,  full scantling, 3 dekken

Werf: Raylton, Dixon & Co.. Middlesborough – UK

Bouwnummer: 143, Naamsein: QCWT. Ex ss Wyberton.

Passagiers-accommodatie: 1e klas-24 , 2e klas-16

Tewaterlating: 1 oktober 1877 als ss Wyberton, 1881 ss Zeeland

Lxbxhxd: 87,26 x 11,02 x 7,75 x 5,77

Gewicht:  1.966 Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk. Machinebouwer: T. Richardson & Sons, Hartlepool – UK

Snelheid: 10  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: Met name op Java – Nederlands Indië

Verkocht/gesloopt/anders: 1891 terugverkocht aan Commercial Steamschip Company te Londen – UK. In 1901 ten Westen van Zanthe (Gr) gezonken.

Stoom-zeilschip ‘ss NOORD-BRABANT’

……………………………………………………………………………………….

Type: Zeil-stoomschip,  full scantling, 3 dekken

Werf: Raylton, Dixon & Co. te Middlesborough – UK

Bouwnummer: 207, Naamsein: PNBF.

Passagiers-accommodatie: 1e klas-20 , 2e klas-20

Tewaterlating: 14 augustus 1882 als ss Wyberton, 1881 ss Zeeland

Lxbxhxd: 91,54 x 12,30 x 7,21 x 5,77

Gewicht:  2.436 Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  Compound stoommachine 2 cil. 1.250 ipk. Machinebouwer: T. Richardson & Sons, Hartlepool – UK

Snelheid: 10  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: Met name op Java – Nederlands Indië

Verkocht/gesloopt/anders: 1891 verkocht aan Commercial Steamschip Company te Londen – UK. In 1899 op de Atlantische oceaan vermist en nooit meer iets vernomen!

………………………………………………………………………….

STOOM/ZEILSCHEPEN, STOOMSCHEPEN EN MOTORSCHEPEN

IN DIENST BIJ DE ‘N.V. ROTTERDAMSCHE LLOYD’

Periode: 1883 – 1947 

Stoom-zeilschip ‘BATAVIA’

1883

Type: Zeil-stoomschip,  full scantling, 3 dekken

Werf:  N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen. Bouwnummer: 35

Bouwnummer: 218, Naamsein: PRQK

Stoom-zeilschip met passagiersaccommodatie voor zesentwintig 1e klas en zestien 2e klas passagiers.

Tewaterlating: 7 april 1883

Lxbxhxd: 97,31 x 11,24 x 8,23 meter.

Gewicht:  2.223 Netto register tons. 

Aantal masten: Twee

Machine:  Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk.Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschap-pij ‘De Schelde’

Snelheid:  10 knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: Hoofdzakelijk Nederlands Indië

Verkocht/gesloopt/anders: In 1894 verlengd met 6,1 meter en herdoopt in ‘SOEMBING”

Links: 1883 – Rotterdamsche Lloyd litho uit 1883 – N.N. Kuhn & Benedictus. Afmeting: 92,5×67,0 cm.

Stoom-zeilschip ‘SAMARANG’

1883

Gerestaureerd glas-in-loodraam – 2022

Type: Zeil-stoomschip,  full scantling, 2 dekken

Werf: Raylton, Dixon & Co. Middleborough on Tees – UK In 1894 ingrijpend verbouwd bij N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen.

Bouwnummer: 218, Naamsein: PRQK

Stoom-zeilschip met passagiersaccommodatie voor zesentwintig 1e klas en zestien 2e klas passagiers.

Lxbxhxd: 91,40 x 11,24 x 8,00 x 7,70 m.

Gewicht:     2.225 Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk, 1894 Quadruple stoommachine 4 cil. 1.540 ipk. Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maat-schappij ‘De Schelde’.

Snelheid:  10 knopen, in 1894 11,5 (zeemijl/uur)

Reizen naar: Hoofdzakelijk Nederlands Indië

Verkocht/gesloopt/anders: Op 24 november 1894 herdoop in OENGARAN en wederom in de vaart gekomen. Op 1 augustus 1904 verkocht en 1909 gesloopt.

Links: Glas-in-lood-raam, onderdeel van de ‘Ed van Lierde Collectie. 

Stoom-zeilschip ‘BROMO’

1883

Type: Zeil-stoomschip,  full scantling, 3 dekken

Werf: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen.

Bouwnummer: 61, Naamsein: NHKS

Stoom-zeilschip met passagiersaccommodatie voor zesentwintig 1e klas en zestien 2e klas passagiers.

Tewaterlating: 24 december 1887. In 1889 werd de zwarte romp grijs overgeschilderd.

Lxbxh: 101,21 x 11,59 x 7,82

Gewicht:   2.473 Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  Quadruple expansie stoommachine 2 cil. 1.800 ipk. Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’.

Snelheid:  11,5 knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar:  Voornamelijk Nederlands Indië.

Verkocht/gesloopt/anders: Op 26 juli 1907 in Canadees eigendom gestrand bij Nova Scotia – Canada en vervolgens verloren gegaan.

Links: Deze etsplaat werd uit de gestrande ss Bromo gered, en is nu in het County Museum – Nova Scotia tentoongesteld.

Stoom-zeilschip ‘SOERABAJA’

1883

Type: Zeil-stoomschip,  full scantling, 3 dekken

Werf:  N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen. Bouwnummer: 36

Bouwnummer: 218, Naamsein: PRQK

Stoom-zeilschip met passagiersaccommodatie voor zesentwintig 1e klas en zestien 2e klas passagiers.

Tewaterlating: 17 november 1883

Lxbxhxd: 91,35 x 11,21 x 8,23 meter.

Gewicht:      2.200 Netto register tons. 

Aantal masten: Twee

Machine:  Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk. In 1894 vervangen door Quadruple expansie stoommachine, 4 cil. 1.540 ipk. Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’.

Snelheid:  10 resp, 11,5 knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: Hoofdzakelijk Nederlands Indië

In 1894 verlengd met 6 meter en herdoopt in ‘SMEROE”

Links: Olieverf door Harry van der Brugh – 2017.

Stoom- zeilschip ‘MERAPI’

1889

Type: Zeil-stoomschip,  full scantling, 3 dekken

Werf: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen.

Bouwnummer: 67, Naamsein: PLWF.

Stoom-zeilschip met passagiersaccommodatie voor eenendertig 1e klas en vierentwintig 2e klas passagiers.

Tewaterlating: 10 september 1889. De Merapi was het eerste schip dat direct met een grijze romp werd afgeleverd.

Lxbxh: 101,27 x 11,59 x 7,80

Gewicht:   2.473 Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  Quadruple expansie stoommachine 2 cil. 1.800 ipk. Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’.

Snelheid:  11,5 knopen (zeemijl/uur).

Reizen naar: Voornamelijk Nederlands Indië.

Verkocht/gesloopt/anders: Doorverkocht aan diverse landen en onder Japans eigendom op 5 mei 1924 voor de Japanse kust van gestrand en verloren gegaan.

Links: Aquarel door C.A. de Vries – 2000

Stoom-Zeilschip ‘ARDJOENO’

1891

Type: Zeil-stoomschip,  full scantling, 3 dekken

Werf: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen.

Bouwnummer: 218, Naamsein: PRQK

Stoom-zeilschip met passagiersaccommodatie voor achtendertig 1e klas en vierentwintig 2e klas passagiers.

Tewaterlating: 10 januari 1891 

Lxbxh: 100,88x 11,58x 7,80 m.

Gewicht:  2.528 Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  Quadruple expansie stoommachine 4 cil. 1.800 ipk. Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’.

Snelheid:  11,5 knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: Voornamelijk Nederlands Indië.

Verkocht/gesloopt/anders: Na doorverkoop in 1908 aan het buitenland werd de Ardjoeno in 1923 voor de sloop verkocht.

Links: Diner-menukaart van de proefvaart 19 april 1891.

Stoom-Zeilschip ‘SALAK’

1891

Type: Zeil-stoomschip,  full scantling, 3 dekken

Werf: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen.

Bouwnummer: 74, Naamsein: PRQB.

Stoom-zeilschip met passagiersaccommodatie voor achtendertig 1e klas en vierentwintig 2e klas passagiers.

Tewaterlating: 25 juli 1891.

Lxbxhxd: 100,88 x 11,46 x 7,80 m.

Gewicht:  2.519  Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  1.800 ipk. Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’.

Snelheid:  11,5 knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: Voornamelijk Nederlands Indië.

Verkocht/gesloopt/anders: In 1901 gestrand op de South West Singhles – Z.W. Engeland (zie foto links). Op 24 oktober 1917, in Frans eigendom, bij Porto Torres-N.W. Sardinië gezonken.

Stoom-zeilschip ‘GEDÉ’

1892

1904

Type: Zeil-stoomschip,  full scantling, 3 dekken

Werf: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’

Passagiers-accommodatie: 62

Bouwnummer: 78  Naamsein: NSJK

Stoom-zeilschip met accommodatie voor zesentwintig 1e klas en zestien 2e klas passagiers.

Tewaterlating: 24 augustus 1892 

L x b x h: 109,5 x 11,58 x 8,23 m.

Gewicht:  2.828   Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  Quadruple expansie stoommachine 4 cil.  2.000 ipk. Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’.

Snelheid:  12 knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: Voornamelijk Nederlands Indië

Verkocht: in 1910 aan Naviera Delo Pacifico S.A. – Mexico

In 1910 verkocht aan Naviera Delo Pacifico S.A. – Mexico en op 7 juli 1917 (Eerste Wereldoorlog) ter hoogte van Port La Nouvelle – Frankrijk, in Japans eigendom op een Duitse mijn gelopen en direct gezonken. In 2017 zijn Ed van Lierde en echtgenote 20 meter boven het wrak van het ss Gedé geweest.

Uitnodiging voor de eeuw-herdenking van de ondergang door de gemeente Port La Nouvelle aan Ed van Lierde en echtgenote – 7 juli 2017

Stoomschip ‘BORNEO’

1893

Type: Zeil-stoomschip,  full scantling, 2 dekken

Werf: A.& J. Inglis Ltd. Pointhouse, Glasgow UK.

Bouwnummer: 190, Naamsein: NHFB – TCJD

Stoomschip met accommodatie voor negenen-veertig passagiers. In 1893 overgenomen van de liquideerde Stoomvaart Maatschappij Phoenix – Amsterdam.

Tewaterlating: 17 december 1984

Lxbxhxd: 89,82 x 11,29, x 7.69

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  Compound stoommachine 2 cil. 1.o00 ipk. Machinebouwer: A.& J. Inglis Ltd. Pointhouse, Glasgow.

Snelheid:  10 knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: Voornamelijk Oost- Indië.

Verkocht/gesloopt/anders: In 1913 afgestaan aan het Nederlandsch Indisch Gouvernement. In 1914 gebruikt als ‘afgezonken’ pier (blokschip) om de bouw van de haven van de Makassar – Celebes mogelijk te maken.. daarmee was het schip onbruikbaar voor de vaart geworden.

Stoom-zeilschip ‘BOGOR’

1898

Olieverf door J. Kelderman – Ed van Lierde Collectie

1930

Type: Zeil-stoomschip,  spardeck, 2 dekken

Werf: Blohm & Voss A.G., Hamburg – Duitsland.

Bouwnummer: 218, Naamsein: PRQK

Stoom-zeilschip met accommodatie voor zes passagiers.

Tewaterlating: 16 juli 1898

Lxbxh: 101,75 x 13,75 x 9,40 m.

Gewicht:  3.612 Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  Triple expansie stoommachine 3 cil. 1.500 ipk. Machinebouwer: Blohm & Voss A.G., Hamburg.

Snelheid:  10 knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: Voornamelijk Nederlands Indië.

Verkocht/gesloopt/anders: Op 31 december 1914 gestrand bij Leixoes (orto)-Portugal). Alle 33 opvarenden kwamen om het leven.

Overlijdensadvertentie van echtgenote en kinderen van Bogor-Kapitein Johan Lucas.

Stoom-zeilschip ‘MALANG’

1898

……………………………………………………………………………………….

Type: Zeil-stoomschip,  spardeck, 2 dekken

Werf: Wigham Richardson & Co. Ltd. Newcastle -on-Tyne – UK.

Bouwnummer: 349, Naamsein: PKBV.

Stoomschip met accommodatie voor zes passa-giers.

Tewaterlating: december 1898

Lxbxh: 101,39 x 13,42 x 9,40 m.

Gewicht:  3.527  Brt ton. 

Aantal masten: Twee

Machine:  Triple expansie stoommachine 3 cil. 1.500 ipk. Machinebouwer: Wigham Richardson & Co. Ltd. Newcastle -on-Tyne. Snelheid:  10 knopen (zeemijl/uur).

Reizen naar: Voornamelijk Oost-Indië.

Verkocht/gesloopt/anders:  Op 18 maart 1934, in Italiaans eigendom, in de rivier Tejo (bij Lissabon-Potugal) aan de grond gelopen. Later vlot getrok-ken en  te Savona gesloopt. 

………………………………………………………………………..

Links: Het ss Malang te Tandjong Priok – Nederlands Indië – 1895

Stoomschip ‘SOLO’

1899

……………………………………………………………………………………….

Type: Zeil-stoomschip,  spardeck, 2 dekken

Werf: Wigham Richardson & Co. Ltd. Newcastle -on-Tyne – UK.

Bouwnummer: 352, Naamsein: PSML.

Stoom-vrachtschip zonder passagiers accommo-datie.

Tewaterlating: Januari 1899.

Lxbxh: 101,49 x 19,13 x 9,40 m.

Gewicht:  3.541  Brt ton. 

Aantal masten: Twee

Machine:  Triple expansie stoommachine 3 cil. 1.500 ipk. Machinebouwer: Wigham Richardson & Co. Ltd. Newcastle -on-Tyne. Snelheid:  10 knopen (zeemijl/uur).

Reizen naar: Voornamelijk Oost-Indië.

Verkocht/gesloopt/anders:  Op weg naar Indië loopt de Solo bij Kijkduin/Monster aan de grond. Alle opvarenden worden gered op 30 september 1911 gered. Pas in maart 1912 vlot getrokken, naar Rotterdam gesleept en  gerestaureerd. Daarna als ss DJEBRES voor de N.V. Rotterdamsche Lloyd gevaren. Op 25 december 1934, onder Italiaans eigendom in Venetië gesloopt.

………………………………………………………………………..

.

.

Stoomschip ‘SINDORO’

1900

Type:

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten: Drie

Tuigage: Tuigage: twee dwars-getuigd, een schoener-getuigd

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘BESOEKI’

1901

Type:

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘KEDIRI – I’

1901

Olieverf van A. Adams – 1907

Type:

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘GOENTOER’

1902

Type:

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘OPHIR’

1904

Type:

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘WILIS’

1905

Type:

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘DJOCJA’

1905

Type:

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘RINDJANI’

1906

Type:

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘BENGALEN – I’

1906

Type:

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘KAWI’

1907

Type:

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘TABANAN’

1908

……………………………………………………………………………………….

Type:

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

………………………………………………………………………….

.

.

Stoomschip ‘ TERNATE ‘

1908

Type:

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘MENADO ‘

1908

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘MEDAN ‘

1908

Olieverf door  Harry van der Brugh – 2017

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘GORONTALO ‘

1909

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘TAMBORA ‘

1910

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘BANDOENG ‘

1910

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘PALEMBANG – I ‘

1911

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘MERAUKE ‘

1912

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘PONTIANAK ‘

1912

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SAMARINDA – I ‘

1912

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘BIRMA ‘

1912

………………………………………………………………………………………

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

…………………………………………………………………………

.

 

.

Stoomschip ‘ARAKAN ‘

1912

Type:

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘JACATRA – I

1912

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘DJEBRES ‘

1912

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: Ex ss SOLO

Stoomschip ‘DELI’

1913

Olieverf door Harry van der Brugh – 2017

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘CEYLON ‘

1913

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘MADIOEN ‘

1913

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SOERAKARTA ‘

1913

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘INSULINDE ‘

1914

Padang – 1916

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘DJEMBER’

1914

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SITOEBONDO ‘

1916

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘BUITENZORG ‘

1916

………………………………………………………………………………………

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

…………………………………………………………………………

.

 

.

Stoomschip ‘GAROET – I’

1917

Type:

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘PATRIA ‘

1919

                                            Belawan – 1929

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘TOSARI ‘

1919

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘DJAMBI ‘

1919

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘KEDIRI – II

1919

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘BONDOWOSO ‘

1919

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SALATIGA ‘

1920

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘TOBA’

1920

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘ANJER’

1921

……………………………………………………………………………………….

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….

.

 

.

Motorschip ‘KEDOE ‘

1927

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘PALEMBANG – II ‘

1921

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SIANTAR ‘

1921

Na verbouwing wordt de Siantar naar de Llodkade gesleept

1934

……………………………………………………………………………………

Type: Vrachtscip, full scantling, 2 dekken

Werf: William Gray Co. Ltd. Sunderland (943)

Bouwnummer: 943 – Naamsein: PSBM/PHLY

Tewaterlating: 7 december 1921

Lxbxhxd: 132.01 x 17.5 x 8 m./141,2 17,5 x 12.5 m. 

Gewicht:      8.439 Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  van 2 stoomturbines 3500 PK  naar 2 Sulzer-diesel motoren, 7400 rpk – 1 scheepsschroef

Snelheid: 11.5  knopen / 15,5 knopen

Reizen naar: Nederlands Indië en Australië

Oorlogsramp: Op 3 maart 1942 door torpedo’s en geschutsvuur van Japanse onderzeeër gezonken –  21 doden!

………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………      

.

 

.

Stoomschip ‘TJERIMAI’

PTVG / PHZU

1922

 

Type:

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘MODJOKERTO – I ‘

PMFR/PGAJ

1922

Type:

Werf: William Gray Co. Ltd. Sunderland (948)

Tewaterlating: 13 februari 1922

Lxbxhxd: 132.01 x 17.5 x 8 m./141,2 17,5 x 12.5 m.

Gewicht:      8439 Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  van 2 stoomturbines 3500 PK  naar 2 MAN-diesel motoren, 7400 rpk – 1 scheepsschroef

Snelheid: 11.5  knopen / 15,5 knopen 

Reizen naar: Nederlands Indië en Australië

Oorlogsramp: Op 1 maart 1942 getorpedeerd door Japanse onderzeeër en geschutsvuur: – 7 doden en in Kendari-kamp- Celebes  35 onthoofdingen!

Stoomschip ‘BLITAR – I ‘

1923

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘KERTOSONO – I ‘

1923

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SOEKABOEMI’

1923

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SLAMAT – I ‘

1924

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘TAPANOELI’

1924

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-/Motorschip ‘INDRAPOERA ‘

1926

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘KOTA INTEN ‘

1927

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘KOTA RADJA ‘

1927

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘KOTA GEDÉ ‘

1928

……………………………………………………………………………………….

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….

.

.

Motorschip ‘SIBAJAK ‘

1928

1931

Type:

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘KOTA BAROE ‘

1928

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘BALOERAN ‘

1930

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘KOTA TJANDI ‘

1930

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘KOTA AGOENG’

1930

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘KOTA PINANG ‘

1930

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘DEMPO ‘

1931

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘KOTA NOPAN ‘

1931

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘BENGALEN – II ‘

1932

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘BRASTAGI ‘

1937

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘WELTEVREDEN ‘

1937

……………………………………………………………………………………….

Venetië – 1957

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….

.

.

Motorschip ‘BANTAM ‘

1939

Rotterdam – 1961

Type:

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘JAPARA – III ‘

1938

1941

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘LIMBURG – II ‘

1939

1964

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘OVERIJSEL – II’

1946

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘ZEELAND – II ‘

1946

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘MODJOKERTO – II ‘

1946

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘TERNATE – II ‘

1946

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘KERTOSONO – II ‘

1946

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘UTRECHT – II ‘

1947

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SAMARINDA – II ‘

1947

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SALATIGA – II ‘

1947

………………………………………………………………………………………

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….

Stoomschip ‘SARANGAN ‘

1947

………………………………………………………………………………………

Type:

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….

 

HET VLAGGENSCHIP,  ms WILLEM RUYS

1938 – 1946: TUSSEN TEKENTAFEL EN TEWATERLATING LAGEN DE OORLOGSJAREN.

In 1938 ontstond op de Vlissingse tekentafel een snel passagiersschip, in 1939 werd bij de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ de kiel gelegd voor ‘bouwnummer: 214.

Ondanks dat het eiland Walcheren en de havenstad Vlissingen tijdens de tweede wereldoorlog veel te lijden hadden, bleef dit schip door de inzet van velen (soms met risico van eigen leven) behouden. Zelfs heeft bouwnummer: 214 belangrijke diensten kunnen bewijzen aan de Vlissingse burgers. Door het aan boord in werkingstellen van destileervoorziening die vanuit zeewater, drinkwater kon maken en dieselaggregaten die stroom aan de wal leverden. Er waren Duitse plannen tot vernietiging van het nieuwe passagiersschip, deze zijn gelukkig op de valreep verijdeld.

Na de bevrijding kon het schip worden afgebouwd en ingericht. Bij de tewaterlating op 1 juli 1947, na 7,5 jaar op de Vlissingse helling te hebben gelegen,  kreeg bouwnummer: 214 haar uiteindelijke naam: WILLEM RUYS. Hiermee heeft de directie van de N.V. Rotterdamsche Lloyd haar directeur Willem Ruys B. zn., die op 15 augustus 1942 door de Duitsers was gefusilleerd, willen gedenken.

Willem Ruys B. zn.

.

1944 – De op de helling liggende Willem Ruys toornt boven het Scheldeplein uit.

…………………………………………………………………….

………………………………..

1946 – De Willem Ruys aan de afbouwkade bij de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen.

……………………………………………………………………

.

.

Motorschip ‘WILLEM RUYS’

Naamsein: PIQF

1947 – Afgemeerd aan de Lloydkade te Rotterdam.

……………………………………………………………………………………..

Type:

Werf: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen

Bouwnummer: 214

Kiellegging: Vlissingen 25 januari 1939

Tewaterlating: Vlissingen 1 juli 1947

Lxbxhxd: 192,38 x 25,01 x 11,64 x 8,90 meter

Gewicht:  21.119 Bruto registerton 

Machine: 8 Sulzer dieselmotoren, 32.oo0 rpk

Snelheid: 22 zeemijl/uur

Passagiers:  1e klasse – 275, 2e klasse – 301, 3e klasse – 109, 4e klasse – 86 passagiers

Bemanningsleden: 477

Reizen naar: Nederlands Indië/Indonesië, Austra-lië, Nieuw Zeeland, Noord- en midden Amerika

Verkocht: 14 januari 1964 aan Flotta Lauro – ItaIië

…………………………………………………………………………

.

1948 – Grand Old Lady Willem Ruys vertrekt vanaf de Lloydkade te Rotterdam.

.

 
 
Het predicaat “KONINKLIJKE”

Ter gelegenheid van het in de vaart komen van het roemruchte vlaggenschip, ms Willem Ruys in november 1947 had het Hare Majesteit Koningin Wilhelmina behaagd de N.V. Rotterdamsche Lloyd het predikaat “Koninklijke” te verlenen (zie de oorkonde hieronder).

De ‘Koninklijke’ oorkonde van Hare Majesteit Koningin Wilhelmina.

 

 

…………………………………………………………………….…

Bovenstaand Lloyd-affiche uit 1947 van Ruurd van den Berg markeert de overgang tussen de Rotterdamsche Lloyd en de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd. In de vlag zit al een kroon en in de tekst onderaan wordt nog ROTTERDAMSCHE LLOYD vermeld. De oorzaak van dit alles ziet u daartussen afgebeeld, namelijk het vlaggenschip ms Willem Ruys

.………………………………………………………………………