SCHEPEN N.V. ROTTERDAMSCHE LLOYD

 

STOOM/ZEILSCHEPEN EN STOOMSCHEPEN ONDER DE VLAG VAN

STOOMBOOTREEDERIJ ‘ROTTERDAMSCHE LLOYD’

Periode: 1875 – 1891 

Stoom-zeilschip ‘ss GRONINGEN’

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘ss FRIESLAND’

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘ss DRENTHE’

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘ss OVERIJSSEL’

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom- zeilschip ‘ss GELDERLAND’

 

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-Zeilschip ‘ss UTRECHT’

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-Zeilschip ‘ss ZUID HOLLAND’

 

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘ss LIMBURG – I’

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘ss NOORD HOLLAND’

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘ss ZEELAND – I’

 

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘ss NOORD-BRABAND’

……………………………………………………………………………………….

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….

 

 

 

 

STOOM/ZEILSCHEPEN, STOOMSCHEPEN EN MOTORSCHEPEN

IN DIENST BIJ DE ‘N.V. ROTTERDAMSCHE LLOYD’

Periode: 1883 – 1947 

Stoom-zeilschip ‘BATAVIA’

1883

Werf:  N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen. Bouwnummer: 35

Tewaterlating: 7 april 1883

Lxbxhxd: 97,31 x 11,24 x 8,23 meter.

Gewicht:  2.223 Netto register tons. 

Aantal masten: Twee

Machine:  Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk

Snelheid:  10 knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: Hoofdzakelijk Nederlands Indië

Verkocht/gesloopt/anders: In 1894 verlengd met 6,1 meter en herdoopt in ‘SOEMBING”

Stoom-zeilschip ‘SAMARANG’

1883

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘BROMO’

1883

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘SOERABAJA’

1883

Olieverf door Harry van der Brugh – 2017

Werf:  N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen. Bouwnummer: 36

Tewaterlating: 17 november 1883

Lxbxhxd: 91,35 x 11,21 x 8,23 meter.

Gewicht:      2.200 Netto register tons. 

Aantal masten: Twee

Machine:  Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk

Snelheid:  10 knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: Hoofdzakelijk Nederlands Indië

Verkocht/gesloopt/anders: In 1894 verlengd met 6 meter en herdoopt in ‘SMEROE”

Stoom- zeilschip ‘MERAPI’

1889

Aquarel door C.A. de Vries – 2000

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-Zeilschip ‘ARDJOENO’

1891

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-Zeilschip ‘SALAK’

1891

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘GEDÉ’

1892

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘BORNEO’

1893

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘BOGOR’

1898

Olieverf door J. Kelderman – 1930

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘MALANG’

1898

……………………………………………………………………………………….

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………..

Stoomschip ‘SOLO’

1899

……………………………………………………………………………………….

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………..

 

 

Stoomschip ‘SINDORO’

1900

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten: Drie

Tuigage: Tuigage: twee dwars-getuigd, een schoener-getuigd

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘BESOEKI’

1901

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘KEDIRI – I’

1901

Olieverf van A. Adams – 1907

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘GOENTOER’

1902

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘OPHIR’

1904

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘WILIS’

1905

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘DJOCJA’

1905

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘RINDJANI’

1906

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘BENGALEN – I’

1906

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘KAWI’

1907

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘TABANAN’

1908

……………………………………………………………………………………….

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

………………………………………………………………………….

 

 

Stoomschip ‘ TERNATE ‘

1908

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘MENADO ‘

1908

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘MEDAN ‘

1908

Olieverf van Harry van der Brugh – 2017

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘GORONTALO ‘

1909

 

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘TAMBORA ‘

1910

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘BANDOENG ‘

 

1910

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘PALEMBANG – I ‘

1911

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘MERAUKE ‘

1912

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘PONTIANAK ‘

1912

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SAMARINDA – I ‘

1912

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘BIRMA ‘

1912

………………………………………………………………………………………

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

…………………………………………………………………………

 

 

Stoomschip ‘ARAKAN ‘

1912

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘JACATRA – I

1912

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘DJEBRES ‘

1912

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘DELI’

1913

Olieverf van Harry van der Brugh – 2017

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘CEYLON ‘

1913

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘MADIOEN ‘

1913

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SOERAKARTA ‘

1913

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘INSULINDE ‘

1914

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘DJEMBER’

1914

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SITOEBONDO ‘

1916

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘BUITENZORG ‘

1916

………………………………………………………………………………………

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

…………………………………………………………………………

 

 

Stoomschip ‘GAROET – I’

1917

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘PATRIA ‘

1919

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘TOSARI ‘

1919

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘DJAMBI ‘

1919

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘KEDIRI – II

1919

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘BONDOWOSO ‘

1919

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SALATIGA ‘

1920

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘TOBA’

1920

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘ANJER’

1921

……………………………………………………………………………………….

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….

Motorschip ‘KEDOE ‘

1921

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘PALEMBANG – II ‘

1921

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SIANTAR ‘

PSBM/PHLY

1921

……………………………………………………………………………………….

Werf: William Gray Co. Ltd. Sunderland (943)

Tewaterlating: 7 december 1921

Lxbxhxd: 132.01 x 17.5 x 8 m./141,2 17,5 x 12.5 m. 

Gewicht:      8.439 Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  van 2 stoomturbines 3500 PK  naar 2 Sulzer-diesel motoren, 7400 rpk – 1 scheepsschroef

Snelheid: 11.5  knopen / 15,5 knopen

Reizen naar: Nederlands Indië en Australië

Oorlogsramp: Op 3 maart 1942 door torpedo’s en geschutsvuur van Japanse onderzeeër gezonken –  21 doden!

………………………………………………………………………….

 

 

 

Stoomschip ‘TJERIMAI’

PTVG / PHZU

1922

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘MODJOKERTO – I ‘

PMFR/PGAJ

1922

Werf: William Gray Co. Ltd. Sunderland (948)

Tewaterlating: 13 februari 1922

Lxbxhxd: 132.01 x 17.5 x 8 m./141,2 17,5 x 12.5 m.

Gewicht:      8439 Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  van 2 stoomturbines 3500 PK  naar 2 MAN-diesel motoren, 7400 rpk – 1 scheepsschroef

Snelheid: 11.5  knopen / 15,5 knopen 

Reizen naar: Nederlands Indië en Australië

Oorlogsramp: Op 1 maart 1942 getorpedeerd door Japanse onderzeeër en geschutsvuur: – 7 doden en in Kendari-kamp- Celebes  35 onthoofdingen!

Stoomschip ‘BLITAR – I ‘

1923

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘KERTOSONO – I ‘

1923

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SOEKABOEMI’

1923

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SLAMAT – I ‘

1924

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘TAPANOELI’

1924

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-/Motorschip ‘INDRAPOERA ‘

1926

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘KOTA INTEN ‘

1927

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘KOTA RADJA ‘

1927

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘KOTA GEDÉ ‘

1928

……………………………………………………………………………………….

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….

 

 

Motorschip ‘SIBAJAK ‘

1928

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘KOTA BAROE ‘

1928

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘BALOERAN ‘

1930

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘KOTA TJANDI ‘

1930

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘KOTA AGOENG’

1930

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘KOTA PINANG ‘

1930

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘DEMPO ‘

1931

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘KOTA NOPAN ‘

1931

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘BENGALEN – II ‘

1932

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘BRASTAGI ‘

1937

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘WELTEVREDEN ‘

1937

……………………………………………………………………………………….

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….

 

 

 

Motorschip ‘BANTAM ‘

1939

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘JAPARA – III ‘

1939

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘LIMBURG – II ‘

1939

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘OVERIJSEL – II’

1946

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘ZEELAND – II ‘

 

1946

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘MODJOKERTO – II ‘

1946

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘TERNATE – II ‘

1946

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘KERTOSONO – II ‘

1946

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘UTRECHT – II ‘

1947

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SAMARINDA – II ‘

1947

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SALATIGA – II ‘

1947

………………………………………………………………………………………

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….

Stoomschip ‘SARANGAN ‘

1947

………………………………………………………………………………………

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….

 

HET VLAGGENSCHIP,  ms WILLEM RUYS

1938 – 1946: TUSSEN TEKENTAFEL EN TEWATERLATING LAGEN DE OORLOGSJAREN.

In 1938 ontstond op de Vlissingse tekentafel een snel passagiersschip, in 1939 werd bij de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ de kiel gelegd voor ‘bouwnummer: 214.

Ondanks dat het eiland Walcheren en de havenstad Vlissingen tijdens de tweede wereldoorlog veel te lijden hadden, bleef dit schip door de inzet van velen (soms met risico van eigen leven) behouden. Zelfs heeft bouwnummer: 214 belangrijke diensten kunnen bewijzen aan de Vlissingse burgers. Door het aan boord in werkingstellen van destileervoorziening die vanuit zeewater, drinkwater kon maken en dieselaggregaten die stroom aan de wal leverden. Er waren Duitse plannen tot vernietiging van het nieuwe passagiersschip, deze zijn gelukkig op de valreep verijdeld.

Na de bevrijding kon het schip worden afgebouwd en ingericht. Bij de tewaterlating op 1 juli 1947, na 7,5 jaar op de Vlissingse helling te hebben gelegen,  kreeg bouwnummer: 214 haar uiteindelijke naam: WILLEM RUYS. Hiermee heeft de directie van de N.V. Rotterdamsche Lloyd haar directeur Willem Ruys B. zn., die op 15 augustus 1942 door de Duitsers was gefusilleerd, willen gedenken.

Willem Ruys B. zn.

 

1944 – De op de helling liggende Willem Ruys toornt boven het Scheldeplein uit.

…………………………………………………………………….

 

 

………………………………..

 

1946 – De Willem Ruys aan de afbouwkade bij de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen.

……………………………………………………………………

 

 

Motorschip ‘WILLEM RUYS’

Naamsein: PIQF

 

1947 – Afgemeerd aan de Lloydkade te Rotterdam.

……………………………………………………………………………………..

Werf: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen

Bouwnummer: 214

Kiellegging: Vlissingen 25 januari 1939

Tewaterlating: Vlissingen 1 juli 1947

Lxbxhxd: 192,38 x 25,01 x 11,64 x 8,90 meter

Gewicht:  21.119 Bruto registerton 

Machine: 8 Sulzer dieselmotoren, 32.oo0 rpk

Snelheid: 22 zeemijl/uur

Passagiers:  1e klasse – 275, 2e klasse – 301, 3e klasse – 109, 4e klasse – 86 passagiers

Bemanningsleden: 477

Reizen naar: Nederlands Indië/Indonesië, Austra-lië, Nieuw Zeeland, Noord- en midden Amerika

Verkocht: 14 januari 1964 aan Flotta Lauro – ItaIië

…………………………………………………………………………

 

1948 – Grand Old Lady Willem Ruys vertrekt vanaf de Lloydkade te Rotterdam.