STOOM/ZEILSCHEPEN EN STOOMSCHEPEN ONDER DE VLAG VAN
STOOMBOOTREEDERIJ ‘ROTTERDAMSCHE LLOYD’ (1879-1883)
STOOMVAART-MAATSCHAPPIJ ‘ROTTERDAM’ (1881-1883)
Periode: 1875 – 1891
Stoom-zeilschip ‘ss GRONINGEN’‘Ed van Lierde Collectie: In 2007 opgebaggerde overblijfselen van het ss Groningen. |
Type: Zeil-stoomschip, Werf: Charles Mitchell & Co. New-Castle-on-Tyne – UK Bouwnummer: 308, Naamsein: NVGQ Passagiers-accommodatie: 1e klas-40 , 2e klas-16, 3e klas-40 Tewaterlating: 24 november 1874 Lxbxh: 120,21 x 11,40 x 7,96 Gewicht: 2.524 Brt ton Aantal masten: Drie Machine: Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk. Machinebouwer: North Eastern Marine Company Ltd. – Sunderland – UK. Snelheid: 10 knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Met name op Java – Nederlands Indië Op 6 januari 1876, tijdens een vliegende storm, op de huidige Maasvlakte gestrand. |
Stoom-zeilschip ‘ss FRIESLAND’ |
Type: Zeil-stoomschip, Werf: Charles Mitchell & Co. New-Castle-on-Tyne – UK Bouwnummer: 308, Naamsein: NVGQ Passagiers-accommodatie: 1e klas-40 , 2e klas-16, 3e klas-40 Tewaterlating: 24 november 1874 Lxbxh: 120,21 x 11,40 x 7,96 Gewicht: 2.524 Brt ton Aantal masten: Drie Machine: Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk. Machinebouwer: North Eastern Marine Company Ltd. – Sunderland – UK. Snelheid: 10 knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Met name op Java – Nederlands Indië Op 9 december 1877, in een zware storm voor de Spaanse kust vergaan, Er waren geen overlevenden! |
Stoom-zeilschip ‘ss DRENTHE’ |
Type: Zeil-stoomschip, full scantling, 3 dekken Werf: Charles Mitchell & Co. New-Castle-on-Tyne – UK Bouwnummer: 323, Naamsein: NMHF Passagiers-accommodatie: 1e klas-40 , 2e klas-16. Tewaterlating: 14 december 1875 Lxbxh: 100,19 x 11,39 x 7,96 Gewicht: 2.524 Brt ton Aantal masten: Twee Machine: Compound stoommachine 2 cil. 1.000 ipk. Machinebouwer: North Eastern Marine Company Ltd. – Sunderland – UK. Snelheid: 10 knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Met name op Java – Nederlands Indië In 1899 verkocht aan Antonio Macini te Genua -Italië. Op 23 oktober 1905 aanvaring bij Turkije. in januari 1906 te Genua gesloopt . |
Stoom-zeilschip ‘ss OVERIJSSEL’
|
Type: Zeil-stoomschip, full scantling, 3 dekken Werf: Raylton, Dixon & Co.. Middlesborough – UK Bouwnummer: 143, Naamsein: QCWT. Ex ss Wyberton. Passagiers-accommodatie: 1e klas-26 , 2e klas-16 Tewaterlating: 21 december 1877. Lxbxh: 91,54 x 11,34 x 5,82 Gewicht: 2.198 Brt ton Aantal masten: Twee Machine: Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk. Machinebouwer: T. Richardson & Sons, Hartlepool – UK Snelheid: 10 knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Met name op Java – Nederlands Indië Verkocht/gesloopt/anders: Op de thuisreis vanaf Batavia, op 15 juli 1879 in de Golf van Aden gestrand. Er waren vijf doden te betreuren! |
Stoom- zeilschip ‘ss GELDERLAND’Gestrand tussen paal 116 en 117 |
Type: Zeil-stoomschip, full scantling, 3 dekken Werf: Raylton, Dixon & Co. te Middlesborough-on-Tees – UK Bouwnummer: 151, Naamsein: NSVC Passagiers-accommodatie: 1e klas-26 , 2e klas-216 Tewaterlating: 1 oktober 1877 als ss Wyberton, 1881 ss Zeeland Lxbxhxd: 100,21 x 11,34 x 7,65 x 5,41 Gewicht: 1.966 Brt ton Aantal masten: Twee Machine: Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk Machinebouwer: T. Richardson & Sons, Hartlepool – UK Snelheid: 10 knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Met name op Java – Nederlands Indië Op 24 januari 1897 brak de ‘Gelderland’ bij het lichtschip Noord-Hinder haar krukas. Zij liep aan de grond en werd teruggesleept naar Hoek van Holland. Daar braken de sleeptrossen en liep zij, rakelings langs de Noorderpier, tussen paal 116 en 117 wederom aan de grond! Herstel kon niet meer aan de orde zijn en werd zij daarom op 27 april 1897 tijdens een openbare veiling voor 30.400,- gulden voor de sloop aan een Amsterdammer verkocht. |
Stoom-Zeilschip ‘ss UTRECHT’1880 |
Type: Zeil-stoomschip, full scantling, 3 dekken Werf: Raylton, Dixon & Co.. Middlesborough-on-Tees – UK Bouwnummer: 166, Naamsein: PVWG. Passagiers-accommodatie: 1e klas-26 , 2e klas-16 Tewaterlating: 11 februari 1880 Lxbxhxd: 91,50 x 11,04 x 7,75 x 5,77 Gewicht: 2.160 Brt ton Aantal masten: Twee Machine: Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk. Machinebouwer: T. Richardson & Sons, Hartlepool – UK Snelheid: 10 knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Met name op Java – Nederlands Indië In 1884 verbouwd bij Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ , waarbij de zwarte romp grijs werd geschilderd. Op 3 maart 1897 gezonken, zonder overlevenden, bij het eiland Ouessant in ‘Het Kanaal’.
|
Stoom-Zeilschip ‘ss ZUID HOLLAND’ |
Type: Zeil-stoomschip, full scantling, 3 dekken Werf: Raylton, Dixon & Co.. Middlesborough – on – Tees – UK. Bouwnummer: 191, Naamsein: QDNL-PJTC. Passagiers-accommodatie: 1e klas-26, 2e klas-16 Tewaterlating: Lxbxhxd: 87,26 x 11,02 x 7,75 x 5,77 Gewicht: 2.258 Brt ton Aantal masten: Twee Machine: Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk. Machinebouwer: T. Richardson & Sons, Hartlepool – UK. Quadruple expansie stoommachine bij de verbouwing in 1893 door de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen. Snelheid: 10 knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Met name op Java – Nederlands Indië Bij het (na de verbouwing) in de vaart komen werd de naam veranderd in ‘LAWOE’. Doorverkocht aan diverse landen en onder Indiaas eigendom op 7 oktober 1917 (Eerste Wereldoorlog) in de Middellandse Zee vermist! |
Stoom-zeilschip ‘ss LIMBURG – I’ |
Type: Zeil-stoomschip, full scantling, 3 dekken Werf: J. Blumer & Co. Ltd. North Dock Yard, Sunderland – UK. Bouwnummer: 26, Naamsein: PJGT. Ex ss HAMPTON. Passagiers-accommodatie: 1e klas-21 , 2e klas-20 Tewaterlating: 25 augustus 1873. 3 september 1881 in dienst 1 oktober 1877 als ss Wyberton, 1881 ss Zeeland Lxbxh: 86,44 x 10,06 x 7,38 Gewicht: 1.657 Brt ton Aantal masten: Twee Machine: Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk. Machinebouwer: T. Richardson & Sons, Hartlepool – UK Snelheid: 10 knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Met name op Java – Nederlands Indië Doorverkocht aan diverse landen en onder Japans eigendom op 26 januari 1913 voor de sloop verkocht, na ernstige beschadiging door ijsgang. |
Stoom-zeilschip ‘ss NOORD HOLLAND’ |
Type: Zeil-stoomschip, full scantling, 3 dekken Werf: Raylton, Dixon & Co.. Middlesborough – UK Bouwnummer: 103, Naamsein: PNBR. Ex ss Torrington. Passagiers-accommodatie: 1e klas-24 , 2e klas-216 Tewaterlating: 1 september 1874 als ss Torrington en 3 september 1881 in dienst van N.V. Stoomvaartmaatschappij ‘Rotterdam’. Lxbxhxd: 91,43 x 11,04 x 7,77 x 5,77 Gewicht: 2.099 Brt ton. Aantal masten: Twee. Machine: Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk. Snelheid: 10 knopen (zeemijl/uur). Reizen naar: Met name op Java – Nederlands Indië Doorverkocht aan diverse landen en onder Japans eigendom op 7 maart 1908 voor de kust van Hokkaido gestrand en verloren gegaan. |
Stoom-zeilschip ‘ss ZEELAND – I’ |
Type: Zeil-stoomschip, full scantling, 3 dekken Werf: Raylton, Dixon & Co.. Middlesborough – UK Bouwnummer: 143, Naamsein: QCWT. Ex ss Wyberton. Passagiers-accommodatie: 1e klas-24 , 2e klas-16 Tewaterlating: 1 oktober 1877 als ss Wyberton, 1881 ss Zeeland Lxbxhxd: 87,26 x 11,02 x 7,75 x 5,77 Gewicht: 1.966 Brt ton Aantal masten: Twee Machine: Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk. Machinebouwer: T. Richardson & Sons, Hartlepool – UK Snelheid: 10 knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Met name op Java – Nederlands Indië Verkocht/gesloopt/anders: 1891 terugverkocht aan Commercial Steamschip Company te Londen – UK. In 1901 ten Westen van Zanthe (Gr) gezonken. |
Stoom-zeilschip ‘ss NOORD-BRABANT’………………………………………………………………………………………. |
Type: Zeil-stoomschip, full scantling, 3 dekken Werf: Raylton, Dixon & Co. te Middlesborough – UK Bouwnummer: 207, Naamsein: PNBF. Passagiers-accommodatie: 1e klas-20 , 2e klas-20 Tewaterlating: 14 augustus 1882 als ss Wyberton, 1881 ss Zeeland Lxbxhxd: 91,54 x 12,30 x 7,21 x 5,77 Gewicht: 2.436 Brt ton Aantal masten: Twee Machine: Compound stoommachine 2 cil. 1.250 ipk. Machinebouwer: T. Richardson & Sons, Hartlepool – UK Snelheid: 10 knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Met name op Java – Nederlands Indië Verkocht/gesloopt/anders: 1891 verkocht aan Commercial Steamschip Company te Londen – UK. In 1899 op de Atlantische oceaan vermist en nooit meer iets vernomen! …………………………………………………………………………. |
STOOM/ZEILSCHEPEN, STOOMSCHEPEN EN MOTORSCHEPEN
IN DIENST BIJ DE ‘N.V. ROTTERDAMSCHE LLOYD’
Periode: 1883 – 1947
Stoom-zeilschip ‘BATAVIA’1883 |
Type: Zeil-stoomschip, full scantling, 3 dekken
Werf: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen. Bouwnummer: 35 Bouwnummer: 218, Naamsein: PRQK Stoom-zeilschip met passagiersaccommodatie voor zesentwintig 1e klas en zestien 2e klas passagiers. Tewaterlating: 7 april 1883 Lxbxhxd: 97,31 x 11,24 x 8,23 meter. Gewicht: 2.223 Netto register tons. Aantal masten: Twee Machine: Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk.Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschap-pij ‘De Schelde’ Snelheid: 10 knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Hoofdzakelijk Nederlands Indië Verkocht/gesloopt/anders: In 1894 verlengd met 6,1 meter en herdoopt in ‘SOEMBING” Links: 1883 – Rotterdamsche Lloyd litho uit 1883 – N.N. Kuhn & Benedictus. Afmeting: 92,5×67,0 cm. |
Stoom-zeilschip ‘SAMARANG’1883Gerestaureerd glas-in-loodraam – 2022 |
Type: Zeil-stoomschip, full scantling, 2 dekken Werf: Raylton, Dixon & Co. Middleborough on Tees – UK In 1894 ingrijpend verbouwd bij N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen. Bouwnummer: 218, Naamsein: PRQK Stoom-zeilschip met passagiersaccommodatie voor zesentwintig 1e klas en zestien 2e klas passagiers. Lxbxhxd: 91,40 x 11,24 x 8,00 x 7,70 m. Gewicht: 2.225 Brt ton Aantal masten: Twee Machine: Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk, 1894 Quadruple stoommachine 4 cil. 1.540 ipk. Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maat-schappij ‘De Schelde’. Snelheid: 10 knopen, in 1894 11,5 (zeemijl/uur) Reizen naar: Hoofdzakelijk Nederlands Indië Verkocht/gesloopt/anders: Op 24 november 1894 herdoop in OENGARAN en wederom in de vaart gekomen. Op 1 augustus 1904 verkocht en 1909 gesloopt. Links: Glas-in-lood-raam, onderdeel van de ‘Ed van Lierde Collectie. |
Stoom-zeilschip ‘BROMO’1883 |
Type: Zeil-stoomschip, full scantling, 3 dekken Werf: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen. Bouwnummer: 61, Naamsein: NHKS Stoom-zeilschip met passagiersaccommodatie voor zesentwintig 1e klas en zestien 2e klas passagiers. Tewaterlating: 24 december 1887. In 1889 werd de zwarte romp grijs overgeschilderd. Lxbxh: 101,21 x 11,59 x 7,82 Gewicht: 2.473 Brt ton Aantal masten: Twee Machine: Quadruple expansie stoommachine 2 cil. 1.800 ipk. Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’. Snelheid: 11,5 knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Voornamelijk Nederlands Indië. Verkocht/gesloopt/anders: Op 26 juli 1907 in Canadees eigendom gestrand bij Nova Scotia – Canada en vervolgens verloren gegaan. Links: Deze etsplaat werd uit de gestrande ss Bromo gered, en is nu in het County Museum – Nova Scotia tentoongesteld. |
Stoom-zeilschip ‘SOERABAJA’1883 |
Type: Zeil-stoomschip, full scantling, 3 dekken Werf: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen. Bouwnummer: 36 Bouwnummer: 218, Naamsein: PRQK Stoom-zeilschip met passagiersaccommodatie voor zesentwintig 1e klas en zestien 2e klas passagiers. Tewaterlating: 17 november 1883 Lxbxhxd: 91,35 x 11,21 x 8,23 meter. Gewicht: 2.200 Netto register tons. Aantal masten: Twee Machine: Compound stoommachine 2 cil. 1.200 ipk. In 1894 vervangen door Quadruple expansie stoommachine, 4 cil. 1.540 ipk. Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’. Snelheid: 10 resp, 11,5 knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Hoofdzakelijk Nederlands Indië In 1894 verlengd met 6 meter en herdoopt in ‘SMEROE” Links: Olieverf door Harry van der Brugh – 2017. |
Stoom- zeilschip ‘MERAPI’1889 |
Type: Zeil-stoomschip, full scantling, 3 dekken Werf: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen. Bouwnummer: 67, Naamsein: PLWF. Stoom-zeilschip met passagiersaccommodatie voor eenendertig 1e klas en vierentwintig 2e klas passagiers. Tewaterlating: 10 september 1889. De Merapi was het eerste schip dat direct met een grijze romp werd afgeleverd. Lxbxh: 101,27 x 11,59 x 7,80 Gewicht: 2.473 Brt ton Aantal masten: Twee Machine: Quadruple expansie stoommachine 2 cil. 1.800 ipk. Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’. Snelheid: 11,5 knopen (zeemijl/uur). Reizen naar: Voornamelijk Nederlands Indië. Verkocht/gesloopt/anders: Doorverkocht aan diverse landen en onder Japans eigendom op 5 mei 1924 voor de Japanse kust van gestrand en verloren gegaan. Links: Aquarel door C.A. de Vries – 2000 |
Stoom-Zeilschip ‘ARDJOENO’1891 |
Type: Zeil-stoomschip, full scantling, 3 dekken Werf: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen. Bouwnummer: 218, Naamsein: PRQK Stoom-zeilschip met passagiersaccommodatie voor achtendertig 1e klas en vierentwintig 2e klas passagiers. Tewaterlating: 10 januari 1891 Lxbxh: 100,88x 11,58x 7,80 m. Gewicht: 2.528 Brt ton Aantal masten: Twee Machine: Quadruple expansie stoommachine 4 cil. 1.800 ipk. Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’. Snelheid: 11,5 knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Voornamelijk Nederlands Indië. Verkocht/gesloopt/anders: Na doorverkoop in 1908 aan het buitenland werd de Ardjoeno in 1923 voor de sloop verkocht. Links: Diner-menukaart van de proefvaart 19 april 1891. |
Stoom-Zeilschip ‘SALAK’1891 |
Type: Zeil-stoomschip, full scantling, 3 dekken Werf: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen. Bouwnummer: 74, Naamsein: PRQB. Stoom-zeilschip met passagiersaccommodatie voor achtendertig 1e klas en vierentwintig 2e klas passagiers. Tewaterlating: 25 juli 1891. Lxbxhxd: 100,88 x 11,46 x 7,80 m. Gewicht: 2.519 Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. 1.800 ipk. Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’. Snelheid: 11,5 knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Voornamelijk Nederlands Indië. Verkocht/gesloopt/anders: In 1901 gestrand op de South West Singhles – Z.W. Engeland (zie foto links). Op 24 oktober 1917, in Frans eigendom, bij Porto Torres-N.W. Sardinië gezonken. |
Stoom-zeilschip ‘GEDÉ’18921904 |
Type: Zeil-stoomschip, full scantling, 3 dekken Werf: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ Passagiers-accommodatie: 62 Bouwnummer: 78 Naamsein: NSJK Stoom-zeilschip met accommodatie voor zesentwintig 1e klas en zestien 2e klas passagiers. Tewaterlating: 24 augustus 1892 L x b x h: 109,5 x 11,58 x 8,23 m. Gewicht: 2.828 Brt ton Aantal masten: Twee Machine: Quadruple expansie stoommachine 4 cil. 2.000 ipk. Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’. Snelheid: 12 knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Voornamelijk Nederlands Indië Verkocht: in 1910 aan Naviera Delo Pacifico S.A. – Mexico In 1910 verkocht aan Naviera Delo Pacifico S.A. – Mexico en op 7 juli 1917 (Eerste Wereldoorlog) ter hoogte van Port La Nouvelle – Frankrijk, in Japans eigendom op een Duitse mijn gelopen en direct gezonken. In 2017 zijn Ed van Lierde en echtgenote 20 meter boven het wrak van het ss Gedé geweest. Uitnodiging voor de eeuw-herdenking van de ondergang door de gemeente Port La Nouvelle aan Ed van Lierde en echtgenote – 7 juli 2017 |
Stoomschip ‘BORNEO’1893 |
Type: Zeil-stoomschip, full scantling, 2 dekken Werf: A.& J. Inglis Ltd. Pointhouse, Glasgow UK. Bouwnummer: 190, Naamsein: NHFB – TCJD Stoomschip met accommodatie voor negenen-veertig passagiers. In 1893 overgenomen van de liquideerde Stoomvaart Maatschappij Phoenix – Amsterdam. Tewaterlating: 17 december 1984 Lxbxhxd: 89,82 x 11,29, x 7.69 Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: Compound stoommachine 2 cil. 1.o00 ipk. Machinebouwer: A.& J. Inglis Ltd. Pointhouse, Glasgow. Snelheid: 10 knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Voornamelijk Oost- Indië. Verkocht/gesloopt/anders: In 1913 afgestaan aan het Nederlandsch Indisch Gouvernement. In 1914 gebruikt als ‘afgezonken’ pier (blokschip) om de bouw van de haven van de Makassar – Celebes mogelijk te maken.. daarmee was het schip onbruikbaar voor de vaart geworden. |
Stoom-zeilschip ‘BOGOR’1898Olieverf door J. Kelderman – Ed van Lierde Collectie 1930 |
Type: Zeil-stoomschip, spardeck, 2 dekken Werf: Blohm & Voss A.G., Hamburg – Duitsland. Bouwnummer: 218, Naamsein: PRQK Stoom-zeilschip met accommodatie voor zes passagiers. Tewaterlating: 16 juli 1898 Lxbxh: 101,75 x 13,75 x 9,40 m. Gewicht: 3.612 Brt ton Aantal masten: Twee Machine: Triple expansie stoommachine 3 cil. 1.500 ipk. Machinebouwer: Blohm & Voss A.G., Hamburg. Snelheid: 10 knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Voornamelijk Nederlands Indië. Verkocht/gesloopt/anders: Op 31 december 1914 gestrand bij Leixoes (orto)-Portugal). Alle 33 opvarenden kwamen om het leven. Overlijdensadvertentie van echtgenote en kinderen van Bogor-Kapitein Johan Lucas. |
Stoom-zeilschip ‘MALANG’1898………………………………………………………………………………………. |
Type: Zeil-stoomschip, spardeck, 2 dekken Werf: Wigham Richardson & Co. Ltd. Newcastle -on-Tyne – UK. Bouwnummer: 349, Naamsein: PKBV. Stoomschip met accommodatie voor zes passa-giers. Tewaterlating: december 1898 Lxbxh: 101,39 x 13,42 x 9,40 m. Gewicht: 3.527 Brt ton. Aantal masten: Twee Machine: Triple expansie stoommachine 3 cil. 1.500 ipk. Machinebouwer: Wigham Richardson & Co. Ltd. Newcastle -on-Tyne. Snelheid: 10 knopen (zeemijl/uur). Reizen naar: Voornamelijk Oost-Indië. Verkocht/gesloopt/anders: Op 18 maart 1934, in Italiaans eigendom, in de rivier Tejo (bij Lissabon-Potugal) aan de grond gelopen. Later vlot getrok-ken en te Savona gesloopt. ……………………………………………………………………….. Links: Het ss Malang te Tandjong Priok – Nederlands Indië – 1895 |
Stoomschip ‘SOLO’1899………………………………………………………………………………………. |
Type: Zeil-stoomschip, spardeck, 2 dekken Werf: Wigham Richardson & Co. Ltd. Newcastle -on-Tyne – UK. Bouwnummer: 352, Naamsein: PSML. Stoom-vrachtschip zonder passagiers accommo-datie. Tewaterlating: Januari 1899. Lxbxh: 101,49 x 19,13 x 9,40 m. Gewicht: 3.541 Brt ton. Aantal masten: Twee Machine: Triple expansie stoommachine 3 cil. 1.500 ipk. Machinebouwer: Wigham Richardson & Co. Ltd. Newcastle -on-Tyne. Snelheid: 10 knopen (zeemijl/uur). Reizen naar: Voornamelijk Oost-Indië. Verkocht/gesloopt/anders: Op weg naar Indië loopt de Solo bij Kijkduin/Monster aan de grond. Alle opvarenden worden gered op 30 september 1911 gered. Pas in maart 1912 vlot getrokken, naar Rotterdam gesleept en gerestaureerd. Daarna als ss DJEBRES voor de N.V. Rotterdamsche Lloyd gevaren. Op 25 december 1934, onder Italiaans eigendom in Venetië gesloopt. ……………………………………………………………………….. |
.
.
Stoomschip ‘SINDORO’1900 |
Type: Werf: Tewaterlating: Last: Gewicht: Aantal masten: Drie Tuigage: Tuigage: twee dwars-getuigd, een schoener-getuigd Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘BESOEKI’1901 |
Type: Werf: Tewaterlating: Last: Gewicht: Aantal masten: Tuigage: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘KEDIRI – I’1901Olieverf van A. Adams – 1907 |
Type: Werf: Tewaterlating: Last: Gewicht: Aantal masten: Tuigage: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘GOENTOER’1902 |
Type: Werf: Tewaterlating: Last: Gewicht: Aantal masten: Tuigage: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘OPHIR’1904 |
Type: Werf: Tewaterlating: Last: Gewicht: Aantal masten: Tuigage: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘WILIS’1905 |
Type: Werf: Tewaterlating: Last: Gewicht: Aantal masten: Tuigage: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘DJOCJA’1905 |
Type: Werf: Tewaterlating: Last: Gewicht: Aantal masten: Tuigage: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘RINDJANI’1906 |
Type: Werf: Tewaterlating: Last: Gewicht: Aantal masten: Tuigage: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘BENGALEN – I’1906 |
Type: Werf: Tewaterlating: Last: Gewicht: Aantal masten: Tuigage: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘KAWI’1907 |
Type: Werf: Tewaterlating: Last: Gewicht: Aantal masten: Tuigage: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘TABANAN’1908………………………………………………………………………………………. |
Type: Werf: Tewaterlating: Last: Gewicht: Aantal masten: Tuigage: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: …………………………………………………………………………. |
.
.
Stoomschip ‘ TERNATE ‘1908 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Drie Machine: Snelheid: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘MENADO ‘1908 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘MEDAN ‘1908Olieverf door Harry van der Brugh – 2017 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘GORONTALO ‘1909 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘TAMBORA ‘1910 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘BANDOENG ‘1910 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘PALEMBANG – I ‘1911 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘MERAUKE ‘1912 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘PONTIANAK ‘1912 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘SAMARINDA – I ‘1912 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘BIRMA ‘1912……………………………………………………………………………………… |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: ………………………………………………………………………… |
.
|
.
Stoomschip ‘ARAKAN ‘1912 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Drie Machine: Snelheid: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘JACATRA – I ‘1912 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘DJEBRES ‘1912 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: Ex ss SOLO |
Stoomschip ‘DELI’1913Olieverf door Harry van der Brugh – 2017 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘CEYLON ‘1913 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘MADIOEN ‘1913 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘SOERAKARTA ‘1913 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘INSULINDE ‘1914Padang – 1916 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘DJEMBER’1914 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘SITOEBONDO ‘1916 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘BUITENZORG ‘1916……………………………………………………………………………………… |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: ………………………………………………………………………… |
.
|
.
Stoomschip ‘GAROET – I’1917 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Drie Machine: Snelheid: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘PATRIA ‘1919 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘TOSARI ‘1919 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘DJAMBI ‘1919 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘KEDIRI – II‘1919 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘BONDOWOSO ‘1919 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘SALATIGA ‘1920 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘TOBA’1920 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘ANJER’1921………………………………………………………………………………………. |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: …………………………………………………………………………. |
.
|
.
Motorschip ‘KEDOE ‘1927 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘PALEMBANG – II ‘1921 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘SIANTAR ‘1921Na verbouwing wordt de Siantar naar de Llodkade gesleept 1934…………………………………………………………………………………… |
Type: Vrachtscip, full scantling, 2 dekken Werf: William Gray Co. Ltd. Sunderland (943) Bouwnummer: 943 – Naamsein: PSBM/PHLY Tewaterlating: 7 december 1921 Lxbxhxd: 132.01 x 17.5 x 8 m./141,2 17,5 x 12.5 m. Gewicht: 8.439 Brt ton Aantal masten: Twee Machine: van 2 stoomturbines 3500 PK naar 2 Sulzer-diesel motoren, 7400 rpk – 1 scheepsschroef Snelheid: 11.5 knopen / 15,5 knopen Reizen naar: Nederlands Indië en Australië Oorlogsramp: Op 3 maart 1942 door torpedo’s en geschutsvuur van Japanse onderzeeër gezonken – 21 doden! ……………………………………………………………………………… |
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… |
.
|
.
Stoomschip ‘TJERIMAI’PTVG / PHZU1922
|
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Drie Machine: Snelheid: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘MODJOKERTO – I ‘PMFR/PGAJ1922 |
Type: Werf: William Gray Co. Ltd. Sunderland (948) Tewaterlating: 13 februari 1922 Lxbxhxd: 132.01 x 17.5 x 8 m./141,2 17,5 x 12.5 m. Gewicht: 8439 Brt ton Aantal masten: Twee Machine: van 2 stoomturbines 3500 PK naar 2 MAN-diesel motoren, 7400 rpk – 1 scheepsschroef Snelheid: 11.5 knopen / 15,5 knopen Reizen naar: Nederlands Indië en Australië Oorlogsramp: Op 1 maart 1942 getorpedeerd door Japanse onderzeeër en geschutsvuur: – 7 doden en in Kendari-kamp- Celebes 35 onthoofdingen! |
Stoomschip ‘BLITAR – I ‘1923 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘KERTOSONO – I ‘1923 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘SOEKABOEMI’1923 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘SLAMAT – I ‘1924 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘TAPANOELI’1924 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoom-/Motorschip ‘INDRAPOERA ‘1926 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘KOTA INTEN ‘1927 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘KOTA RADJA ‘1927 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘KOTA GEDÉ ‘1928………………………………………………………………………………………. |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: …………………………………………………………………………. |
.
.
Motorschip ‘SIBAJAK ‘19281931 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Drie Machine: Snelheid: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘KOTA BAROE ‘1928 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘BALOERAN ‘1930 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘KOTA TJANDI ‘1930 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘KOTA AGOENG’1930 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘KOTA PINANG ‘1930 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘DEMPO ‘1931 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘KOTA NOPAN ‘1931 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘BENGALEN – II ‘1932 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘BRASTAGI ‘1937 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘WELTEVREDEN ‘1937………………………………………………………………………………………. Venetië – 1957 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: …………………………………………………………………………. |
.
.
Motorschip ‘BANTAM ‘1939Rotterdam – 1961 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Drie Machine: Snelheid: Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘JAPARA – III ‘1938 1941 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘LIMBURG – II ‘19391964 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘OVERIJSEL – II’1946 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘ZEELAND – II ‘1946 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Motorschip ‘MODJOKERTO – II ‘1946 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘TERNATE – II ‘1946 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘KERTOSONO – II ‘1946 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘UTRECHT – II ‘1947 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘SAMARINDA – II ‘1947 |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: |
Stoomschip ‘SALATIGA – II ‘1947……………………………………………………………………………………… |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: …………………………………………………………………………. |
Stoomschip ‘SARANGAN ‘1947……………………………………………………………………………………… |
Type: Werf: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Brt ton Aantal masten: Twee Machine: stoommachine 2 cil. ipk Snelheid: knopen (zeemijl/uur) Reizen naar: Verkocht/gesloopt/anders: …………………………………………………………………………. |
HET VLAGGENSCHIP, ms WILLEM RUYS
1938 – 1946: TUSSEN TEKENTAFEL EN TEWATERLATING LAGEN DE OORLOGSJAREN.In 1938 ontstond op de Vlissingse tekentafel een snel passagiersschip, in 1939 werd bij de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ de kiel gelegd voor ‘bouwnummer: 214.
Ondanks dat het eiland Walcheren en de havenstad Vlissingen tijdens de tweede wereldoorlog veel te lijden hadden, bleef dit schip door de inzet van velen (soms met risico van eigen leven) behouden. Zelfs heeft bouwnummer: 214 belangrijke diensten kunnen bewijzen aan de Vlissingse burgers. Door het aan boord in werkingstellen van destileervoorziening die vanuit zeewater, drinkwater kon maken en dieselaggregaten die stroom aan de wal leverden. Er waren Duitse plannen tot vernietiging van het nieuwe passagiersschip, deze zijn gelukkig op de valreep verijdeld. Na de bevrijding kon het schip worden afgebouwd en ingericht. Bij de tewaterlating op 1 juli 1947, na 7,5 jaar op de Vlissingse helling te hebben gelegen, kreeg bouwnummer: 214 haar uiteindelijke naam: WILLEM RUYS. Hiermee heeft de directie van de N.V. Rotterdamsche Lloyd haar directeur Willem Ruys B. zn., die op 15 augustus 1942 door de Duitsers was gefusilleerd, willen gedenken. Willem Ruys B. zn. |
.
1944 – De op de helling liggende Willem Ruys toornt boven het Scheldeplein uit. ……………………………………………………………………. |
……………………………….. |
1946 – De Willem Ruys aan de afbouwkade bij de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen. …………………………………………………………………… |
.
.
Motorschip ‘WILLEM RUYS’Naamsein: PIQF 1947 – Afgemeerd aan de Lloydkade te Rotterdam. …………………………………………………………………………………….. |
Type: Werf: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen Bouwnummer: 214 Kiellegging: Vlissingen 25 januari 1939 Tewaterlating: Vlissingen 1 juli 1947 Lxbxhxd: 192,38 x 25,01 x 11,64 x 8,90 meter Gewicht: 21.119 Bruto registerton Machine: 8 Sulzer dieselmotoren, 32.oo0 rpk Snelheid: 22 zeemijl/uur Passagiers: 1e klasse – 275, 2e klasse – 301, 3e klasse – 109, 4e klasse – 86 passagiers Bemanningsleden: 477 Reizen naar: Nederlands Indië/Indonesië, Austra-lië, Nieuw Zeeland, Noord- en midden Amerika Verkocht: 14 januari 1964 aan Flotta Lauro – ItaIië ………………………………………………………………………… |
.
1948 – Grand Old Lady Willem Ruys vertrekt vanaf de Lloydkade te Rotterdam. |
.
Ter gelegenheid van het in de vaart komen van het roemruchte vlaggenschip, ms Willem Ruys in november 1947 had het Hare Majesteit Koningin Wilhelmina behaagd de N.V. Rotterdamsche Lloyd het predikaat “Koninklijke” te verlenen (zie de oorkonde hieronder).
De ‘Koninklijke’ oorkonde van Hare Majesteit Koningin Wilhelmina.
…………………………………………………………………….… |
Bovenstaand Lloyd-affiche uit 1947 van Ruurd van den Berg markeert de overgang tussen de Rotterdamsche Lloyd en de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd. In de vlag zit al een kroon en in de tekst onderaan wordt nog ROTTERDAMSCHE LLOYD vermeld. De oorzaak van dit alles ziet u daartussen afgebeeld, namelijk het vlaggenschip ms Willem Ruys .……………………………………………………………………… |