SCHEPEN KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD N.V.

 

 

MOTOR-, STOOM- EN TURBINESCHEPEN VAN DE ‘KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD NV’

Periode: 1947 – 1970 

Op 27 november 1947  verleende H.K.H. Koningin Wilhelmina het predicaat ‘KONINKLIJKE’.-

………………………………………………………..

Dit affiche uit 1947 markeert de overgang van de Rotterdamsche Lloyd naar de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd. Dit naar aanleiding van ‘in de vaart komen van het ms Willem Ruys’.

 

 

………………………………………………………..

1947 – De Koninklijke Rotterdamsche Lloyd vlag wordt voor het eerst in Vlissingen voorgehesen door H.K.H. Prinses Juliana.

………………………………………………………..

 

 

Motorschip ‘WILLEM RUYS’

Naamsein: PIQF

1947

……………………………………………………………………………………..

Werf: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen

Bouwnummer: 214

Kiellegging: Vlissingen 25 januari 1939

Tewaterlating: Vlissingen 1 juli 1947

Lxbxhxd: 192,38 x 25,01 x 11,64 x 8,90 meter

Gewicht:  21.119 Bruto registerton 

Machine: 8 Sulzer dieselmotoren, 32.000 rpk

Snelheid: 22 zeemijl/uur

Passagiers:  1e klasse – 275, 2e klasse – 301, 3e klasse – 109, 4e klasse – 86 passagiers

Bemanningsleden: 477

Reizen naar: Nederlands Indië/Indonesië, Austra-lië, Nieuw Zeeland, Noord- en midden Amerika

Verkocht: 14 januari 1964 aan Flotta Lauro – ItaIië

…………………………………………………………………………

 

 

 

Motorschip ‘GAROET – II  ‘

1948

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht: 

Stoomschip ‘FRIESLAND – II  ‘

1948

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Stoomschip ‘DRENTE – II ‘

1948

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Motorschip ‘SLAMAT – II  ‘

1948

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Motorschip ‘ LANGKOEAS – II ‘

1949

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Motorschip ‘ BLITAR – II ‘

1949

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Stoomschip ‘TOMINI’

 1950

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Stoomschip ‘TOMORI’

1950

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Stoomschip ‘AMPENAN’

1951

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Motorschip ‘WONOSARI’

1952

……………………………………………………………………………………….

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

………………………………………………………………………….

 

DE WONO’S VAN DE KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD N.V.

 

 

 

 

Motorschip ‘WONOGIRI ‘

1953

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Motorschip ‘WONORATO’

1954

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Motorschip ‘WONOSOBO’

1955

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Stoomschip ‘BENGALEN – III ‘

1956

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Motorschip ‘ MAAS LLOYD’

1956

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Motorschip ‘MUSI LLOYD ‘

1957

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Motorschip ‘MARNE LLOYD

1957

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Motorschip ‘MERWE LLOYD’

1957

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Motorschip ‘MISSISSIPPI LLOYD ‘

1958

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Motorschip ‘SCHELDE LLOYD ‘

1958

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Motorschip ‘MERSEY LLOYD ‘

1959

……………………………………………………………………………………….

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

………………………………………………………………………….

 

DE ‘M’-SCHEPEN VAN DE KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD N.V. 

 

 

 

 

DE ‘S’-SCHEPEN VAN DE KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD N.V. 

 

 

 

 

Motorschip ‘SCHIE LLOYD ‘

1959

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Motorschip ‘MADISON LLOYD ‘

1960

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Motorschip ‘SEINE LLOYD ‘

1961

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Motorschip ‘MAIN LLOYD ‘

1961

……………………………………………………………………………………….

Werf: 

Bouwnummer: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

………………………………………………………………………….

 

 

DE ‘L’-SCHEPEN VAN DE KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD N.V. 

De ‘L’-schepen ( Leuve Lloyd en Loire Lloyd) waren door de Nedlloyd-fusie in 1970 de laatste voor de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd gebouwde schepen. Zij maakten deel uit van een serie van vier ‘L’-schepen, waarvan de twee andere werden voor Maatschappij “Nederland’ te Amsterdam werden gebouwd, namelijk de Neder Lek en de Neder Linge.  Alle vier moderne vrachtschepen met vast zwembad voor de bemanning kwamen van de tekentafel van Ir. Ernst VossnackHij ontwierp daarmee de vier meest moderne en snelste motor-vrachtschepen ter wereld! 

Zoals geschreven was de L-klasse in 1966 een mijlpaal in de ontwikkeling van de scheepvaart. Het waren zogenaamd “open schepen”, een genot voor de dekdienst. Drie luiken naast elkaar zodat ze al voorbereid waren op het toekomstige containervervoer. De ‘speedy beauties’ hadden een platte spiegel om met het laden en lossen overal bij te kunnen, bovendien mechanisch bediende luiken en tussendekken, leverden significant minder werk op. Ook de machinekamer was een genot voor de machinedienst. De automatisering werd hier zodanig drastisch doorgevoerd dat op vrijdag-namiddag de machinekamer op volle zee dicht ging om pas op maandagmorgen weer open te gaan! Met de raspaardjes: Leuve Lloyd, Loire Lloyd, Neder Lek en Neder Linge was de nieuwbouw van Lloyd- en Nederland-schepen tot een definitief einde gekomen. De teerling was geworpen en betekende het einde van een episode waarin roemruchte Nederlandse  scheepvaartmaatschappijen gezamenlijk nog dominant de de wereldzeeën beheersten.

Ed van Lierde

 

Motorschip ‘LEUVE LLOYD ‘

Naamsein: PFOR

1966

Werf: “Nippon Kokan Kabushiki Kaisha” te Shimizu – Japan

Bouwnummer: 249

Tewaterlating: 18 juli 1966

Lxbxhxd: 162,1 x 23,8 x 14,0 x 9,45 meter

Gewicht:   9.603 Bruto registerton 

Machine:  1 Stork dieselmotor, type: SW 6×90/170, 17.000 apk

Snelheid:  21 zeemijl/uur

Passagiers:  0

Bemanningsleden: 32

Reizen naar: New Zealand – Pacific eilanden

Overdracht: Bij de grote 1970-fusie aan Koninklijke Nedlloyd NV

Motorschip ‘LOIRE LLOYD ‘

Naamsein: PFPL

1967

………………………………………………………………………………..

Werf: “Nippon Kokan Kabushiki Kaisha” te Shimizu – Japan

Bouwnummer: 251

Tewaterlating: 27 april 1967

Lxbxhxd: 162,0 x 23,7 x 14,0 x 9,05 meter

Gewicht:   9.603 Bruto registerton 

Machine:  1 Stork dieselmotor, type: SW 6×90/170, 17.000 apk

Snelheid:  21 zeemijl/uur

Passagiers:  0

Bemanningsleden: 32

Reizen naar: New Zealand – Pacific eilanden

Overdracht: Bij de grote 1970-fusie aan Koninklijke Nedlloyd NV

…………………………………………………………………………………