SCHEPEN KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD N.V.

 

 

MOTOR-, STOOM- EN TURBINESCHEPEN VAN DE ‘KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD NV’

Periode: 1947 – 1970 

 

Op 27 november 1947  verleende H.K.H. Koningin Wilhelmina het predicaat ‘KONINKLIJKE’.-

………………………………………………………..

Dit affiche uit 1947 markeert de overgang van de Rotterdamsche Lloyd naar de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd. Dit naar aanleiding van ‘in de vaart komen van het ms Willem Ruys’.

………………………………………………………..

 

 

1947 – De Koninklijke Rotterdamsche Lloyd vlag wordt voor het eerst in Vlissingen voorgehesen door H.K.H. Prinses Juliana.

………………………………………………………..

 

 

Motorschip ‘WILLEM RUYS’

1947

……………………………………………………………………………………..

Werf: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen

Bouwnummer: 214 Naamsein: PIQF

Kiellegging: Vlissingen 25 januari 1939

Tewaterlating: Vlissingen 1 juli 1947

Lxbxhxd: 192,38 x 25,01 x 11,64 x 8,90 meter

Gewicht:  21.119 Bruto registerton 

Machine: 8 Sulzer dieselmotoren, 32.000 rpk

Snelheid: 22 zeemijl/uur

Passagiers:  1e klasse – 275, 2e klasse – 301, 3e klasse – 109, 4e klasse – 86 passagiers

Bemanningsleden: 477

Reizen naar: Nederlands Indië/Indonesië, Austra-lië, Nieuw Zeeland, Noord- en midden Amerika

Verkocht: 14 januari 1964 aan Flotta Lauro – ItaIië

…………………………………………………………………………

 

 

 

Motorschip ‘GAROET – II  ‘

1947

Type: Vrachtschip, gesloten shelterdeck – 3 dekken

Werf: N.V. Dok & Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord te Schiedam

Bouwnummer: 716 – Naamsein PEFU

Kiellegging: 8 september 1946

Tewaterlating: 15 december 1947

Lxbxhxd:  157,20 x 19,13 x 11,14 x 9,40 meter

Gewicht:   9.823 Bruto registerton 

Machine:  2 Sulzer dieselmotoren op twee schroefassen, 8.400 rpk 

Snelheid: 16  zeemijl/uur

Passagiers:  35

Bemanningsleden: 67

Reizen naar: Indonesië, Caribbean, Noord- en Zuid Amerika, Oriënt  Afrika

1970: Inbreng Nedlloyd-fusie 

1871: KPM

1972: Gesloopt

Stoomschip ‘FRIESLAND – II ‘

 1943

1948

Type: C3 – Baby flattop – vliegkampschip

Werf: Tacoma Shipbuilding Corporation Seattle-USA

Bouwnummer: 41 – Naamsein: PEEM

Kiellegging: 5 januari 1943

Tewaterlating: 10 oktober 1943

Lxbxhxd: 150,1 x 21,2 x 10,4 x 9 meter

Gewicht:   8.304 Bruto registerton 

Machine:  2 stoomturbines van Allis Charmers Manufactoring C0., Milwaukee-USA, 8.500 apk

Snelheid:  16,5 zeemijl/uur

Passagiers:  12

Bemanningsleden: 60

Verkocht: In 1967 verkocht aan United Overseas Marine Corporation – S.A.

Gesloopt: Te  Kaohsiung-Taiwan – 1974 

Stoomschip ‘DRENTE – II ‘

1946

1948

Type: C3 – Baby flattop – vliegkampschip

Werf: Tacoma Shipbuilding Corporation Seattle-USA

Bouwnummer: 40 – Naamsein: PDSX

Kiellegging: 17 december 1942 

Tewaterlating: 18 mei 1943

Lxbxhxd: 150,1 x 21,2 x 10,4 x 9 meter

Gewicht:   8.299 Bruto registerton 

Machine:  2 stoomturbines van Allis Charmers Manufactoring C0., Milwaukee-USA, 8.500 apk

Snelheid:  16,5 zeemijl/uur

Passagiers:  12

Bemanningsleden: 63

Verkocht: In 1965 verkocht aan Compagna Naviera Odiseo S.A.

Gesloopt: Te Savona-Italia – 1975 

 

 

 

Motorschip ‘SLAMAT – II ‘

1948

Type: Vrachtschip, full scantling, 3 dekken

Werf: N.V. Rotterdamsche droogdok Maatschappij te Rotterdam

Bouwnummer: 272  – Naamsein: PHOA

Kiellegging: 4 september 1946

Tewaterlating: 1 mei 1948

Lxbxhxd:  157,2 x 19,1 x 11,6 x 9,4 meter

Gewicht:   9.827 Bruto registerton 

Machine:  2 Sulzer  2 x 6 cilinder dieselmotoren, 2 tew,  8.400 rpk, twee scheepsschroeven

Snelheid:  16 zeemijl/uur

Passagiers:  35

Bemanningsleden: 67

Reizen naar: Indonesië, diversen

Verkocht: Pacific International lines Pty. Ltd. te Singapore.

Gesloopt: Op Gadani Beach – 1978

Motorschip ‘ LANGKOEAS – II ‘

1949

Type: Vrachtschip, full scantling, 3 dekken

Werf: P. Smit junior te Rotterdam

Bouwnummer: 594   – Naamsein: PNFH

Kiellegging: 20 februari 1948

Tewaterlating: 19 februari 1949

Lxbxhxd:  156,9 x 19,1 x 11,3 x 9,5 meter

Gewicht:   9.270 Bruto registerton 

Machine: 2 Sulzer  2 x 6 cilinder dieselmotoren, 2 tew,  8.400 rpk, twee scheepsschroeven

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  28 (1400 pelgrims)

Bemanningsleden: 67

Reizen naar: Indonesië, diversen

Verkocht: Trikora Lloyd, Djakarta – Indonesië

Motorschip ‘ BLITAR – II ‘

1949

Type: Vrachtschip, gesloten shelterdek en 2 dekken

Werf: N.V. Dok & Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord te Schiedam

Bouwnummer: 722  – Naamsein: PDDR

Kiellegging: 18 december 1948

Tewaterlating (uitgedokt): 22 januari 1949

Lxbxhxd: 156,9 x 19,1 x 11,3 x 9,5 meter

Gewicht:   8.400 Bruto registerton 

Machine: 2 Sulzer  2 x 6 cilinder dieselmotoren, 2 tew,  8.400 rpk, twee scheepsschroeven

Snelheid:  16 zeemijl/uur

Passagiers: 28 (1400 pelgrims)

Bemanningsleden: 67

Reizen naar: Indonesië, diversen

Verkocht: Trikora Lloyd te Djakarta – Indonesië – 1973

Gesloopt: Te  Kaohsiung-Taiwan – 1984 

Motorschip ‘MATARAM’

 1949

 

1965

Type: Vrachtschip, full scantling en 3 dekken

Werf: N.V. Dok & Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord te Schiedam

Bouwnummer: 548 – Naamsein: PFWF

Kiellegging: 18 augustus 1947

Tewaterlating: 30 oktober 1948

Lxbxhxd: 157,2 x 19,1 x 11,3 x 9,4 meter

Gewicht:   8.400 Bruto registerton

Machine: 2 B & W,  2 tew, 2 x 9 cilinder dieselmotoren,  8.400 rpk op twee scheepsschroeven

Snelheid:  16 zeemijl/uur

Passagiers: 35

Bemanningsleden: 67

Reizen naar: Indonesië, diversen

Verkocht: 1968 Pacific International lines Pty. Ltd. te Singapore

Gesloopt: Te  Kaohsiung-Taiwan – 1979

 

 

Stoomschip ‘KAMERLINGH ONNES’

 

1950

Stoomschip  ‘TOMINI’ – 1954

Type:

Werf: 

Bouwnummer:                  – Naamsein: PFGI

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Naamsverandering: ‘TOMINI’ – 1954 (PIAH)

Verkocht:

 

 

 

 

 

Stoomschip ‘VAN ‘T HOFF’

1950

Stoomschip’TOMORI’ – 1954

Type:

Werf: 

Bouwnummer:                    – Naamsein: PIDV

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar:

Naamsverandering: ‘TOMORI’ – 1954 (PIAN)

Verkocht:

 

 

 

 

Stoomschip ‘AMPENAN’

1951

……………………………………………………………………………………….

Type: Vrachtschip, full scantling, 2 dekken

Werf: N.V. Rotterdamsche droogdok Maatschappij te Rotterdam

Bouwnummer:   269 – Naamsein: PCPE

Kiellegging: 4 augustus 1949

Tewaterlating: 9 september 1950

Lxbxhxd: 160,8 x 20,3 x 10,9 x 8,8 meter

Gewicht:   9.947 Bruto registerton 

Machine:  2 General Electric Stoommachines DR op één schroefas, 8.500 apk

Snelheid:  17 zeemijl/uur

Passagiers:  12

Bemanningsleden: 59

Reizen naar: Indonesië, Midden- en Noord Amerika, Far East, diversen

Verkocht: 1970, in charter voor Java China Paketvaart Lijnen N.V.

Gesloopt: in 1974 te Busan, Zuid Korea.

 

………………………………………………………………………….

 

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

DE WONO’S VAN DE KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD N.V.

 

 

 

 

Motorschip ‘WONOSARI ‘

1952

 

Type: Vrachtschip met open schelterdek, 2 dekken

Werf: Howaldswerke A.G. te Hamburg

Bouwnummer:  874      Naamsein: PIRP

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Motorschip ‘WONOGIRI’

1953

San Francisco – USA

1955

Type: Vrachtschip met open schelterdek, 2 dekken

Werf: C. van der Giessen & Zn. N.V. te Krimpen aan den IJssel

Bouwnummer: 763 –  Naamsein: PIRO

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Motorschip ‘WONORATO’

1954

1955

Type: Vrachtschip met open schelterdek, 2 dekken

Werf: Howaldswerke A.G. te Hamburg

Bouwnummer: 892 – Naamsein: PIRN

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Motorschip ‘WONOSOBO’

1955

1963

Type: Vrachtschip met open schelterdek, 2 dekken

Werf: C. van der Giessen & Zn. N.V. te Krimpen aan den IJssel

Bouwnummer: 772 – Naamsein: PIRR

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

 

 

 

Stoomschip ‘BENGALEN – III ‘

 1956

……………………………………………………………………………………….

Type: Vrachtschip met gesloten schelterdek, 2 dekken

Werf: C. van der Giessen & Zn. N.V. te Krimpen aan den IJssel

Bouwnummer: 779 – Naamsein: PDAD

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

………………………………………………………………………….

 

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

DE ‘M’-SCHEPEN VAN DE KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD N.V. 

Deze prachtige serie uit de periode: 1956-1962 bestond uit de spitsafbijter ms Maaslloyd en nog zeven andere ‘M”-schepen. De M’-klasse was uiteraard afgeleid en een verbetering van de “Wono’-klasse met een, wat de lengte betreft, in het oog lopend verschil door een extra laadruim (op de bak). Echter de werkelijke lente was slecht 6 meter langer. De bewerkelijke pontons op de luikhoofden werden bij de ‘M’-schepen door de minder tijdrovende MacGregor luiken vervangen. Met een winchkabel kon één man kon het luik openen en/of sluiten. Bij slecht weer was het gedoe met de canvas regententen niet meer nodig. De acht ‘M’-klassers waren in hun tijd de snelste schepen van de Nederlandse koopvaardij! Mooi en snel dus!!

 

Motorschip ‘ MAAS LLOYD’

1956

Type: Vrachtschip, gesloten shelterdek, 2 dekken

Werf: N.V. Rotterdamsche droogdok Maatschappij te Rotterdam

Bouwnummer:   294 – Naamsein: PFRM

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:    Bruto registerton 

Machine:  op één schroefas, 8.500 apk

Snelheid:  17 zeemijl/uur

Passagiers:  12

Bemanningsleden: 59

Reizen naar: Indonesië, Midden- en Noord Amerika, Far East, diversen

Verkocht: 1970, in charter voor Java China Paketvaart Lijnen N.V.

Gesloopt:

 

 

 

 

Motorschip ‘ MUSI LLOYD’

 1957

Foto Andreas Hoppe – 1963

 1957

Type: Vrachtschip, gesloten shelterdek, 2 dekken

Werf: N.V. Dok & Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord te Schiedam

Bouwnummer: 754 – Naamsein: PGBU

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Motorschip ‘MARNE LLOYD’

 1957

Type: Vrachtschip, gesloten shelterdek, 2 dekken

Werf: C. van der Giessen & Zn. N.V. te Krimpen aan den IJssel

Bouwnummer: 783  – Naamsein: PFVT

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Motorschip ‘MERWE LLOYD

 1957

Type: Vrachtschip, gesloten shelterdek, 2 dekken

Werf: N.V. Rotterdamsche droogdok Maatschappij te Rotterdam

Bouwnummer: 295 – Naamsein: PFYU

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:   9.947 Bruto registerton 

Machine:  2 General Electric Stoommachines DR op één schroefas, 8.500 apk

Snelheid:  17 zeemijl/uur

Passagiers:  12

Bemanningsleden: 59

Reizen naar: Indonesië, Midden- en Noord Amerika, Far East, diversen

Verkocht: 1970, in charter voor Java China Paketvaart Lijnen N.V.

Gesloopt:

Motorschip ‘MISSISSIPPI LLOYD’

1958

Type: Vrachtschip, gesloten shelterdek, 2 dekken

Werf: N.V. Dok & Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord te Schiedam

Bouwnummer: 757 – Naamsein: PGAF

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Gesloopt:

 

 

Motorschip ‘MERSEY LLOYD’

 1959

Type: Vrachtschip, gesloten shelterdek, 2 dekken

Werf: C. van der Giessen & Zn. N.V. te Krimpen aan den IJssel

Bouwnummer: 790  – Naamsein: PFYT

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Gesloopt:

 

 

Motorschip ‘MADISON LLOYD’

1960

Type: Vrachtschip, gesloten shelterdek, 2 dekken

Werf: N.V. Dok & Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord te Schiedam

Bouwnummer: 303  – Naamsein: PFSG

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Gesloopt:

 

 

 

Motorschip ‘MAIN LLOYD ‘

1961

……………………………………………………………………………………….

Type: Vrachtschip, gesloten shelterdek, 2 dekken

Werf: N.V. Dok & Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord te Schiedam

Bouwnummer: 305  – Naamsein: PFSU

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Gesloopt:

 

 

 

 

………………………………………………………………………….

 

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

DE ‘S’-SCHEPEN VAN DE KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD N.V. 

De ‘S’-schepen ( Schelde Lloyd, Schie Lloyd en Seine Lloyd) waren een verfijning van de toch al geweldige ‘M’-schepen van de Lloyd en die leken al op grote jachten! De verschillen lagen met name in nog iets meer stroomlijn, goed te zien aan bijvoorbeeld de schoorstenen die als een ‘druppel’ waren uitgevoerd. Het grote, voor kenners, goed zichtbare verschil zat hem in de zware uitvoering van het laadgerei zodat de ‘S’-schepen in veel havens geen zware kranen nodig hadden en ook zware lading konden vervoeren van en naar havens waar helemaal geen zware kranen ter beschikking waren. Zo stond de Schelde Lloyd in de maritieme wereld bekend als : “The Elephant of the Pacific”! De ‘S’-schepen van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd zorgden ervoor dat de wereldzeeën een stuk mooier werden!

 

Motorschip ‘SCHELDE LLOYD’

1958

1962

……………………………………………………………………………………….

Type: Vrachtschip, open shelterdek, 3 dekken

Werf: Werf: Howaldswerke A.G. te Hamburg

Bouwnummer: 930  – Naamsein: PHJC

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Gesloopt:

………………………………………………………………………….

Motorschip ‘SCHIE LLOYD ‘

1959

Deep Cove – Nieuw Zeeland

1967

Type: Vrachtschip, open shelterdek, 3 dekken

Werf: Werf: Howaldswerke A.G. te Hamburg

Bouwnummer: 933 – Naamsein: PHJO

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Gesloopt:

Motorschip ‘SEINE LLOYD ‘

Dunedin – Nieuw Zeeland  

1961

Wellington – NZ

 1965

Type: Vrachtschip, open shelterdek, 3 dekken

Werf: C. van der Giessen & Zn. N.V. te Krimpen aan den IJssel

Bouwnummer: 798  –  Naamsein: PHKH

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Gesloopt:

 

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

DE ‘L’-SCHEPEN VAN DE KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD N.V. 

De ‘L’-schepen ( Leuve Lloyd en Loire Lloyd) waren door de Nedlloyd-fusie in 1970 de laatste voor de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd gebouwde schepen. Zij maakten deel uit van een serie van vier ‘L’-schepen, waarvan de twee andere voor Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam werden gebouwd, namelijk de Neder Lek en de Neder Linge.  Alle vier moderne vrachtschepen met vast zwembad voor de bemanning kwamen van de tekentafel van Ir. Ernst VossnackHij ontwierp daarmee de vier meest moderne en snelste motor-vrachtschepen ter wereld! 

Zoals geschreven was de L-klasse in 1966 een mijlpaal in de ontwikkeling van de scheepvaart. Het waren zogenaamd “open schepen”, een genot voor de dekdienst. Drie luiken naast elkaar zodat ze al voorbereid waren op het toekomstige containervervoer. De ‘speedy beauties’ hadden een platte spiegel om met het laden en lossen overal bij te kunnen, bovendien mechanisch bediende luiken en tussendekken, leverden significant minder werk op. Ook de machinekamer was een genot voor de machinedienst. De automatisering werd hier zodanig drastisch doorgevoerd dat op vrijdag-namiddag de machinekamer op volle zee dicht ging om pas op maandagmorgen weer open te gaan! Met de raspaardjes: Leuve Lloyd, Loire Lloyd, Neder Lek en Neder Linge was de nieuwbouw van Lloyd- en Nederland-schepen tot een definitief einde gekomen. De teerling was geworpen en betekende het einde van een episode waarin roemruchte Nederlandse  scheepvaartmaatschappijen gezamenlijk nog dominant de de wereldzeeën beheersten. Met het verschijnen van containerschepen en grote cruiseschepen, die niet van lelijke flats waren te onderscheiden, verdween voorgoed de schoonheid op onze wereldzeeën 

Ed van Lierde

 

Motorschip ‘LEUVE LLOYD ‘

Naamsein: PFOR

1966

Type: Multi purpose vrachtschip, open shelterdek, 3 dekken

Werf: “Nippon Kokan Kabushiki Kaisha” te Shimizu – Japan

Bouwnummer: 249

Tewaterlating: 18 juli 1966

Lxbxhxd: 162,1 x 23,8 x 14,0 x 9,45 meter

Gewicht:   9.603 Bruto registerton 

Machine:  1 Stork dieselmotor, type: SW 6×90/170, 17.000 apk

Snelheid:  21 zeemijl/uur

Passagiers:  0

Bemanningsleden: 32

Reizen naar: New Zealand – Pacific eilanden

Overdracht: Bij de grote 1970-fusie aan Koninklijke Nedlloyd NV

Motorschip ‘LOIRE LLOYD ‘

Naamsein: PFPL

1967

 

………………………………………………………………………………..

Type: Multi purpose vrachtschip, open shelterdek, 3 dekken

Werf: “Nippon Kokan Kabushiki Kaisha” te Shimizu – Japan

Bouwnummer: 251

Tewaterlating: 27 april 1967

Lxbxhxd: 162,0 x 23,7 x 14,0 x 9,05 meter

Gewicht:   9.603 Bruto registerton 

Machine:  1 Stork dieselmotor, type: SW 6×90/170, 17.000 apk

Snelheid:  21 zeemijl/uur

Passagiers:  0

Bemanningsleden: 32

Reizen naar: New Zealand – Pacific eilanden

Overdracht: Bij de grote 1970-fusie aan Koninklijke Nedlloyd NV

…………………………………………………………………………………

…..’het is voorbij en komt nooit meer terug! …..