MOTOR-, STOOM- EN TURBINESCHEPEN VAN DE ‘KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD NV’
Periode: 1947 – 1970
![]() Op 27 november 1947 verleende H.K.H. Koningin Wilhelmina het predicaat ‘KONINKLIJKE’.- ……………………………………………………….. |
![]() Dit affiche uit 1947 markeert de overgang van de Rotterdamsche Lloyd naar de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd. Dit naar aanleiding van ‘in de vaart komen van het ms Willem Ruys’.
……………………………………………………….. |
![]() 1947 – De Koninklijke Rotterdamsche Lloyd vlag wordt voor het eerst in Vlissingen voorgehesen door H.K.H. Prinses Juliana. ……………………………………………………….. |
|
Motorschip ‘WILLEM RUYS’Naamsein: PIQF 1947…………………………………………………………………………………….. |
Werf: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen Bouwnummer: 214 Kiellegging: Vlissingen 25 januari 1939 Tewaterlating: Vlissingen 1 juli 1947 Lxbxhxd: 192,38 x 25,01 x 11,64 x 8,90 meter Gewicht: 21.119 Bruto registerton Machine: 8 Sulzer dieselmotoren, 32.000 rpk Snelheid: 22 zeemijl/uur Passagiers: 1e klasse – 275, 2e klasse – 301, 3e klasse – 109, 4e klasse – 86 passagiers Bemanningsleden: 477 Reizen naar: Nederlands Indië/Indonesië, Austra-lië, Nieuw Zeeland, Noord- en midden Amerika Verkocht: 14 januari 1964 aan Flotta Lauro – ItaIië ………………………………………………………………………… |
|
|
Motorschip ‘GAROET – II ‘1948 |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Stoomschip ‘FRIESLAND – II ‘1948 |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Stoomschip ‘DRENTE – II ‘1948 |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Motorschip ‘SLAMAT – II ‘1948 |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Motorschip ‘ LANGKOEAS – II ‘1949 |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Motorschip ‘ BLITAR – II ‘1949 |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Stoomschip ‘TOMINI’1950 |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Stoomschip ‘TOMORI’1950 |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Stoomschip ‘AMPENAN’1951 |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Motorschip ‘WONOSARI’1952………………………………………………………………………………………. |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: …………………………………………………………………………. |
DE WONO’S VAN DE KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD N.V.
|
Motorschip ‘WONOGIRI ‘1953 |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Motorschip ‘WONORATO’1954 |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Motorschip ‘WONOSOBO’1955 |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Stoomschip ‘BENGALEN – III ‘1956 |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Motorschip ‘ MAAS LLOYD’1956 |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Motorschip ‘MUSI LLOYD ‘1957 |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Motorschip ‘MARNE LLOYD‘1957 |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Motorschip ‘MERWE LLOYD’1957 |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Motorschip ‘MISSISSIPPI LLOYD ‘1958 |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Motorschip ‘SCHELDE LLOYD ‘1958 |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Motorschip ‘MERSEY LLOYD ‘1959………………………………………………………………………………………. |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: …………………………………………………………………………. |
DE ‘M’-SCHEPEN VAN DE KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD N.V.
|
DE ‘S’-SCHEPEN VAN DE KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD N.V.
|
Motorschip ‘SCHIE LLOYD ‘1959 |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Motorschip ‘MADISON LLOYD ‘1960 |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Motorschip ‘SEINE LLOYD ‘1961 |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Motorschip ‘MAIN LLOYD ‘1961………………………………………………………………………………………. |
Werf: Bouwnummer: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: ………………………………………………………………………….
|
DE ‘L’-SCHEPEN VAN DE KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD N.V.De ‘L’-schepen ( Leuve Lloyd en Loire Lloyd) waren door de Nedlloyd-fusie in 1970 de laatste voor de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd gebouwde schepen. Zij maakten deel uit van een serie van vier ‘L’-schepen, waarvan de twee andere werden voor Maatschappij “Nederland’ te Amsterdam werden gebouwd, namelijk de Neder Lek en de Neder Linge. Alle vier moderne vrachtschepen met vast zwembad voor de bemanning kwamen van de tekentafel van Ir. Ernst Vossnack. Hij ontwierp daarmee de vier meest moderne en snelste motor-vrachtschepen ter wereld! Zoals geschreven was de L-klasse in 1966 een mijlpaal in de ontwikkeling van de scheepvaart. Het waren zogenaamd “open schepen”, een genot voor de dekdienst. Drie luiken naast elkaar zodat ze al voorbereid waren op het toekomstige containervervoer. De ‘speedy beauties’ hadden een platte spiegel om met het laden en lossen overal bij te kunnen, bovendien mechanisch bediende luiken en tussendekken, leverden significant minder werk op. Ook de machinekamer was een genot voor de machinedienst. De automatisering werd hier zodanig drastisch doorgevoerd dat op vrijdag-namiddag de machinekamer op volle zee dicht ging om pas op maandagmorgen weer open te gaan! Met de raspaardjes: Leuve Lloyd, Loire Lloyd, Neder Lek en Neder Linge was de nieuwbouw van Lloyd- en Nederland-schepen tot een definitief einde gekomen. De teerling was geworpen en betekende het einde van een episode waarin roemruchte Nederlandse scheepvaartmaatschappijen gezamenlijk nog dominant de de wereldzeeën beheersten. Ed van Lierde |
Motorschip ‘LEUVE LLOYD ‘Naamsein: PFOR1966 |
Werf: “Nippon Kokan Kabushiki Kaisha” te Shimizu – Japan Bouwnummer: 249 Tewaterlating: 18 juli 1966 Lxbxhxd: 162,1 x 23,8 x 14,0 x 9,45 meter Gewicht: 9.603 Bruto registerton Machine: 1 Stork dieselmotor, type: SW 6×90/170, 17.000 apk Snelheid: 21 zeemijl/uur Passagiers: 0 Bemanningsleden: 32 Reizen naar: New Zealand – Pacific eilanden Overdracht: Bij de grote 1970-fusie aan Koninklijke Nedlloyd NV |
Motorschip ‘LOIRE LLOYD ‘Naamsein: PFPL1967……………………………………………………………………………….. |
Werf: “Nippon Kokan Kabushiki Kaisha” te Shimizu – Japan Bouwnummer: 251 Tewaterlating: 27 april 1967 Lxbxhxd: 162,0 x 23,7 x 14,0 x 9,05 meter Gewicht: 9.603 Bruto registerton Machine: 1 Stork dieselmotor, type: SW 6×90/170, 17.000 apk Snelheid: 21 zeemijl/uur Passagiers: 0 Bemanningsleden: 32 Reizen naar: New Zealand – Pacific eilanden Overdracht: Bij de grote 1970-fusie aan Koninklijke Nedlloyd NV ………………………………………………………………………………… |