MOTOR-, STOOM- EN TURBINESCHEPEN VAN DE ‘KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD NV’
Periode: 1947 – 1970
Op 27 november 1947 verleende H.K.H. Koningin Wilhelmina het predicaat ‘KONINKLIJKE’.- ……………………………………………………….. |
Dit affiche uit 1947 markeert de overgang van de Rotterdamsche Lloyd naar de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd. Dit naar aanleiding van ‘in de vaart komen van het ms Willem Ruys’. ……………………………………………………….. |
1947 – De Koninklijke Rotterdamsche Lloyd vlag wordt voor het eerst in Vlissingen voorgehesen door H.K.H. Prinses Juliana. ……………………………………………………….. |
Motorschip ‘WILLEM RUYS’1947…………………………………………………………………………………….. |
Werf: N.V. Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen Bouwnummer: 214 Naamsein: PIQF Kiellegging: Vlissingen 25 januari 1939 Tewaterlating: Vlissingen 1 juli 1947 Lxbxhxd: 192,38 x 25,01 x 11,64 x 8,90 meter Gewicht: 21.119 Bruto registerton Machine: 8 Sulzer dieselmotoren, 32.000 rpk Snelheid: 22 zeemijl/uur Passagiers: 1e klasse – 275, 2e klasse – 301, 3e klasse – 109, 4e klasse – 86 passagiers Bemanningsleden: 477 Reizen naar: Nederlands Indië/Indonesië, Austra-lië, Nieuw Zeeland, Noord- en midden Amerika Verkocht: 14 januari 1964 aan Flotta Lauro – ItaIië ………………………………………………………………………… |
Motorschip ‘GAROET – II ‘1947 |
Type: Vrachtschip, gesloten shelterdeck – 3 dekken Werf: N.V. Dok & Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord te Schiedam Bouwnummer: 716 – Naamsein PEFU Kiellegging: 8 september 1946 Tewaterlating: 15 december 1947 Lxbxhxd: 157,20 x 19,13 x 11,14 x 9,40 meter Gewicht: 9.823 Bruto registerton Machine: 2 Sulzer dieselmotoren op twee schroefassen, 8.400 rpk Snelheid: 16 zeemijl/uur Passagiers: 35 Bemanningsleden: 67 Reizen naar: Indonesië, Caribbean, Noord- en Zuid Amerika, Oriënt Afrika 1970: Inbreng Nedlloyd-fusie 1871: KPM 1972: Gesloopt |
Stoomschip ‘FRIESLAND – II ‘19431948 |
Type: C3 – Baby flattop – vliegkampschip Werf: Tacoma Shipbuilding Corporation Seattle-USA Bouwnummer: 41 – Naamsein: PEEM Kiellegging: 5 januari 1943 Tewaterlating: 10 oktober 1943 Lxbxhxd: 150,1 x 21,2 x 10,4 x 9 meter Gewicht: 8.304 Bruto registerton Machine: 2 stoomturbines van Allis Charmers Manufactoring C0., Milwaukee-USA, 8.500 apk Snelheid: 16,5 zeemijl/uur Passagiers: 12 Bemanningsleden: 60 Verkocht: In 1967 verkocht aan United Overseas Marine Corporation – S.A. Gesloopt: Te Kaohsiung-Taiwan – 1974 |
Stoomschip ‘DRENTE – II ‘19461948 |
Type: C3 – Baby flattop – vliegkampschip Werf: Tacoma Shipbuilding Corporation Seattle-USA Bouwnummer: 40 – Naamsein: PDSX Kiellegging: 17 december 1942 Tewaterlating: 18 mei 1943 Lxbxhxd: 150,1 x 21,2 x 10,4 x 9 meter Gewicht: 8.299 Bruto registerton Machine: 2 stoomturbines van Allis Charmers Manufactoring C0., Milwaukee-USA, 8.500 apk Snelheid: 16,5 zeemijl/uur Passagiers: 12 Bemanningsleden: 63 Verkocht: In 1965 verkocht aan Compagna Naviera Odiseo S.A. Gesloopt: Te Savona-Italia – 1975
|
Motorschip ‘SLAMAT – II ‘1948 |
Type: Vrachtschip, full scantling, 3 dekken Werf: N.V. Rotterdamsche droogdok Maatschappij te Rotterdam Bouwnummer: 272 – Naamsein: PHOA Kiellegging: 4 september 1946 Tewaterlating: 1 mei 1948 Lxbxhxd: 157,2 x 19,1 x 11,6 x 9,4 meter Gewicht: 9.827 Bruto registerton Machine: 2 Sulzer 2 x 6 cilinder dieselmotoren, 2 tew, 8.400 rpk, twee scheepsschroeven Snelheid: 16 zeemijl/uur Passagiers: 35 Bemanningsleden: 67 Reizen naar: Indonesië, diversen Verkocht: Pacific International lines Pty. Ltd. te Singapore. Gesloopt: Op Gadani Beach – 1978 |
Motorschip ‘ LANGKOEAS – II ‘1949 |
Type: Vrachtschip, full scantling, 3 dekken Werf: P. Smit junior te Rotterdam Bouwnummer: 594 – Naamsein: PNFH Kiellegging: 20 februari 1948 Tewaterlating: 19 februari 1949 Lxbxhxd: 156,9 x 19,1 x 11,3 x 9,5 meter Gewicht: 9.270 Bruto registerton Machine: 2 Sulzer 2 x 6 cilinder dieselmotoren, 2 tew, 8.400 rpk, twee scheepsschroeven Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: 28 (1400 pelgrims) Bemanningsleden: 67 Reizen naar: Indonesië, diversen Verkocht: Trikora Lloyd, Djakarta – Indonesië |
Motorschip ‘ BLITAR – II ‘1949 |
Type: Vrachtschip, gesloten shelterdek en 2 dekken Werf: N.V. Dok & Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord te Schiedam Bouwnummer: 722 – Naamsein: PDDR Kiellegging: 18 december 1948 Tewaterlating (uitgedokt): 22 januari 1949 Lxbxhxd: 156,9 x 19,1 x 11,3 x 9,5 meter Gewicht: 8.400 Bruto registerton Machine: 2 Sulzer 2 x 6 cilinder dieselmotoren, 2 tew, 8.400 rpk, twee scheepsschroeven Snelheid: 16 zeemijl/uur Passagiers: 28 (1400 pelgrims) Bemanningsleden: 67 Reizen naar: Indonesië, diversen Verkocht: Trikora Lloyd te Djakarta – Indonesië – 1973 Gesloopt: Te Kaohsiung-Taiwan – 1984 |
Motorschip ‘MATARAM’1949
1965 |
Type: Vrachtschip, full scantling en 3 dekken Werf: N.V. Dok & Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord te Schiedam Bouwnummer: 548 – Naamsein: PFWF Kiellegging: 18 augustus 1947 Tewaterlating: 30 oktober 1948 Lxbxhxd: 157,2 x 19,1 x 11,3 x 9,4 meter Gewicht: 8.400 Bruto registerton Machine: 2 B & W, 2 tew, 2 x 9 cilinder dieselmotoren, 8.400 rpk op twee scheepsschroeven Snelheid: 16 zeemijl/uur Passagiers: 35 Bemanningsleden: 67 Reizen naar: Indonesië, diversen Verkocht: 1968 Pacific International lines Pty. Ltd. te Singapore Gesloopt: Te Kaohsiung-Taiwan – 1979
|
Stoomschip ‘KAMERLINGH ONNES’1950Stoomschip ‘TOMINI’ – 1954 |
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: PFGI Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Naamsverandering: ‘TOMINI’ – 1954 (PIAH) Verkocht:
|
Stoomschip ‘VAN ‘T HOFF’1950Stoomschip’TOMORI’ – 1954 |
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: PIDV Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Naamsverandering: ‘TOMORI’ – 1954 (PIAN) Verkocht:
|
Stoomschip ‘AMPENAN’1951………………………………………………………………………………………. |
Type: Vrachtschip, full scantling, 2 dekken Werf: N.V. Rotterdamsche droogdok Maatschappij te Rotterdam Bouwnummer: 269 – Naamsein: PCPE Kiellegging: 4 augustus 1949 Tewaterlating: 9 september 1950 Lxbxhxd: 160,8 x 20,3 x 10,9 x 8,8 meter Gewicht: 9.947 Bruto registerton Machine: 2 General Electric Stoommachines DR op één schroefas, 8.500 apk Snelheid: 17 zeemijl/uur Passagiers: 12 Bemanningsleden: 59 Reizen naar: Indonesië, Midden- en Noord Amerika, Far East, diversen Verkocht: 1970, in charter voor Java China Paketvaart Lijnen N.V. Gesloopt: in 1974 te Busan, Zuid Korea.
…………………………………………………………………………. |
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. DE WONO’S VAN DE KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD N.V.
|
Motorschip ‘WONOSARI ‘1952
|
Type: Vrachtschip met open schelterdek, 2 dekken Werf: Howaldswerke A.G. te Hamburg Bouwnummer: 874 Naamsein: PIRP Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Motorschip ‘WONOGIRI’1953San Francisco – USA 1955 |
Type: Vrachtschip met open schelterdek, 2 dekken Werf: C. van der Giessen & Zn. N.V. te Krimpen aan den IJssel Bouwnummer: 763 – Naamsein: PIRO Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Motorschip ‘WONORATO’19541955 |
Type: Vrachtschip met open schelterdek, 2 dekken Werf: Howaldswerke A.G. te Hamburg Bouwnummer: 892 – Naamsein: PIRN Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Motorschip ‘WONOSOBO’19551963 |
Type: Vrachtschip met open schelterdek, 2 dekken Werf: C. van der Giessen & Zn. N.V. te Krimpen aan den IJssel Bouwnummer: 772 – Naamsein: PIRR Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht:
|
Stoomschip ‘BENGALEN – III ‘1956………………………………………………………………………………………. |
Type: Vrachtschip met gesloten schelterdek, 2 dekken Werf: C. van der Giessen & Zn. N.V. te Krimpen aan den IJssel Bouwnummer: 779 – Naamsein: PDAD Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: …………………………………………………………………………. |
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
DE ‘M’-SCHEPEN VAN DE KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD N.V.Deze prachtige serie uit de periode: 1956-1962 bestond uit de spitsafbijter ms Maaslloyd en nog zeven andere ‘M”-schepen. De M’-klasse was uiteraard afgeleid en een verbetering van de “Wono’-klasse met een, wat de lengte betreft, in het oog lopend verschil door een extra laadruim (op de bak). Echter de werkelijke lente was slecht 6 meter langer. De bewerkelijke pontons op de luikhoofden werden bij de ‘M’-schepen door de minder tijdrovende MacGregor luiken vervangen. Met een winchkabel kon één man kon het luik openen en/of sluiten. Bij slecht weer was het gedoe met de canvas regententen niet meer nodig. De acht ‘M’-klassers waren in hun tijd de snelste schepen van de Nederlandse koopvaardij! Mooi en snel dus!! |
Motorschip ‘ MAAS LLOYD’1956 |
Type: Vrachtschip, gesloten shelterdek, 2 dekken Werf: N.V. Rotterdamsche droogdok Maatschappij te Rotterdam Bouwnummer: 294 – Naamsein: PFRM Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: Bruto registerton Machine: op één schroefas, 8.500 apk Snelheid: 17 zeemijl/uur Passagiers: 12 Bemanningsleden: 59 Reizen naar: Indonesië, Midden- en Noord Amerika, Far East, diversen Verkocht: 1970, in charter voor Java China Paketvaart Lijnen N.V. Gesloopt:
|
Motorschip ‘ MUSI LLOYD’1957Foto Andreas Hoppe – 1963 1957 |
Type: Vrachtschip, gesloten shelterdek, 2 dekken Werf: N.V. Dok & Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord te Schiedam Bouwnummer: 754 – Naamsein: PGBU Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Motorschip ‘MARNE LLOYD’1957 |
Type: Vrachtschip, gesloten shelterdek, 2 dekken Werf: C. van der Giessen & Zn. N.V. te Krimpen aan den IJssel Bouwnummer: 783 – Naamsein: PFVT Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Motorschip ‘MERWE LLOYD‘1957 |
Type: Vrachtschip, gesloten shelterdek, 2 dekken Werf: N.V. Rotterdamsche droogdok Maatschappij te Rotterdam Bouwnummer: 295 – Naamsein: PFYU Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: Gewicht: 9.947 Bruto registerton Machine: 2 General Electric Stoommachines DR op één schroefas, 8.500 apk Snelheid: 17 zeemijl/uur Passagiers: 12 Bemanningsleden: 59 Reizen naar: Indonesië, Midden- en Noord Amerika, Far East, diversen Verkocht: 1970, in charter voor Java China Paketvaart Lijnen N.V. Gesloopt: |
Motorschip ‘MISSISSIPPI LLOYD’1958 |
Type: Vrachtschip, gesloten shelterdek, 2 dekken Werf: N.V. Dok & Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord te Schiedam Bouwnummer: 757 – Naamsein: PGAF Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: Gesloopt:
|
Motorschip ‘MERSEY LLOYD’1959 |
Type: Vrachtschip, gesloten shelterdek, 2 dekken Werf: C. van der Giessen & Zn. N.V. te Krimpen aan den IJssel Bouwnummer: 790 – Naamsein: PFYT Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: Gesloopt:
|
Motorschip ‘MADISON LLOYD’1960 |
Type: Vrachtschip, gesloten shelterdek, 2 dekken Werf: N.V. Dok & Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord te Schiedam Bouwnummer: 303 – Naamsein: PFSG Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: Gesloopt:
|
Motorschip ‘MAIN LLOYD ‘1961………………………………………………………………………………………. |
Type: Vrachtschip, gesloten shelterdek, 2 dekken Werf: N.V. Dok & Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord te Schiedam Bouwnummer: 305 – Naamsein: PFSU Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: Gesloopt:
…………………………………………………………………………. |
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
DE ‘S’-SCHEPEN VAN DE KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD N.V.De ‘S’-schepen ( Schelde Lloyd, Schie Lloyd en Seine Lloyd) waren een verfijning van de toch al geweldige ‘M’-schepen van de Lloyd en die leken al op grote jachten! De verschillen lagen met name in nog iets meer stroomlijn, goed te zien aan bijvoorbeeld de schoorstenen die als een ‘druppel’ waren uitgevoerd. Het grote, voor kenners, goed zichtbare verschil zat hem in de zware uitvoering van het laadgerei zodat de ‘S’-schepen in veel havens geen zware kranen nodig hadden en ook zware lading konden vervoeren van en naar havens waar helemaal geen zware kranen ter beschikking waren. Zo stond de Schelde Lloyd in de maritieme wereld bekend als : “The Elephant of the Pacific”! De ‘S’-schepen van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd zorgden ervoor dat de wereldzeeën een stuk mooier werden! |
Motorschip ‘SCHELDE LLOYD’19581962………………………………………………………………………………………. |
Type: Vrachtschip, open shelterdek, 3 dekken Werf: Werf: Howaldswerke A.G. te Hamburg Bouwnummer: 930 – Naamsein: PHJC Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: Gesloopt: …………………………………………………………………………. |
Motorschip ‘SCHIE LLOYD ‘1959Deep Cove – Nieuw Zeeland 1967 |
Type: Vrachtschip, open shelterdek, 3 dekken Werf: Werf: Howaldswerke A.G. te Hamburg Bouwnummer: 933 – Naamsein: PHJO Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: Gesloopt: |
Motorschip ‘SEINE LLOYD ‘Dunedin – Nieuw Zeeland 1961 Wellington – NZ 1965 |
Type: Vrachtschip, open shelterdek, 3 dekken Werf: C. van der Giessen & Zn. N.V. te Krimpen aan den IJssel Bouwnummer: 798 – Naamsein: PHKH Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: Gesloopt: |
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. DE ‘L’-SCHEPEN VAN DE KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD N.V.De ‘L’-schepen ( Leuve Lloyd en Loire Lloyd) waren door de Nedlloyd-fusie in 1970 de laatste voor de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd gebouwde schepen. Zij maakten deel uit van een serie van vier ‘L’-schepen, waarvan de twee andere voor Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam werden gebouwd, namelijk de Neder Lek en de Neder Linge. Alle vier moderne vrachtschepen met vast zwembad voor de bemanning kwamen van de tekentafel van Ir. Ernst Vossnack. Hij ontwierp daarmee de vier meest moderne en snelste motor-vrachtschepen ter wereld! Zoals geschreven was de L-klasse in 1966 een mijlpaal in de ontwikkeling van de scheepvaart. Het waren zogenaamd “open schepen”, een genot voor de dekdienst. Drie luiken naast elkaar zodat ze al voorbereid waren op het toekomstige containervervoer. De ‘speedy beauties’ hadden een platte spiegel om met het laden en lossen overal bij te kunnen, bovendien mechanisch bediende luiken en tussendekken, leverden significant minder werk op. Ook de machinekamer was een genot voor de machinedienst. De automatisering werd hier zodanig drastisch doorgevoerd dat op vrijdag-namiddag de machinekamer op volle zee dicht ging om pas op maandagmorgen weer open te gaan! Met de raspaardjes: Leuve Lloyd, Loire Lloyd, Neder Lek en Neder Linge was de nieuwbouw van Lloyd- en Nederland-schepen tot een definitief einde gekomen. De teerling was geworpen en betekende het einde van een episode waarin roemruchte Nederlandse scheepvaartmaatschappijen gezamenlijk nog dominant de de wereldzeeën beheersten. Met het verschijnen van containerschepen en grote cruiseschepen, die niet van lelijke flats waren te onderscheiden, verdween voorgoed de schoonheid op onze wereldzeeën Ed van Lierde |
Motorschip ‘LEUVE LLOYD ‘Naamsein: PFOR1966 |
Type: Multi purpose vrachtschip, open shelterdek, 3 dekken Werf: “Nippon Kokan Kabushiki Kaisha” te Shimizu – Japan Bouwnummer: 249 Tewaterlating: 18 juli 1966 Lxbxhxd: 162,1 x 23,8 x 14,0 x 9,45 meter Gewicht: 9.603 Bruto registerton Machine: 1 Stork dieselmotor, type: SW 6×90/170, 17.000 apk Snelheid: 21 zeemijl/uur Passagiers: 0 Bemanningsleden: 32 Reizen naar: New Zealand – Pacific eilanden Overdracht: Bij de grote 1970-fusie aan Koninklijke Nedlloyd NV |
Motorschip ‘LOIRE LLOYD ‘Naamsein: PFPL1967
……………………………………………………………………………….. |
Type: Multi purpose vrachtschip, open shelterdek, 3 dekken Werf: “Nippon Kokan Kabushiki Kaisha” te Shimizu – Japan Bouwnummer: 251 Tewaterlating: 27 april 1967 Lxbxhxd: 162,0 x 23,7 x 14,0 x 9,05 meter Gewicht: 9.603 Bruto registerton Machine: 1 Stork dieselmotor, type: SW 6×90/170, 17.000 apk Snelheid: 21 zeemijl/uur Passagiers: 0 Bemanningsleden: 32 Reizen naar: New Zealand – Pacific eilanden Overdracht: Bij de grote 1970-fusie aan Koninklijke Nedlloyd NV ………………………………………………………………………………… …..’het is voorbij en komt nooit meer terug! ….. |