ORGANISATIE

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Organisatie stichting ‘Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Heritage’

sinds 2019 ook bekend als ‘Lloyd-Atelier’

In feite kan het Lloyd-Atelier gezien worden als een particulier initiatief, dat haar basis vindt in dertien jaar opgebouwde kennis en vaardigheden met betrekking tot de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum. Inmiddels (2026) is daar zeven jaar Lloyd-Atelier ervaring aan toegevoegd.

Ed van Lierde

Het Lloyd-Atelier wordt moreel en financieel gesteund door diverse personen die reeds een band hadden met Ed van Lierde als oprichter en bestuursvoorzitter van de Stichting Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum. Financieel support geschiedt door bijdragen in de kosten van diverse projecten. Het totaal van deze bijdragen blijft in principe onder de kosten van de betreffende projecten. Het Lloyd-Atelier heeft een éénmans-bestuur  en kan daarom bij de Belastingdienst geen ANBI-status hebben (drie bestuursleden wordt bij die status namelijk verplicht gesteld). Dat neemt niet weg dat het Lloyd-Atelier wel degelijk als een Cultureel Goed doel functioneert.

HET COMITÉ VAN AANBEVELING

In het algemeen verbinden personen in een Comité van Aanbeveling zich onbezoldigd en vertrouwelijk met hun bekende/goede naam aan een organisatie, in dit geval aan het Lloyd-Atelier dat een directe opvolger is van het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum. Omdat het Comité  van Aanbeveling daarmee de goede naam van het Lloyd-Atelier onderstreept, zal het Lloyd-Atelier er alles aan doen dit vertrouwen nooit te beschadigen!

In october 2020, toen het Lloyd-Atelier weer ‘handjes en voetjes kreeg’, mochten wij ons in de nieuwe setting weer verheugen op een drietal ‘verlengingen van het comitélidmaatschap (zie hieronder de leden op alfabetische volgorde:

Hein van Ameijden

Oud-directeur Damen Schelde Naval Shipbuilding te Vlissingen.

Betrokkenheid

In zijn hoedanigheid van Directeur van de  gerenommeerde scheepsbouwer en zeker ook vanwege persoonlijke interesse heeft Hein van Ameijden in het recente verleden veel voor het KRL-Museum betekend. Vanaf het ontstaan van het KRL-Museum toonde hij zich zeer betrokken bij het museum en later ook bij de Indonesië-projecten (Batavia en Medan) die Ed van Lierde als bestuursvoorzitter van het KRL-Museum initieerde. Bij deze projecten gaf hij/zijn bedrijf niet alleen significant support maar ook zeer gewaardeerde adviezen. In 2018 werd de goede samenwerking onderstreept door een zeven maanden durende expositie in de grote hal van het directiekantoor te Vlissingen. Damen Schelde nam het grootste deel van de kosten van de prominente opening voor haar rekening (zie de volgende link:

https://lloydatelier.nl/voormalige-exposities/

Frans Leidemeijer

Expert toegepaste kunst te Amsterdam, bekend van het TV-programma ‘Tussen Kunst & Kitch’

Betrokkenheid

Met plezier denk ik terug aan de overtocht in juni/juli 1951 met het prachtige schip de Willem Ruys van moederland Indonesië naar het onbekende vaderland Nederland. Het verdriet van het afscheid werd al snel vergeten op de vier weken durende reis, waar het ons aan niets ontbrak en de kinderen goed bezig werden gehouden. Daarom word ik graag lid van het Comité van Aanbeveling van het Lloyd-Atelier.

Hier een Youtube-video, waarin Frans vertelt over het meeste beroemde Lloyd-affiche dat in 2020 werd geveild. Klik onderstaande link aan en vergeet niet het geluid aan te zetten!

https://youtu.be/NrG9GvHNYMk?si=JyML67pTzBdS21PH

Gerard Cox   ✝️ 13 september 2025

Acteur, zanger, scenarioschrijver, cabaretier, columnist te Rotterdam.

Betrokkenheid Tot zijn overlijden in september 2025

“De Koninklijke Rotterdamse Lloyd is voor mij de Willem Ruys, zoals zij met haar machtige zwarte pijpen de Waterweg afvaart!” …… met deze tekst geeft Gerard Cox zijn emotie aan die hij als Rotterdams jongetje, bij het zien van de Grand Old Lady, heeft ervaren. Deze ervaring was voor hem voldoende om toe te treden als Lid van het Comité van Aanbeveling. Bij diverse hoogtepunten in de ontwikkeling van het KRL-Museum onderstreepte Gerard door zijn aanwezigheid de belangrijkheid van het Lloyd-erfgoed. Als columnist van ‘De Oud Rotterdammer’ stak hij, ons vrijwilligers, regelmatig een hart onder de riem. Kortom, met Gerard Cox hebben wij een actief en zeer gewaardeerd Comitélid.

………………………………..

Wieteke van Dort ✝️ 15 juli 2024

Actrice, zangeres, cabaretière te Den Haag.

Betrokkenheid: 2008 tot haar overlijden in juli 2024

Wieteke van Dort heeft in het verleden diverse KRL-Museum evenementen opgeluisterd. Het zal niemand bevreemden dat zij dat deed in haar alter ego ‘Tante Lien’, waarmee zij bij onze evenementen (herdenkingen en opening van onze expositie te Vlissingen-2018) de onlosmakelijke link tussen de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd en Nederlands Indië gestalte gaf. Wij zijn dankbaar dat wij van sfeermaker en fenomeen ‘Wieteke’ gebruik mogen maken.

………………………………………………………………………………………………………………….

Twee Comitéleden: links Hein van Ameijden en rechts Gerard Cox.    Tante Lien’ bij de Modjokerto-herdenking van november 2015.
.Een column in ‘De oud-Rotterdammer’ van Gerard’s hand, een stevig ‘hart onder de riem-verhaal!’ 
.

Ontstaansgeschiedenis scheepvaartmaatschappij

Nadat oprichter en zeilvaarder Willem Ruys J.D. zn. in 1839 zijn eerste schepen liet bouwen, waren het zijn zonen die in 18 het stoomtijdperk een De Lloyd werd opgericht in 1883 onder de naam ‘Rotterdamsche Lloyd’ en richtte zich op stoomvaart tussen Rotterdam en Nederlands-Indië. In de loop der tijd ontwikkelde de rederij zich tot een toonaangevende speler in de Nederlandse koopvaardij, en n november 1947 had het Hare Koninklijke Hoogheid Koningin Wilhelmina behaagd het predikaat “Koninklijke’ te verlenen. Na de Tweede Wereldoorlog waarin de Lloyd 62% van haar schepen verloor, Indonesië zelfstandig werd en de enorme ontwikkelingen in de luchtvaart werd de Lloyd in 1970 gedwongen tot een fusie in wat later ‘Koninklijke Nedlloyd ‘werd.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

.

Ontstaansgeschiedenis Lloyd-stichtingen

Voor de erfgoedzorg rond deze rederij is een aantal initiatieven ontstaan. Eén daarvan is het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum (2005 – 2019) een particulier initiatief van oprichter Eduard H. C. M. van Lierde, dat dus in 2005 haar fundament kreeg. Een volgend initiatief van Ed van Lierde was de ‘Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Heritage’ (ook wel Lloyd-Atelier’ genoemd). In mei 2023 is dit initiatief omgevormd tot de formele stichting “Stichting Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Heritage”. De oprichting kent een aantal motieven: enerzijds het formaliseren van de erfgoedcollectie en de activiteiten (zoals fondsenwerving) en anderzijds het waarborgen van continuïteit, omdat ook de oprichter Van Lierde niet het eeuwige leven heeft.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

.

Betekenis

De Stichting vervult een belangrijke rol binnen het Nederlandse maritiem-historische erfgoed. Enkele bijzondere aspecten:

  • De Lloyd was gedurende decennia een van de belangrijkste scheepvaartondernemingen van Nederland, vooral op het traject Nederland ↔ Nederlands-Indië. Door deze verbinding draagt het erfgoed van de rederij niet alleen maritieme, maar ook koloniale, migratie- en emotionele betekenis.
  • De activiteiten van de Stichting maken het mogelijk om verhalen van werknemers en passagiers (o.a. repatrianten, emigranten) te koppelen aan archieven en collecties, waardoor ook familiegeschiedenissen inzichtelijk worden — zoals het crowdsourcingproject laat zien.
  • Door publiek tentoon te stellen en te publiceren, wordt het maritieme Lloyd-erfgoed niet slechts in archieven bewaard, maar ook in de samenleving gebracht — van eenvoudig interessegebied tot educatief materiaal.
  • Het initiatief draagt bij aan het bewustzijn van het maritieme verleden van Nederland en de impact van rederijen zoals de Lloyd op de ontwikkeling van Nederland — een aspect dat in de missie expliciet wordt genoemd (“bewondering, respect … verliefd zijn op onze Lloyd”).

Uitdagingen

Er zijn echter ook duidelijke uitdagingen voor de stichting:

  • Financiering: als stichting zonder winstoogmerk is fondsenwerving continu aan de orde. De dependance op donaties, vrijwilligers en mogelijk grote subsidies vraagt om stabiliteit en structurele steun.
  • Collectiebeheer & continuïteit: Het materiële erfgoed (objecten, documenten) moet goed worden beheerd, geconserveerd en overgedragen — dit vereist kennis, opslagfaciliteiten en vaak kosten.
  • Bereik en relevantie: Erfgoedinstellingen staan soms voor de vraag hoe ze een breed publiek kunnen aanspreken (niet alleen maritiem-geïnteresseerden) en hoe ze het verhaal actueel maken in een veranderende samenleving.
  • Link met groter geheel: De maritieme geschiedenis van de KRL is sterk verbonden met Nederlands-Indië, migratie en koloniale geschiedenis — deze context vereist soms zorgvuldige en genuanceerde behandeling.
  • Organisatorisch: De transitie van een particulier initiatief (Lloyd-Atelier) naar een stichting brengt verantwoordelijkheden met zich mee (bestuur, statuten, juridische aspecten) — de oprichting in 2023 van de Stichting is een stap in die richting.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 .