“Mijn grootvader heb ik niet gekend. Ik heb maar een vaag beeld van hem. Hij overleed in 1953. Van een tante kreeg ik enige jaren geleden de monsterboekjes van haar vader Johannes Franciscus Henri van Kuijk, geboren te Amsterdam op 26 april 1891. In zijn monsterboekje staan als kentekenen genoemd: zwart haar, bruine ogen.
En als bijzonderheid een litteken op zijn rechter ooglid.
ss Goentoer van de N.V. Rotterdamsche Lloyd
Hij was 19 jaar oud toen hij in 1910 naar zee ging en als bediende aan boord kwam van het stoomschip “Goentoer” van de toenmalige Rotterdamsche Lloyd, die een lijndienst onderhield naar Nederlandsch Indië. Dit verhaal is een bescheiden reconstructie van zijn leven aan de hand van enkele documenten en foto’s, “ingekleurd” met beelden en informatie die te vinden is op het wereldwijde internet. Voor mij is dit een zoektocht naar hoe zijn leven eruit heeft gezien! “
…………………………………………………………………………….. |
Gegevens grootvader Johan Franciscus Henri van Kuijk Geboortedatum: 26-04-1891 Zoon van Johannes Franciscus van Kuijk, JFH is dus 18 jaar oud als zijn vader komt te overlijden! Monsterboekje (1) van JFH van Kuijk …………………………………………………………………………….. |
.
PERIODE |
SCHIP |
ROUTE |
FUNCTIE |
KAPITEIN |
RESTAURATEUR |
1910 |
|||||
1] 07-05 / 06-08 |
ss Goentoer |
R’dam – Java v.v. |
Bediende |
M. v.d. Putte |
E.N. Pelts |
2] 27-08 / 27-11 |
ss Goentoer |
R’dam – Java v.v. |
ass. Buffetchef |
M. v.d. Putte |
E.N. Pelts |
.
ss Goentoer van de N.V. Rotterdamsche Lloyd
PERIODE |
SCHIP |
ROUTE |
FUNCTIE |
KAPITEIN |
RESTAURATEUR |
1911 |
|||||
3] 28-01 / 29-04 |
ss Kawi |
R’dam – Java v.v. |
ass. Buffetchef |
G. de Boer |
Breevoorst |
4] 20-05 / 20-08 |
ss Kawi |
R’dam – Java v.v. |
ass. Buffetchef |
G. de Boer |
Breevoorst |
5] 26-08 / 26-11 |
ss Tambora |
R’dam – Java v.v. |
Hofmeester 2e klasse |
W. Bagchus |
J. Laferré |
ss Kawi van de N.V. Rotterdamsche Lloyd
ss Tambora van de N.V. Rotterdamsche Lloyd
Na deze vaarperiode staat Johan Franciscus Henri per 07-06-1912 ingeschreven te ‘sGravenhage met als beroep “kantoorbediende”, maar al na enkele maanden gaat hij naar Antwerpen.
Voor twee reizen monstert hij aan op het Engelse ss Melanie Groedel als steward.
PERIODE |
SCHIP |
ROUTE |
FUNCTIE |
KAPITEIN |
RESTAURATEUR |
1912 / 1913 |
|||||
6] 18-10 / 18-05 |
ss Melanie Groedel |
Anvers – R. Plate – Cardiff |
Room steward |
W. Bodfield |
?? |
7] 02-066 / 30-08 |
ss Melanie Groedel |
Cardiff – India v.v. |
Room steward |
W. Bodfield |
?? |
ss Melanie Groedel. Link: Wrecksite
1913 – 1914
Als chauffeur / monteur treedt JFH in dienst bij de Automobiel My “Verweij & Lugard” te ’s Gravenhagevan 15 september.
De eerste wereldoorlog breekt uit op 28 juli 1914
De reizen naar Indië gaan nu via Kaap de Goede Hoop en duren extra lang! In 1915 gaat Johannes Franciscus weer naar zee en monstert aan bij de Rotterdamsche Lloyd. Monsterboekje (2) JFH van Kuijk, Personeelnummer 6664.
PERIODE |
SCHIP |
ROUTE |
FUNCTIE |
KAPITEIN |
RESTAURATEUR |
1915 – 1916 |
|||||
8] 06-03 / 07-06 |
ss Tabanan |
R’dam – Java v.v. |
Hofmeester 3e klasse |
W.J. Boon |
A. van der Hoeff |
9] 26-06 / 27-09 |
ss Tabanan |
R’dam – Java v.v. |
Hofmeester 3e klasse |
W.J. Boon |
A. van der Hoeff |
10] 16-10 / 20-01 |
ss Tabanan |
R’dam – Java v.v. |
Hofmeester 3e klasse |
W.J. Boon |
A. van der Hoeff |
11] 23-02 / 22-06 |
ss Tabanan |
R’dam – Java v.v. |
Hofmeester 3e klasse |
W.J. Boon |
A. van der Hoeff |
.
.
Passagierslijst (62 personen + detachement suppletietroepen) ss Tabanan bij vertrek Rotterdam op 27-06-1915(Bron: NRC 27-06-1915) |
||
Baars, W. Bosch, J. (zoon) ** Bosch, J.M. mw. ** Brandt, G.A. Bruyne, de, H.G. Coronel, B. Derx-Eschbach, A.C. en dochter Dishoeck, van, A.M.E. Donker, van den, W. Eeghem, van, H.L. Elbracht, M.G.L. mej. Eyk-van der Leyé, J.A. mw. en 5 kinderen Eijsden, van, A.J. ** Eijsden, van, mw. ** Frantzen, R. ** Geers, D.H.M. Geers, mw.Guicherit, J. Guicherit, J. ** Halkema, J.F. H. ** Kerpestein,, B.J. Kerpestein, mw. Koning, de, W. ** Kroesen, F.J. Kroesen, mw. en 2 kinderen Kuysten, J.P. Lawerman, F. …………………………………………………………………………….. |
Maassen, T. ** Meeuse, D. ** Mills, S. Moens, J.M. mej. Mos, de, J. Niemeyer,, M.H. Poll, D. ** Popta, van, P. Ramaswanny, I. Rosendaal-Willems, A.M.J. en kind Scheurleer, A. Scheurleer, mw. Scholten, G. Scholten, mw. Schwartz, S, Seepers, A.S. Smit, J.G. Stauffacher, Dr. J. Straelen, van, P.B.M. Teutem, van, mej. Dr. E.A. Teutem- Mallié, van, Wed. F. Trouw, M.J. ** Trouw, mw. ** Wermhoff, C.A. Westenenk, L.C. Westenenk, mw. en kind …………………………………………………………………………….. |
|
** = 3e klasse passagiers, vermeld in dankbetuiging aan hofmeester J.F.H. van Kuijk |
.
ss Tabanan van de N.V. Rotterdamsche Lloyd.
1916 01-10 t/m 06-09-1917
Jan van Kuijk, Landstormplichtig korporaal van 1e compagnie 31 Bataljon Landweer Infanterie. In genoemde periode werkzaam op het bureau van het Kantonnement Kruiningen. Daarna benoemd tot secretaris van de Commissie tot schadevergoeding Zuid Beveland.(Zie aanbevelingsbrief dd 06-09-1917) van Joh. P. Berntsen, Reserve Sergeant Majoor, administrateur Kantonnement Kruiningen.
1918
Op 2 oktober trouwt JFH van Kuijk met Maria Gertrude Artz (geb. 12-09-1891 te Osterfeld, Pruissen). Zijn moeder is de 52 jarige weduwe Regina van Wesel (geb. 08-10-1865 te Hoogstraten, België). Zijn schoonvader is Anton Engelbert Arts, ziekenverpleger / nachtwaker, wonende te Rotterdam. Zijn schoonmoeder is Maria Anna van Büeren (63) zonder beroep (geb. 18-08-1856 te Den Bosch). Bij dit huwelijk wordt door het bruidspaar Johanna Maria (geb. Rotterdam 12-06-1914) aangenomen als dochter. Mijn tante Ans! Het gezin verhuist per 11-12-1918 van Josephstraat 6a Rotterdam naar Rozenburgstraat 27 ’s Gravenhage.
Vervolg Monsterboekje (2)
Personeelsnummer 6664
PERIODE |
SCHIP |
ROUTE |
FUNCTIE |
KAPITEIN |
RESTAURATEUR |
1919 / 1921 |
|||||
12] 18-01 / 14-05 |
ss Insulinde |
R’dam – Java v.v. |
Hofmeester 3e klasse |
T. Bakker |
E.N. Pelts |
13] 14-06 / 16-09 |
ss Insulinde |
R’dam – Java v.v. |
Hofmeester 3e klasse |
T. Bakker |
E.N. Pelts |
14] 23-09 / 12-01 |
ss Marken |
R’dam-N/Z Amerika-A’dam |
Hofmeester |
P.H. v.d. Land |
E.N. Pelts |
15] 02-06 / 01-10 |
ss Djambi |
R’dam – Ned. Indië |
Hofmeester |
?? |
D.N. Bakker? |
16] 09-10 / 07-01 |
ss Goentoer |
R’dam – Java v.v. |
Hofmeester 3e klasse |
Verschuren |
H. Heetwinkel? |
.
ss Insulinde van de N.V. Rotterdamsche Lloyd in zwaar weer.
Terwijl JFH met de Insulinde in Nederlandsch Indië is, wordt op 10-07-1919 te Rotterdam dochter Regina Antoinetta geboren. Mijn tante Gien!
ss Marken van N.V. Stoomvaart Maatschappij Rotterdam, dochter van de N.V. Rotterdamsche Lloyd.
Passar te Sabang
ss Djambi van de N.V. Rotterdamsche Lloyd.
ss Goentoer van de N.V. Rotterdamsche Lloyd
“Grootvader JFH, staande 2e van links”
Briefkaart aan thuisfront:
Tekst: Much beter dan Djambi
Poststempel: Southampton 11.45 am 12 oktober 1920 (verzonden op de uitreis naar Java). JFH eindigt zijn zeemansloopbaan met hetzelfde schip als toen hij de eerste keer aanmonsterde. Vaarwel Rotterdamsche Lloyd! De cirkel is rond! Als hij is afgemonsterd en een betrekking heeft aan de wal, wordt op 22-02-1921 te ’s Gravenhage de enige zoon geboren, Johan Henri, mijn vader!
Vredespaleis te Den Haag.
Per 03-05-1923, als JFH staat ingeschreven op het adres Westeinde 93 Den Haag, wordt als zijn beroep vermeld: Bode Vredespaleis.
Begin jaren ‘50
In mijn herinnering is er een moment dat ik als kleine jongen, begeleid door mijn moeder en/of oma, mee mocht naar het Vredespaleis. Na door de portier bij het grote statige toegangshek te zijn doorgelaten, liepen wij de lange oprijlaan af, links om het gebouw heen naar de achterzijde. Daar bevond zich een dienstingang met weer een kleine portiersloge. Daar zat hij als bode, met zijn beenprothese, achter een bureau en hield nauwkeurig bij wie het gebouw betraden of verlieten, hen verwijzend naar de juiste werk- of ontvangstruimte. Ik denk dat men hem wilde verrassen met een bliksembezoek van zijn kleinzoon. Vanwege een uit de hand gelopen infectie had mijn opa, die ik bij mijn weten nooit met zijn voornaam heb horen aanspreken, één van zijn benen verloren.
Johannes Franciscus Henri overleed op 14-02-1953.
Dat was dus twee weken na de Watersnoodramp die plaatsvond in de nacht van zaterdag 31 januari op zondag 1 februari. Daarvan herinner ik mij vaag dat op de Loosduinsekade nummer 56, op de eerste etage door de hevige storm de ruit van één van de vensters in de voorkamer dreigde te sneuvelen. Een politieman kwam te hulp. Hij schoof het zware gordijn dicht, zodat, mocht de ruit het begeven, de glasscherven niemand zouden kunnen verwonden.
John van Kuijk, kleinzoon