LOPENDE PROJECTEN

.

 PROJECT: ‘DE SERIMPI-DANSERES’

………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

De Serimpi-danseres voert een traditionele Indonesische dans uit, specifiek uit de regio Yogyakarta op Java. Het is een klassieke dans die al eeuwenlang een integraal onderdeel is van de Javaanse cultuur. De naam ‘Serimpi’ komt van het Javaanse woord: ‘Serimpi’, wat ‘vouwen’ of ‘krullen’ betekent.De Serimpi-dans wordt gekenmerkt door zijn elegante en vloeiende beweging-en, die doet denken aan de zachte golven van de oceaan..De dans wordt uitgevoerd door een groep dansers, meestal vrouwen, die traditionele Javaanse kostuums dragen, inclusief uitgebreide hoofddeksels en vloeiende zijden rokken. De dans wordt begeleid door traditionele Javaanse muziek, gespeeld op instrumenten als de gamelan en de kempul. De muziek is een integraal onderdeel van de dans, waarbij het ritme en de melodie de bewegingen van de dansers begeleiden.De Serimpi-dans wordt in de Javaanse cultuur beschouwd als een heilige kunstvorm en wordt vaak uitgevoerd tijdens traditionele ceremonies en fes-tivals. Ook bij culturele evenementen en festivals is het een populaire vorm van vermaak..Een van de meest onderscheidende kenmerken van de Serimpi-dans is het gebruik van ingewikkelde handbewegingen, die bedoeld zijn om het zachte klotsen van golven tegen de kust op te roepen. De dansers gebruiken hun armen en benen ook om vloeiende, vegende bewegingen te creëren die doen denken aan de getijden van de oceaan.Met deze informatie is beter te begrijpen waarom de Serimpi-danseres zo’n prominente rol speelde aan boord van het passagiersschip de Dempo van de Rotterdamsche Lloyd.
..Binnen dit project is eind mei/begin juni reeds onderzocht of er mogelijkheden zijn voor het bergen van het kunstwerk ‘de SERIMPI-danseres’, in 1930 gecreëerd door beeldhouwer Theo Vos. Het originele beeld bevindt zich nog steeds in de ‘Social hall’ van het Dempo-wrak (passagiersschip voormalige N.V. Rotterdamsche Lloyd) dat sinds maart 1944 in de Middellandse Zee, nabij de Algerijnse kust, ligt.. .Met behulp van de expertise van Klaas Reinigert, oud Lloyd-stuurman en oud-directeur van Bergingsbedrijf Smit Tak, is duidelijk geworden dat bij het duiken naar de SERIMPI niet alleen grote problemen moeten worden overwonnen, de kosten daarvan zullen daarbij uit de pan rijzen en vele miljoenen vergen. Met deze wetenschap is het projectteam, verwacht doch ook wel gedwongen, overgeschakeld naar plan-B waarbij wij gaan voor het beeldhouwen van een bronzen SERIMPI-replica.                                                                       .Een specialistich projectteam, samengesteld door de stichting Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Heritage (ook wel ‘Lloyd-Atelier’ genoemd) voert het project uit.
.
.

De SERIMPI-danseres


Van de bronzen mini-SERIMPI (eigendom Frans Leidelmeijer) is in de tweede helft van juni een 3D-scan gemaakt door het Virtual Reality-team van DAMEN NAVAL te Vlissingen. Hieronder ziet u een, uiteraard stilstaande, afbeelding van die scan 3D-SCAN..
De Architect van de Dempo .De Beeldhouwer van de SERIMPIvan zowel de grote Dempo-SERIMPI als de Mini-SERIMPI
Vooraanzicht SERIMPI-danseres in de Social hall van het ms Dempo – 1932 Zijaanzicht SERIMPI-danseres tijdens de afbouw in 1931
…………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………
xxx xxx
Achteraanzicht SERIMPI-danseres
HET PROJECTPLANHet projectplan is in mei 2024 geschreven en is, met name, bestemd om volledige projectinformatie aan fondsen/donateurs te kunnen geven. Het projectplan zal ook naar de, door het projectteam ‘uitverkoren’, musea gaan. Musea worden benaderd, in volgorde van de door het projectteam ingeschatte belangrijkheid.
PROJECTPLANNINGOm financiële risico’s uit te sluiten werkt het Serimpi-projectteam met het geven van een ‘groen licht’ dat pas wordt gegeven zodra fondsenwerving succesvol blijkt. Fondsenwerving zal, naar schatting, minimaal zes maanden vergen. Daman Naval te Vlissingen heeft met de, in natura geschonken, 3D-Serimpi-scan reeds een goede basis gelegd. Bij ‘groen fondsen-licht’ volgt de order om een print van 1.2 meter hoog  te gaan maken. Daarna volgt het in detail bijwerken van de print door de beeldhouwer Han Hodes. Van de print wordt vervolgens een gietmal gemaakt, ook die wordt in detail bijgewerkt. De, in detail, bijgewerkte gietmal geeft de beste garantie voor een kloon en eventueel volgende klonen die de 100%-gelijkenis met het origineel benadert. Als de gietmal gereed is, staat de weg open voor het uiteindelijke bronsgieten. De Serimpi-danseres is dan een feit en zal zodanig gepatineerd worden dat de gelijkenis met de originele Serimpi-danseres het grootst is.  Het bronzen Serimpi-beeld zal, ruw geschat, in het voorjaar van 2026 gereed kunnen zijn.
xxx xxX
         FONDSENWERVING   Zoals eerder aangegeven, zal fondsenwerving minimaal zes maanden in beslag nemen. Het, door het projectteam, unaniem uitverkoren museum dat open staat voor het grote publiek en dat met het Lloyd-Atelier een schenkingsovereenkomst kan/wil ondertekenen, zal de gelukkige eigenaar worden. Deze extra kloon van de SERIMPI-danseres zal binnen de fondsenwerving vallen. Naast de drie geproduceerde klonen binnen de fondsenwerving, denkt het projectteam ook aan het gratis ter beschikking stellen van de gietmal voor het gieten van nog eens (maximaal drie) klonen. Goed verdeeld over Nederland en eveneens open voor het publiek zou dat bij enkele zeer relevante instellingen/organisaties/bedrijven het geval kunnen zijn. Deze organisaties dienen het bronsgieten en afwerken van het SERIMPI-beeld dan zelf te financieren.
xxx

xxx

Op 21 juni 2024 werd, met het scannen van de mini-SERIMPI, een symbolisch startschot in de ‘Willem Ruys-zaal’ te Vlissingen gegeven. Hier rechts op de foto het SERIMPI-projectteam, vlnr: Frans Leidelmeijer, Ed van Lierde en Hein van Ameijden. Foto: Jacqueline Torremans
.
.
INITIATOR en PROJECTLEIDER

Zoals altijd ……. overlopend van energie!

INITIATOR en ADVISEUR

Zijn kritische kunstblik staat garant voor een verantwoorde en mooie Serimpi-kloon!

Ed van Lierde

…………………………………………………………………………..

Frans Leidelmeijer

…………………………………………………………………………..

ALGEMENE ZAKEN

Ook deze keer weer is  oud-Algemeen directeur van Damen Schelde Naval shipbuilding van de partij!

BEELDHOUWKUNDIG ADVISEUR

Bij zowel 3D-scan, 3D-Print als gietmal en de uiteindelijke bronzen Serimpi zal Han zijn beeldhouwkundige expertise en vaardigheden inzetten.

Hein van Ameijden

Han Hodes
.
.
.

VERKOOP STUDIE-SERIMPI’S

………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Om de kans te vergroten dat het Serimpi-project ook financieel gezien een succes wordt,  zullen wij alle zeilen moeten bijzetten. Wat is nu mooier om de Serimpi zelf daarin een rol te laten spelen!?

Daarom stellen wij, tegen betaling, 20-cm kopieën van de Studie-Serimpi ter beschikking. Duidelijk moge zijn dat u daarmee het Serimpi-project ondersteunt.

Met het reserveren van een Serimpi-beeldje van 20 cm hoog, geprint in epoxy giethars, afgewerkt in bronskleur en bevestigd op een houten sokkeltje van 10 cm hoog kunt u een originele kloon van het beeld (Theo Vos -1930) in huis halen. Het origineel ligt sinds 1941 in het ms Dempo op de bodem van de Middellandse Zee. Dit prachtige beeldje staat symbool voor onze band met Indonesië. De originele danseres in ons Serimpi-project wordt overigens 120 cm hoog, met een sokkel van 60 cm en om u een idee te geven; alleen de print van dát beeld kost al € 4.447,- De totale hoogte van onze ‘aanbieding’ is dus 30 cm hoog, maar is verhoudingsgewijs significant goedkoper!

U kunt voor € 340,- in het bezit van dit Lloyd- diamantje komen. Hierboven een print-foto van het beeldje. Graag reserveren via het volgende e- mailadres:

Lloydexpo19@gmail.com

.
.

VERKOOP WILLEM RUYS-SCHILDERIJ  

OPBRENGST WORDT OOK VOOR HET  SERIMPI-PROJECT INGEZET 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

OlieverfschilderijSpeciaal voor het Serimpi-project heeft maritiem kunstschilder Frans Romeijnsen uit Handel (NB) het ingelijste olieverfschilderij hierboven, gratis ter beschikking gesteld. Wij nodigen geïnteresseerden van harte uit te gaan bieden op dit schil-derij, voorstellende, het roemruchte vlaggenschip van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, Willem Ruys (1947) geflankeerd door de Vlissingse ferryboot Prins Willem I (1933). Beide schepen zijn ge-bouwd bij de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen. Frans Romeijnsen, die helaas erg ziek is, schilderde dit doek met een afmeting van: 80 x 60 cm, inclusief lijst: 95 x 75 cm.Bieden? Graag uw bod (ondergrens van € 300,-) uitbrengen op e-mailadres: lloydexpo19@gmail.com  Let op: looptijd actie tot 1 november 2025. De hoogste bieder wordt eigenaar van het schilderij en er komen geen onverwachte kosten bij. Als u wilt dat wij dit schilderij naar u opsturen, komen daar uiteraard nog wel verpakkings/verzendkosten bij.
.
.
MEDIA OVER HET SERIMPI-PROJECT
MOESSON:  augustus 2025
.

Bouw van twee DEMPO-scheepsmodellen

Op zaterdag 21 september is, op de scheeps-modellenwerf van Arnoul Lormans te Roermond, de kiel gelegd voor maar liefs twee DEMPO’s, beide scheepsmodellen worden simultaan gebouwd. Eén scheepsmodel is bestemd voor het Lloyd-Atelier zelf, het andere model is bestemd voor ons SERIMPI-project. Hieronder laten wij u zien hoe in de komende tijd de vorderingen in de modelbouw zijn.

Arnoul Lormans

Kiellegging – 21 september 2024 De voorsteven-spanten worden aangebracht – 4 oktober 2024 
Simultane plaatsing spanten voor twee Dempo’s – 9 oktober …………………………………………………………………………. Al het houten spant- en rompwerk is verdwenen achter een speciale twee-componenten plamuurverf – 25 januari 2025………………………………………………………………………….
2025

juni 2025

xxx

xxx

xxx xxx
xxx xxx
xxx xxx

xxx

.

DONATEURS SERIMPI-PROJECT

Financieel gezien, krijgt het SERIMPI-project, uiteraard pas het ‘goene licht’ als duidelijk is dat de begrote kosten kunnen worden gefinancierd omdat eerst de mogelijkheden en kosten van  berging duidelijk moeten zijn. Op termijn geven wij hieronder niet alleen aan welke bedrijven c.q. personen hebben gedoneerd, maar ook kunt u, helemaal onderaan, lezen welk percentage van de totale begroting door genoemde donateurs is toegezegd. 

(in natura) De inbreng van oud Algemeen-directeur Hein van Ameijden, als lid van het SERIMPI-projectteam, heeft de kans van slagen van dit bijzondere project significant verhoogd door het gehele scan-proces, inclusief het tot in detail bijwerken, op zich te nemen en ‘In natura’ te schenken! De 3D-scan vormt de basis van het proces dat, via een 3D-print op ware grote, moet leiden tot een volmaakte ‘kloon’ van de SERIMPI-danseres. Zie Damen-website: www.damen.com/companies/naval
…………………………………………………… Het vervoer van de SERIMPI-danseres zal door onze, sinds jaar en dag trouwe en gratis vervoerder, Ben Hofs van BENFORWARDING, worden verzorgd. Ben heeft veel internationale ervaring en dat mag blijken uit het feit dat Damen en VDL grote opdrachtgevers zijn. Ben bijt hiermee niet alleen het spits af bij het financieel mogelijk maken van dit bijzondere project, maar zorgt er tegelijkertijd ook voor dat de slagingskans van het project iets groter wordt. Website: ben@benforwarding.com

Het bestuur van deze stichting, met haar zetel in Wassenaar, heeft het begin oktober behaagd om ons Serimpi-project financieel te ondersteunen en is in 1938 opgericht om de belangen te behartigen van zusterstichtingen en financiële donaties te geven aan projecten op filantropisch, sociaal en cultureel gebied in de regio groot Den Haag en Rotterdam. De oprichters zijn: Phillipus van Ommeren en zijn echtgenote Wilhelmina Alida de Voogt. Website: http://www.vanommerenpark.nl
xxx

xxx

xxx

xxx

xxx ………………………..……..………………………………………………………………..
.SERIMPI-donaties uit onze zeer betrokken en gewaardeerde achterban, inclusief de donaties voor het BOGOR-project die naar het Serimpi-project zijn overgeheveld!……..Voor de grotere fondsen is het uiterst belangrijk dat de aanvrager en/of hun achterban ook zelf financieel aan het project bijdragen. 

Achterban-donateurs

  • Ad van der Brugh, oud Lloyd-kapiteinsbediende
  • Hans Roggeveen, Ing. scheepsbouw.
  • Aad Farla – oud Lloyd-WTK
  • Puck Willemstein, oud Lloyd-Bediende 
  • Fred van der Heiden, oud Lloyd-Hofmeester 
  • Jochem Bronsveld, oud Lloyd-Kapitein 
  • Ronald Veugen, zoon oud Lloyd-WTK
  • John Minnaard, oud Lloyd-Bakker/kok
  • Nolly van Zanten-Feenstra, dochter van 5e Machinist Hendrik Pil van de Modjokerto ✝️ 1 maart 1942 
  • Bas Kruis, oude Lloyd-Matroos 
  • Tijda Deisz, dochter van Hoofd-machinist Tijdo Deisz van de Modjokerto ✝️ 1 maart 1942 )
  • Louis van Erck – zoon walmedewerker (gebouwd aan de Willem Ruys) en oud boordtelegrafist Defensie-verbindingsdienst.
  • Eimert de Waard – oud Lloyd-Baas/timmerman
  • Ben Hogenboom – oud Lloyd-Matroos
  • Kees van den Nieuwendijk – oud Lloyd-WTK
  • Andries van der Graaf – oud Drukker ms Willem Ruys
  • Victor van der Weele – oud Lloyd-WTK
  • Frank de Leng – oud Nedlloyd-Stuurman
  • Hans van den Bergen – oud Lloyd-Matroos

SPONSOR-THERMOMETER SERIMPI-PROJECT

36,8%

(stand: 2 oktober 2025)

.

.

.

.

PROJECT:  ‘LLOYD-FOTO UPGRADE’

Het LLOYD-ATELIER is naast een plek waar Rotterdamsche Lloyd-erfgoed wordt geëxposeerd in feite ook een ATELIER waarin Lloyd-gerelateerde items worden gemaakt, c.q. gerestaureerd. Zo werden in het verleden mini-modelletjes van Lloydsschepen voorzien van zeewater en kleine vitrine, werd de bouw (elders) van grote scheepsmodellen voorbereid, worden LLoyd-video’s gemonteerd en worden vanaf eind 2020 ook oude Lloyd-foto’s gerestaureerd.

Met behulp van een speciaal computerprogramma worden foto’s eerst gerestaureerd, geretoucheerd en uiteindelijk ingekleurd. Bij dat inkleuren wordt eerst geprobeerd de originele kleuren te achterhalen. We geven u hieronder een aantal upgrade-voorbeelden die u zeker tot de verbeeldingen zullen spreken. 

Zoals u ziet, zijn alle upgrades voorzien van een copy-mark. Dit doen wij omdat in deze upgrade-foto’s behoorlijk veel werk zit en men, zonder copy-mark, er maar  op los download. Men schuwt het zelfs niet deze foto’s dan door te verkopen. Mocht u om speciale redenen een van de foto’s zonder copy-mark willen ontvangen, dan kan dat via e-mailadres: Lloydexpo19@gmail.com

……………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………

Het zeil-/stoomschip BATAVIA in de Emmahaven te Padang-Sumatra – originele foto – 1883

Dezelfde foto geretoucheerd en ingekleurd – 2020
Originele foto van het ss Merapi vertrekkend vanaf de Wilhelminakade te Rotterdam – 1889 .…Geretoucheerd en ingekleurd geeft het meer diepte en wordt dus meer  levend – 2020
Scheepsmodel Doelwijk – aan boord van het ms Indrapoera – expositie aan boord ’50 jaar RL’ – 1933 .…… en de ingekleurde versie – 2020
ms Willem Ruys – Een kiekje van de nautisch officieren plus Bootsman op de bakboords brugvleugel- Foto L. Los-van der Loo – 1958 De upgrade versie – 2021

.

………………………………………………………………………………

Originele foto ms Willem Ruys varend  bij Manhatten-New York – 1958

Volledige upgrade – 2020
Laatste dokbeurt van ms Willem Ruys bij Wilton Fijenoord – 1965 Weer tot leven gebracht – 2020
…………………………………………………………………………….
ms Musi Lloyd, de originele rederijfoto – 1957 De upgrade – 2021
ms Indrapoera – Vertrek Lloydkade – 1926  ……. en de ultieme upgrade – 2021

.

.……………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………..

Het ss Siantar, tewatergelaten in 1921, vaart hier 5 jaar later in een kalme zee – 1926

Upgrade met 3D-effect – 2020
Op het ms Schelde Lloyd In Singapore komt Pater Piet op het ms Schelde Lloyd aan boord – vooraan broers Harry en Ad van der Brugh – 1968 Veel ongerechtigheden zijn weggewerkt, restauratie en kleuren-upgrade doen de rest.
Het Rotterdamsche Lloyd kantoor te Tandjong Priok – 1946 Deze upgrade geeft extra diepte!

Timmerman Hendrik van der Mark in winter-werkuniform op het ms Kota Baroe- 1939 De upgrade  …….. hoe mooi kan het worden?

.

………………………………………………………………………………  ……………………………………………………………………………
ss Zeeland varend op de Nieuwe Waterweg – 1960  Wat kleur vermag! 
Willem Hendrik van Eerde, medewerker Ruys & Co te Marseille – 3 augustus 1936 Mooier kunnen we het niet maken!
Het ss Limburg in de Perzische Golf – 1964 Wat wil men nog meer ……. ?
Installatie van Norma C. Goewie als secretaresse van a/b van de Willem Ruys – 1960 Hier blijkt dat het upgraden van een pentekening ook alleszins de moeite waard is!
     .
.…………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………

Het ss Patria vaart, tijdens een fikse tropische bui, de haven van Belawan binnen- 1929

Upgrade met 3D-effect – 2020
Het ss Gedé varend in het Suezkanaal vlak bij een kamelen-pont. De zandkleur van deze postkaart is niet bij toeval gekozen – 1903.  De upgrade die een prachtig tafereel laat zien – Upgrade Ed van Lierde collectie – 1930.
ss Insulinde met neutraliteitskleuren bij vertrek Emmahaven te Padang – Foto KRL Lloyd-Mail – 1916. ss Insulinde upgrade Ed van Lierde collectie – 1916.
Drie oud Lloyd-Ketelbinkies aan de afwas, een foto genomen op het ss Ampenan uit 1958. De upgrade  …….. hoe mooi kan het zijn?
.
.
.…………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………

Op het ms Schelde Lloyd In Singapore komt Pater Piet op het ms Schelde Lloyd aan boord – vooraan broers Harry en Ad van der Brugh – 1968

Wat kleur doet …….!
De nieuwe Dempo vertrekt voor het eerst vanaf de Lloydkade, getrokken door havensleepboten ss Java en ss België. De upgrade die herkenbaarheid en diepte geeft – 1930.
Het ms Maas Lloyd ligt hier afgemeerd aan de Lloydkade te Rotterdam, op zich een scherpe foto – 1956 Wat wil men nog meer ……. ?
Het ms Leuve Lloyd eveneens afgemeerd aan de Lloydkade – 1967 prachtig licht met donkere wolken op de achtergrond geeft een prachtig effect.

.

……………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………….
Origineel ms Willem Ruys – 1955 ms Willem Ruys – Kapitein C.C. Goedewaagen ontvangt Rooms Katholieke geestelijken in de Kapiteinshut – Upgrade Ed van Lierde Collectie
Het ms Wonosobo bij aankomst Dunedin – New Zealand – 1963 Hoe een upgrade een foto naar een hoger level kan  brengen!
Het ms Loire Lloyd aan de reparatiekade te  Hamburg – 1968 Deze upgrade spreekt voor zich!
De Indonesische ‘Mandoer’ (Chef Djongossen) aan boord van de Sibajak – 1959 Onze ‘Mandoer’ komt met een upgrade werkelijk tot leven!
.
.
………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………..
Het ms Schie Lloyd vaart “Doubtful Sound” – Nieuw Zeeland binnen- 1963 Alleen een upgrade benadert de werkelijke schoonheid!
De navigatiebrug van het ms Willem Ruys, met van links naar rechts: Kapitein C.G.F. Hoek – Kapitein Herman van den Heuvel en 1e Stuurman N.W.V. Destree – 1961 Het is alsof je zelf ook op die brug staat!
Matroos O/G Gerard Langedijk op het voorschip van de Wonorato bij aankomst Belawan-Sumatra  – 1955 Een upgrade-ode aan onze, in maart 2021 overleden, oud-collega Gerard
Het oprichters-gezin Ruys: Vlnr. Willem Ruys Jr.. – Jan Ruys – Willem Ruys Sr. – echtgenote Jeannette Ruys-Los en rechts Daan Ruys – 1847 Hier blijkt dat het upgraden van een pentekening ook alleszins de moeite waard is!
.
.
……………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………….
De vermaarde SERIMPI-danseres in de Social hall 1e klas van het ms Dempo – 1931 De SERIMPI–danseres staande op een ‘Amsterdamse school–sokkelcoulorized en uitde foto gehaald
Op het ms Willem Ruys zit Kapitein J. Roos met gerepatrieerde kinderen uit Indonesië op de bank –  januari 1958 Een unieke colour-upgrade – 2023
ms Willem Ruys – Bemanningsleden kijken naar het opborrelend schroefwater met oplichtend zeevonk – 1961 Hoe mooi kleuren deze foto ‘opfleuren!’ – 2022
ms Willem Ruys – Origineel uit het fotoboek van Ton van Haastregt – 1961 Dezelfde foto opgekalefaterd! – 2024
.