.
PROJECT: ‘DE SERIMPI-DANSERES’…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. |
||
De Serimpi-danseres voert een traditionele Indonesische dans uit, specifiek uit de regio Yogyakarta op Java. Het is een klassieke dans die al eeuwenlang een integraal onderdeel is van de Javaanse cultuur. De naam ‘Serimpi’ komt van het Javaanse woord: ‘Serimpi’, wat ‘vouwen’ of ‘krullen’ betekent.De Serimpi-dans wordt gekenmerkt door zijn elegante en vloeiende beweging-en, die doet denken aan de zachte golven van de oceaan..De dans wordt uitgevoerd door een groep dansers, meestal vrouwen, die traditionele Javaanse kostuums dragen, inclusief uitgebreide hoofddeksels en vloeiende zijden rokken. De dans wordt begeleid door traditionele Javaanse muziek, gespeeld op instrumenten als de gamelan en de kempul. De muziek is een integraal onderdeel van de dans, waarbij het ritme en de melodie de bewegingen van de dansers begeleiden.De Serimpi-dans wordt in de Javaanse cultuur beschouwd als een heilige kunstvorm en wordt vaak uitgevoerd tijdens traditionele ceremonies en fes-tivals. Ook bij culturele evenementen en festivals is het een populaire vorm van vermaak
.. Een van de meest onderscheidende kenmerken van de Serimpi-dans is het gebruik van ingewikkelde handbewegingen, die bedoeld zijn om het zachte klotsen van golven tegen de kust op te roepen. De dansers gebruiken hun armen en benen ook om vloeiende, vegende bewegingen te creëren die doen denken aan de getijden van de oceaan.Met deze informatie is beter te begrijpen waarom de Serimpi-danseres zo’n prominente rol speelde aan boord van het passagiersschip de Dempo van de Rotterdamsche Lloyd. |
||
.![]() . Met behulp van de expertise van Klaas Reinigert, oud Lloyd-stuurman en oud-directeur van Bergingsbedrijf Smit Tak, is duidelijk geworden dat bij het duiken naar de SERIMPI niet alleen grote problemen moeten worden overwonnen, de kosten daarvan zullen daarbij uit de pan rijzen en vele miljoenen vergen. Met deze wetenschap is het projectteam, verwacht doch ook wel gedwongen, overgeschakeld naar plan-B waarbij wij gaan voor het beeldhouwen van een bronzen SERIMPI-replica. . Een specialistich projectteam, samengesteld door de stichting Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Heritage (ook wel ‘Lloyd-Atelier’ genoemd) voert het project uit. |
INITIATOR en PROJECTLEIDER
………………………………………………….. |
INITIATOR en ADVISEUR
………………………………………………….. In zijn hand een schaalmodel van de SERIMPI-danseres uit zijn collectie |
ALGEMENE ZAKEN
………………………………………………….. Ook deze keer weer is de oud-Algemeen directeur van Damen Schelde Naval shipbuilding van de partij! |
.
De SERIMPI-danseres |
||
![]() |
||
![]() De Architect van de Dempo .………………………………………………………………………….. |
.![]() De Beeldhouwer van de SERIMPIvan zowel de grote Dempo-SERIMPI als de Mini-SERIMPI ………………………………………………………………………… |
|
![]() |
![]() |
|
xxx | xxx | |
xxx | xxx | |
![]() |
||
HET PROJECTPLAN![]() |
||
PROJECTPLANNING![]() |
||
xxx | xxX | |
FONDSENWERVING ![]() |
||
xxx |
xxx |
|
![]() |
|
|
![]() De SERIMPI- 3D-scan ‘in natura’ |
![]() |
![]() |
………………………………………………….………..……………………………….
|
Detail-check door het projectteam enadviseur Han Hodes |
xxx |
![]() |
xxx |
SERIMPI-klonen afleveren bij:
|
In Nederland ‘in natura’ door: ![]() |
xxx | xxx |
xxx | xxx |
xxx |
Bouw van twee DEMPO-scheepsmodellenOp zaterdag 21 september is, op de scheeps-modellenwerf van Arnoul Lormans te Roermond, de kiel gelegd voor maar liefs twee DEMPO’s, beide scheepsmodellen worden simultaan gebouwd. Eén scheepsmodel is bestemd voor het Lloyd-Atelier zelf, het andere model is bestemd voor ons SERIMPI-project. Hieronder laten wij u zien hoe in de komende tijd de vorderingen in de modelbouw zijn. Arnoul Lormans |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() …………………………………………………………………………. |
![]() |
xxx |
xxx |
xxx |
xxx | xxx |
xxx | xxx |
xxx | xxx |
xxx |
.
DONATEURS SERIMPI-PROJECTFinancieel gezien, krijgt het SERIMPI-project, uiteraard pas het ‘goene licht’ als duidelijk is dat de begrote kosten kunnen worden gefinancierd omdat eerst de mogelijkheden en kosten van berging duidelijk moeten zijn. Op termijn geven wij hieronder niet alleen aan welke bedrijven c.q. personen hebben gedoneerd, maar ook kunt u, helemaal onderaan, lezen welk percentage van de totale begroting door genoemde donateurs is toegezegd. |
|
![]() |
De inbreng van oud Algemeen-directeur Hein van Ameijden, als lid van het SERIMPI-projectteam, heeft de kans van slagen van dit bijzondere project significant verhoogd door het gehele scan-proces, inclusief het tot in detail bijwerken, op zich te nemen en ‘In natura’ te schenken! De 3D-scan vormt de basis van het proces dat, via een 3D-print op ware grote, moet leiden tot een volmaakte ‘kloon’ van de SERIMPI-danseres. Zie Damen-website: www.damen.com/companies/naval |
![]() |
Het vervoer van de SERIMPI-danseres zal door onze, sinds jaar en dag trouwe en gratis vervoerder, Ben Hofs van BENFORWARDING, worden verzorgd. Ben heeft veel internationale ervaring en dat mag blijken uit het feit dat Damen en VDL grote opdrachtgevers zijn. Ben bijt hiermee niet alleen het spits af bij het financieel mogelijk maken van dit bijzondere project, maar zorgt er tegelijkertijd ook voor dat de slagingskans van het project iets groter wordt. website: ben@benforwarding.com |
xxx |
xxx |
xxx |
xxx |
xxx |
xxx |
![]() . SERIMPI-donaties uit onze zeer betrokken en gewaardeerde achterban, inclusief de donaties voor het BOGOR-project die naar het Serimpi-project zijn overgeheveld!…….. Voor de grotere fondsen is het uiterst belangrijk dat de aanvrager van projectsubsidie ook zelf financieel bijdraagt. In dat kader maakt de huidige financiële steun van onze achterban het nu al minder moeilijk om vanaf januari 2025 met fondsenwerving an te gaan vangen! |
Meerdere Serimpi-donaties
Overgehevelde Bogor- donaties
Rechtstreekse Serimpi-donatie
|
![]() |
De Stichting Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Heritage (oftewel: ‘Lloyd-Atelier) werkt op vrijwilligersbasis en ontvangt geen structurele subsidies. De inbreng van het Lloyd-Atelier in dit SERIMPI-project is derhalve hoofdzakelijk gebaseerd op de inbreng van vrijwilligers en achterban. Het Lloyd-Atelier zal een eventueel tekort van € 1.000,- aanzuiveren.Website: www.lloydatelier.nl ………………………..……..……………………………………………………………….. |
SPONSOR-THERMOMETER SERIMPI-PROJECT12,6%(stand: 1 september 2024) |
.
.
PROJECT: ‘LLOYD-FOTO UPGRADE’ |
||
Het LLOYD-ATELIER is naast een plek waar Rotterdamsche Lloyd-erfgoed wordt geëxposeerd in feite ook een ATELIER waarin Lloyd-gerelateerde items worden gemaakt, c.q. gerestaureerd. Zo werden in het verleden mini-modelletjes van Lloydsschepen voorzien van zeewater en kleine vitrine, werd de bouw (elders) van grote scheepsmodellen voorbereid, worden LLoyd-video’s gemonteerd en worden vanaf eind 2020 ook oude Lloyd-foto’s gerestaureerd. Met behulp van een speciaal computerprogramma worden foto’s eerst gerestaureerd, geretoucheerd en uiteindelijk ingekleurd. Bij dat inkleuren wordt eerst geprobeerd de originele kleuren te achterhalen. We geven u hieronder een aantal upgrade-voorbeelden die u zeker tot de verbeeldingen zullen spreken. Zoals u ziet, zijn alle upgrades voorzien van een copy-mark. Dit doen wij omdat in deze upgrade-foto’s behoorlijk veel werk zit en men, zonder copy-mark, er maar op los download. Men schuwt het zelfs niet deze foto’s dan door te verkopen. Mocht u om speciale redenen een van de foto’s zonder copy-mark willen ontvangen, dan kan dat via e-mailadres: Lloydexpo19@gmail.com |
||
![]() |
![]() |
|
Het zeil-/stoomschip BATAVIA in de Emmahaven te Padang-Sumatra – originele foto – 1883 |
Dezelfde foto geretoucheerd en ingekleurd – 2020 | |
![]() |
![]() |
|
Originele foto van het ss Merapi vertrekkend vanaf de Wilhelminakade te Rotterdam – 1889 | .…Geretoucheerd en ingekleurd geeft het meer diepte en wordt dus meer levend – 2020 | |
![]() |
![]() |
|
Scheepsmodel Doelwijk – aan boord van het ms Indrapoera – expositie aan boord ’50 jaar RL’ – 1933 | .…… en de ingekleurde versie – 2020 | |
![]() |
![]() |
|
ms Willem Ruys – Een kiekje van de nautisch officieren plus Bootsman op de bakboords brugvleugel- Foto L. Los-van der Loo – 1958 | De upgrade versie – 2021 |
.
![]() |
![]() |
|
Originele foto ms Willem Ruys varend bij Manhatten-New York – 1958 |
Volledige upgrade – 2020 | |
![]() |
![]() |
|
Laatste dokbeurt van ms Willem Ruys bij Wilton Fijenoord – 1965 | Weer tot leven gebracht – 2020 | |
![]() |
![]() |
|
ms Musi Lloyd, de originele rederijfoto – 1957 | De upgrade – 2021 | |
![]() |
![]() |
|
ms Indrapoera – Vertrek Lloydkade – 1926 | ……. en de ultieme upgrade – 2021 |
.
![]() |
![]() |
|
Het ss Siantar, tewatergelaten in 1921, vaart hier 5 jaar later in een kalme zee – 1926 |
Upgrade met 3D-effect – 2020 | |
![]() |
![]() |
|
Op het ms Schelde Lloyd In Singapore komt Pater Piet op het ms Schelde Lloyd aan boord – vooraan broers Harry en Ad van der Brugh – 1968 | Veel ongerechtigheden zijn weggewerkt, restauratie en kleuren-upgrade doen de rest. | |
![]() |
![]() |
|
Het Rotterdamsche Lloyd kantoor te Tandjong Priok – 1946 | Deze upgrade geeft extra diepte! | |
![]() |
![]() |
|
Timmerman Hendrik van der Mark in winter-werkuniform op het ms Kota Baroe- 1939 | De upgrade …….. hoe mooi kan het worden? |
.
![]() |
![]() |
|
ss Zeeland varend op de Nieuwe Waterweg – 1960 | Wat kleur vermag! | |
![]() |
![]() |
|
Willem Hendrik van Eerde, medewerker Ruys & Co te Marseille – 3 augustus 1936 | Mooier kunnen we het niet maken! | |
![]() |
![]() |
|
Het ss Limburg in de Perzische Golf – 1964 | Wat wil men nog meer ……. ? | |
![]() |
![]() |
|
Installatie van Norma C. Goewie als secretaresse van a/b van de Willem Ruys – 1960 | Hier blijkt dat het upgraden van een pentekening ook alleszins de moeite waard is! |
![]() |
![]() |
|
Het ss Patria vaart, tijdens een fikse tropische bui, de haven van Belawan binnen- 1929 |
Upgrade met 3D-effect – 2020 | |
![]() |
![]() |
|
Het ss Gedé varend in het Suezkanaal vlak bij een kamelen-pont. De zandkleur van deze postkaart is niet bij toeval gekozen – 1903. | De upgrade die een prachtig tafereel laat zien – Upgrade Ed van Lierde collectie – 1930. | |
![]() |
![]() |
|
ss Insulinde met neutraliteitskleuren bij vertrek Emmahaven te Padang – Foto KRL Lloyd-Mail – 1916. | ss Insulinde upgrade Ed van Lierde collectie – 1916. | |
![]() |
![]() |
|
Drie oud Lloyd-Ketelbinkies aan de afwas, een foto genomen op het ss Ampenan uit 1958. | De upgrade …….. hoe mooi kan het zijn? |
![]() |
![]() |
|
Op het ms Schelde Lloyd In Singapore komt Pater Piet op het ms Schelde Lloyd aan boord – vooraan broers Harry en Ad van der Brugh – 1968 |
Wat kleur doet …….! | |
![]() |
![]() |
|
De nieuwe Dempo vertrekt voor het eerst vanaf de Lloydkade, getrokken door havensleepboten ss Java en ss België. | De upgrade die herkenbaarheid en diepte geeft – 1930. | |
![]() |
![]() |
|
Het ms Maas Lloyd ligt hier afgemeerd aan de Lloydkade te Rotterdam, op zich een scherpe foto – 1956 | Wat wil men nog meer ……. ? | |
![]() |
![]() |
|
Het ms Leuve Lloyd eveneens afgemeerd aan de Lloydkade – 1967 | prachtig licht met donkere wolken op de achtergrond geeft een prachtig effect. |
.
![]() |
![]() |
|
Origineel ms Willem Ruys – 1955 | ms Willem Ruys – Kapitein C.C. Goedewaagen ontvangt Rooms Katholieke geestelijken in de Kapiteinshut – Upgrade Ed van Lierde Collectie | |
![]() |
![]() |
|
Het ms Wonosobo bij aankomst Dunedin – New Zealand – 1963 | Hoe een upgrade een foto naar een hoger level kan brengen! | |
![]() |
![]() |
|
Het ms Loire Lloyd aan de reparatiekade te Hamburg – 1968 | Deze upgrade spreekt voor zich! | |
![]() |
![]() |
|
De Indonesische ‘Mandoer’ (Chef Djongossen) aan boord van de Sibajak – 1959 | Onze ‘Mandoer’ komt met een upgrade werkelijk tot leven! |
![]() |
![]() |
|
Het ms Schie Lloyd vaart “Doubtful Sound” – Nieuw Zeeland binnen- 1963 | Alleen een upgrade benadert de werkelijke schoonheid! | |
![]() |
![]() |
|
De navigatiebrug van het ms Willem Ruys, met van links naar rechts: Kapitein C.G.F. Hoek – Kapitein Herman van den Heuvel en 1e Stuurman N.W.V. Destree – 1961 | Het is alsof je zelf ook op die brug staat! | |
![]() |
![]() |
|
Matroos O/G Gerard Langedijk op het voorschip van de Wonorato bij aankomst Belawan-Sumatra – 1955 | Een upgrade-ode aan onze, in maart 2021 overleden, oud-collega Gerard | |
![]() |
![]() |
|
Het oprichters-gezin Ruys: Vlnr. Willem Ruys Jr.. – Jan Ruys – Willem Ruys Sr. – echtgenote Jeannette Ruys-Los en rechts Daan Ruys – 1847 | Hier blijkt dat het upgraden van een pentekening ook alleszins de moeite waard is! |
![]() |
||
De vermaarde SERIMPI-danseres in de Social hall 1e klas van het ms Dempo – 1931 | De SERIMPI–danseres staande op een ‘Amsterdamse school–sokkelcoulorized en uitde foto gehaald | |
![]() |
![]() |
|
Op het ms Willem Ruys zit Kapitein J. Roos met gerepatrieerde kinderen uit Indonesië op de bank – januari 1958 | Een unieke colour-upgrade – 2023 | |
![]() |
![]() |
|
ms Willem Ruys – Bemanningsleden kijken naar het opborrelend schroefwater met oplichtend zeevonk – 1961 | Hoe mooi kleuren deze foto ‘opfleuren!’ – 2022 | |
![]() |
![]() |
|
ms Willem Ruys – Origineel uit het fotoboek van Ton van Haastregt – 1961 | Dezelfde foto opgekalefaterd! – 2024 |
