STOOMZEIL-, STOOM- EN MOTORSCHEPEN ROTTERDAMSCHE LLOYD

 

STOOM/ZEILSCHEPEN EN STOOMSCHEPEN ONDER DIRECTIE VAN

Wm. RUYS & ZONEN (ALS ‘ÉÉN-SCHIP-REDERIJ’)

Periode: 1870 – 1883 

Stoom-zeilschip ‘ ARIADNE – I’

Werf: W. Pile & Co. Sunderland – 199

Tewaterlating: 17 augustus 1870

Lxbxhxd: 70,32×9,42×7,16×4,14

Gewicht: 1.277 Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine: Compound stoommachine 2 cil. 575 ipk

Snelheid: 9 knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: Hoofdzakelijk Nederlands Indië

Verkocht/gesloopt/anders: 1918, bij Sicilië getorpedeerd door U-boot en gezonken.

Stoom-zeilschip ‘ FOP SMIT’

 

 

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘SPARTAN -I’

 

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-Zeilschip ‘ss SENIOR’

 

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom- zeilschip ‘ARIADNE – II’

 

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-Zeilschip ‘DOELWIJK- III’

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-Zeilschip ‘SPARTAN -II’

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

 

Stoom-zeilschip ‘JAVAAN’

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘AFRIKAAN’

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘JOMINA’

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘ANDANIA’

……………………………………………………………………………………….

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….

 

 

Stoom-zeilschip MARKEN – I’

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten: Drie

Tuigage: Tuigage: twee dwars-getuigd, een schoener-getuigd

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoom-zeilschip ‘ARIADNE – III’

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoom-zeilschip ‘ss WALCHEREN – I’

……………………………………………………………………………………….

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

………………………………………………………………………….

 

STOOM/ZEILSCHEPEN EN STOOMSCHEPEN ONDER DE VLAG VAN

STOOMBOOTREEDERIJ ‘ROTTERDAMSCHE LLOYD’

Periode: 1875 – 1891 

Stoom-zeilschip ‘ss GRONINGEN’

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘ss FRIESLAND’

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘ss DRENTHE’

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘ss OVERIJSSEL’

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom- zeilschip ‘ss GELDERLAND’

 

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-Zeilschip ‘ss UTRECHT’

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-Zeilschip ‘ss ZUID HOLLAND’

 

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘ss LIMBURG – I’

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘ss NOORD HOLLAND’

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘ss ZEELAND – I’

 

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘ss NOORD-BRABAND’

……………………………………………………………………………………….

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….

 

 

 

 

STOOM/ZEILSCHEPEN, STOOMSCHEPEN EN MOTORSCHEPEN

IN DIENST BIJ DE ‘N.V. ROTTERDAMSCHE LLOYD’

Periode: 1883 – 1947 

Stoom-zeilschip ‘BATAVIA’

1883

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:

Aantal masten: Twee

Machine: 

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: Hoofdzakelijk Nederlands Indië

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘SAMARANG’

1883

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘BROMO’

1883

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘SOERABAYA’

1884

Olieverf door Harry van der Brugh – 2017

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom- zeilschip ‘MERAPI’

1889

Aquarel door C.A. de Vries – 2000

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-Zeilschip ‘ARDJOENO’

1891

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-Zeilschip ‘SALAK’

1891

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘GEDÉ’

1892

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘BORNEO’

1893

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘BOGOR’

1898

Olieverf door J. Kelderman – 1930

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-zeilschip ‘MALANG’

1898

……………………………………………………………………………………….

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………..

Stoomschip ‘SOLO’

1899

……………………………………………………………………………………….

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………..

 

 

Stoomschip ‘SINDORO’

1900

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten: Drie

Tuigage: Tuigage: twee dwars-getuigd, een schoener-getuigd

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘BESOEKI’

1901

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘KEDIRI – I’

1901

Olieverf van A. Adams – 1907

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘GOENTOER’

1902

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘OPHIR’

1904

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘WILIS’

1905

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘DJOCJA’

1905

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘RINDJANI’

1906

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘BENGALEN – I’

1906

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘KAWI’

1907

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘TABANAN’

1908

……………………………………………………………………………………….

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

………………………………………………………………………….

 

 

Stoomschip ‘ TERNATE ‘

1908

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘MENADO ‘

1908

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘MEDAN ‘

1908

Olieverf van Harry van der Brugh – 2017

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘GORONTALO ‘

1909

 

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘TAMBORA ‘

1910

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘BANDOENG ‘

 

1910

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘PALEMBANG – I ‘

1911

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘MERAUKE ‘

1912

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘PONTIANAK ‘

1912

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SAMARINDA – I ‘

1912

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘BIRMA ‘

1912

………………………………………………………………………………………

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

…………………………………………………………………………

 

 

Stoomschip ‘ARAKAN ‘

1912

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘JACATRA – I

1912

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘DJEBRES ‘

1912

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘DELI’

1913

Olieverf van Harry van der Brugh – 2017

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘CEYLON ‘

1913

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘MADIOEN ‘

1913

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SOERAKARTA ‘

1913

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘INSULINDE ‘

1914

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘DJEMBER’

1914

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SITOEBONDO ‘

1916

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘BUITENZORG ‘

1916

………………………………………………………………………………………

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

…………………………………………………………………………

 

 

Stoomschip ‘GAROET – I’

1917

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘PATRIA ‘

1919

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘TOSARI ‘

1919

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘DJAMBI ‘

1919

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘KEDIRI – II

1919

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘BONDOWOSO ‘

1919

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SALATIGA ‘

1920

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘TOBA’

1920

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘ANJER’

1921

……………………………………………………………………………………….

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….

Motorschip ‘KEDOE ‘

1921

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘PALEMBANG – II ‘

1921

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SIANTAR ‘

1921

……………………………………………………………………………………….

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….

 

 

 

Stoomschip ‘TJERIMAI’

1922

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘MODJOKERTO – I ‘

1922

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘BLITAR – I ‘

1923

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘KERTOSONO – I ‘

1923

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SOEKABOEMI’

1923

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SLAMAT – I ‘

1924

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘TAPANOELI’

1924

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoom-/Motorschip ‘INDRAPOERA ‘

1926

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘KOTA INTEN ‘

1927

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘KOTA RADJA ‘

1927

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘KOTA GEDÉ ‘

1928

……………………………………………………………………………………….

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….

 

 

Motorschip ‘SIBAJAK ‘

1928

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘KOTA BAROE ‘

1928

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘BALOERAN ‘

1930

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘KOTA TJANDI ‘

1930

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘KOTA AGOENG’

1930

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘KOTA PINANG ‘

1930

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘DEMPO ‘

1931

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘KOTA NOPAN ‘

1931

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘BENGALEN – II ‘

1932

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘BRASTAGI ‘

1937

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘WELTEVREDEN ‘

1937

……………………………………………………………………………………….

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….

 

 

 

Motorschip ‘BANTAM ‘

1939

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘JAPARA – III ‘

1939

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘LIMBURG – II ‘

1939

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘OVERIJSEL – II’

1946

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘ZEELAND – II ‘

 

1946

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘MODJOKERTO – II ‘

1946

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘TERNATE – II ‘

1946

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘KERTOSONO – II ‘

1946

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘UTRECHT – II ‘

1947

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SAMARINDA – II ‘

1947

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SALATIGA – II ‘

1947

………………………………………………………………………………………

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….

Stoomschip ‘SARANGAN ‘

1947

………………………………………………………………………………………

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….

 

HET VLAGGENSCHIP,  ms WILLEM RUYS

1944 – De op de helling liggende Willem Ruys toornt boven het Scheldeplein uit.

…………………………………………………………………….

 

 

………………………………..

 

1946 – De Willem Ruys aan de afbouwkade bij de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen.

……………………………………………………………………

 

 

1938 – 1946: TUSSEN TEKENTAFEL EN TEWATERLATING LAGEN DE OORLOGSJAREN.

 

 

 

 

Motorschip ‘WILLEM RUYS’

1947 – Afgemeerd aan de Lloydkade te Rotterdam.

……………………………………………………………………………………..

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

…………………………………………………………………………

 

1948 – Grand Old Lady Willem Ruys vertrekt vanaf de Lloydkade te Rotterdam.

 

 

 

 

 

 

MOTOR-, STOOM- EN TURBINESCHEPEN VAN DE ‘KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD NV’

Periode: 1947 – 1970 

Op 27 november 1947  verleende H.K.H. Koningin Wilhelmina het predicaat ‘KONINKLIJKE’.-

………………………………………………………..

Dit affiche uit 1947 markeert de overgang van de Rotterdamsche Lloyd naar de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd. Dit naar aanleiding van ‘in de vaart komen van het ms Willem Ruys’.

 

 

………………………………………………………..

1947 – De Koninklijke Rotterdamsche Lloyd vlag wordt voor het eerst in Vlissingen voorgehesen door H.K.H. Prinses Juliana.

………………………………………………………..

 

 

Motorschip ‘WILLEM RUYS’

1947

……………………………………………………………………………………..

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

…………………………………………………………………………

 

 

 

Motorschip ‘GAROET – II  ‘

1948

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:

Aantal masten: Twee

Machine: 

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: Hoofdzakelijk Nederlands Indië

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘FRIESLAND – II  ‘

1948

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘DRENTE – II ‘

1948

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘SLAMAT – II  ‘

1948

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘ LANGKOEAS – II ‘

1949

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘ BLITAR – II ‘

1949

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘TOMINI’

 1950

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘TOMORI’

1950

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘AMPENAN’

1951

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Motorschip ‘WONOSARI’

1952

……………………………………………………………………………………….

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….

 

DE WONO’S VAN DE KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD N.V.

 

 

 

 

Motorschip ‘WONOGIRI ‘

1953

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten: Drie

Tuigage: Tuigage: twee dwars-getuigd, een schoener-getuigd

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Motorschip ‘WONORATO’

1954

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Motorschip ‘WONOSOBO’

1955

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Stoomschip ‘BENGALEN – III ‘

1956

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Motorschip ‘ MAAS LLOYD’

1956

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Motorschip ‘MUSI LLOYD ‘

1957

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Motorschip ‘MARNE LLOYD

1957

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Motorschip ‘MERWE LLOYD’

1957

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Motorschip ‘MISSISSIPPI LLOYD ‘

1958

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Motorschip ‘SCHELDE LLOYD ‘

1958

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Motorschip ‘MERSEY LLOYD ‘

1959

……………………………………………………………………………………….

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

………………………………………………………………………….

 

DE ‘M’-SCHEPEN VAN DE KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD N.V. 

 

 

 

 

DE ‘S’-SCHEPEN VAN DE KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD N.V. 

 

 

 

 

Motorschip ‘SCHIE LLOYD ‘

1959

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten: Drie

Tuigage: Tuigage: twee dwars-getuigd, een schoener-getuigd

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Motorschip ‘MADISON LLOYD ‘

1960

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Motorschip ‘SEINE LLOYD ‘

1961

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Motorschip ‘MAIN LLOYD ‘

1961

……………………………………………………………………………………….

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

………………………………………………………………………….

 

 

DE ‘L’-SCHEPEN VAN DE KONINKLIJKE ROTTERDAMSCHE LLOYD N.V. 

De ‘L’-schepen ( Leuve Lloyd en Loire Lloyd) waren door de Nedlloyd-fusie in 1970 de laatste voor de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd gebouwde schepen. Zij maakten deel uit van een serie van vier ‘L’-schepen, waarvan de twee andere werden gvoor Maatschappij “Nederland’ te Amsterdam werden gebouwd, namelijk de Neder Lek en de Neder Linge.  Alle vier moderne vrachtschepen met vast zwembad voor de bemanning kwamen van de tekentafel Ir. Ernst VossnackHij ontwierp daarmee de vier meest modernste en snelste motor-vrachtschepen ter wereld! 

Zoals geschreven was de L-klasse in 1966 een mijlpaal in de ontwikkeling van de scheepvaart. Het waren zogenaamd “open schepen”, een genot voor de dekdienst. Drie luiken naast elkaar zodat ze al voorbereid waren op het toekomstige containervervoer. De ‘speedy beauties’ hadden een platte spiegel om met het laden en lossen overal bij te kunnen, bovendien mechanisch bediende luiken en tussendekken, leverden significant minder werk op. Ook de machinekamer was een genot voor de machinedienst. De automatisering werd hier zodanig drastisch doorgevoerd dat op vrijdag-namiddag de machinekamer op volle zee dicht ging om pas op maandagmorgen weer open te gaan! En wat dacht u van het eerste vaste zwembad op een (K)RL-vrachtschip? Met de raspaardjes: Leuve Lloyd, Loire Lloyd, Neder Lek en Neder Linge was de nieuwbouw van Lloyd- en Nederland-schepen tot een definitief einde gekomen.

Ed van Lierde

 

Motorschip ‘LEUVE LLOYD ‘

1966

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten: Drie

Tuigage: Tuigage: twee dwars-getuigd, een schoener-getuigd

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

Motorschip ‘LOIRE LLOYD ‘

1967

………………………………………………………………………………..

Werf:

Tewaterlating:

Last:

Gewicht:

Aantal masten:

Tuigage:

Reizen naar:

Verkocht/gesloopt/anders:

…………………………………………………………………………………

 

 

 

 

 

STOOM/ZEILSCHEPEN, STOOMSCHEPEN VAN STOOMVAART MAATSCHAPPIJ ‘ROTTERDAM’

ONDER DIRECTIE VAN Wm. RUYS & ZONEN

Periode: 1908 – 1970 

Stoomschip ‘MARKEN – I ‘

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘WIERINGEN – I ‘

 

 

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘TURBINIA’

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘MARKEN – II ‘

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘WIERINGEN – II ‘

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘AMELAND – III’

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘MARKEN III ‘

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘MARKEN IV ‘

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘AMELAND IV’

 

……………………………………………………………………………………….

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….

Stoomschip ‘VLIELAND – III’

……………………………………………………………………………………….

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….

 

STOOM/ZEILSCHEPEN, STOOMSCHEPEN VAN STOOMVAART MAATSCHAPPIJ ‘TRITON’ ONDER DIRECTIE VAN Wm. RUYS & ZONEN

Periode: 1899 – 1933 

Stoomschip ‘INDIAAN ‘

Werf: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd: 

Gewicht:  Brt ton 

Aantal masten: Drie

Machine: 

Snelheid:

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘AMELAND – I ‘

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘VLIELAND – I ‘

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘TEXEL – I ‘

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘MARKEN – I ‘

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘TERSCHELLING ‘

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘TEXEL – II ‘

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomchip ‘AMELAND – II ‘

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘WALCHEREN – II ‘

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘TEXEL – III

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘VLIELAND – II ‘

……………………………………………………………………………………….

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….

 

 

Stoomschip ‘SCHOUWEN – I ‘

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘TEXEL – V ‘

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘SCHOUWEN – II ‘

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

 

Stoomchip ‘GOEREE ‘

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘WALCHEREN – III ‘

 

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘VOORNE

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

Stoomschip ‘PUTTEN ‘

……………………………………………………………………………………….

Werf: 

Tewaterlating:

Lxbxhxd: 

Gewicht:      Brt ton 

Aantal masten: Twee

Machine:  stoommachine 2 cil.  ipk

Snelheid:  knopen (zeemijl/uur)

Reizen naar: 

Verkocht/gesloopt/anders: 

………………………………………………………………………….