Hoe de dag nacht werd ……..

1967 ……….. vertrek uit Rotterdam, wisseling van de bemanning, nieuwe 5e WTK.

Het was zijn eerste reis. Had bij een machine/motorenfabriek gewerkt, wist alles van motoren, schepen, machinekamers en derivaten hiervan. Het was de eerste reis van de Wonosari waarbij de machine kamer om 17:00 uur dicht ging en er alleen stille wacht gelopen werd. Het begin van de automatisering.

Na een aantal weken alleen maar water gezien te hebben, aankomst in de bewoonde wereld, nog net  voor de dageraad. Laden en lossen, stroom aan dek, dus twee hulpmotoren bij.

Einde werkdag. Na wat kouwe keilen genuttigd te hebben bij luik 4, was het tijd om te gaan soppen. Op dit moment kwam de stuurman vertellen dat het laden en lossen gestopt was tot de volgende morgen 08:00 uur.

Onze nieuwe 5e WTK had ‘stillewacht’ en hulpmotor-2 moest uit bedrijf genomen. Op dat moment waren hulpmotor: 1 en 2 in bedrijf. Onze 5e ging de vetloods in en rest ging kop en voorpoten wassen en kloten bikken. Ik stond net onder het gemalen water, toen de straal water een straaltje werd en vrij snel ophield met stromen. Ook werd het snel donkerder in de doucheruimte en verder in de gehele prauw. Shit, Shit en nog en keer “Shit happens” (was in 1966 al een gevleugelde uitdrukking onder de mensen met een zeevarend beroep).

Een black-out in de haven? “How can??” Gelukkig stonden de second, een 4e en 5e WTK nog wat stroop te smeren in de gang, hierdoor waren die snel ter plaatse waardoor er snel weer licht en water was. Hoe kon dit gebeuren?  Heel eenvoudig. Nadat onze 5e, volgens het naamplaatje hulpmotor: 2 van het schakelbord had gehaald en volgens zijn eigen telling hulpmotor-2 uit bedrijf had genomen, ging het licht langzaam uit en kwam er geen water meer uit de douche. Achteraf bleek dat zijn nummering voor wat betreft de hulpmotoren, niet overeenkwam met die in de machinekamer. Volgens zijn telling was hulpmotor- 2 uit bedrijf genomen. Volgens de indeling van de vetloods was dit echter hulpmotor- 1!! Ter verduidelijking: standaard was hulpmotor- 1 links (BB) en hulpmotor-2 rechts (voor SB) en 3 (achter SB).

Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Dit kan iedereen overkomen. Helaas heeft onze 5e WTK tot het einde van de reis volgehouden dat hij geen fout had gemaakt, maar dat de naamplaatjes op het schakelbord verkeerd aangebracht waren.

Willeboord Verhulst

Oud Lloyd-WTK te Westkapelle