HET ss BENGALEN EN EEN GASVERGIFTIGINGS TRAUMA

Het ss Bengalen – 1965 

 

In de Lloyd-Mail van augustus 2022 staat een foto van het stoomschip de Bengalen. Nu is de Bengalen geen gewoon stoomschip. Alle andere stoomschepen hebben namelijk 3 door stoom aangedreven generatoren. De Bengalen was uitgerust met 2 stoom aangedreven generatoren en 1 generator die werd aangedreven door een dieselmotor. De stoomschepen waar ik op heb gevaren waren de Zeeland, de Overijsel , de Ampenan en de Bengalen. 

Als je met de eerst 3  schepen een reparatie moest uitvoeren waarbij de generatoren gestopt moesten worden dan had je een z.g. doodschip. In de tropen was dit werkelijk verschrikkelijk. De verlichting was de noodverlichting (via accu’s), geen ventilatie, 100 % vochtigheid, overal een warmtestraling en een extreme temperatuur. Daarin moest je dan ook nog werken. Gelukkig gebeurde dit maar zelden. De Bengalen had dan het voordeel dat je geen doodschip hoefde te maken omdat de diesel aangedreven generator de redding was.

Ongediertebestrijding

Wij lagen met de Bengalen in een haven aan de oostkust van Amerika. De ruimen van het schip moesten met gas gereinigd worden omdat de Amerikanen een papiervisje in een ruim had gevonden. Ja, dat is ongedierte.  De maatschappij had bevolen dat de hele bemanning in een hotel moesten overnachten. De reden was dat bij een eerdere ontgassing op het ms Mataram, Kapitein Willem Rustige was overleden was.

De oorzaak was dat de leiding van de alarmmelder op de brug, waardoor lucht uit de diverse ruimen werd aangezogen en door de hut van de Kapitein liep, deze leiding  lekte. Daardoor verzamelde zich dodelijk gas op het brugdek, waar ook de Kapiteishut zich bevond. Deze afzuiging gaf de dienstdoende Stuurman tijdens het varen en in de havens een melding als er brand in een bepaald ruim was. 

Trauma?

Enfin wij maakte ‘doodschip’ en vertrokken naar ons hotel. Om 6 uur vertrok ik met een 5e WTK naar de Bengalen  om weer leven in het schip te brengen, de Bengalen had een  diesel motor aangedreven  generator. Alle ventilatoren werden gestart en vier uur later, om een uur of tien, kwam de hele bemanning weer aan boord. De Dek- en  Machinekamerbemanning en de helft van de Civiele dienst wat Pakistaans.  

Na een uur of drie begon een Pakistaner over te geven en na een uurtje stond bijna de hele Pakistaanse bemanning  langs de railing  over te geven. Ze dachten dat ze gas hadden ingeademd. Onze verpleger gaf hen als medicijn gecondenseerde Friesevlag  melk te drinken. Na weer een uur was er een chaos in de haven. Van alle kanten kwamen ziekenauto’s met gillende sirene om onze Pakistaanse medewerkers naar het ziekenhuis te brengen. Na ongeveer twee uur kwamen de ziekenauto’s terug, nu echter zonder sirene om  de “zieken” terug te brengen. Het zat bij hen tussen de oren, ze waren allemaal gezond.

Toen wij in Singapore aankwamen stond de nieuwe Chinese bemanning al klaar. Na een verblijfscontrole door de Bootsman en de Voorman kwam de Chinese bemanning aan boord  en hebben wij afscheid genomen van de Pakistaanse bemanning.

 

 

 

 

 

 

Martin Beker, Oud Lloyd-WTK