PRIJS- en BEHEERSCHEPEN

 PRIJSSCHEPEN  (9)

Tijdens de Tweede Werelsoorlog zijn deze Duitse schepen door de Nederlandse regering in beslag genomen ………..

Stoomschip ‘MANGKAI’

Door Nederlandse regering te Makassar-Celebes in beslag genomen van de Duitsers ss ‘KRONENFELS’ 1914

 

 

 

 

 

 

 

Als ss Mangkai in 1940

 

Type:

Werf: 

Bouwnummer:  – Naamsein: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Stoomschip ‘MANDALIKA’ 

Door Nederlandse regering te Tandjong Priok – Java in beslag genomen van de Duitsers ss ‘NORDMARK’ 1930

 

 

 

 

 

Als ss Mandalika in 1940

 

Type:

Werf: 

Bouwnummer:  – Naamsein: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Motorschip ‘BERHALA’ 

ms ‘RHEINLAND’ 1927

Als ms Berhala in 1940

Type: Vrachtschip met open shelterdeck

Werf: Deutsche Werft A.G. Hamburg 

Bouwnummer: 101 – Naamsein: RGKD/DIEV

Tewaterlating: 11 juni 1927

Lxbxhxd:  137,9 x 18,1 x 8.2 meter

Gewicht:   6.620 Bruto registerton 

Machine:  MAN-diesel, 6 cylinder, 2-takt,

5.000 rpk

Snelheid:  13 zeemijl/uur

Passagiers:  ?

Bemanningsleden: ?

Reizen naar: ?

Verkocht: In september 1939 te Padang door het Nederlandse Gouvernement in beslag genomen, aan de Rotterdamsche Lloyd in beheer gegeven en omgedoopt in ‘Berhala’ .

Tot zinken gebracht: Op 23 mei 1941 op de Atlantische Oceaan, door de Duitse onderzeeër U.38 getorpedeerd en tot zinken gebracht. Drie bemanningsleden verloren hierbij het leven!

Stoomschip ‘LANGKOEAS – 1’ 

Door Nederlandse regering te Tjilatjap – Java in beslag genomen van de Duitsers ss ‘STASSFURT’ – 1930

Als ss Langkoeas-1  in 1940

Type:

Werf: 

Bouwnummer:  – Naamsein: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Stoomschip ‘TOENDJOEK’

 

 

 

 

 

 

Door Nederlandse regering te Tandjong Priok – Java in beslag genomen van de Duitsers ss ‘RENDSBURG’ 1926

 

 

 

 

 

 

Als ss Toendjoek in 1940

 

Type:

Werf: 

Bouwnummer:  – Naamsein: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht

Stoomschip ‘TERKOELEI’ – 1940

Door Nederlandse regering te Soerabaja – Java in beslag genomen van de Duitsers ss ‘ESSEN’

 

 

 

 

 

 

Als ss Terkoelei in 1940

Type:

Werf: 

Bouwnummer:  – Naamsein: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

 

Stoomschip ‘KOENJIT’ – 1940

Door Nederlandse regering te Soerabaja – Java in beslag genomen van de Duitsers ss ‘STJERNEBORG’

 

 

 

 

 

Als ss Koenjit in 1940

Type:

Werf: 

Bouwnummer:                  – Naamsein: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Naamsverandering: 

Verkocht:

 

Stoomschip ‘SALANDO’

Door Nederlandse regering te Sabang – Sumatra in beslag genomen van de Duitsers ss ‘MONI RICKMERS’ – 1919

Als ss Salando in 1940

Type:

Werf: 

Bouwnummer:                    – Naamsein: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar:

Naamsverandering:

Verkocht:

 

 

 

 

Stoomschip ‘BOERO’ 

Door Nederlandse regering te Tandjong Priok – Java in beslag genomen van de Duitsers ss ‘DUPLEIX’ 1914

……………………………………………………………………………………….

Als ss Boero in 1941

Type:

Werf: 

Bouwnummer:                    – Naamsein: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

 

 

 

 

……………………………………………………………………….

 

BEHEERSCHEPEN (8)

Na de Tweede Wereldoorlog zijn deze schepen door de Nederlandse regering aangekocht en in beheer gegeven van de                    

Koninklijke Rotterdamsche Lloyd N.V. ……..

Stoomschip ‘FRANS VAN MIERIS’

1943

1943

Type:

Werf: 

Bouwnummer:  – Naamsein: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

 

Stoomschip ‘GERARD DOU’ 

1941

als ss Marken (4) – 1947

Type:

Werf: 

Bouwnummer:  – Naamsein: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Stoomschip ‘GOVERT FLINCK’ 

1943

1943

Type:

Werf: 

Bouwnummer:  – Naamsein: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

 

 

 

 

Stoomschip ‘ZEEMAN’

1947

1947

 

Type:

Werf: 

Bouwnummer:  – Naamsein: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Stoomschip ‘KAMERLINGH ONNES’ – 1950

Naamsverandering: ‘TOMINI’ – 1954

Type:

Werf: 

Bouwnummer:  – Naamsein: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

Stoomschip ‘VAN ‘T HOFF’ – 1950

Naamsverandering: ‘TOMORI’ – 1954

Type:

Werf: 

Bouwnummer:  – Naamsein: 

Kiellegging: 

Tewaterlating: 

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

 

 

 

 

Stoomschip ‘WATERMAN’

1947

Verbouwd in 1951/1952 door Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen

Type: Victory Vc2-S-AB3 full scantling, 3 dekken

Werf: Oregon Shipbuilding Corporation, Portland – USA

Bouwnummer:  1215  – Naamsein: PIMX

Kiellegging: 6 december 1944

Tewaterlating: 16 januari 1945 (na 41 dagen!)

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Naamsverandering:

Verkocht:

 

 

 

 

Stoomschip ‘ZUIDERKRUIS’ 

1947

Verbouwd in 1951 door de Nederlands Droogdok Maatschappij te Amsterdam

……………………………………………………………………………………….

Type: Victory Vc2-S-AB3 full scantling, 3 dekken

Werf: Oregon Shipbuilding Corporation, Portland – USA

Bouwnummer: 1019 – Naamsein: PIYW

Kiellegging: 13 maart 1944

Tewaterlating: 15 mei 1945 (na 2 maanden!)

Lxbxhxd:  meter

Gewicht:   Bruto registerton 

Machine:  rpk

Snelheid:  zeemijl/uur

Passagiers:  

Bemanningsleden: 

Reizen naar: 

Verkocht:

 

 

 

 

 

……………………………………………………………………….