PRIJSSCHEPEN (9)
Tijdens de Tweede Werelsoorlog zijn deze Duitse schepen door de Nederlandse regering in beslag genomen ………..
Stoomschip ‘MANGKAI’Door Nederlandse regering te Makassar-Celebes in beslag genomen van de Duitsers ss ‘KRONENFELS’ 1914
Als ss Mangkai in 1940
|
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Stoomschip ‘MANDALIKA’Door Nederlandse regering te Tandjong Priok – Java in beslag genomen van de Duitsers ss ‘NORDMARK’ 1930
Als ss Mandalika in 1940
|
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Motorschip ‘BERHALA’ms ‘RHEINLAND’ 1927Als ms Berhala in 1940 |
Type: Vrachtschip met open shelterdeck Werf: Deutsche Werft A.G. Hamburg Bouwnummer: 101 – Naamsein: RGKD/DIEV Tewaterlating: 11 juni 1927 Lxbxhxd: 137,9 x 18,1 x 8.2 meter Gewicht: 6.620 Bruto registerton Machine: MAN-diesel, 6 cylinder, 2-takt, 5.000 rpk Snelheid: 13 zeemijl/uur Passagiers: ? Bemanningsleden: ? Reizen naar: ? Verkocht: In september 1939 te Padang door het Nederlandse Gouvernement in beslag genomen, aan de Rotterdamsche Lloyd in beheer gegeven en omgedoopt in ‘Berhala’ . Tot zinken gebracht: Op 23 mei 1941 op de Atlantische Oceaan, door de Duitse onderzeeër U.38 getorpedeerd en tot zinken gebracht. Drie bemanningsleden verloren hierbij het leven! |
Stoomschip ‘LANGKOEAS – 1’Door Nederlandse regering te Tjilatjap – Java in beslag genomen van de Duitsers ss ‘STASSFURT’ – 1930Als ss Langkoeas-1 in 1940 |
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Stoomschip ‘TOENDJOEK’
Door Nederlandse regering te Tandjong Priok – Java in beslag genomen van de Duitsers ss ‘RENDSBURG’ 1926
Als ss Toendjoek in 1940
|
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht |
Stoomschip ‘TERKOELEI’ – 1940Door Nederlandse regering te Soerabaja – Java in beslag genomen van de Duitsers ss ‘ESSEN’
Als ss Terkoelei in 1940
|
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht:
|
Stoomschip ‘KOENJIT’ – 1940Door Nederlandse regering te Soerabaja – Java in beslag genomen van de Duitsers ss ‘STJERNEBORG’
Als ss Koenjit in 1940 |
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Naamsverandering: Verkocht:
|
Stoomschip ‘SALANDO’Door Nederlandse regering te Sabang – Sumatra in beslag genomen van de Duitsers ss ‘MONI RICKMERS’ – 1919Als ss Salando in 1940 |
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Naamsverandering: Verkocht:
|
Stoomschip ‘BOERO’Door Nederlandse regering te Tandjong Priok – Java in beslag genomen van de Duitsers ss ‘DUPLEIX’ 1914………………………………………………………………………………………. Als ss Boero in 1941 |
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht:
………………………………………………………………………. |
BEHEERSCHEPEN (8)
Na de Tweede Wereldoorlog zijn deze schepen door de Nederlandse regering aangekocht en in beheer gegeven van de
Koninklijke Rotterdamsche Lloyd N.V. ……..
Stoomschip ‘FRANS VAN MIERIS’1943 1943 |
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht:
|
Stoomschip ‘GERARD DOU’1941 als ss Marken (4) – 1947 |
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Stoomschip ‘GOVERT FLINCK’1943 1943 |
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht:
|
Stoomschip ‘ZEEMAN’1947 1947
|
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Stoomschip ‘KAMERLINGH ONNES’ – 1950Naamsverandering: ‘TOMINI’ – 1954 |
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Stoomschip ‘VAN ‘T HOFF’ – 1950Naamsverandering: ‘TOMORI’ – 1954 |
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht:
|
Stoomschip ‘WATERMAN’1947 Verbouwd in 1951/1952 door Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen |
Type: Victory Vc2-S-AB3 full scantling, 3 dekken Werf: Oregon Shipbuilding Corporation, Portland – USA Bouwnummer: 1215 – Naamsein: PIMX Kiellegging: 6 december 1944 Tewaterlating: 16 januari 1945 (na 41 dagen!) Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Naamsverandering: Verkocht:
|
Stoomschip ‘ZUIDERKRUIS’1947 Verbouwd in 1951 door de Nederlands Droogdok Maatschappij te Amsterdam ………………………………………………………………………………………. |
Type: Victory Vc2-S-AB3 full scantling, 3 dekken Werf: Oregon Shipbuilding Corporation, Portland – USA Bouwnummer: 1019 – Naamsein: PIYW Kiellegging: 13 maart 1944 Tewaterlating: 15 mei 1945 (na 2 maanden!) Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht:
………………………………………………………………………. |