PRIJSSCHEPEN (9)
Tijdens de Tweede Werelsoorlog zijn deze Duitse schepen door de Nederlandse regering in beslag genomen ………..
Stoomschip ‘MANGKAI’
Door Nederlandse regering te Makassar-Celebes in beslag genomen van de Duitsers ss ‘KRONENFELS’ 1914
Als ss Mangkai in 1940
|
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Stoomschip ‘MANDALIKA’Door Nederlandse regering te Tandjong Priok – Java in beslag genomen van de Duitsers ss ‘NORDMARK’ 1930
Als ss Mandalika in 1940
|
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Motorschip ‘BERHALA’ |
Type: Vrachtschip met open shelterdeck Werf: Deutsche Werft A.G. Hamburg Bouwnummer: 101 – Naamsein: RGKD/DIEV Tewaterlating: 11 juni 1927 Lxbxhxd: 137,9 x 18,1 x 8.2 meter Gewicht: 6.620 Bruto registerton Machine: MAN-diesel, 6 cylinder, 2-takt, 5.000 rpk Snelheid: 13 zeemijl/uur Passagiers: ? Bemanningsleden: ? Reizen naar: ? Verkocht: In september 1939 te Padang door het Nederlandse Gouvernement in beslag genomen, aan de Rotterdamsche Lloyd in beheer gegeven en omgedoopt in ‘Berhala’ . Tot zinken gebracht: Op 23 mei 1941 op de Atlantische Oceaan, door de Duitse onderzeeër U.38 getorpedeerd en tot zinken gebracht. Drie bemanningsleden verloren hierbij het leven! |
Stoomschip ‘LANGKOEAS – 1’
Door Nederlandse regering te Tjilatjap – Java in beslag genomen van de Duitsers ss ‘STASSFURT’ – 1930
Als ss Langkoeas-1 in 1940 |
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Stoomschip ‘TOENDJOEK’
Door Nederlandse regering te Tandjong Priok – Java in beslag genomen van de Duitsers ss ‘RENDSBURG’ 1926
Als ss Toendjoek in 1940
|
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht |
Stoomschip ‘TERKOELEI’ – 1940Door Nederlandse regering te Soerabaja – Java in beslag genomen van de Duitsers ss ‘ESSEN’
Als ss Terkoelei in 1940
|
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht:
|
Stoomschip ‘KOENJIT’ – 1940Door Nederlandse regering te Soerabaja – Java in beslag genomen van de Duitsers ss ‘STJERNEBORG’
Als ss Koenjit in 1940 |
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Naamsverandering: Verkocht:
|
Stoomschip ‘SALANDO’
Door Nederlandse regering te Sabang – Sumatra in beslag genomen van de Duitsers ss ‘MONI RICKMERS’ – 1919
Als ss Salando in 1940 |
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Naamsverandering: Verkocht:
|
Stoomschip ‘BOERO’Door Nederlandse regering te Tandjong Priok – Java in beslag genomen van de Duitsers ss ‘DUPLEIX’ 1914………………………………………………………………………………………. Als ss Boero in 1941 |
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht:
………………………………………………………………………. |
BEHEERSCHEPEN (8)
Na de Tweede Wereldoorlog zijn deze schepen door de Nederlandse regering aangekocht en in beheer gegeven van de
Koninklijke Rotterdamsche Lloyd N.V. ……..
Stoomschip ‘FRANS VAN MIERIS’
1943
1943 |
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht:
|
Stoomschip ‘GERARD DOU’ |
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Stoomschip ‘GOVERT FLINCK’
1943
1943 |
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht:
|
Stoomschip ‘ZEEMAN’
1947
1947
|
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Stoomschip ‘KAMERLINGH ONNES’ – 1950 |
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht: |
Stoomschip ‘VAN ‘T HOFF’ – 1950
Naamsverandering: ‘TOMORI’ – 1954
|
Type: Werf: Bouwnummer: – Naamsein: Kiellegging: Tewaterlating: Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht:
|
Stoomschip ‘WATERMAN’
1947
Verbouwd in 1951/1952 door Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen |
Type: Victory Vc2-S-AB3 full scantling, 3 dekken Werf: Oregon Shipbuilding Corporation, Portland – USA Bouwnummer: 1215 – Naamsein: PIMX Kiellegging: 6 december 1944 Tewaterlating: 16 januari 1945 (na 41 dagen!) Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Naamsverandering: Verkocht:
|
Stoomschip ‘ZUIDERKRUIS’
1947
………………………………………………………………………………………. |
Type: Victory Vc2-S-AB3 full scantling, 3 dekken Werf: Oregon Shipbuilding Corporation, Portland – USA Bouwnummer: 1019 – Naamsein: PIYW Kiellegging: 13 maart 1944 Tewaterlating: 15 mei 1945 (na 2 maanden!) Lxbxhxd: meter Gewicht: Bruto registerton Machine: rpk Snelheid: zeemijl/uur Passagiers: Bemanningsleden: Reizen naar: Verkocht:
………………………………………………………………………. |























