Modjokerto-2015

 

1. HET TRIESTE VERHAAL VAN DE MODJOKERTO-OORLOGSRAMP

begin 1947 opgetekend door de redactie van het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd personeelsblad: ‘Ons Nieuws’

ms Modjokerto-1 met neutraliteits-identificatie – 1939

Hendricus Johannes Antonius Pil, 5e Machinist, geboren te Schiedam. Op de linker foto (rechts) zijn graf te Kendari-Celebes, later is hij herbegraven op erebegraafplaats ‘Ancol’ te Jakarta.

Abraham Cornelis Bakker – Chef Hofmeester, geboren te Bergen op Zoom, begraven te Kendari-Celebes, later is hij herbegraven op erebegraafplaats ‘Ancol’ te Jakarta.

Pieter Wevels – Marconist, geboren te Simonshaven, begraven te Kendari-Celebes, later is hij herbegraven op erebegraafplaats ‘Ancol’ te Jakarta.

OPROEP AAN FAMILIELEDEN

Heeft u nog foto’s van uw geliefden, stuur ons s.v.p een digitaal kopie in redelijk hoge resolutie! Zo kan deze paragraaf hopelijk nog worden uitgebreid.

Alvast dank ……….. !

HERDENKING OP HET NEDERLANDSE EREVELD – ANCOL

Plechtige ceremonie bij de graven van zestien Modjokerto-bemanningsleden

Jakarta – vrijdag 7 oktober 2016

(De Chinese bemanningsleden zijn begraven op het ereveld KEMBANG KUNING te Surabaya).

De Oorlogsgravenstichting (OGS) met haar energieke Indonesië-directeur Robbert van de Rijdt, het Hoofd Culturele Zaken van de Nederlandse Ambassade Dr. Michael Rauner, de Defensieattaché René Pals, zijn Adjudant Chris Fréni, onze Bestuursvoorzitter Ed van Lierde en echtgenote Josje hebben acte de présance geven op het Nederlandse ereveld Ancol te Jakarta. De familieleden (zover bij ons bekend) van onze zestien Modjokerto slachtoffers werden van te voren geïnformeerd over de herdenking die inmiddels op vrijdag 7e oktober op het Nederlandse Ereveld heeft plaatsgevonden. Via onze voorzitter werd aan betreffende familieleden de gelegenheid geboden boodschappen bij hun geliefden achter te laten. Tijdens de ceremonie, met speeches, kransleggingen bij de drie verzamelgraven en twee minuten stilte, wapperde de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd vlag naast de Nederlandse vlag. Omdat het, door negen man, omhoogduwen van vlaggenmast en KRL-vlag op zich al indrukwekkend was, beginnen wij hieronder ons visueel relaas met die vlaggenmast. Na de drie kransen werd nog een vierde krans gelegd voor alle slachtoffers die op het Nederlandse Ereveld Ancol begraven liggen.

Het ceremonie-gezelschap in de pendopo

Ed en Josje van Lierde leggen de 1e krans

Michael Rauner en Kolonel René Pals ……….

……….. leggen de 2e krans

De 3e krans wordt gelegd door ……..

……. Robbert van de Rijdt en Adjudant Chris Fréni

Ed van Lierde legt een brief bij het verzamelgraf

De 4e krans voor alle slachtoffers door Ed en Josje

 

Robbert wijst naar de Javazee, grenzend aan Ancol

De geconserveerde HEMELBOOM die alles heeft gezien!

Met welgemeende dank voor deze indukwekkende herdenking aan de Oorlogsgravenstichting-Indonesie en de Nederlandse Ambassade te Jakarta!

De Modjokertosloep op een Zuid-Javaans strand – 1942,

geschilderd door Harry van der Brugh – 2016

Australisch/Nederlands bezoek van Modjokerto familieleden te Oudehorne – 16 mei 2017

Vlnr. Ed van Lierde, vriendin Nolly, Nolly van Zanten-Feenstra en Dominic Bakker.

Modjokerto-dochter Nolly en Modjokerto-kleinzoon Dominic bij het Slamat-monument.

De vlaggen waaiden op 16 mei 2017 speciaal ook voor onze Modjokerto jongens en het was natuurlijk speciaal dat op zo’n moment twee werelddelen even bij elkaar konden komen. Dit allemaal ter nagedachtenis van Hendricus Johannes Antonius Pil, 5e Machinist ms Modjokerto en Abraham Cornelis Bakker – Chef hofmeester ms Modjokerto.

DE MODJOKERTO-MOTORREDDINGSSLOEP

ALS MOTIEF VOOR EEN RESTAURATIE, EEN MEMORABELE HERDENKING EN

DE ‘MAKING OF’ VAN EEN INDRUKWEKKENDE DOCUMENTAIRE

2014 – 2015

2. DE MOTORREDDINGSSLOEP ………. EEN ‘STILLE GETUIGE’

Het ms Modjokerto in Canada ( in 2e Wereldoorgog-uitvoering).

MODJOKERTO-MOTORREDDINGSSLOEP

Het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum (KRL-Museum) heeft op 1 oktober 2012 een teakhouten, overnaadse motorreddingssloep van de (oude) Rotterdamsche Lloyd gevonden, aangeschaft en naar Rotterdam laten vervoeren. Hiermee kwam de oude reddingssloep, na meer dan 70 jaar, weer in haar Rotterdamse thuishaven terug.

RESTAURATIE

Het leerwerkbedrijf van de Historische Werf ‘Rotterdams Welvaren’ in het Rotterdamsche Lloydkwartier (later ‘De Delft’), heeft de sloep daarna voor restauratie opgenomen. Het KRL-Museum is hier zeer erkentelijk voor aangezien restauratie door een commerciële partij ongetwijfeld significant hogere kosten met zich mee zou brengen. De restauratie, die in september 2015 was voltooid, is door fondsen/sponsors (zie hun logo’s hieronder) financieel mogelijk gemaakt.

MODJOKERTO-HERDENKING

Na voltooing van de restauratie heeft het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum vervolgens een herdenking georganiseerd en een speurtocht naar familieleden van de Modjokerto-slachtoffers uitgevoerd. Hoewel niet alle families zijn gevonden, is de zoektocht toch succesvol afgesloten! Neemt niet weg dat het KRL-Museum open staat voor nieuwe familiemeldingen!

OPROEP VAN ONZE VOORZITTER AAN FAMILIELEDEN VAN MODJOKERTOSLACHTOFFERS IN HET KRO-RADIOPROGRAMMA: ‘ADRES ONBEKEND’

(s.v.p.de blauwe tekst aanklikken!)

Radio opname ‘Adres onbekend’

Wij danken bovenstaande fondsen/sponsors en enkele donateurs (oud-KRL-ers) voor de financiering

van dit prachtige erfgoed-project, zowel rechtstreeks als ‘in natura’, zonder hen was dit project absoluut onuitvoerbaar geweest!

 

3. FOTO’S AFWERKEN SLOEP

Vrijdag 13 november (direct vóór de herdenking)

Oud Lloyd-Kabelgast, Aad Kortleven legt een eindknoop in de grijplijn van de reddingssloep.

Aad brengt een takeling op de grijplijn aan.

Op het voorschip worden schroefdeksels op de proviandkast en de drinkwatertank gemonteerd.

Het achterschip met de roemruchte Lister-dieselmotor, magnetisch kompas, puts, peddels, misthoorn, etc.

4. FOTO’S VOORBEREIDING HERDENKING

vrijdag 13 en zaterdag 14 November

De stoelen staan … wat nu?

Ook enkele partners steken de handen uit de mouwen.

Arie de Waardt met de boxen in de weer.

Peter Kleiss en Arie de Waardt buigen zich over het Audio-visuele probleem.

Het ‘ganzen-flikje’ van onze hoofdsponsor, Stichting Gansoord te Amsterdam.

Wim Pennings, sponsor van de drinkwatertank.

Maarten van der Lugt in z’n element, HORECA!

Gerard May en Josje van Lierde rusten uit.

 

Onze cateraar: ‘CateRuijs’ uit Roosendaal arriveert.

Briefing – Vlnr: Ed van Lierde, Gerard May en Peter Kleiss.

Ton van Haastregt in z’n museum-out fit.

Jaap Lucas en Ed van Lierde … waar is de rode doos?

De eerste gasten worden ontvangen.

 

5. FOTO’S HERDENKING

(Door Harry van der Brugh)

Zaterdag 14 november

MET DANK AAN ONZE ZEER GEWAARDEERDE GASTHEER!

Inruilen: gratis toegangsbewijs voor naambadges.

Ná de naambadges, koffie en petite four!

Jans Strijdhorst (Koninklijke vd Wees) en Vrijwilliger, Arie de Waardt.

Ook Slamatdochters en kinderen/kleinkinderen Ed & Josje zijn aanwezig.

Lid Comité van Aanbeveling, Frans Luidinga en kleinzoon in gesprek met Leen vd Mark en echtgenote Heleen.

Tante Lien (Wieteke van Dort) en Gerard Cox praten, in afwachting van de opstart, bij.

Een reminder voor de deelnemers, welke sponsors deze dag financieel mogelijk hebben gemaakt.

Ceremoniemeester en bestuurslid, Gerard May opent de herdenking.

Audio-visiuelist, Peter Kleiss probeert een balans tussen dia’s, muziek en bewegende beelden te krijgen.

Tante Lien bijt het spits af met de liedjes: ‘TERANG BOELAN’ en ‘AFSCHEID VAN INDIË’.

130 herdenkingsgasten laten zich in Indische sferen brengen.

Ook met terrasheaters wordt tevergeefs geprobeerd een tropische temperatuur te bereiken.

Bestuursvoorzitter, Ed van Lierde spreekt het welkomstwoord uit.

Een aandachtige eretribune!

De jeugd (hier de kleinkinderen van Ed) bij het verleden betrekken, is voor ons museum essentieel!

Oud Lloyd-matroos, Wout Verwaaij wordt, als oorzaak van deze dag, door de voorzitter naar voren geroepen en krijgt als dank een zilveren penning (een herslag van Koninklijke Rijksmunt) met het portet van Willem Ruys (1933) er op.

Het grote moment: familieleden van de Modjokertoslachtoffers onthullen zelf de sloep waarin sommigen van hun geliefden de ondergang van hun schip aanvankelijk hebben overleefd.

Waaraan denken zij, de Modjokerto-familieleden? Hein en Jasmijn (kleinkinderen van Ed) zitten braafjes op een doft.

Kijk …… Opa zet de Nederlandse vlag op het roer!

Leen van der Mark spreekt als restauratiebegeleider over het restauratieproces.

Vlnr: Gerard, Leen, Ed en Sander Meeuwsen die vanwege zijn restauratie-prestatie in het zonnetje werd gezet.

Tante Lien zingt het mooie Indische lied: ‘BENGAWAN SOLO’.

Vol verwachting en gepaste stress start Peter de Modjokerto-documentaire op.

Eén van de laatste beelden van de titelrol.

In alle frisheidzijn onze gasten tòch een en al aandacht!

Een trieste herinnering aan wat heden ten dage wéér aan het gebeuren is!

Na 73 jaar ……. 2 minuten stilte!!

De ‘twee minuten stilte’ wordt door Tante Lien, met het lied: ‘EEN LAATSTE GROET!’, zacht onderbroken.

Jan Bromelow, zoon vab 1e Modjokerto-officier, Johan Bromelow spreekt namens de familie.

 

Onder luid applaus voor Wieteke voegt Ed de daad bij het dankwoord!

Josje van Lierde wordt door Gerard May met woorden voor haar inzet bedankt en door Peter Kleiss, met een bloem en kus!

De Ceremoniemeester kondigt het ‘Gezellig samenzijn’ aan.

Verzameld bij de trieste en tegelijkertijd prachtige Modjokerto-motorreddingssloep ……..Vlnr: Restauratiebegeleider, Leen van der Mark, ontdekker van de reddingssloep, Wout Verwaaij met zilveren, Willem Ruys-penning, Bestuursvoorzitter Ed van Lierde en Lid van het Comité van Aanbeveling, Gerard Cox (foto: Ben Hofs).

6. DANK AAN ONZE VRIJWILLIGERS !

Onderstaande Vrijwilligers hebben zich, in de voorbereiding van de Modjokerto-herdenking en de dag zelf, geheel belangenloos voor het goede doel ingezet. Hoewel het aantal beschikbare Vrijwilligers terugloopt, konden wij tijdens eerdere museum-evenementen al op enkelen rekenen, waarvoor onze onvoorwaardelijke en meer dan uitgebreide dank, want ook zonder hén was dit allemaal onmogelijk geweest!

Naam

…………………………………

Vrijwilligersfunctie

………………………………………………………….

Gerard May Vrijwilligers
Peter Kleiss Audio-visuele zaken
Jaap Lucas Logistiek & Verkoop
Josje van Lierde Ontvangst Gasten
Ingrid Westerhuis-vd Poll Ontvangst Gasten
Maarten van der Lugt Ontvangst Gasten
Arie de Waardt Lister-motor en verwarming
Harry van der Brugh Lister-motor, verwarming en fotografie
Aad Kortleven Schiemannen
Ton van Haastregt Algemene zaken
Ed van Lierde Algemene leiding/Gasten/Pers/Programma

7. MEDIA OVER DE MODJOKERTORAMP EN -HERDENKING

8. DE MODJOKERTO-DOCUMENTAIRE …. THE ‘MAKING OF’

Het KRL-Museum streeft ernaar het oorlogsverhaal achter de Modjokerto-reddingssloep uit de vergetelheid te halen en het publiek tegelijkertijd te laten zien wat een scheepsbemanning, in het begin van de vorige eeuw, tot haar beschikking had om het er alsnog levend van af te brengen. De ramp met de Modjokerto uit de vergetelheid halen, proberen we te bereiken door een, 11 minuten durende, documentaire over de ondergang van de Modjokerto te produceren. De bedoeling is dat deze documentaire met gebruikmaking van audio-visuele apparatuur bij de expositie van de reddingssloep zelf wordt vertoond.

1 Het filmscript

1. Titelrol 2. VOC-periode: oprichter/zeilvaarder Willem Ruys J. D.Zn. 3. Rotterdamsche Lloyd en Modjokerto vóór de Tweede Wereldoorlog 3. Rotterdamsche Lloyd in Nederlands Indië 4. Uitbreken Tweede Wereldoorlog in Nederland (1940) en Japanse aanval op Nederlands Indië (1942) 5. Koopvaardijschepen vluchten uit Tjilatjap 6. Japanse aanval op de Modjokerto 7. Kendari (Celebes) en de onthoofding van de Modjokerto-bemanning 8. Erelijst en erevelden slachtoffers 9. Credits 10. Restauratie Motorreddingssloep en Lister dieselmotor.

2 Productie, script en regie

Ed van Lierde – Oud Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Stuurman, filmmaker, Grondlegger en bestuursvoorzitter Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum.

 

……………………….

3 Montage en camerawerk

Peter Kleiss – Oud Nedlloyd Werktuigkundige, Directeur ‘REE!’ een Associatie voor verbeteraars (advies, training en opleiding) en mede sponsor van dit erfgoedproject.

ENKELE DOCUMENTAIREBEELDEN

9. AANKOOP OUDE MOTORREDDINGSSLOEP VAN DE ROTTERDAMSCHE LLOYD

Hoe de aankoop verliep

In augustus 2012 kreeg het KRL-Museum een tip van de bij ons museum aangemonsterde oud KRL-Lampenist, Wout Verwaaij. Onze voorzitter, Ed van Lierde is toen, naar aanleiding van deze tip, direct naar Lexmond getogen om de inhoud van het uitgebreide artikel over deze reddingssloep, dat in het blad: ‘Extra Nieuws Leerdam’ was verschenen, op waarheid te toetsen. In bewust artikel ging men er definitief vanuit dat het hier ging om één van de motorsloepen van het ms Modjokerto (1). Ed van Lierde heeft in Lexmond, via de scheepvaartinspectie-code op de voorstevenbalk van de sloep, vast kunnen stellen dat het in ieder geval gaat om een motorreddingssloep van een Lloydschip, van vóór de Tweede Wereldoorlog. De overnaadse, teakhouten sloep zag er, zeker voor haar minimum geschatte leeftijd van 75 jaar, redelijk uit. Later, tijdens de restauratie bleek dat het teakhout zelf nog zeer gaaf was.

Veiligstelling van de Modjokerto motorreddingssloep
Aangezien het definitief een motorreddingssloep van de Rotterdamsche Lloyd betrof, werd besloten dit geweldige erfgoedstuk veilig te stellen en direct aan te kopen. Aangezien het KRL-Museum reeds geruime tijd al haar extra geld voor het Slamat-documentaireproject had reserveerd en de fondsen voor aankoop van deze sloep binnen het museum niet beschikbaar waren en gezien de belangrijkheid van dit geweldige erfgoedstuk besloot onze voorzitter de aanschaf van deze sloep met privégelden te financieren en tegelijkertijd de sloep, zoals dat met de overige collectie-items ook is gebeurd, in permanente bruikleen aan het KRL-Museum te geven. In oktober 2014 heeft Ed van Lierde vervolgens besloten de Modjokerto-motorreddingssloep gratis in eigendom van het KRL-Museum te stellen.

SIR-CODE

Uit de ingegraveerde code (RL) op de voorsteven bleek dat betreffende motorreddingssloep van de oude Rotterdamsche Lloyd is geweest. Een uitgebreide speurtocht naar het, bij de SIR-code (2268) behorende, ‘moederschip’ liep dood omdat alle archieven van de Scheepvaartinspectie waren opgeschoond. Echter, door codes en bijbehorende moederschepen te zoeken die qua getal dichtbij No: 2268 lagen, kwam het exacte jaartal: 1922 naar voren. Aangezien de Modjokerto op 10 juli 1922 na de proefvaart aan de Rotterdamsche Lloyd was opgeleverd, hebben het bestuur van het KRL-Museum en de Commissie BMD besloten dat de sloep definitief aan het ms Modjokerto-1 diende te worden toegeschreven. Bovendien gingen alle (niet controleerbare) geruchten die kant uit en is de sloep bovendien tientallen jaren geleden van Indonesië naar Nederland vervoerd.

10. VERVOER VAN LEXMOND NAAR ROTTERDAM

1 oktober 2012

Laden in Lexmond

Laden in Lexmond

Aankomst Rotterdam – met maar liefst 2 uur vertraging !

Vlakbij kantoor aan de Lloydkade (rechts-midden)

…………………………………

losmaken van de lashes

………………………………

Voorzichting manouvreren

…………………………………

Onder de beschermende flanken van linieschip ‘De Delft’

Ook de leeuw waakt !

OPROEP VAN ONZE VOORZITTER IN HET KRO-RADIOPROGRAMMA ‘ADRES ONBEKEND’

Radio opname ‘Adres onbekend’

11. RESTAURATIE MODJOKERTO-MOTORREDDINGSSLOEP

Hieronder ziet u een foto uit 1933 van een twee Lloyd-reddingssloepen en op de achtergrond rechts een stukje ‘Sibajak’. Deze motorreddingssloepen zijn dus uit de tijdperiode van de Modjokerto-motorreddingssloep. De gerestaureerde sloep gaat er dus ongeveer zo uit zien!

Met enige vertraging door de verbouwing binnen ‘De Delft’ zelf werd de restauratie van onze oude reddingssloep op 11 november 2014 aangevangen. De teakhouten sloep zag er, na een fiks aantal jaren buiten liggen, niet al te florissant meer uit, maar wat een verrassing ……. bij de eerste werkzaamheden was direct al zichtbaar dat het teakhout de tand des tijds (minimaal 80 jaar!) bijzonder goed had doorstaan!

ANDERE EXPOSITIELOCATIE

De sloep zal volgens planning rond september 2015 gereed is, zij zal dan bij de Historische Werf ‘De Delft’ weg moeten. Met de voorganger van ‘De Delft’, ‘Rotterdams Welvaren’ was vóór de restauratie afgesproken dat de reddingssloep aldaar, in een grotere expoistieruimte van het KRL-Museum, zou worden geplaatst. Na het faillisement van ‘Rotterdams Welvaren’ in 2014 had opvolger ‘De Delft’ de beoogde ruimte zelf nodig en kon er geen andere ruimte worden gevonden. Vanaf dat moment is het KRL-Museum op zoek gegaan naar een nieuw, relevant expositieonderkomen.

Onderstaande foto’s zijn voornamelijk het creatieve werk van Leen van der Mark, afgewisseld door enkele foto’s van Jaap Lucas en Ed van Lierde.

Het restauratieteam: V.l.n.r. Ed van Lierde (initiatiefnemer project), Leen van der Mark (museum-projectbegeleider) en Sander Meeuwsen (leermeester leerwerkbedrijf ‘De Delft’) – aug-2015

Projectbegeleider, Leen van der Mark in de Modjokerto-motorreddingssloep, hier tussen ons technisch team, namelijk: twee oud Lloyd-werktuigkundigen, Arie de Waardt (links) en Harry van der Brugh (rechts) – juni 2015

Twee leerwerkbedrijf-heren schrapen het teakhout schoon – november 2014

Het spantloze achterschip met schroefas – november 2014

Hoofd-leerwerkbedrijf ‘De Delft’ en projectleider, Sander Meeuwsen – januari 2015

Naambordjes van zowel opdrachtgever als grootste sponsor gebroederlijk naast elkaar – januari 2015

De spanten in het achterschip worden aangebracht (zie schroefas!) – maart 2015

Na de spanten …….. de bodemvlonders en motorfundatie – eind maart 2015

Twee andere heren van het leerwerkbedrijf – juni 2015

………………………………………………

Het betere beitelwerk op een doft – juni 2015

…………………………………………………

Leen van der Mark op trap en een dame van het leerwerkbedrijf, werkend aan de romp – juni 2015

Op de achtergrond Sander Meeuwsen in gesprek met bestuursvoorzitter, Ed van Lierde – juni 2015

Een fiere, trotse en mooie dame ….. nu haar romp wit is geschilderd – juli 2015

Het roer laat zien hoe oud de sloep is en wordt in deze staat geconserveerd – juli 2015

Men is ook al begonnen met het grijsverven van het binnenwerk – juli 2015

De fundatie voor de Listermotor is ook al gereed, zie rechtsboven de flens van de schroefas! – juli 2015

De sloep met authentiek bruin potdeksel – aug 2015

29 (onduidelijk) 100 en 6 m3, respectievelijk breedte en lengte in decimeters en inhoud – aug 2015

HET UITEINDELIJKE RESULTAAT

begin september – 2015

12. VERVOER, REVISIE EN OPSTART VAN DE OUDE LISTER-DIESELMOTOR

De schroef waar alles om ‘draait!’

………………………………………………

De schroefas en -flens waaraan de Lister wordt gekoppeld

……………………………………………………

De Listermotor staat klaar te Noardburgum – Friesland 20 juli 2015

Arie de Waardt kijkt of alles bij het inladen goed gaat

Harry van der Brugh en Arie de Waardt rijden Dordrechtwaarts

Harry stuurt en Arie houdt de motor in de aanhangwagen in de gaten! De Listermotor kwam natuurlijk niet vanzelf uit Friesland, dank daarom aan Dick Breeman voor het lenen van auto en trekhaak en aan Frank Bosma voor het lenen van de aanhangwagen!

Uitladen bij Koninklijke Van der Wees te Dordrecht

Eerst even schoonspuiten!

De Listermotor wordt ontmanteld

De zuigerklepdeksels laten niet raden waar de motor vandaan komt!

Zonder zuigerklepdeksels (valve rocker-deksels) wordt het zicht stunning!!

Een kijkje op de krukas in het carter

De keerkoppeling en luchtkoeling

Drie SHVP-boys gaan testen

150 bar cracking pressure brandstofverstuiver

De brandstofverstuiver

Even pikheet bij Stichting Historische Verbrandingsmotoren Papendrecht

Harry & Arie kijken hier of ze de Lister-dieselmotor nog aan de praat kunnen krijgen – juli 2015.

Dankzij de gastvrijheid van Koninklijke Van der Wees komt de eerste start up in het vizier ……

Klaar voor de eerste start up – 4 augustus 2015

TROTSE LLOYD-WERKTUIGKUNDIGEN KRIJGEN DE OUDE

LISTER-DIESELMOTOR AAN DE PRAAT!! …… 4 augustus 2015

We konden er op wachten …. het lag voor de hand en nu is het dan ook echt gebeurd! ……… ons technisch-vrijwilligersteam bestaande uit oud Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Werktuigkundigen: Arie de Waardt en Harry van der Brugh starten op 4 augustus 2015 vol trots de oude Lister-dieselmotor op. Een mengeling van trots, nostalgie, heimwee en kinderlijke vreugde maakte zich van hen meester. Waarschijnlijk daarom werden onze WTK’s vroeger ‘Meester‘ genoemd!? De oude SL2 Marine Lister-motor met SL3-keerkoppeling is bestemd voor de Modjokerto-motorreddingssloep die in september bij ‘De Delft’ gerestaureerd wordt afgeleverd en krijgt voorlopig onderdak bij Koninklijke Van der Wees te Dordrecht. De mannen hebben met de zeer gewaardeerde hulp van SHVP (Stichting Historische Verbrandingsmotoren Papendrecht) deze prachtige klus geklaard …. waarvan akte!!

(Klik op de foto hieronder en kijk naar de trotse poging van Arie en Harry!)


VIDEO

Vóór de schoonmaak ……. vóór de verfbeurt

Klaar voor de jet wash……. nog vóór de verfbeurt

Jet Wash door Arie persoonlijk!

………………………………………………….

Harry spuit de motor in Lister-groen.

………………………………………………..

Resultaat: a great old beauty ……… ’n gespoten en goedlopende Lister-dieselmotor!

 

13. OPLEVERING VAN DE MODJOKERTO-MOTORREDDINGSSLOEP

en vervoer naar ………….

Donderdag 24 september 2015

De prachtig gerestaureerde Lloyd-reddingssloep hangt om 14.30 uur in ‘De Delft’ kadekraan.

Ed van Lierde in gesprek met de vd Wees-chauffeur. Arie de Waardt Oud Lloyd WTK en Oud vd Wees werknemer kijkt tevreden toe.

De oplevering van de reddingssloep leverde geen overmatige belangstelling op. Zou het in aantocht zijnde slechte weer daar debet aan zijn geweest?

The Little Grand Old Lady is bijna opgeleverd.

……………………………………………………

De vd Wees-chauffeur rijdt met zijn kostbare lading, koers: Dordrecht. Het lijkt of het kanon zeker wil weten of de Modjokerto-motorreddingssloep het terein verlaat!

Vrachtwagen en sloep arriveren, bij regen en na een fikse file, bij Koninklijke Van der Wees te Dordrecht.

Achteruit de grote loods in waar 14 november de officiële presentatie gaat plaatsvinden.

Voorzichtig lost een enorme Van Der Wees-forklift de Modjokerto-motorreddingssloep.

……… om haar vervolgens op haar eigen trailer-pootjes te zetten.

Arie van de Waardt (rechts) met twee Van Der Wees-werknemers.

De nog kale reddingssloep in volle glorie!

……………………………………………………

14. EDUCATIEF GEBRUIK VAN DE REDDINGSSLOEP

1. BEWUSTMAKEN VAN HET OORLOGSVERHAAL

Met dit erfgoedproject: ‘de Modjokerto-motorreddingssloep’ brengen wil het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum het verhaal van de meest afschuwelijke Lloydramp uit de vergetelheid halen. Samen met de oorlogsverhalen van andere Lloydschepen kunnen wij nu een goed beeld geven van het verlies aan mensenlevens en schepen waarbij maar liefst 60% van de Rotterdamse Lloyd-vloot verloren ging!

2. BEWUSTMAKEN VAN DE SLOEP ALS REDDINGSMIDDEL

In de expositie van de Modjokerto-motorreddingssloep zal ook aandacht worden besteed aan de wijze waarop in en rond de Tweede Wereldoorlog een reddingssloep functioneerde. Daarom is de reddingssloep zodanig op een ‘opstand’ geplaatst dat bezoekers rechtreeks in de sloep kunnen kijken. Voor de kleiner bezoeker is een bordesje op 60 cm. hoogte geconstrueerd waardoor ook zij rechtsreeks in de sloep kunnen kijken. Daar zien zij de reddingmiddelen en andere zaken die toentertijd in een reddingssloep aanwezig waren en waarmee de reeds getraumatiseerde bemanningen in leven moesten zien te blijven.

Met gebruikmaking van audio-visuele apparatuur wil het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum het verhaal vertellen over de schokkende ramp met de Modjokerto. Daartoe heeft het KRL-Museum, als belangrijk onderdeel van dit project, de Modjokerto-documentaire geproduceerd (zie hoofdstuk – 7).

3. EEN DEEL VAN DE INVENTARIS

15. EXPOSITIE VAN DE MODJOKERTO-MOTORREDDINGSSLOEP

TIJDELIJK ONDERDAK

In afwachting van wat gebeuren gaat, heeft de Modjokerto-motorreddingssloep vanaf 24 september 2015 een gastvrij onderdak gevonden bij Koninklijke Van Der Wees te Dordrecht. Deze grote weg- en watertransporter heeft ons technisch team inmiddels alle ruimte gegeven voor het reviseren van de oude Lister-sloepmotor. Op 14 november volgde aldaar een indrukwekkende herdenking voor familieleden van Modjokertoslachtoffers en andere genodigden. Zoals u in hoofdstuk-5 kunt zien en lezen is daar ook de motorreddingssloep onthuld.

 

 

16. HET ERASMUS MEDISCH CENTRUM TE ROTTERDAM HIELD ONS ENKELE JAREN ‘AAN HET LIJNTJE’!

De toekomstige sloeplocatie die niet door ging!

In de periode 2016 t/m 2018 is toenmalig bestuursvoorzitter enkele malen door de Raad van Bestuur van het Erasmus Medisch Centrum te Rotterdam uitgenodigd. In 2018 werd zelfs de locatie waar de Modjokerto-motorreddingssloep zou komen, vastgesteld, namelijk in het Atrium van het nieuwe Thorax-gebouw en wel op de eerste verdieping. De bedoeling was dat op de beganegrond een uitleg zou worden gegeven over wat daarboven precies te zien was.

17. HET NIEUWE BESTUUR VAN HET KRL-MUSEUM ONTEERDE DE SLOEP ALS OORLOGSMONUMENT!

Opmerkelijk genoeg ging het nieuwe bestuur, na het aftreden van Ed van Lierde op 31 december 2018, direct al taken en projecten ontmantelen. Nadat met het lopende Indonesië-project werd gestopt, werd ook de Modjokerto-motorreddingssloep een pijnlijk slachtoffer. Spoedig werd duidelijk dat men niet was opgewassen tegen taken en verantwoordelijkheden, men was niet in staat gebleken daar de juiste omstandigheden voor te creëren. De reddingssloep zou, na uitgebreide besprekingen tussen de Raad van Bestuur van het Erasmus Medisch Centrum en mij (vanaf 2016), aldaar haar expositiebestemming krijgen. Echter het oude bestuur werd door het Erasmus Medisch Centrum (EMC) tot 2019 aan het lijntje gehouden. Begin 2019 kreeg het nieuwe bestuur van het EMC , ‘voor het doorstane ongemak’, een vergoeding, de hoogte daarvan is onbekend gebleven en men zou kunnen bedenken dat dit bedrag besteed werd aan een goede sloep-expositielocatie. Echter, in april 2019 schonk het nieuwe bestuur de motorreddingssloep, zonder voorwaarden met betrekking tot bestemming en onderhoud, aan Historyland te Hellevoetsluis, alwaar vanaf dat moment haar prachtige staat van onderhoud in weer en wind snel aftakelde ……… een oorlogsmonument onwaardig en de zoveelste onverantwoorde daad van een nieuw bestuur dat zich daarmee andermaal zelf diskwalificeerde! Toen ook de achterban van het KRL-Museum zich tegen het nieuwe bestuur ging keren, zag men begin 2020 geen andere mogelijkheid om zichzelf te liquideren!

Een  oorlogsmonument-onwaardige situatie !

Eind december 2021 werd duidelijk dat de directie van HistoryLand, de eerder beloofde oplossing inderdaad ging waarmaken. Er werd een grote loods gebouwd om zowel de reddingsboot ‘Arie Lels’ als de Modjokerto-motorreddingssloep te beschermen tegen de afbrekende invloeden van weer en wind.

De loods zoals die eind 2021 was gevorderd ………. een grote zorg minder!

Wordt vervolgd ……..!